Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 10-12-2013 18:45:22
Citaat van: Taranis op 10-12-2013 16:14:27
Citaat van: Marc O. op 10-12-2013 10:26:06
Onlangs zei KIM nog dat dat er erg fraai uitzag vanuit de binnenspiegel :D

Dat zegt Kornelis van zijn koplampen ook en daar heb ik toch een andere mening over ;) (sorry Kornelis :-* )
Dat zal ik dan even nuanceren:
Ik ben van mening dat er sprake is van strooilicht en niet van verblindend licht. Je ziet dus erg veel licht in je binnenspiegel en dat zou hinderlijk kunnen zijn. Het lichtbeeld in het stelapparaat ziet er overigens keurig uit. Voor mij gaat het niet om mooi, maar om de functionaliteit.
Om dezelfde reden als Ewout heb ik daarom ook voor 4300 K gekozen: Ik wil maximaal rendement hebben. Ik heb de lampen wel iets naar beneden afgesteld en kan opmerken dat er nooit naar me geseind wordt.

Ik heb de lampen van Irikro ook gezien (achter me) en die, in tegenstelling tot die van die van Marc, heb ik die wel als verblindend ervaren. Ik weet dat Marc H7R heeft; misschien maakt dat het verschil?

Ik denk dat die 'R' in H7R heel veel zegt. Je kijkt niet direct in die ontzettend felle pit. Al het licht gaat via de reflector waardoor je redelijk goed in de lamp kan kijken.

Ik heb het geprobeerd te fotograferen, maar het blijft moeilijk om te zien:

Zo zag het eruit nadat 1 lamp was gedaan. Het lijkt een redelijk geconcentreerd lichtbeeld, niet zo'n uitbarsting van zonnestralen.

Wat ik wel vreemd vind is het volgende. Toen ik OF ophaalde bij Olov van de zomer was ik eerst zeer positief verrast dor het toegenomen licht op de weg. Dat was echt een mega verschil en alleen dat al verdedigt de hele aankoop van die lampen. Wel viel me op dat m'n lampen behoorlijk 'laag' stonden. Aangezien Ronald ook bij Olov 'winkelt' en ook zulk laag gesteld licht heeft (had?) meende ik ook nog eens bij een willekeurige Euromaster langs te moeten. Deze gaf aan en liet zien dat de lampen precies op het streepje stonden.

Ik heb een maand of drie met dat licht rondgereden en toen heb ik de schroevendraaier maar eens gepakt. Op goed geluk heb ik de lampen op m'n garagedeur afgesteld, een goed stuk hoger. Vastbesloten om te testrijden en niemand te willen verblinden heb ik een aantal weken met een schroevendraaier in de auto rondgereden. Niemand maar dan ook echt niemand heeft naar me geseind. Toch had ik inees een lichtbundel die veel verder reikte dan daarvoor. Heel vreemd.

Je zou zeggen dat die lichtkasten wellicht niet goed werken met heldere lampen ofzo. Ik had echt een kortere lichtbundel met de heldere lampen dan dat ik had met het 'oude' type. die waren in maart nog helemaal afgesteld door een garage in Kapelle.

Nu met de xenon's heb ik ze wat lager gesteld voor de zekerheid, als ik een week lang geen seintjes krijg, kan ik ze wellicht nog ietsje hoger zetten. Als ik dan ineens signalen krijg dan kan ik met m'n hoogteregeling gelijk naar beneden bijstellen.

Ik moet wel even terugkomen op het feit dat ik gisteren schreef dat het vertragingsrelais van Yits niet voor me zou werken vanwege de statische vertraging. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De koude start moet ik misschien laten voor wat het is, maar de 'warme starts' (c.a. 10 per dag) zouden heel goed met zo'n relais kunnen. Sorry Yits.  :-[

Voor zover weer.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Nog een laatste foto. Klik voor groot:

Er schiet me nog wat te binnen. toen ik bij Euromaster Den Haag was heeft die man uitgebreid staan draaien aan beide lampen en dan natuurlijk aan de twee schroeven. De ene is bekend en zorgt voor de hoogte, de andere weet ik niet. We zagen toen niets veranderen. Lang aan gedraaid, waarschijnlijk niets veranderd.

Nu valt me op dat de rechterlamp een wat scheef lichtbeeld geeft. Wie kan met zekerheid zeggen wat die 'tweede' witte schroef doet?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

De ene is voor de hoogte en de andere is volgens mij voor het links rechts stellen van de reflector

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

KIM

Tom850

Een rechte lijn schijnt tegenwoordig ook goed te zijn bij de APK

KIM

Op zich logisch want het verblind alleen maar minder.
Je hebt zelf minder zicht op de berm door het gebrek aan deze knik.

viking_in_shorts

Sterker nog - minder zicht op verkeersborden: de knik gaat toch omhoog?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 20:28:05
Sterker nog - minder zicht op verkeersborden: de knik gaat toch omhoog?

Die borden weerkaatsen anders heel prima hoor. Ik zie ineens meer borden dan voor deze heldere lampen, nu met xenon erbij vraag je je bijna af of anderen er geen last van hebben, maar ook vandaag heeft niemand geseind naar me. :eusa_clap:

Wellicht volgende week eens zien of er nog wat ruimte is om ietsje hoger te stellen. Eerst eens kijken wat ik met de tweede stelschroef kan.

Ewøut

viking_in_shorts

Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

KIM

Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?

Arjanestate

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 22:05:25
Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

Zou gewoon een knik in het lichtbeeld moeten zitten, wat op die foto vd vorige pagina zit is niet goed, dat is een blurry lijn.
854 T-5 ROOD 1994

KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2013 23:26:10
Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?
Omdat je het hebt over het verstellen van de stelschroeven bij de koplamp. Ik vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden. Zo blijven ze voor de APK ook in de juiste positie staan.

StefanCJ

Ik had bij de S70 een vergelijkbare lichtlijn, met APK verder nooit iets over gehoord. Met de V70 heb ik superduidelijk een knik erin zitten.