Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: pwberg op 21-10-2013 22:26:43
Als dit dezelfde maat is als de slangetjes tussen de injectoren moetie 4mm inwendig zijn.


Ah, een diesel rijder... ;D Da's wel een beetje jammer met dit forum. Er zijn veel meer benzine dan dieselrijders hier.
De grote 'Dieselstoker uit Oudedorp' is ook al tijden niet meer in de digitale wereld gesignaleerd.

Ik bedoelde ook die slangetjes tussen de injectors. Dat zijn de retourleidingen toch? Aanvoer gaat door de metalen leidingen.

Ik ga morgen eens kijken voor slangetjes.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

pwberg

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-10-2013 22:58:14
Citaat van: pwberg op 21-10-2013 22:26:43
Als dit dezelfde maat is als de slangetjes tussen de injectoren moetie 4mm inwendig zijn.


Ah, een diesel rijder... ;D Da's wel een beetje jammer met dit forum. Er zijn veel meer benzine dan dieselrijders hier.
De grote 'Dieselstoker uit Oudedorp' is ook al tijden niet meer in de digitale wereld gesignaleerd.

Ik bedoelde ook die slangetjes tussen de injectors. Dat zijn de retourleidingen toch? Aanvoer gaat door de metalen leidingen.

Ik ga morgen eens kijken voor slangetjes.

En wederom een pijnlijke bewustwording van mijn helaas beperkte technische kennis.......  :eusa_wall:

Maar de maat wist ik dan weer wel  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: pwberg op 22-10-2013 04:32:31
En wederom een pijnlijke bewustwording van mijn helaas beperkte technische kennis.......  :eusa_wall:
Maar de maat wist ik dan weer wel  :eusa_whistle:

Geldt dat niet voor 80% van het forum? Daar hebben we het forum toch voor? Het kan zijn dat een totaal onkundig persoon ineens de oplossing aandraagt waar de meer kundige op dat moment niet aan denken. Die invalshoek is dan anders en kan daarmee dus heel waardevol zijn.

Vandaag maar eens op zoek naar slangetjes.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

#4503
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-10-2013 21:39:18
Die sensor is vorig jaar al vervangen, misschien morgen eens kijken of er corrosie zit op de contactpinnen. Volgens sommigen zijn de gloeipluggen en de temperatuursensor voor een diesel niet zo heel belangrijk voor het starten van de motor.

Ik denk dat die morgenochtend gewoon start. Gewoon lang genoeg laten gloeien plus extra wachttijd. Spannend.


Ewøut

Ewøut,

Dat je temperatuursensor vorig jaar is vervangen geeft geen garantie. Ik heb ook rare problemen en  nog meer problemen gehad met de temperatuur van mijn 854, op lpg weliswaar maar goed.
Deze bleken ook uit de stekker te komen, uiteindelijk de stekker en tempsensor opnieuw vervangen en toen was het weg.
Maar de retourslangen vervangen is makkelijker en goedkoper dus zou daar mee beginnen.

Succes!

Edit: toevoeging gedaan
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

#4504
Verjaardagsmeet in Hvittingfoss  :laugh:



Nadat ik net terug was van m'n cursus Noors, kwamen Ronald, Marjolein en Kornelis om een uurtje of 21:30 uur aan in het altijd gezellige, pittoreske, bijna Anton Pieck-achtige Hvittingfoss.
Kornelis had de eer gekregen om een keer in een echte auto te rijden en klaarblijkelijk vond hij dat ook echt heel fijn. ;D


Omdat Mark vorig jaar vijf kilo pepernoten bij zich had, kon dat dit jaar natuurlijk niet zonder. Of er nog even in NL gewinkeld kon worden voor Niek.  :angel:


De bestelde nasi voor een keer of drie genieten en Roquefort voor lekker met een wijntje.


Deze fles had ik twee weken geleden in Gøteborg gekocht bij de systembolaget om m'n verjaardag officieel te openen. Een errug lekker flesje bier. Naderhand zijn we ook nog overgestapt op de Ringnes liter blikken bier. Uiteindelijk gingen we 'even' over drieën naar bed.








Lekkor! Babi pangang met nasi. Alweer ruim drie maanden niet gegeten. :eusa_drool:





Vanochtend was ik om negen uur alweer wakker en heb ik eerst m'n speelgoed even gefotografeerd. Lekkere verwennerijen voor Old faithful


Nieuwe veren set met de randartikelen


Nieuw rubber voor de nieuw gespoten achterklep


Nieuwe bumpersteunen achter


Nieuwe interieur ventilator


Nieuwe binnneste stuurkogels en een nieuwe buitenste.





Ronald werpt zich op de nieuwe gloeipluggen


Terwijl Kornelis even in een uurtje de achterveren wisselt. :eusa_whistle:


De kassabonnetjes methode hier uitgevoerd met een parkeerbonnetje.


Zelf Kornelis kan z'n ogen niet geloven dat wij zo hard en efficiënt samenwerkten


Omdat de boutjes bij Volvo zo'n geweldige constructie hebben en dus lekker in die onderste veerhouder meeslippen bij het lossen, moesten we helaas de veer doorslijpen.


Nieuwe veer gemonteerd, wel een beetje dun, maar goed. Dat zal wel goed zijn... ::)


Nieuwe ventilator. De oude was al een paar keer niet meer gestart en was met productiedatum nov. 1997 ondertussen ook wel eens aan z'n pensioen toe.


Kornelis z'n uurtje was nog niet voorbij, dus ging het ook voor hem lekker voorspoedig.


Oeps. Ligt toch wel wat laag. Hebben eindelijk de 'verlagers' van het forum hun zin. Old Faithful is, deels, verlaagd. ;D





Het blijkt nu, Volvo in Kbg en Olov bevestigen allebei, dat Old Faithful ooit als een V70TDI Sport is geleverd in Dld. Sportonderstel, 2 cm verlaagd en nivomatveren. Als je dat niet weet en besteld aan de hand van het typeplaatje in het motorruim, dan krijg je natuurlijk de verkeerde veren. We hebben een groot deel van de avond zitten zoeken welke type veren ik nou heb. Uiteindelijk de goeie veer op gemeten en die is 37 cm lang en 14mm dik in z'n spiraal. Helaas vertelt Volvo ons niet in VIDA welke lengte's en dikte's ze voeren. We kunnen gewoon kiezen uit 11 verschillende type's. :eusa_wall:

Een vorige eigenaar was blijkbaar een beetje geschrokken van de prijs voor nivomats en heeft de auto laten ombouwen tot 'non-nivomat'. Ook dit is bij Volvo bekend. Maar niet welke veren zijn gebruikt. We zijn met de V70 gewoon naar Kbg gereden en dat ging verder prima. Er is alleen niet zoveel veerweg meer over en de koplampen moesten wat bijgesteld worden.

Vandaag niet sleutelen, maar een mooie tocht naar Rjukan maken. Het weer lijkt redelijk (gisteren prachtig weer).


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM


arjen850

Prachtig interieur, staat je goed Kornelis ;D

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Heb je nu gewone dempers met nivomat veren?

)()()sT

Citaat van: elianmars op 26-10-2013 12:33:16
Heb je nu gewone dempers met nivomat veren?

Ik lees idd. dat de "goeie" veren 14mm. waren, maar wat zijn de nieuwe dan?
Want zelfs met normale (Apex) veren hing mijn oude 855 niet door als er een caravan achter hing.

big ben


knoopie

Volgens mij ligt er een lading grindtegels achterin je gaat toch niet zo doorrijden.....

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

KIM

Het is erg gezellig bij Ewout.

We mogen al zijn bier opzuipen:




Hij kookt lekker voor ons:




Lamsboutje:




En ook de andere Schalkwijkjes genieten er van:



Kortom: erg gezellig!!

Gisteravond hebben we onderzoek gedaan naar de diversiteit in veren voor de V70. Om te weten hoe en wat, hebben we dus de oude veer even opgemeten:




Vandaag hebben we een rondrit in de omgeving gemaakt. Het blijft toch een mooi land, dat Noorwegen:




Directeur Ewout liet zich rijden:






Even wat mos jatten voor Marjolein:




Mooi hoor die herfstkleuren:



Op het moment staat Ewout weer te koken: Lekkerrrrrr!!!!