Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 20-11-2013 16:47:49
zit er op je multimeter een opname functie ? dan kun je het later terugkijken... want die multimeters zijn redelijk snel met acquisitie, dus je zou spikes kunnen missen...

Deze heeft dat helaas niet, maar ik ben bezig met de aankoop van een Fluke 88 V

Even roeien met de riemen die ik nu heb. Het idee is dat als ik die 'dip' zie in m'n verlichting dat ik dan gelijk kijk naar de meter kijk. Omdat soms de startmotor nog steeds soms wat langzamer draait was het m'n idee dat de, splinternieuwe accu, niet helemaal is opgeladen. Iets wat ik toch duidelijk moet terug kunnen zien in het laadgedrag over een wat langere tijd.

Lekstroom kan ik nu niet meten omdat de zekeringen van de meter eruit liggen en ik nog niet heb kunnen achterhalen waar ik die kan kopen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

LouisXIV

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-11-2013 15:52:56
Owwww, mijn eerste 850 had die kleur. Vind ik nog steeds een van de mooiste kleuren. :eusa_drool:
Klikkie:
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/Mijndoppie.jpg
Mooie 850 hoor  :eusa_drool: 8)
Wat heeft jullie naar Noorwegen gebracht?
Wie weet komen we elkaar eens tegen bij een meeting.

The Volvoboy

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-11-2013 15:52:56
Starten ging heel prima, maar toch blijf ik de (nieuwe) dynamo een beetje verdacht vinden. Soms dempt de verlichting van het dashboard ineens wat. Het is niet op te wekken door verbruikers of grootlicht in te schakelen maar soms zie ik het. ik ga een draadje trekken van de dynamo naar binnen en koppel mijn multimeter eraan, kijken of ik wat kan zien terwijl ik rijd. Een verdachte is natuurlijk de spanningsregelaar, maar ik wil het wel eens een paar dagen aanzien. Op de gok heb ik de zekering van de trekhaak eens losgetrokken. Die gebruik ik toch bijna nooit.

Dat dippen van de verlichting zie ik ook wel eens gebeuren bij de 2.5D van NickGR..
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-11-2013 16:54:55

Lekstroom kan ik nu niet meten omdat de zekeringen van de meter eruit liggen en ik nog niet heb kunnen achterhalen waar ik die kan kopen.


Iets waar ik vanuit Zweden mee kan helpen?

Ewout Schalkwijk

Geen idee Tim. Vroeger had ik in Rotterdam DIL zitten of in Den Haag ook een waar ik de naam van kwijt ben. Als jij zo'n bedrijf weet... Moet ik morgen die meter even openen en de zekeringen noteren.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

#4670
Hier heb je de Elfa. Die hebben erg veel van dat soort dingen. Zit die niet ook in Noorwegen?


<edit>

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_en/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-EN

Ja dus ;)

Ewout Schalkwijk

Ja, klopt. Heb ik eerlijk gezegd nog niet gechecked. Zit je vaak wel met een vracht verzendkosten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

#4672
Ik ga er altijd langs - zitten in Göteborg. Tussen Canon en DirkJan in. Twee adressen waar ik vaker kom ....

Laat maar weten wat je nodig hebt - Elfa hebben prettige openingstijden (bv ook in het weekend open) zodat ik daar makkelijk langs kan. Misschien dat eea gecombineerd kan worden met een bezoek aan de Xenonkungen ...

KIM

De regelaar en koolborstels zijn 1 los vervangbare eenheid.

Ewout Schalkwijk

Vandaag zo'n 175 kilometer gereden en vrijwel de hele tijd had ik de multimeter aan. Opvallend is dat vanochtend na de koude start (-3 graden) de meter de eerste 10 kilometer zo'n 14,20 volt aangaf. Daarna zakte de meting ineens terug naar 13,85 volt. Alles functioneert zoals het hoort. Ook over de dag heen ging na een aantal kilometer rijden de meter weer wat naar beneden. Het enige wat ik me kan bedenken is de vermaledijde koelventilator, die maar één stand kent, (max. toerental) dan inkomt. Volgens mijn berekening zou die zo'n 360Watt trekken. Weet iemand of dat klopt?

