Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 02-12-2013 20:11:04
Die lekstroom kun je met deze meter prima meten.
Gewoon ampere aansluitingen tussen de massa pool en de massakabel aansluiten. Dan wacht je tot de binnenverlichting uit is.
Volgens mij mag je max iets van 0,1 A lekstroom hebben.

Ik vind die 9,4 Volt wel een beetje laag. Dit zou ook evt opgelost kunnen worden met een accu met hogere capaciteit. Of had je al de maximale voor dit formaat?

Ja groter dan dit krijg ik niet te pakken en is ruim meer dan wat Volvo voorschrijft. Ik heb 76Ah, 760A
normaal ligt die op ruim 10,50 volt tijdens de start, maar nu lag de beginspanning al lager.

Ik blijf zoeken.


Citaat van: elianmars op 02-12-2013 20:07:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 02-12-2013 20:02:53

Iemand nog tips?

Ewøut

Slopen dat hok!  :eusa_dance:  :evil:

Pas op he. Ik weet waar je huis woont. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Oh, ja: Laat je niet voor de gek houden met spanningswaarden. Een accu waarop je in stilstand 10,5 Volt meet is ontladen...

Laden doet de dynamo vaak pas na het draaien van wat toeren. Als je dat al doet, dan zouden de koolborstels ook nog kunnen blijven hangen.

hendrik32


Taranis

Citaat van: KIM op 02-12-2013 20:13:54
Laden doet de dynamo vaak pas na het draaien van wat toeren.

Juist. Bij die diesels heb je even 1000-1100 toeren nodig voordat ie daadwerkelijk gaat laden.

Hiker

ik had/ heb een soort van lekstroom bij m'n kofferbak licht. Die staat standaard uit en als ik daar licht nodig heb dan zet ik hem aan.

Destijds heeft de ANWB mij goed geholpen om uit te vinden wat de veroorzaker was.

Probeer dus even een tijdje die schakelaar uit te zetten!!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 03-12-2013 07:59:13
Citaat van: KIM op 02-12-2013 20:13:54
Laden doet de dynamo vaak pas na het draaien van wat toeren.

Juist. Bij die diesels heb je even 1000-1100 toeren nodig voordat ie daadwerkelijk gaat laden.

Valt dat te verklaren? Zeker ook omdat er normaal gesproken geen enkel verschil in het laden zit tussen stationair toerental of rondrijden met 100km/h.

Gaat de dynamo eigenlijk minder laden naarmate de accu z'n punt bereikt waar hij vol zit of gaat dat gewoon door. Aangezien ik de laadstroom meet op de accu polen kan ik me voorstellen dat wellicht een iets ander beeld geeft dan als ik direct op de plus pool van de dynamo meet. Vaak na langere afstanden rijden neemt de laadspanning stapsgewijs af tot rond de 13,9 volt.

Dit vond ik zojuist op het net.

link naar bron: http://www.venselenterprises.com/techtipsfromdick_files/generators.pdf


THE WORK SCHEDULE FOR THE GENERATOR FAMILY
When the engine speed is at idle or at low rpm, the generator has little or no output,
and the battery provides all the electrical energy needed for the electrical system.
When vehicle speed reaches about 20 mph or engine rpm reaches about 1200, the
generator will begin to charge.
The output will help the battery with some of the electrical
load. (This speed is known as the generator "cut-in" speed.)
At higher engine rpm of about 1800, the generator is capable of providing all of the
electrical current needed to run the accessories, as well as recharge the battery as
needed.

Generators will usually provide their maximum output at about 1800 to 2300 rpm
engine speed.
Normally the pulley diameter of a generator is designed so the engine will
spin the generator at, or close to, its ideal rpm, (the rpm at which the generator operates
most efficiently.) This rpm is matched to the rpm at which the engine will spend most of its
time.


Dit zou wel eens het antwoord kunnen zijn op mijn, landurige, zoektocht. Ik meet eigenlijk geen fouten waar dan ook in het systeem. Toevallig ontdekte ik afgelopen weekend dat ook de XC een licht ontladen accu had. Beide auto's komen simpelweg bijna niet in het 'ideale' toerenbereik. Zelfs al meet ik wel 14 volt kan het betekenen dat het amperage gewoon niet hoog genoeg is om alles efficient te voorzien van spanning.

Ik zal vandaag eens proberen alleen maar in de vierde versnelling te rijden, kijken of het uitmaakt. Ik ben en blijf wat sceptisch. :eusa_think:



Citaat van: Hiker op 04-12-2013 09:26:22
ik had/ heb een soort van lekstroom bij m'n kofferbak licht. Die staat standaard uit en als ik daar licht nodig heb dan zet ik hem aan.

Destijds heeft de ANWB mij goed geholpen om uit te vinden wat de veroorzaker was.

Probeer dus even een tijdje die schakelaar uit te zetten!!

Die heb ik idd al uitgeschakeld evenals de zekering van de trekhaak. Gewoon om te zien of het effect boekt.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Het amperage wordt niet bepaald door de dynamo; hooguit begrensd.
Het aantal verbruikers en de ladingstoestand van de accu bepalen de laadstroom.

De output wordt geregeld door middel van voorbekrachtiging van je dynamo. Dit alles is de taak van de spanningsregelaar.

Het kan m.i. niet zo zijn dat de constructie in OF dusdanig is dat jij bij normale rijstijl niet voldoende bijlaadt. Ik vind die 1800 - 2300 rpm erg hoog. Ga maar eens stroom meten tijdens het rijden, dan zul je zien dat die dynamo echt wel werkt. De spanningsmeting blijft gewoon een slechte meting om te bepalen hoe er geladen wordt.

Arjanestate

Ik heb vorige week mn dynamo vervangen (TDi)  voor een gereviseerd exemplaar en deze laadt bij stationair toerental 14,3V. Ik zal van het weekend nog eens wat metinkjes doen, indicator zit sinds de nieuwe dynamo netjes in het groen 8)
854 T-5 ROOD 1994

Ewout Schalkwijk

#4733
Xenon in heldere lampen

To be or not to be, that's the question.

Al een hele tijd twijfel ik of ik xenon wil of niet. Sinds de zomer rijd ik met de heldere C70 koplampen en moet zeggen dat het lichtbeeld/lichtopbrengst sterk was verbeterd. Eigenlijk had ik geen reden om naar xenon te switchen, maar omdat ik heldere lampen heb kan het wel. Omdat we afgelopen weekend kerstboodschappen in Gøteborg gingen doen, had ik Viking_in_shorts een 'appje' gestuurd of we eventueel welkom waren en of hij genegen was een setje bij Xenonkungen te bestellen.

Als ik al met xenon zou gaan rijden, dan moest het in ieder geval als eerste eis 4300K zijn. Er zijn veel redenen om 4300K boven alle hogere kleurtemperaturen te kiezen, en waarschijnlijk evenveel discussies die anders beweren. Ik houd me aan het lijstje wat veel fabrikanten gebruiken:

4300K = 3200 lm   
5000K = 3000 lm   
6000K = 2800 lm   
8000K = 2300 lm

Ten tweede: Als ik meer dan twee keer in een week seintjes van tegenliggers krijg, dan ros ik de hele boel er weer uit en gaat het 'hallo geen licht' er weer in.


Na een tijdelijke installatie van de lampen een testritje. Wow, wat een licht. De lampen even een stukje naar beneden gesteld en wederom een rondje gereden.


Het ziet er nog niet eens zo heel raar uit.


En van dichtbij. Die spikkeltjes zijn geen steenslag, maar een beetje vuil. :angel:


Nu eindelijk de sneeuw is gekomen lijkt het licht natuurlijk helemaal superkrachtig want het weerkaast prima in de sneeuw. Tevens heb ik besloten de lampen 'bruut' te testen, oftewel ik ga ze niet uitschakelen voor de start, maar ze moeten net als de originele lampen het volhouden. Als dat niet gaat is het rotzooi. :angel:
De oplossing die Yits aan het brouwen is gaat gewoon niet werken voor diesels en is dus helaas geen optie voor mij. Het topic in kwestie

Mijn speciale dank gaat uit naar de Viking die het xenonsetje voor me heeft gekocht en in Liseberg aan me heeft overgedragen. Tevens hartelijk dank voor de veerklipjes die ik van je heb gekregen. :eusa_clap:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Sow - jij laat er geen gras over groeien :o

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn. Je kan evt voor een "zomer-setup" lampen met hogere K waarde kopen. Voor mijn setje zou dat ca 350 kroon zijn ...

triton

He Noorman,

Ik heb ook de xenon gewoon altijd aanstaan, en inderdaad geeft het een bak licht.
Ik heb zelf de 8000k erin zitten.

Professioneel raddraaier

StefanCJ

Mooie bak licht. Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 09-12-2013 20:42:56
Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Is dat niet schoon te maken? Laatste keer bij Ewout hebben we mijn lampen van binnen ook gereinigd en bij mij is de waas zo goed als weg...

On-topic: ik onthou me even van een mening tot ik 't in 't echt gezien heb :) In de auto van Irikro vind ik 't persoonlijk niets dus ik ben benieuwd hoe het er met 4300K uit ziet :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2013 20:26:40
Ten tweede: Als ik meer dan twee keer in een week seintjes van tegenliggers krijg, dan ros ik de hele boel er weer uit en gaat het 'hallo geen licht' er weer in.

;D

The Volvoboy

Flinke bak licht Ewout :D Heb er zelf ook 4300K in zitten, en ben er zeer tevreden mee.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

#4739
Citaat van: The Volvoboy op 10-12-2013 08:06:15
Flinke bak licht Ewout :D Heb er zelf ook 4300K in zitten, en ben er zeer tevreden mee.

Ik ben het even kwijt. Heb jij al heldere koplampen of nog niet? De overgang van de oude naar de nieuwe lampen alleen al was al werelds.

Citaat van: triton op 09-12-2013 20:36:14
He Noorman,

Ik heb ook de xenon gewoon altijd aanstaan, en inderdaad geeft het een bak licht.
Ik heb zelf de 8000k erin zitten.

Heb je dan wel licht? Volgens het lijstje zou je 900 lumen minder hebben dan ik. Hogere kleurtemperaturen schijnen vooral in het donker op nat asfalt kudt te zijn. Dit 'wit' van 4300K schittert zo mooi op de sneeuw. :eusa_angel:

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 08:00:47
Citaat van: StefanCJ op 09-12-2013 20:42:56
Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Is dat niet schoon te maken? Laatste keer bij Ewout hebben we mijn lampen van binnen ook gereinigd en bij mij is de waas zo goed als weg...

koplampglas. Lijkt me weinig problemen te geven om schoon te maken. Isopropanol FTW. ;D

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 08:00:47
On-topic: ik onthou me even van een mening tot ik 't in 't echt gezien heb :) In de auto van Irikro vind ik 't persoonlijk niets dus ik ben benieuwd hoe het er met 4300K uit ziet :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2013 20:26:40
Ten tweede: Als ik meer dan twee keer in een week seintjes van tegenliggers krijg, dan ros ik de hele boel er weer uit en gaat het 'hallo geen licht' er weer in.

;D

Het is voor mij ook echt een testperiode. Maar voor de chauffeur in kwestie is het een ongelooflijke verbetering. Je zit toch minder te turen in het donker. Kleine foutjes in het lichtbeeld (lees: lens en lamp zijn niet voor elkaar gemaakt) zijn wel te zien maar voor mij niet storend. Zolang de tegenliggers niet seinen ben ik blij.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein