Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Xenon in heldere lampen

To be or not to be, that's the question.

Al een hele tijd twijfel ik of ik xenon wil of niet. Sinds de zomer rijd ik met de heldere C70 koplampen en moet zeggen dat het lichtbeeld/lichtopbrengst sterk was verbeterd. Eigenlijk had ik geen reden om naar xenon te switchen, maar omdat ik heldere lampen heb kan het wel. Omdat we afgelopen weekend kerstboodschappen in Gøteborg gingen doen, had ik Viking_in_shorts een 'appje' gestuurd of we eventueel welkom waren en of hij genegen was een setje bij Xenonkungen te bestellen.

Als ik al met xenon zou gaan rijden, dan moest het in ieder geval als eerste eis 4300K zijn. Er zijn veel redenen om 4300K boven alle hogere kleurtemperaturen te kiezen, en waarschijnlijk evenveel discussies die anders beweren. Ik houd me aan het lijstje wat veel fabrikanten gebruiken:

4300K = 3200 lm   
5000K = 3000 lm   
6000K = 2800 lm   
8000K = 2300 lm

Ten tweede: Als ik meer dan twee keer in een week seintjes van tegenliggers krijg, dan ros ik de hele boel er weer uit en gaat het 'hallo geen licht' er weer in.

Na een tijdelijke installatie van de lampen een testritje. Wow, wat een licht. De lampen even een stukje naar beneden gesteld en wederom een rondje gereden.

Het ziet er nog niet eens zo heel raar uit.

En van dichtbij. Die spikkeltjes zijn geen steenslag, maar een beetje vuil. :angel:

Nu eindelijk de sneeuw is gekomen lijkt het licht natuurlijk helemaal superkrachtig want het weerkaast prima in de sneeuw. Tevens heb ik besloten de lampen 'bruut' te testen, oftewel ik ga ze niet uitschakelen voor de start, maar ze moeten net als de originele lampen het volhouden. Als dat niet gaat is het rotzooi. :angel:
De oplossing die Yits aan het brouwen is gaat gewoon niet werken voor diesels en is dus helaas geen optie voor mij. Het topic in kwestie

Mijn speciale dank gaat uit naar de Viking die het xenonsetje voor me heeft gekocht en in Liseberg aan me heeft overgedragen. Tevens hartelijk dank voor de veerklipjes die ik van je heb gekregen. :eusa_clap:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Sow - jij laat er geen gras over groeien :o

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn. Je kan evt voor een "zomer-setup" lampen met hogere K waarde kopen. Voor mijn setje zou dat ca 350 kroon zijn ...

triton

He Noorman,

Ik heb ook de xenon gewoon altijd aanstaan, en inderdaad geeft het een bak licht.
Ik heb zelf de 8000k erin zitten.

Professioneel raddraaier

StefanCJ

Mooie bak licht. Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 09-12-2013 20:42:56
Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Is dat niet schoon te maken? Laatste keer bij Ewout hebben we mijn lampen van binnen ook gereinigd en bij mij is de waas zo goed als weg...

On-topic: ik onthou me even van een mening tot ik 't in 't echt gezien heb :) In de auto van Irikro vind ik 't persoonlijk niets dus ik ben benieuwd hoe het er met 4300K uit ziet :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2013 20:26:40
Ten tweede: Als ik meer dan twee keer in een week seintjes van tegenliggers krijg, dan ros ik de hele boel er weer uit en gaat het 'hallo geen licht' er weer in.

;D

The Volvoboy

Flinke bak licht Ewout :D Heb er zelf ook 4300K in zitten, en ben er zeer tevreden mee.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

Citaat van: The Volvoboy op 10-12-2013 08:06:15
Flinke bak licht Ewout :D Heb er zelf ook 4300K in zitten, en ben er zeer tevreden mee.

Ik ben het even kwijt. Heb jij al heldere koplampen of nog niet? De overgang van de oude naar de nieuwe lampen alleen al was al werelds.

Citaat van: triton op 09-12-2013 20:36:14
He Noorman,

Ik heb ook de xenon gewoon altijd aanstaan, en inderdaad geeft het een bak licht.
Ik heb zelf de 8000k erin zitten.

Heb je dan wel licht? Volgens het lijstje zou je 900 lumen minder hebben dan ik. Hogere kleurtemperaturen schijnen vooral in het donker op nat asfalt kudt te zijn. Dit 'wit' van 4300K schittert zo mooi op de sneeuw. :eusa_angel:

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 08:00:47
Citaat van: StefanCJ op 09-12-2013 20:42:56
Enige nadeel vond ik met Xenon in heldere koplampen is de waasvorming die je na verloop van tijd in het koplampglas krijgt. Ik heb na circa 4jr nieuwe glazen gemonteerd om gedoe bij de apk te voorkomen.

Is dat niet schoon te maken? Laatste keer bij Ewout hebben we mijn lampen van binnen ook gereinigd en bij mij is de waas zo goed als weg...

koplampglas. Lijkt me weinig problemen te geven om schoon te maken. Isopropanol FTW. ;D

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 08:00:47
On-topic: ik onthou me even van een mening tot ik 't in 't echt gezien heb :) In de auto van Irikro vind ik 't persoonlijk niets dus ik ben benieuwd hoe het er met 4300K uit ziet :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-12-2013 20:26:40

;D

Het is voor mij ook echt een testperiode. Maar voor de chauffeur in kwestie is het een ongelooflijke verbetering. Je zit toch minder te turen in het donker. Kleine foutjes in het lichtbeeld (lees: lens en lamp zijn niet voor elkaar gemaakt) zijn wel te zien maar voor mij niet storend. Zolang de tegenliggers niet seinen ben ik blij.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

The Volvoboy

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-12-2013 08:36:34
Citaat van: The Volvoboy op 10-12-2013 08:06:15

Ik ben het even kwijt. Heb jij al heldere koplampen of nog niet? De overgang van de oude naar de nieuwe lampen alleen al was al werelds.

Nee, ik heb standaard koplampen (niet verweerd, links is nieuw, rechts uit 2009), met H7R lampjes om tegenliggers zo min mogelijk in hun mik te schijnen ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Bouke

@ Ronald met de nieuwjaarsmeet kan je bij mij de combi helder met 4300k zien, ik vind het een mooiere combi dan achter gewoon glas. Ook al beviel dat ook moet ik zeggen

Marc O.

Ik heb zelf ook 4300 in heldere C70 lampen. Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 10-12-2013 10:13:04
@ Ronald met de nieuwjaarsmeet kan je bij mij de combi helder met 4300k zien, ik vind het een mooiere combi dan achter gewoon glas. Ook al beviel dat ook moet ik zeggen

Dan heeft Ronald al dagen rond gescheurd met Old Faithful op donkere kronkelweggetjes hier in de omgeving. :eusa_whistle: :angel:

;D

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )

Klopt, ik vind het ook geen pan in het oude type. Daarom had ik het ook niet eerder gedaan.

Ewøut

UserID6342

Mooie bak licht zo Ewout  :eusa_clap:  Toch blijf ik mij iedere keer weer verbazen over het feit hoe verschillend mensen 'licht' ervaren, ondanks het aantal lumen, etc.  Ik bedoel hier het volgende mee;

Ondanks dat bijv. 8000K minder lumen heeft als 4300K, kan de eerste voor sommige mensen (lees: ik ;D) als beste werken want het is veel 'harder' licht als de 4300K.  Het sterkte van het licht word bepaald door wat de betreffende mens kan zien, kan opnemen, niet door de hoeveelheid lumen.  Dat is (het aantal lumen) een puur theoretische waarde en zegt niets over de capaciteit van de ogen van de betreffende bestuurder.

Maw; de ogen van de bestuurder bepalen an sich wat de beste lichtopbrengst is.  En of dit nu 4300K of 12000K is, is hierin niet van belang.  Wat voor de ene bestuurder met 4300K als beste kan werken en waardoor hij/zij het meeste ziet, kan het voor een andere bestuurder net 2 kersepitjes zijn die gloeien.  Het is en blijft een persoonlijk iets en mens persoonlijk gebonden.  Ik weet niet precies hoe het menselijk oog werkt, wel dat het iets te maken heeft met het aantal kegeltjes en dat soort dingen in het menselijk oog.

Let wel, ik heb het hier niet over wat mooi is of wat niet.  Dat is een heel ander verhaal en valt onder de categorie smaak en over de laatste valt niet te twisten ;D ;D.

KIM

Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27

Dat zal ik dan even nuanceren:
Ik ben van mening dat er sprake is van strooilicht en niet van verblindend licht. Je ziet dus erg veel licht in je binnenspiegel en dat zou hinderlijk kunnen zijn. Het lichtbeeld in het stelapparaat ziet er overigens keurig uit. Voor mij gaat het niet om mooi, maar om de functionaliteit.
Om dezelfde reden als Ewout heb ik daarom ook voor 4300 K gekozen: Ik wil maximaal rendement hebben. Ik heb de lampen wel iets naar beneden afgesteld en kan opmerken dat er nooit naar me geseind wordt.

Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Sbv

Bij ons was het ook echt strooilicht en daardoor APK afkeur. Het was wel een 6000K xenon setje.