Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

De '24 oktober meet' is helaas weer voorbij. Ronald, Marjolein en Kornelis zitten weer op de boot naar Denemarken en melden dat het mooi rustig weer is. Ik moet zeggen dat dit de eerste keer was dat ik ruim vier dagen m'n verjaardag heb gevierd en dat het heel erg leuk was.

Vandaag toch weer wat spulletjes halen voor Old Faithful. Nieuwe achterveren (als ze de goeie kunnen leveren), nieuwe accu, en een aantal vacuumslangen.

Verder verslag van deze dagen volgt, maar vanavond heb ik cursus en morgen lig ik onder Old Faithful om de laatste dingen in orde te krijgen.

Stay tuned!


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Dank voor de gezelligheid Ewout en Marije!
Dat komen jullie in NL maar weer eens terug halen.

Ewout Schalkwijk

'24 Oktober meet' Deel II

Omdat het zondag een behoorlijke regenachtige dag was hebben we nog wat kleine klusjes gedaan. Lekker prutsen aan de keukentafel. Ronald had al een tijdje last van een verminderd lichtopbrengst van z'n xenonlampen en had via het 'andere' forum een topic gevonden waarin verwezen werd naar een forum van 'dat andere Zweedse merk'. Hierin werd beschreven hoe je met enig gepuzzel de aanslag van je lenzen kunt verwijderen. Hoewel het geen erg ingewikkelde klus is, is die wel behoorlijk tijdrovend. Doordat de constructie van dit soort lampen zo idioot is, moet je met een electriciteitsdraad en wat zachte doek een constructie maken en dan via de ingang van het grootlicht zien te manoeuvreren naar de lens van het dimlicht.


Opknappen Xenonlicht Taranis

De lens van het xenon licht voordat we begonnen. Een dichte waas vermindert het licht op de weg aanzienlijk.


Een stuk installatiedraad met een lensdoek eromheen gefabriekt.


Even van de binnenkant geprobeerd of daar ook aanslag zat. Ja dus.


Het eindresultaat. Binnen en buitenzijde van de lens weer alsof die helemaal nieuw is.


De crew van de lampenafdeling...





...meets de verfafdeling. Schouder aan schouder werd er samengewerkt. :D



Marjolein vond het ook leuk om te helpen met het verven van de stoelen. Aangezien ze binnenkort haar eigen leren bank wil verven maar niet wist hoe, mocht ze op mijn stoelen oefenen. :P



Heel goed gedaan hoor! Ik heb de stoelen getest met m'n witte jas aan, en nu na twee dagen rijden is die nog steeds wit. :eusa_clap:
Waar gewerkt wordt moet ook gegeten worden dus hier is de keukenploeg aan het poseren. Sashimi time. :eusa_drool:





Helaas kwam de 'meet' weer tot een einde en reden ze dinsdagmorgen om 6 uur weer het erf af. :'(

Een uur later ging ik weer aan het werk. Omdat ik zo baalde van de achterveren en die op maandag al reeds had besteld bij een lokale autoshop, heb ik die tussendoor maar even opgehaald en er gelijk even onder gemeubeld. In 50 minuten klaar. Eerste keer. :eusa_whistle:

De nieuwe veren, helemaal gelijk aan de oude.


Tussen de bedrijven door er maar even onder schroeven zodat we weer normaal kunnen rijden.


Zo hoort het. Lekker hoog op de poten. Niet dat verlaagde. ;D


Ook de nieuwe accu gisterenmiddag aan de lader gehangen en gisterenavond na m'n cursus geïnstalleerd.



En weer een mooie kilometerstand gehaald, dat er nog maar vele mogen volgen.



Vandaag nog een paar vacuumslangen vervangen, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt. Het zijn er maar drie. :eusa_shifty:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooie klussen weer.

Heeft het ook effect gehad met de lenzen schoonmaken ?

Taranis

#4534
Leuk verslag! :)

Nogmaals bedankt voor de hulp met het prutsen met de lampen. Het resultaat is een veel beter lichtbeeld. Plots zie ik duidelijk de knik aan het einde van de lichtbundels, voorheen kwam de lichtbundel daar niet ver genoeg voor :)

Over de constructie van de lampunits waren we het wel eens: voor verbetering vatbaar :-X

Het was een leuk weekend. Veel gedaan maar ook lekker geouwehoerd met een drankje en lekker gegeten. Lekker relaxed :D Jullie komen 't maar weer een keertje terughalen in 't Zeeuwse 8)

Ik zal v/d week even de foto's van de camera halen en kijken of er nog iets bij zit dat het posten waard is :)

Ps. Hoeveel schakelingen heeft Niek inmiddels zelf gebouwd? :P

Citaat van: Sbv op 30-10-2013 16:40:23
Heeft het ook effect gehad met de lenzen schoonmaken ?

Ja, ik vind alleen de lichtopbrengst nog niet geweldig. Niet zo goed als de XC, maar die had dan ook net nieuwe lampen en ballasten toen ik 'm overnam (en bi-xenon met reflectors ipv alleen dimlicht-xenon met zo'n stomme lens). Ik twijfel nog even of ik bij de V ook lampen en ballasten ga vervangen. Eigenlijk vind ik 't wat duur.

The Volvoboy

Citaat van: Taranis op 30-10-2013 16:40:36
(en bi-xenon met reflectors ipv alleen dimlicht-xenon met zo'n stomme lens).

De xenon met lenzen zijn dacht ik sowieso bi-xenon. Al meerdere keren gezien (en gehoord) op m'n werk, bij grootlicht hoor je de lenzen van stand verspringen o.i.d. met een klik en een klak als je weer loslaat. Als je voor een muur staat kun je ook duidelijk zien dat de xenon van 2 knikjes naar een grote vlek gaat als je grootlicht aan zet.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

855T5+

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-10-2013 16:31:56
Zo hoort het. Lekker hoog op de poten. Niet dat verlaagde. ;D
Hardgrondig mee eens ;-)
Volvo: Mutatis Mutandis

Bouke

Leuk verslag weer, krijg je wel weer zin van ;D
Pffff net iets van 55 pagina's terug zitten bladeren in je blog om te kijken hoe het ook alweer zat met schakelaars schoonmaken. Was iets met krabbelen :eusa_think: maar nou weet ik het weer en het is gelukt :eusa_dance: tnx

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 30-10-2013 20:35:21
Leuk verslag weer, krijg je wel weer zin van ;D
Pffff net iets van 55 pagina's terug zitten bladeren in je blog om te kijken hoe het ook alweer zat met schakelaars schoonmaken. Was iets met krabbelen :eusa_think: maar nou weet ik het weer en het is gelukt :eusa_dance: tnx

Ik heb het even gechecked. Pffff, zijn wel heel veel pagina's dit jaar. Nu hoop ik even klaar te zijn met de auto. :eusa_eh:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: The Volvoboy op 30-10-2013 17:22:25
Citaat van: Taranis op 30-10-2013 16:40:36
(en bi-xenon met reflectors ipv alleen dimlicht-xenon met zo'n stomme lens).

De xenon met lenzen zijn dacht ik sowieso bi-xenon. Al meerdere keren gezien (en gehoord) op m'n werk, bij grootlicht hoor je de lenzen van stand verspringen o.i.d. met een klik en een klak als je weer loslaat. Als je voor een muur staat kun je ook duidelijk zien dat de xenon van 2 knikjes naar een grote vlek gaat als je grootlicht aan zet.

Nee, precies andersom. De reflectorlampen zijn bi-xenon. Die had ik in de XC en daar verspringt inderdaad de reflector. Werkt prima.
Bij de lenzenlampen zit er een losse halogeen 55W lamp in de unit om als groot licht te dienen.

Ook van mijn kant nog een kort verslag van een gezellige meeting. Donderdagmorgen om 6.10 uur vertrokken in Goes om Kornelis en Marjolein op te halen. Duitsland was lekker leeg:



Kornelis rijdt de diesel rustig warm:



We waren amper van de schrik bekomen dat de slagboom bij de Noorse grens open stond en we zonder gezeik het land in konden, toen we om 21.50 uur bij Ewout het terrein op reden. Niet veel later kon Ewout genieten van z'n vers meegebrachte Chinees:



En nadat de grote fles (heerlijk) welkomstbier leeg was, kregen we een 'klein' blikje:



De volgende dag zijn we aan het klussen gegaan. Ewout is na afloop niet heel gelukkig met z'n doorgezakte hoerensloep:



Zaterdag hebben we onder Ewouts leiding een rondrit door prachtig Noorwegen gedaan. Schitterend licht op het meer:





Onze chauffeuse:



De directeur:



Prachtige kleuren onderweg:



Kornelis geniet alweer van een N:



Onderweg naar de Citadel:



Mooie luchten:





Ewout wil z'n buik niet op de foto:



En toont z'n gespierde lijf:



Ook Marjolein heeft het naar haar zin:



Sfeerplaatjes:





Land in zicht! (ofzoiets):



Op weg naar beneden waren de rotsen best glad:



Op zondag werd er een heerlijk ontbijtje voor ons gebakken:



Daarna zijn we lekker aan 't knutselen geweest en geven mijn koplampen eindelijk acceptabel licht. Op maandag een relaxed dagje gehouden met wat boodschapjes en lekker gegeten 's avonds. De volgende dag was het alweer tijd om Noorwegen te verlaten:



Onderweg moest de EOD er nog aan te pas komen:



Echt Duits eten kon natuurlijk niet ontbreken:



En om 23.30 uur gisteravond stond ik weer thuis op de oprit.

Ewout, Marije, Claire en Niek: nogmaals ontzettend bedankt voor jullie gezelligheid, gastvrijheid en een heel leuk weekend! :D :eusa_clap:

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-10-2013 20:47:49
Ik heb het even gechecked. Pffff, zijn wel heel veel pagina's dit jaar. Nu hoop ik even klaar te zijn met de auto. :eusa_eh:

Zal ik maar geen standkachel meer brengen dan?  :eusa_angel:

maruska

mooi om te zien, dat ewout gewoon in zn shirtje loopt, terwijl de familie mulder dik ingepakt op reis is ;D
we hebben een 3e "man in shorts" ! hahahaa
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

elianmars

Hehe, Marjolein in dikke jas, Ewout in z'n t-shirt  ;D

Edit: Mark was het ook al opgevallen..  :eusa_shifty:

UserID6342


Sbv

Mooie foto's Ronald. Geen lege gin flessen op de foto  :evil: