Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Werkt ook prima met Android foon's hoor. Alleen Blackberry niet.

Heb hem nu een kleine week en de resultaten zijn zeer goed tot nu toe. Gaf zelfs vannacht een Meteoalarm door voor sneeuwstorm, en die kregen we ook. ;D


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Tijd voor andere telefoon Ronald. Zelfs ik ben van de BB af (noodgedwongen overigens)

Taranis

Ik heb geloof ik nog 1,5 jaar abo dus dat gaat 'm voorlopig niet worden. Daarnaast ben ik prima tevreden met mijn Blackberry, alleen jammer dat er amper apps voor zijn. De ABN Amro mobiel bankieren app is ook gestopt :(

Anyway, dat wordt dus voor mij dan dus geen Netatmo :)

viking_in_shorts

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-01-2014 09:55:50
Werkt ook prima met Android foon's hoor. Alleen Blackberry niet.

Heb hem nu een kleine week en de resultaten zijn zeer goed tot nu toe. Gaf zelfs vannacht een Meteoalarm door voor sneeuwstorm, en die kregen we ook. ;D


Ewøut

En je kan zelfs op redelijk makkelijke manier resultaten met elkaar delen ;)

Ewout Schalkwijk

#4909
KVS syteem getest en werkend bevonden

Nadat ik vorige week de KVS pluggen had aangesloten had ik niet echt het idee dat ze wat deden. Vandaag had ik een 'gedwongen' vrije dag omdat Niek met koorts thuis is, dus een mooi moment om het even te testen. Gisteren is het ineens heel erg gaan dooien en is er veel 'warme' regen gekomen, waardoor m'n auto eindelijk is ontdooid.

Ik heb als volgt getest; de plusdraden van het relais afgekoppeld en met een dikke draad direct op de accu gezet. Je zag de kabel lekker vonken op de pluspool van de accu dus dat was goed nieuws. Gelijk hoorde je ook het geluid van kokende kvs in de kachelbuis. 1-0. Dat werkt.

Vervolgens het relais getest. De bovenkant waar de dikke kabel op een grote platte zekering zit is in constant 12V. Klopt.
Daarna de Fluke op de massa van de accu gekoppeld en met gestarte motor getest op de afzonderlijke uitgangen van het relais waar de draden naar de gloeipluggen zitten. Check. Ruim 13 Volt bij stationair draaiende motor. Omdat de tractormotor dan zoveel herrie maakt is het onmogelijk te horen of de pluggen inderdaad het KVS laten koken, maar de verschillende stappen bij elkaar opgeteld laten geen ruimte voor een andere conclusie.

Na 800 meter rijden, waarvan de eerste 500 meter op onze 'grindweg' met max 40km/h begint het de ECC al rustig aan warme lucht te blazen. Da's rete-rap! Ik liet me eerder leiden door de thermostaat, maar dat klopt niet want die geeft de motorwarmte aan. De KVS pluggen zitten direct in de buis die het kachelhuis ingaan en geven die warmte direct af aan de warmtewisselaar en dus niet aan de motor. Voordeel is dus tweeledig. Bestuurder krijgt sneller warmte, maar ook de motor omdat je minder warmte uit het blok onttrekt om het interieur op te warmen.





Het relais; de bovenste rood/witte kabel is constante spanning en de onderste twee kabel gaan naar de drie pluggen. De linker kabel 'voedt' twee pluggen en de rechter maar een.




Check, de sturing werkt en de pluggen worden voorzien van spanning, af en toe gaat de motor idd iets hoger in toeren draaien om de gevraagde 700Watt te leveren.



Projectje weer afgerond. Dit werkt weer. Blijft de vraag: waarom heeft Volvo dit in veel Nederlandse TDI's/2,5D's uitgeschakeld? De beschrijving van de werking op Volvopedia lijkt goed doordacht en 'foolproof' te zijn, toch worden de gloeibruggen niet meer geleverd door Volvo en helaas gebruikte VAG een andere implementatie van de pluggen. Gelukkig heb ik er een te pakken gekregen en is m'n TDI-tje weer een stapje dichterbij 'perfect'.


