Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

viking_in_shorts

Sterker nog - minder zicht op verkeersborden: de knik gaat toch omhoog?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 20:28:05
Sterker nog - minder zicht op verkeersborden: de knik gaat toch omhoog?

Die borden weerkaatsen anders heel prima hoor. Ik zie ineens meer borden dan voor deze heldere lampen, nu met xenon erbij vraag je je bijna af of anderen er geen last van hebben, maar ook vandaag heeft niemand geseind naar me. :eusa_clap:

Wellicht volgende week eens zien of er nog wat ruimte is om ietsje hoger te stellen. Eerst eens kijken wat ik met de tweede stelschroef kan.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

KIM

Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00
Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Arjanestate

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 22:05:25
Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

Zou gewoon een knik in het lichtbeeld moeten zitten, wat op die foto vd vorige pagina zit is niet goed, dat is een blurry lijn.
854 T-5 ROOD 1994

KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2013 23:26:10
Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00
Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?
Omdat je het hebt over het verstellen van de stelschroeven bij de koplamp. Ik vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden. Zo blijven ze voor de APK ook in de juiste positie staan.

StefanCJ

Ik had bij de S70 een vergelijkbare lichtlijn, met APK verder nooit iets over gehoord. Met de V70 heb ik superduidelijk een knik erin zitten.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Arjanestate op 12-12-2013 00:00:18
Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 22:05:25
Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

Zou gewoon een knik in het lichtbeeld moeten zitten, wat op die foto vd vorige pagina zit is niet goed, dat is een blurry lijn.

Kan het zijn omdat het geen projectorlampen zijn? :eusa_think:

Citaat van: StefanCJ op 12-12-2013 08:32:00
Ik had bij de S70 een vergelijkbare lichtlijn, met APK verder nooit iets over gehoord. Met de V70 heb ik superduidelijk een knik erin zitten.

Welk MY heb jij? Helder of vissenoog?


Citaat van: KIM op 12-12-2013 06:45:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2013 23:26:10
Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00
Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?
Omdat je het hebt over het verstellen van de stelschroeven bij de koplamp. Ik vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden. Zo blijven ze voor de APK ook in de juiste positie staan.

Dat wieltje is om het licht naar beneden te draaien als je een keer lading of passagiers bij je hebt. De basis (max. hoogte) afstelling doe je op de stelschroef op de lampunit.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: KIM op 12-12-2013 06:45:55
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-12-2013 23:26:10
Citaat van: KIM op 11-12-2013 23:08:00
Heb je geen elektrische koplampverstelling?

Bedoel je hoogteregeling van binnenuit? Ja tuurlijk. Wat dan?
Omdat je het hebt over het verstellen van de stelschroeven bij de koplamp. Ik vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden. Zo blijven ze voor de APK ook in de juiste positie staan.

Voor de apk wordt toch gekeken naar de afstelling in de hoogste stand?

viking_in_shorts

Citaat van: elianmars op 12-12-2013 09:06:14
Voor de apk wordt toch gekeken naar de afstelling in de hoogste stand?
Ik moest hem ook twee keer lezen, maar nu lees ik dit:

CiteerIk vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden.

als: standaard dus omlaag gedraaid, zodat hij voor de APK op "gewoon" kan staan ...

KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-12-2013 08:54:29
Citaat van: Arjanestate op 12-12-2013 00:00:18
Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2013 22:05:25
Misschien daarom een rechte streep. Te gebruiken in zowel LHD als RHD gebieden.

Zou gewoon een knik in het lichtbeeld moeten zitten, wat op die foto vd vorige pagina zit is niet goed, dat is een blurry lijn.

Kan het zijn omdat het geen projectorlampen zijn? :eusa_think:


Nee, bij normale lampen zit het knikje in een kapje dat in de lamp zelf is ingebouwd. Bij een ouderwetse gloeilamp is dat heel mooi zichtbaar. Jouw projector zorgt alleen voor het bundelen van de lichtstraal.

Citaat van: viking_in_shorts op 12-12-2013 13:06:43
Citaat van: elianmars op 12-12-2013 09:06:14
Voor de apk wordt toch gekeken naar de afstelling in de hoogste stand?
Ik moest hem ook twee keer lezen, maar nu lees ik dit:

CiteerIk vind mijn lampen in de APK stand te hoog staan en stel ze met het knopje binnen in de auto naar beneden.

als: standaard dus omlaag gedraaid, zodat hij voor de APK op "gewoon" kan staan ...

Zo was het inderdaad bedoeld.
Mijn koplampen staan goed afgesteld. Dat afstellen dient te gebeuren met het stelmechanisme in de hoogste stand.
Omdat ik het gevoel heb dat ze in die stand verblindend zouden kunnen werken, heb ik het knopje altijd drie tandjes naar beneden gedraaid waardoor de koplampen minder ver schijnen (lager ingesteld zijn).

Als je koplampen goed afgesteld zijn, kun je er beter vanaf blijven omdat je dan de kans van verblinden groter maakt. Draaien aan de tweede stelschroef levert trouwens ook niet een perfecte horizontale beweging van de lamp te weeg.
Mijn advies: Ga naar een garage en laat je koplampen daar afstellen. Dit soort acties zorgen ervoor dat er legio mensen rondrijden met van die sterrenkijkers.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 12-12-2013 17:24:29
Mijn advies: Ga naar een garage en laat je koplampen daar afstellen. Dit soort acties zorgen ervoor dat er legio mensen rondrijden met van die sterrenkijkers.

de pech is dat ook daar een heleboel volk rondloopt wat dus niet weet wat ze doen. Dat zag ik wel afgelopen zomer bij Euromaster.
Ze staan nu lager dan daarvoor en men seint niet. Eens op zoek naar een bedrijf die weet wat ze doen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Vreemd want dit is toch wel een elementaire handeling en noodzakelijk bij APK.
Als je in NL bent, mag je ook op mijn werk langskomen. Als het goed is hebben wij zo'n kast staan.

UserID6342

Eensch, en ook al heb je de verstelling van binnenuit op de hoogste stand staan, en stelt handmatig 1 koplamp bij dan zal de motor toch automatisch willen gaan (bij)corrigeren.  Vanmiddag heel mooi gehad met de auto van Marcel om alleen de linkerlamp wat hoger te krijgen.