Direct na een start draait die een poos niet en dan heb ik zo'n 14,20 tot 14,30 volt laadstroom op de accupolen. Het maakt helemaal geen donder uit of de motor stationair (850rpm) draait of 3000rpm. De laadstroom verandert niet door gas geven. Alles wat ik vandaag heb geleerd is dat de laadstroom in ieder geval niet onder de 13,80 volt duikt.

Dimlicht (110Watt) geeft een verlaging van 0,1 volt aan (14,30 > 14,20), stoelverwarming zo'n 0,05 volt. etc. Ik denk dat de dynamo gewoon goed is. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is die ventilator. Ik zal eens zoeken of ik die van de 019 nog heb. En anders misschien een andere ventilator.  Alle eerdere tips van Dirk342 heb ik al opgevolgd. (massakabels en aansluitingen (ook die direct bij de ECU).



Vanaf vandaag rijd ik weer heerlijk op splinternieuwe Nokian Hakkapeliitta R2 winterbanden. Wat een genot. Die 'oude' Dunlop waren gewoon niet fris meer en ook nog een beetje een 'budget' band. Die dingen bleven naar grip zoeken op elk nat stukje wegdek. Natuurlijk waren ze ook niet meer helemaal fris na twee volle seizoenen en ook nog een maand onder een auto met uitgesleten stuurkogels. :angel:



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Zijn het dezelfde banden als op het hobbelpaard ?
Als ventilator van benzine zelfde is heb ik er nog wel 1 liggen, die kan met de kerst wel mee jullie kant op

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 21-11-2013 20:02:41
Zijn het dezelfde banden als op het hobbelpaard ?

Ja, maar een verbeterde versie. De XC rijdt op Hakka R en daar was ik super enthousiast over. Bijna onbeperkt grip. Old Faithful rijdt nu op Hakka R2. Testwinaar in Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Nu maar hopen dat ik de V heel weet te houden. :eusa_whistle:

Citaat van: Sbv op 21-11-2013 20:02:41
Als ventilator van benzine zelfde is heb ik er nog wel 1 liggen, die kan met de kerst wel mee jullie kant op

Als dat zo is dan zou dat 'top' zijn. Probleem is dat ik nooit wat weet te vinden in Vida. Misschien moet ik ook maar eens de NL ipv de UK versie installeren.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fpede

Krijg je ook een foutcode van die ventilator?

De mijne werkt namelijk ook alleen maar op de hoogste stand  :eusa_whistle:
M'n garagist heeft het relais eens gewisseld maar dat bracht geen verbetering :eusa_wall:

Mja, ik heb geen koelingsproblemen, en geen stroomproblemen... ;)


Ewout Schalkwijk

Citaat van: fpede op 21-11-2013 20:15:34
Krijg je ook een foutcode van die ventilator?

De mijne werkt namelijk ook alleen maar op de hoogste stand  :eusa_whistle:
M'n garagist heeft het relais eens gewisseld maar dat bracht geen verbetering :eusa_wall:

Mja, ik heb geen koelingsproblemen, en geen stroomproblemen... ;)

Nee, zover ik weet heb ik geen foutcode. Althans er brandt geen lampje. Relais heb ik ook al verwisseld. Geen resultaat. Ik heb ook geen koelingsprobleem, maar ik wil gewoon weten of het goed is. Ik vind het zo raar dat zelfs bij -8 graden dat ding staat te blazen of je net een rally hebt gereden. Dat kan ook niet goed zijn voor de belasting van het elektrische gedeelte van de auto. Aan de andere kant: het is al zolang ik hem heb. Dus zo'n vier jaar en 130.000 km.

Wat trouwens ook raar is: zodra je de auto voor vijf minuten ergens parkeert en je start weer, dan ligt de naald van de thermostaat weer bijna helemaal onderin in de schaal. Dat was ook al zo voordat ik de temperatuurgever en thermostaat heb vervangen, bij rijden daarna weer heel snel omhoog. Product eigenschap? :eusa_whistle:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Even snel in Vida gekeken zijn de nummer van de ventilator gelijk. Morgen even in de garage naar juiste nummer kijken