Ewøut


Edit: wat grammaticale aanpassingen gedaan
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

In het kader van 'als het er op zit dan zal het werken ook' weer iets om af te strepen op je lijstje :)

Mooi werk en mooi gedocumenteerd voor anderen!

KIM

Vandaag begonnen aan de achteras:

Het beste kun je de achterasrubbers er uit krijgen door het rubber enigszins weg te boren:




Het heeft me wel een paar boren gekost, maar uiteidelijk kun je m er dan met behulp van het Volvo tooltje goed uit krijgen:





Morgen neem ik de doos met spulletjes van Sander over. Van de week op het werk de wiellagers maar eens er uit persen.

maruska

ligt Ewout nou incoma na die rit, of ligt marije er nog half naast :)

Ewout, kom er eens in, en post eens dat mooie weekendavontuur !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

wiellagers hoef je toch niet te persen maar zitten er gewoon opgeschroefd.

KIM

Oke, zo ver had ik nog niet gekeken.
Alss ik de spullen binnen heb, zal e.e.a. ook wel duidelijker worden.

Nu nog even een busje chassislak scoren....

elianmars

Citaat van: maruska op 16-03-2014 15:03:05
ligt Ewout nou incoma na die rit, of ligt marije er nog half naast :)

Ewout, kom er eens in, en post eens dat mooie weekendavontuur !

Hallo, mag die jongen even een beetje uitrusten na een ritje van 26 uur?  ;D

Kom maar op met die schitterende foto's in groot formaat, Ewout!  :D

Ewout Schalkwijk

#4916
Gaaaaaaaaaap. Word ik net wakker na een paar uurtjes slapen, schrik ik me helemaal het apenzuur. Er is een reactie in m'n blog... ;D

Jongens, even geduld nog, het komt eraan. Ik ben als oude man toch best wel kapot van zo'n ritje.


@KIM: Thanx voor de update's. Ik ga het met grote interesse volgen. Die staal omvlochten remleidingen had je ook al? Ook even doorgeven als ik je rekening moet bombarderen vanuit Noorwegen he?


Ewøut


P.S. Voor de geïnteresseerden: Het is de achteras van Project019 die in oktober terug verscheept is naar Nederland om daar voorbereid te worden voor Old Faithful. Die krijgt dan over vier weken die as helemaal opgelapt met nieuwe rubbers en lagers waarna de as van Old Faithful weer voor de rode 850 van KIM gaat dienen. Een soort van doorschuif systeem dus.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 16-03-2014 17:54:54
geldt dat ook voor ons oude man ? ;D

Die rekening bombarderen? Ach als je leuke toevoegingen voor Old Faithful weet, dan ben ik altijd geïnteresseerd. :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

1999 V70XC opgehaald in Noord-Noorwegen


Vroegah, stond ik bekend als een groot Apple liefhebber en in de vijftien jaren dat ik professioneel met Apple bezig ben geweest heb ik een groot aantal mensen besmet met het virus. In de laatste jaren is mijn focus verschoven en laat ik het onderwerp rusten. Ik kan niet ontkennen dat ik na vijf Volvo's toch ook wel wat parallellen zie met de vroegere Apple wereld. Blijkbaar werkt het zo dat als ik enthousiast ben over iets dat anderen zich gaan afvragen waarom zij nog geen Volvo hebben. ;D

Zo ook mijn, nog zeer jonge, collega Bendik. Na dat ik een keer vertelde over een sleutel projectje in Hvittingfoss zag ik dat Bendik kort nadien een beetje zat te bladeren over de Noorse variant van Marktplaats. Toevallig zag ik een pagina vol met Classics voor zijn neus terwijl hij zelf in een ouwe Astra rijdt. Hmmm.. :eusa_whistle:

Iedereen hier weet dat als je een auto zoekt met weinig tot geen roest, dan moet je die bij voorkeur uit Noord Noorwegen halen. In Noord Noorwegen wordt namelijk niet gestrooid, alleen geschraapt.

Al snel werd het plan opgevat om eens serieus te kijken naar een goed betaalbare V70. Uitvoering: netjes, verder weinig eisen. Al heel snel had ik een zo op het oog mooi exemplaar V70XC gevonden.
Duitse import (net als Old Faithful), uit Noord Noorwegen (net als Old Faithful) en liefst niet al te veel kilometers.

De advertentie op Finn.no
   




Plan. Auto is betaalbaar, staat in eigen land en is per direct beschikbaar. Heel weinig kilometers en volledig dealer onderhouden. Ophalen dan maar? Ja dat is goed maar niet komend weekend want ik zou met Marije een weekendje 'Spa' doen in Larvik. Om de koper gunstig te stemmen had Bendik alvast wat handgeld aan de man overgemaakt zodat wij rustig een planning konden opstellen voor het weekend daarop (dit weekend dus).

De auto staat in Tromsø en dat is te ver om met een auto op te gaan halen. Vliegtickets geboekt en gaan met die banaan blauwe Volvo. Vrijdagmiddag direct na het werk vertrekken we en rijden naar het station in Kongsberg. Met de trein naar Gardermoen. Ik had al van Ronald vorig jaar gehoord dat die trein goed te doen was, dus vooruit dan maar. Ik blijf het pauperdingen vinden. :P
Na precies twee uur zijn we op de luchthaven en lopen zo door naar binnen via een poortje voor 'binnenlandse' vluchten. Het vliegtuig vertrok om 19:00 uur naar Tromsø. Twee uur en twintig minuten later (we moesten nog wat rondcirkelen boven de stad omdat de baan nog extra geveegd moest worden vanwege de sneeuwval) stonden we veilig op de grond.



Ingechecked...



...en na twee uur vliegen aangekomen op Tromsø. Bendik blij. ;D



Hoewel Tromsø de grootste stad van het noorden is, is het in feite niet meer dan een gemiddeld dorp in Nederland. Voordeel is ook dat de luchthaven zowat in de stad ligt. De verkoper kwam ons halen in z'n nieuwe Skoda Superb en ik moet zeggen... :eusa_drool: T'is dat het een VW is. :eusa_snooty:

Tromsø op Google Maps:




Daar staat het gebakje al sinds oktober op ons te wachten. Sindsdien is er niet meer mee gereden volgens de verkoper. Even sneeuwvrij maken voor een korte inspectie. Het is dan al 22:00 uur 's-avonds dus een echte controle op de lak kun je niet uitvoeren. De auto stond er mooi bij en het interieur is echt helemaal keurig. Schopplaat zit fabrieksorigineel vast. Het dashboard kraakt helemaal niet. Gelukkig ligt de achterklep bekleding gewoon half van de klep af en piep de achterbank steun dat het een lieve lust is. Hierdoor weet ik dat we het met een echte eerlijke Volvo van doen hebben. :P De motor, aantoonbaar koud, slaat meteen aan en loopt als een zonnetje.








De belangrijkste makke van deze auto is dat de cruise control het niet doet. Dat wordt dus veel op de snelheidsmeter blijven kijken. Durven we het aan? Tuurlijk. Geen probleem. Betalen en wegwezen.
Eerst een klein rondje door de stad gereden en daarna bij het hotel in de parkeergarage gestald. Ja, eten moest ook nog, dus lekker de kroeg in en met een aantal 'driekwartliters' bier het eten naar binnen geholpen. 01:00 uur naar bed en slapen.

De volgende ochtend om 07:00 uur maar eens de auto bij daglicht bekijken. Wel wat krassen midden op de motorkap en op de bestuurdersdeur maar voor de rest een echt mooie auto. We vonden het een leuk idee om de auto voor de deur van de plaatselijk vestiging van ons bedrijf te fotograferen.








Dan: vloeistoffen check, aftanken en op weg naar 'beneden'. Gelukkig een gepaste afstand om de auto op z'n kwaliteiten en uithoudingsvermogen te testen. Als dat ding niet op benzine had gelopen en, naar mijn idee zo dorstig was, dan had ik hem heel graag zelf gehouden.

De route naar huis.



Van alle stormwaarschuwingen bleek gelukkig niet zoveel te kloppen. Hier vertrokken we uit Tromsø. Leuke stad die paar uur dat ik er was. ;D

De brug die Tromsø met het vasteland verbindt.



Tromsø Ishavskatedralen (ijszeekathedraal)



Blij? ;D


Mooie kar, precies zoals ik hem het mooist vind.


Ik mag ook ff.





Gewoon even een stapeltje foto's.


















Ik had eigenlijk maar een wens tijdens de trip en dat was het bezoeken van het 'poolcirkel' monument. De hele rit hadden we gepland rond de aankomst op de poolcirkel. Ik wilde dat wel graag met daglicht zien.
Dat is gelukt, maar wat schetst mijn verbazing? Die $%^%^&*( noren hadden de laatste 100 meter niet sneeuwvrij gehouden. Daardoor was het onmogelijk om bij het monument te komen.
Die V*** v*** $%%&*^* noren maken 173.000 kilometer weg schoon met hun schuivers, maar die $^$%^$% laatste 100 meter kon niet even mee? Komen er nooit toeristen of andere geintereseerden op de poolcirkel in de winter? De belangrijkste noord-zuid verbinding (de E6) loopt er $%%^%$$ voor langs. :eusa_wall:

De poolcirkel


Helaas, het gebouw is niet te benaderen.


Nou ja, dan maar voor een volgende keer. Een half uurtje later over de 'Saltfjellet' (zo heet de hoogvlakte daar) zien we ineens dat de weg versperd is door, een 'bepaald merk' auto die uitgerust en ingericht door een 'bepaald type' bestuurder, een vreemde pirouette had gemaakt. Daarbij had hij een Volkswagen bus geramd en toen z'n stuk duits blik egoïstisch midden op de weg laten staan. :eusa_whistle:

Een onfortuinlijke chauffeur had, omdat het plotseling heel glad was op de weg, z'n achterwiel aandrijving verkeerd ingeschat. De arme ziel liet z'n zorgvuldig vertroetelde auto zorgvuldig geparkeerd achter, zodat de rest van de aanwezige mensen op de hoogvlakte bij -7 in de invallende avond nog eens rustig de voorbije dag nog eens konden overdenken.




Na ruim een uur konden we weer verder onderweg naar Mo-i-Rana. Daar aangekomen hebben we wat gegeten en even bekeken hoe we ervoor stonden. Omdat het van Mo-i-Rana nog ruim 1000 kilometer en 16 uur rijden was naar huis, hadden we al snel besloten dat we nog een stukje door zouden rijden. Afgewisseld wat geslapen in de auto en rond half vijf 's-ochtends waren we reeds bij Trondheim.



Eindelijk werd het licht en konden we onze route vervolgen door de Dovrefjell en de Rondane. Twee prachtige natuurgebieden in het 'brede' deel van Zuid Noorwegen.

Ochtend in de Dovrefjell




Ontbijt bij een restaurantje in de Rondane. Het is weer mooi weer en groen. Die sneeuw zijn we nu wel klaar mee.


De V70XC houdt zich echt voorbeeldig. Wat een kar.



12:45 uur. Ik ben weer thuis. Marije heeft een lekkere lunch voor ons klaar gemaakt en Bendik en ik kunnen even bijkomen. Nadat Bendik ook op weg naar huis was, heb ik even lekker gedoucht en twee uur in coma gelegen.
Vanaf nu moet de V70 gaan wennen aan een leven in het zuiden van Noorwegen en aan winters met heel veel zout op de weg. Ach, alles beter dan demontage. Toch?


Twee generatie's XC, even gebroederlijk naast elkaar.




Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein