Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#4875
Citaat van: mehn op 13-01-2014 20:39:26
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-01-2014 20:36:38
Dit wordt m'n volgende: ;D

En dat rijdt héérlijk mag ik je mededelen :)

Ik weet het. Heb me behoorlijk misdragen op de ring van Oslo gisteren. De testauto mist serieus wat profiel op z'n achterbanden. Gelukkig had de auto in kwestie Duitse platen. Ze hebben namelijk ook permanent tekort aan deze auto's hier.

Helaas blijft het voorlopig bij een proefrit. Ik kwam net nog een beetje geld te kort. :-[


Proefritje door Oslo


Ewout


Edit: filmpje toegevoegd
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Sterk verhoogd brandstofverbruik Old Faithful:

Hier ook nog maar een keer: (ook in dieselhoekje)

Al maanden ligt het gemiddeld verbruik op de BC tussen 5.9 en 6.0 liter per 100km. Gisteren begon ineens dat verbruik snel op te lopen naar 7.1 l/100km. Motor loopt prima, sloeg vanochtend bij -3 wel een keer af wat ook vreemd was. Toen ik een heuvel afreed en ontkoppelde bleef het actuele verbruik rond de 4,4l hangen terwijl die dan normaal helemaal terug loopt tot 0,0.

Alle cijfers bovengenoemd zijn BC getallen en hoeven niet noodzakelijk precies overeen te stemmen met de werkelijkheid. Wel vreemd dat die getallen ineens sterk veranderen.

Het sneeuwt op het moment veel maar het is niet echt koud. Zo'n 3-5 graden onder nul. Dat zou niet van invloed mogen zijn. Vorige week donderdag is de pomp dynamisch getimed en de dagen daarna heb ik het verbruik strak in de gaten gehouden. Dit is in de eerste 7 dagen niet gestegen/veranderd.

Gisteren ineens wel. Welke 'triggers' zijn nodig om de BC te laten opmerken dat het verbruik ineens oploopt? Ik bedoel: als ik een lek in de brandstofleiding zou hebben, dan zou de BC dat niet opmerken. Daarbij zou de motor dan zeer waarschijnlijk k*t gaan lopen.

Zou het mogelijk zijn dat de BC zichzelf na een bepaald aantal km hercalibreerd als je de resetknop bijna nooit gebruikt? Laatste nulstelling was in november omdat de accu afgekoppeld is geweest. Sindsdien zo'n 10.000km gereden.

Als iemand tips heeft dan lees ik het graag. Old Faithful staat nu geparkeerd voor kantoor en blijft daar tot zondagavond staan. Ik ga lekker naar Lillehammer en een weekendje in de sneeuw spelen met 1800 collega's.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Zit de spanner niet los waardoor de timing ietsje verlopen is?

Speel ze :)

viking_in_shorts

Doen ze leuk daar in NO. Je collega's hier in Zweden doen dat alleen in het weekend.

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-01-2014 09:46:35
Toen ik een heuvel afreed en ontkoppelde bleef het actuele verbruik rond de 4,4l hangen terwijl die dan normaal helemaal terug loopt tot 0,0.

Ik zou verwachten dat dat alleen gebeurt als je juist niét ontkoppelt. Als je dat wel doet gaat de motor stationair draaien en verbruikt dus gewoon brandstof..... :eusa_think:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Marc O. op 17-01-2014 17:46:52
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-01-2014 09:46:35
Toen ik een heuvel afreed en ontkoppelde bleef het actuele verbruik rond de 4,4l hangen terwijl die dan normaal helemaal terug loopt tot 0,0.

Ik zou verwachten dat dat alleen gebeurt als je juist niét ontkoppelt. Als je dat wel doet gaat de motor stationair draaien en verbruikt dus gewoon brandstof..... :eusa_think:

Ik ga het deze week nog eens extra in de gaten houden.

Natuurkundige vraag voor de slimmeriken onder mijn lezers:


Als het buiten continue zo'n -4 is en er waait een stevige wind, dan is er bij een windsnelheid x een temperatuur een gevoelstemperatuur. Momenteel komt de gevoelstemperatuur uit rond de -14 graden.
Is een object (bijv. mijn motorblok) dan -4 graden of -14 graden? Normaal gesproken leg ik bij c.a. -10 graden de auto aan de kabel. Moet dat nu wel of niet? :eusa_think:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts


Marc O.

-4. Iets kan niet zomaar vanzelf kouder worden dan dat het daadwerkelijk is. Onder invloed van wind zal het wél sneller zijn warmte kwijtraken en afkoelen tot die -4 graden Celcius.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: viking_in_shorts op 19-01-2014 21:49:55
Meten is weten!

Ik had natuurlijk ook gewoon gelijk m'n infrarood thermometer kunnen opsnorren. :eusa_think:

Citaat van: Marc O. op 19-01-2014 21:49:59
-4. Iets kan niet zomaar vanzelf kouder worden dan dat het daadwerkelijk is. Onder invloed van wind zal het wél sneller zijn warmte kwijtraken en afkoelen tot die -4 graden Celcius.

Klinkt logisch. Ik zal het eens checken.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2014 22:01:29
Citaat van: viking_in_shorts op 19-01-2014 21:49:55
Meten is weten!

Ik had natuurlijk ook gewoon gelijk m'n infrarood thermometer kunnen opsnorren. :eusa_think:

Mijn eerste reactie was hetzelfde als die van Marc, maar toch begon ik te twijfelen. Wat is dat: gevoelstemperatuur? Als ik een thermometer op het dak van mijn auto vastzet en ik ga heel hard rijden: gaat hij kouder worden dan de buitentemp?  Dus maar even gegoegeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoelstemperatuur

Marc O.

Volgens mij staat daar toch wat ik zei (maar dan wat beter omschreven ;D)?
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Citaat van: Marc O. op 19-01-2014 22:10:10
Volgens mij staat daar toch wat ik zei (maar dan wat beter omschreven ;D)?

Volgens mij ook!

Ewout Schalkwijk

Antwoord: Dus niet aan de kabel leggen. ;D

Ik ben weer een beetje wijzer geworden.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

alcohol infuus wellicht ? dat bevriest ook niet ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 19-01-2014 22:28:52
alcohol infuus wellicht ? dat bevriest ook niet ;D

Die heb ik net weer uitgebreid gehad, en idd ik loop gewoon 'door'. 8)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein