Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#4200
Massakabel gereinigd, geen effect. 'Inserts' geplaatst en wissermotortje gefixed.

Nu maar een blog-update via m'n 'GSM Noodnet' setting. Het internet ligt er al sinds gisteren uit en je mist het tegenwoordig echt. Al meerdere keren vandaag iets willen opzoeken. Nu heb ik onbegrensd data op m'n telefoon, dus die nu maar ingesteld als 3G/GSM router. Gaat prima, maar het 3G netwerk is behoorlijk gammel.


Gisteren verder gegaan met het vervangen van dat ding 'Slam panel' vooraan waar de lampen in gemonteerd worden en ook de laatste massakabel is geschuurd en behandeld. Helaas heeft dit geen effect gehad. Ook heb ik eens op m'n gamakkie zo'n koplampwissermotortje uit elkaar geprutst en weer gangbaar gemaakt. Dit was er een van de 019 en deed bijna niks meer. De techniek is redelijk robuust uitgevoerd en maakt in de praktijk maar heel weinig 'draaiuren'. Even het vet weer wat herverdeeld en het motortje een paar minuten direct op m'n testaccu laten draaien. Maakt wel een beetje herrie maar draait verder weer als een zonnetje.

Operatie koplampwissermotor







Tijdens de Midzomernacht meet heb ik van Marcel een setje 'inserts' gekregen voor de subframe rubbers. Die ook maar gelijk even geplaatst. Volgens mij merk je wel wat verschil. Iets strakker door de lange bochten en iets meer motorgevoel in het stuur. Niet vervelend.

De 'inserts' zoals gekregen van Marcel


Bout eruit, schotel eraf


Insert plaatsen met wat zeepsop, houtje en een paar tikjes met de hamer om hem erin te krijgen.


Op z'n plaats, schotel en bout weer terug op hun plek. Kind kan de was doen



Morgen staat Old Faithful in de garage om de AC compressor te vervangen. Indertijd zag ik dat in Project 019 een nagenoeg nieuwe compressor aanwezig was. Die heb ik gelijk apart gelegd voor als die in OF echt stuk ging. Al sinds een paar maanden hoor je het lager af en toe wat lawaai maken en ook heeft de auto last van trillingen als de auto vrij loopt. Als je dan de ECC uitzet is het plotseling verdwenen. Ik ben benieuwd. Ik heb gevraagd of ze ook de Orifice willen vervangen, maar twijfel of ze dat geregeld hebben.

Koppeling met de voorgeschreven afstand van 0,3mm


Vers compressortje voor Old Faithful



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Vervang de droger dan ook gelijk mee

Ewout Schalkwijk

Was ik vergeten te noemen. Heb ik besteld, nu nog zien of ze hem ook vervangen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke


Taranis

Grappig. De ruitenwissermotor van een classic zit dus nog gewoon met deels metalen onderdelen in elkaar :eusa_think: (ik ben nog een beetje ziek van de 280 euro die ik voor de N kon betalen)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 01-09-2013 20:46:28
Grappig. De ruitenwissermotor van een classic zit dus nog gewoon met deels metalen onderdelen in elkaar :eusa_think: (ik ben nog een beetje ziek van de 280 euro die ik voor de N kon betalen)

Had jouw XC koplampwissers dan? :eusa_think:

De wisser op de achterruit is praktisch onverwoestbaar, wel af en toe het asje reviseren en de rubberen pakking vervangen als die gescheurd is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-09-2013 23:01:35
Had jouw XC koplampwissers dan? :eusa_think:

Nee daar zat echt licht op :evil:

Sorry niet goed gelezen, ik dacht dat je de ruitenwissermotor van het achterraam bedoelde maar ik zie nu inderdaad staan dat het je koplampwissers betreft :)

Ewout Schalkwijk

AC compressor en droger vervangen.

Vandaag een dagje in de XC gereden. Wat een monster is dat eigenlijk. Zo onhoorbaar en bijna afstandelijk als die rijdt in vergelijk met Old Faithful. De hele dag moeten vechten tegen de maximumsnelheid. Je hoort het gewoon niet. Wel merk je dat OF veel 'strakker' stuurt. Niet zo gek ook als je ziet wat ik allemaal in die auto heb geïnvesteerd. ;D

Nu is de compressor ook vervangen en de auto koelt prima, maar dat deed die al. De oude compressor was niet echt slecht, maar voor m'n gevoel wel een eind op weg. Wellicht kan ik hem na een schoonmaak actie nog wel verkopen. De nieuwe hangt er in ieder geval weer fris bij. Of het trillen nu ook echt weg is, kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Het lijkt er wel op. Wel hoor ik nu de spanner van de multiriem heel licht rammelen. Ik dacht eigenlijk dat dat het lager van de oude compressor was. :-[ Maakt niet uit. Het is sowieso weer een verbetering. De oude compressor was een originele Zexel met Volvo sticker, dus wellicht al wel 415.000km oud.

Leuk om te zien dat het Project 019 nog steeds z'n vruchten afwerpt. :laugh: Goeie tip geweest van Sbv en Taranis. :-*

Nieuwe compressor en droger op hun plek.


Wel eens gelezen dat de droger maar moeilijk loskwam. Hier lijkt dat geen probleem te zijn geweest.


De oude, originele, compressor.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

orifice ook vervangen ? Zou mooi zijn als je nu van geluid af bent en kan genieten van de rust

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-09-2013 17:54:03
Goeie tip geweest van Sbv en Taranis. :-*

:-*

Wanneer mag ik de volgende brengen? ;D

Mooi dat de compressor vervangen is, maar ik hoop wel dat je stotter-probleem nu opgelost is. Anders ben ik ook een beetje door m'n fantasie heen eigenlijk.

Ewout Schalkwijk

Orifice ben ik na drie keer vragen nog niet van overtuigd. Morgen weer vragen, zat ook niet bij de opgevraagde oude delen.

Net nog weer een heerlijke testrit gemaakt en vooralsnog lijkt het stotteren weg te zijn. De komende dagen nog maar goed op letten.

Oude compressor een beetje schoongemaakt. :eusa_whistle:







Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

en nu te koop prima compressor ?
Op naar de volgende dan maar waar mooie delen aan zitten ?

Ewout Schalkwijk

#4212
Citaat van: Sbv op 02-09-2013 20:28:27
en nu te koop prima compressor ?
Op naar de volgende dan maar waar mooie delen aan zitten ?

Mag niet van Marije (dit jaar meer.), maar voor de Roetmeeuw maak ik een uitzondering. ;D



Hoewel, ik geloof niet dat daar nog veel interessante onderdelen voor mij aan zitten, bijna alles aan Old Faithful is nieuw. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 02-09-2013 19:36:42
Mooi dat de compressor vervangen is, maar ik hoop wel dat je stotter-probleem nu opgelost is. Anders ben ik ook een beetje door m'n fantasie heen eigenlijk.

Helaas, de motor stottert nog. Wel hoor ik steeds ietsje meer een metalig geluid. Dynamo, stuurpomp, AC compressor zijn reeds vervangen. Blijft over: de spanner, meelooprol en riem. Samen goed voor 3000 NOK (375,00 euro) :o

Wellicht weer een bescheiden bestel lijstje aanleggen bij onze vrienden uit het altijd mooie Zeeuwland? ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

We zien je lijstje wel verschijnen dat kan denk ik wel een stuk goedkoper