Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Mooi dat het dat dan toch lijkt te zijn. Ik had er zelf eigenlijk geen acht op geslagen omdat er zoveel glijsporen aanwezig waren dat ik dacht dat het los hoorde te zitten :-X

Ik ben benieuwd of 't rottige aanslaan na de start nu over is...

The Volvoboy

Hmm nee dat start niet zoals het hoort... :eusa_think: hopelijk is het nu opgelost.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ewout Schalkwijk

Service XC en ECU Old Faithful:


Gisteren de XC uitgelezen na een oliebeurt. Auto was al 4,5 maanden niet meer uitgelezen, maar gaf maar weinig aan. De melding aangaande het gloeirelais is terugkerend en zal ik eens bestellen. Het genoemde probleem met de dynamo komt mij vooralsnog niet bekend voor.




Omdat ook het vervangen van de koelventilator niet heeft geholpen, hebben we gisteren ook nog even de ecu verwijderd en besnuffeld. Hoewel we nergens corrosie vonden heb ik alle contacten uitgebreid met Isopropanol en een stevig ESD borsteltje geborsteld. Vreemd genoeg leek gisterenavond de koelvin niet meteen binnen een paar minuten te starten. Ronald is een stukje gaan rijden en onderweg zijn we twee keer gestopt om te luisteren. Toen was de ventilator nog steeds stil. Nadat ik de motor een paar keer tegen het 'rode vlak' had gejaagd. Hoorden we eindelijk bij de volgende 'luistertest' de ventilator draaien, maar niet op top toeren. Gewoon halve kracht zeg maar. Het ECC stond aan en de buitentemperatuur was +6 graden.

Het lijkt me nog te vroeg om te concluderen dat we 'iets' hebben gevonden, maar toch ben ik heel voorzichtig positief. In twee dagen mogelijk twee langlopende problemen opgelost.
Het zou geweldig zijn. ::)


ECU voet, hier is alles schoon.


contacten op de ECU zelf. Gewoon glanzend en schoon, alleen zichtbare sporen van verwijderen en terugplaatsen.


Niks mis mee, wel extra gereinigd.


ECU nummers


Blijkbaar rijdt Old Faithful niet meer met een originele ECU, dit is het Volvo exchangenummer


Alle kabels zien er nog fabrieksnieuw uit. Zijn niet stijf, kapot of gallisch zoals nog wel eens wordt geroepen, maar gewoon in nieuwstaat.




De koelventilator 'trekt' zo'n 700Watt maximaal. Toch fijn als die niet meer de hele tijd op maximaal vermogen aan de dynamo/accu trekt.


Die 700Watt die ik mogelijk 'terug' krijg van de koelventilator, kan ik later deze week goed gebruiken voor de in ere herstelde KVS pluggen. Ik ben benieuwd, maar daarover later meer.

Doordat ik al zolang aan het zoeken ben heb ik veel zaken dit jaar onder 'verdenking van' vervangen, maar steeds loste dit niets op. Hierdoor zijn in ieder geval veel zaken vernieuwd en klaar voor de toekomst. :eusa_whistle:

Tevens heb ik toen ik met Ronald naar een kerstcadeautje voor zijn familie aan het zoeken was zelf ook nog een leuk speeltje gekocht. Een gereedschapskar. Dat scheelt weer vier dozen met gereedschap op de grond. Het oude Volvo logo stamde nog van Marije's zwarte 854GLT uit Nederland.

Nieuwe kast. Door de jaren heen is m'n gereedschap voorraad behoorlijk uitgebreid en lag her en der verspreid in dozen en bakjes in de garage.




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Hopen dat het nu is opgelost met die ijverige koelvin. En uh deftig mooi gereedschapgevaarte( mooi woord)

Sbv

heb je geen ecu van project 019 meer liggen om te testen?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 29-12-2013 20:50:40
heb je geen ecu van project 019 meer liggen om te testen?

Nee, die had ik verkocht omdat het een AT ECU was. Ik wist niet dat die te gebruiken was voor mij. )()()sT schreef eerder vandaag dat er toch wel wat verschillen in zitten. Nouja, misschien is het nu eindelijk opgelost.

Ook heb ik de diverse topic's in het dieselhoekje bijgewerkt met de nieuwste inzichten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Voordat je het gloeirelais vervangt, zou ik eerst de bekabeling even checken. Tenminste, dat was de tip die ik kreeg van de dealer toen ik die foutmelding had.

Ewout Schalkwijk

#4837
Overzicht Old Faithful 2013

Overzicht aan kosten die voor Old Faithful gemaakt zijn vorig jaar. Regulier onderhoud en kleine dingetjes zijn niet meegenomen, zoals oliebeurten, filters e.d.

1) Motor:

1.  Distributieriem met rekbout, spanners e.d.
2.  Pompriem met spanners e.d.
3.  Trillingsdemper en waterpomp
4.  Koppeling met toebehoren
5.  Gloeipluggen
6.  KVS pluggen
7.  AC compressor
8.  Accu
9.  Vacuüm slangen
10. Massakabels
11. Dynamo


2) Onderstel:

1.  Draagarmen links en rechts
2.  Voorveren links en rechts
3.  Achterveren links en rechts plus veerschotels, boutjes etc
4.  Wiellager rechts
5.  Buitenste stuurkogels links en rechts
6.  Binnenste stuurkogels links en rechts
7.  Comet velgen (komen van Project019)
8. 4 Nokian 17" zomerbanden
9. 4 Nokian 15" Winterbanden

3) Interieur:

1. SC900 met Dolbyprocessor, versterker en centerspeaker (en dus ook top dashboard) (komt van Project019)
2. Voorbereiding elektrische stoelverstelling. Stoel moet nog, maar dat komt niet goed met het leer. Op zoek naar andere stoel.
3. Interieurventilator
4. Dik stuur '99 '02
5. Hondenrek met gasveren
6. Kapje over stuurkolom


5) Accesoires:

1. Regensensor
2. Follow me home relais
3. Comfort knipper module
4. Remlichtmodule (zonder irri remmentest)
5. Klapsleutel
6. GROM Volvo-SC IPD3 Interface

6) Exterieur:

1.  Nieuwe pass. deur (Project019), moet nu weer ivm schade.
2.  Nieuwe deur rechtsachter
3.  Mistlampen (komt van Project019)
4.  Achterklep handgreep (komt van Project019)
5.  Motorkap (komt van Project019)
6.  R bumper
7.  Heldere lampen en knippers
8.  Torsiestang achter
9.  Naafkapjes
10. XC grille
11. Nieuwe voorruit 2x

Staat klaar voor montage:

Nieuw gespoten achterklep met handgreep en nieuwe rubbers.
Andere passagiersdeur en zijscherm ivm schade




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 31-12-2013 14:48:04
Voordat je het gloeirelais vervangt, zou ik eerst de bekabeling even checken. Tenminste, dat was de tip die ik kreeg van de dealer toen ik die foutmelding had.

Ga ik doen. Is dit iets wat jij bij de Crossmeeuw hebt gehad? Heb je dat toevallig dan ook beschreven?




Lekkage in intercoolerbuis 'gelijmd'. Geen idee of ik daar iets van ga merken, behalve wat minder 'oliesmots' op de buis. :eusa_think:
De opgebouwde druk in deze buis moet o.a. de TCV aansturen, dus een lekkage is zeker niet goed. Nooit iets raars gemerkt verder.



Gelijmd met 2 componenten metaal lijm. Keihard na een uur. Mooi? Nee, wellicht toch eens een nieuw buisje.




Verder: Contactbrug voor de KVS pluggen gevonden in.... Nederland. Geen van de Scandinavische landen levert ze nog. Koert stuurt hem op naar me. ;D
Zal denk ik met een week à anderhalf wel binnenkomen. Wie weet komt er nog eens een winter. Gisteren op het nieuws: +50 graden in Australië en -40 graden in de USA.

Komend weekend: Oliebeurt, stuur van Stefan plaatsen en kapje bovenop de stuurkolom vervangen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-01-2014 16:16:14
Citaat van: Taranis op 31-12-2013 14:48:04
Voordat je het gloeirelais vervangt, zou ik eerst de bekabeling even checken. Tenminste, dat was de tip die ik kreeg van de dealer toen ik die foutmelding had.

Ga ik doen. Is dit iets wat jij bij de Crossmeeuw hebt gehad? Heb je dat toevallig dan ook beschreven?

Nee bij de racediesel ;D

Niet beschreven want ik heb geen blog meer :P Ik heb de bekabeling visueel gecontroleerd voor zover ik kon zien, gloeibougies vervangen en de foutmelding was weg en is nooit meer teruggekomen.

Apart dat uitgerekend in het land waar die gloeipluggen afgekoppeld werden, nog zo'n ding op voorraad is :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 03-01-2014 18:03:45
Apart dat uitgerekend in het land waar die gloeipluggen afgekoppeld werden, nog zo'n ding op voorraad is :eusa_think:

Misschien juist daarom. :eusa_think: Nog nergens heb ik meer gehoord dan: 'volgens Volvo was er toen iets mee'. Het hoe, wat en waarom blijft volstrekt duister.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Ik kom overmorgen (gedeeltelijk) jouw kant op. Moet ik iets meenemen?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 04-01-2014 00:55:32
Ik kom overmorgen (gedeeltelijk) jouw kant op. Moet ik iets meenemen?

Dank je voor het aanbod, maar ik ben net weer voorzien door Ronald. Eerste bestelling wordt binnenkort weer bij KIM afgeleverd. :-[

Ga je vandaag weer rijden? Of ben je ondertussen al halverwege?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-01-2014 12:39:27
Citaat van: viking_in_shorts op 04-01-2014 00:55:32
Ik kom overmorgen (gedeeltelijk) jouw kant op. Moet ik iets meenemen?

Dank je voor het aanbod, maar ik ben net weer voorzien door Ronald. Eerste bestelling wordt binnenkort weer bij KIM afgeleverd. :-[

Ga je vandaag weer rijden? Of ben je ondertussen al halverwege?

Ewøut


Zometeen naar mijn ouders bij de grens, morgen door naar huis.

Ewout Schalkwijk

Nieuw stuur.

Vandaag het 'nieuwe' stuur van Stefan geplaatst. Het vorige stuur '99 model dat ik van de zomer heb geplaatst begon na een week al 'naar' te worden, de verf liet los, het stuur werd plakkerig en het leer bobbelde aan de onderkant.

Het stuur van Stefan is een '02 en heeft van die verdikkingen om je duim op te laten rusten. Het leer is nog heel mooi en het lijkt nog iets lekkerder in de hand te liggen. Volgens mij betekent dat dat je in ieder geval tot aan MY'04 een stuur kan plaatsen.

Het '99 stuur. Toen ik het van Bouke aangeleverd kreeg zag het er prima uit, maar blijkbaar was die niet zo goed. Stuur kwam niet van Bouke, hij heeft het alleen vervoerd.


Het 'nieuwe '02 stuur. Lekker dik, voelt goed aan.  :D



Oliebeurt ook weer uitgevoerd met Shell Helix 5w30. Resetten met VolvFCR wil totaal niet lukken, niet via USB, maar ook niet serieel. Volgens mij is de VAG KKL kabel niet fris of zo.
Kapje bovenop de stuurkolom is ook weer nieuw en blijft nu tenminste op z'n plaats liggen als ik richting naar rechts aangeef. :eusa_whistle:

Al met al. Geslaagd weer.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein