Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#5115
Old Faithful is ziek... :-[

Vanochtend op weg naar m'n werk meende ik een iets veranderd geluid te bespeuren in de motorloop. Omdat ik c.a. 20 uur per week in de auto zit kan het weleens zo zijn dat je dingen gaat horen die er niet zijn, maar dit keer geen geluk.

Het geluid laat zich waarschijnlijk het best omschrijven als een klakkend geluid wat meeloopt op het motor toerental. Net 400 kilometer geleden ben ik de 450.000km gepasseerd dus rationeel gezien kan dit gebeuren. Emotioneel gezien ben ik echt even van m'n stuk. Ik heb heel veel geld, tijd en moeite in de auto gestoken om alle onderhoud en reparatie's uit te voeren vóór het een probleem zou worden. Dit keer lijk ik dus toch achter de feiten aan te lopen. :'(

Zojuist heb ik de motor weer gestart nadat die zo'n anderhalf uur niet gedraaid had. De motor start goed en loopt zo op het eerste gezicht eigenlijk prima, maar het blok schudt best wel in z'n rubbers en als je gas geeft komen er grote wolken blauwe rook uit de uitlaat.

Toch niet de laatste foto van Old Faithful?



Aangezien dit echt boven m'n pet gaat, ga ik proberen of ik maandagochtend de Volvodealer in Kongsberg kan bereiken met de auto voor verdere diagnose. Ik vrees toch best wel het ergste.
Hieronder een paar filmpjes van de huidige situatie:


https://www.youtube.com/watch?v=-RrTDqMy0iI&list=UU374kCZQLptXL82PvSIvjBg

https://www.youtube.com/watch?v=V1HIHomNSxk&list=UU374kCZQLptXL82PvSIvjBg

https://www.youtube.com/watch?v=GL516EtVX6g&list=UU374kCZQLptXL82PvSIvjBg

https://www.youtube.com/watch?v=saNKl4pxm_8&feature=youtu.be


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RRRRR_Ramon

Balen Ewout...

Lijkt op een gat in de zuiger, kan komen door een slechte verstuiver. Doordat deze niet goed verneveld en een straal diesel geeft kan dit een gat branden in een zuiger.  Dit gezien de hoeveelheid carterdruk  :o

Er moet toch wel zo'n motortje te vinden zijn?

Ik ken het verslagen gevoel, heb je er net een bult geld in gestoken laat hij je in de steek... Been there, done that, got the T-shirt. De mijne gaf er 7000 km later de brui aan. Dat was dan de AT bak. Succes met, ja met wat eigenlijk? Alles dus.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

de geneRaal

Het eerste filmpje lijkt het wel een drijfstang lager,wat betreft het roken heb ik werkelijk geen idee.
Ik hoop het niet voor je,maar ziet er slecht uit  :-\
Blackstone under construction

triton

Klinkt niet best , hoop dat het meevalt .
Professioneel raddraaier

EricL

In het ergste geval een ander motorblok erin.
Zijn er geen mensen van VCCN die mee zouden kunnen helpen bij een evt blokwissel?

Hopelijk valt het mee.

viking_in_shorts

Gatverdamme  joh. Dat is klote. Hoop dat old faithful ook echt faithful blijkt!

toppertje

het geluid uit het eerste filmpje klinkt als een gebroken hoofd lagerkap vd krukas..

UserID6342

Zo te horen iets echt goed fout bij de krukas / drijfstangen :(  Balen Ewout  >:( >:(

Maar kan, misschien, wel voor niet al te veel geld weer worden opgelost.  Ik heb hier die N nog staan, waar hetzelfde motortje inligt, waarvan de kop kapot is (riem geknapt) maar het onderblok perfect is.  Dit blok word ak week uitgebouwd en uit elkaar gehaald.  Blok heeft 208 dkm gelopen origineel.

Als het onderblok iets voor je kan zijn, laat maar even weten dan.  Komen we altijd wel uit.

KIM

Ik voel met je mee Ewout...
Zulk soort dingen komen altijd op een moment waarop het slecht uitkomt om wat voor reden dan ook. Maar de oplossing hoeft zelfs in het ergste geval niet duur te zijn maar dat vraagt wel om een paar handjes en geduld.

Misschien kun je een tijdelijke andere auto overwegen om deze zomer met zn allen een blokwissel te gaan uitvoeren (indien het dus echt ernstig is)?

Ik zou OF om deze reden niet afschrijven in ieder geval; daarvoor heb je teveel je best gedaan om de auto in orde te maken.

Ewout Schalkwijk

#5124
Vandaag nog eens een 'koude' start gedaan. De motor slaat goed aan en in eerste instantie lijkt het nog wel wat mee te vallen, maar de bergen blauwe rook geven toch iets anders aan. Ik had eerst de multiriem verwijderd en de olie gepeild. De olie, die er pas zo'n 400km inzat, was zelfs nog niet zwart en rook puur naar olie. Ook was die niet schraal o.i.d.

Als je gas geeft merk je dat de motor 'niet wil' maar dat is eigenlijk best normaal voor een diesel die koud is gestart en nog geen meter heeft gereden. De rook zag ik toevallig eerder deze week ook al eens. Niet heel erg, maar ik vroeg me wel af wat dat betekende. Snel na de start was dat toen weer weg.

Wat kunnen precies de oorzaken zijn van blauwe rook uit de uitlaat? Even hardop denken:

1) Olie die langs de schraapveren loopt.
2) Turbo problemen? :eusa_think:
3) kapotte kleppen (maar loopt een motor dan toch wel zo 'mooi' stationair? :eusa_think:

Ik weet dat ik al een tijdje rond reed met een lekke pakking op het spruitstuk en dat de laatste tijd het blok her en der wat vettig begon te worden.

Ooit had ik een prachtige DOP 855TDI in Nederland en daar was ik helemaal 'leip' van. Op een dag bij kilometerstand 485.000 begon ik het gevoel te krijgen dat het tijd werd voor wat anders. Marije lachte een beetje schamper en zei dat ik gewoon zin had in wat anders. Afijn, auto ingeruild op een V70N 2,5D uit 2000 en ik moest nog een week wachten op de auto. Tijdens die week begon de motor ineens veel herrie te maken, maar het blok draaide verder wel goed. Ik had m'n kantoor in Joure en moest nog naar een klant in Groningen stad voordat ik weer naar huis kon in, toen, Zeewolde.
Dat ging naar omstandigheden redelijk. Met de radio wat harder viel het allemaal zelfs nogal mee. Thuis aangekomen kwam Marije naar buiten spurten want wat ze nou hoorde klopte toch niet helemaal. Dat was voor mij de reden om aan te nemen dat het nu wel gedaan was met m'n TDI-tje.

Nu 11 jaar later lijkt het weer te gebeuren. Vorige week begon ik te roepen dat ik nu toch wel heel graag een goed gezond donorblok voor m'n Old Faithful wilde hebben. Je kan tenslotte nooit weten zei ik nog. Nog geen 400km later begint het gezeik weer opnieuw.


Nee, het leven van Old Faithful wordt zeker niet beëindigd, deze auto zit echt 'diep' bij mij. Maandag slepen we hem af naar Volvo en wachten we de diagnose af. Ondertussen ben ik al voorzichtig begonnen met het speuren naar een goede ruilmotor. Een bedrijf in zuid Zweden (in de buurt van Helsingborg) handelt in fabrieks gereviseerde motoren en heeft deze blokken ook in zijn assortiment. Prijs op aanvraag, dus mailtje is verstuurd. Dat zal wel de duurste oplossing worden, maar waarschijnlijk ook de meest zekere.

Ik heb een auto op het oog in België, maar die staat niet meer op kenteken. Probleem is dan dat het lastig wordt om de auto naar Noorwegen te rijden. Het mooist zou zijn als de verkoper welwillend zou zijn de auto weer voor een paar dagen op kenteken te zetten om dan daarna de platen weer terug te sturen. Ik probeer dat nog. De verkoper zit eigenlijk net zo vast aan zijn auto al ik aan de mijne.

Ook lokaal kan ik wel aan '99 dieselblokken komen, maar dan zit ik dat ik de dieselpomp waarschijnlijk moet vervangen voor die van een '98. Voor de rest zou een jong blok een geweldige oplossing zijn.

Zojuist even bij mijn buurjongen/man langs gegaan die zo'n ouwe witte 2 serie met drie schijnwerpers erop heeft staan. Hij bood hem meteen aan als leenauto. Da's heel mooi. Marije kan dan in die auto (benzine) naar haar werk en terug rijden en ik kan mijn werk dan met de XC70 gewoon uitvoeren. Zo blijft er tenminste geld om alles te financieren binnenkomen.



Filmpje van de 'koude' start van vandaag: https://www.youtube.com/watch?v=6pC1t-MWh-E&list=UU374kCZQLptXL82PvSIvjBg




Een van m'n favoriete foto's van Old Faithful.





Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Het kan wellicht ook nog een flink lekkende verstuiver zijn.
Waar ruikt de rook naar? Diesel?

peteRRR

Na dat je gas geeft op het filmpje op/vanaf 1:16 komt er toch een geluid bij wat niet gewoon/lekker klinkt.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 03-05-2014 15:57:37
Het kan wellicht ook nog een flink lekkende verstuiver zijn.
Waar ruikt de rook naar? Diesel?

Veel kleine zwarte spettertjes op het grind onder de uitlaat. Nee, volgens mij meer olie. Buurjongen vermoedt de turbo, maar daar komt de metalige klank niet vandaan. Met de schroevendraaier hoor ik verschillen tussen de verstuivers, verder vind ik alles behoorlijk bekend klinken.

Citaat van: peteRRR op 03-05-2014 16:09:00
Na dat je gas geeft op het filmpje op/vanaf 1:16 komt er toch een geluid bij wat niet gewoon/lekker klinkt.

Groet.

Klopt, maar het blok was echt koud. Vannacht was het nog -0,5 graden. Deze blokken 'knikkeren' echt stevig als ze koud zijn. Zodra je gaat rijden is het heel snel over.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Misschien is de turbo dan wel gevolgschade. Als er een stuk uit de uitlaatklep breekt, moet het ergens heen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 03-05-2014 17:13:31
Misschien is de turbo dan wel gevolgschade. Als er een stuk uit de uitlaatklep breekt, moet het ergens heen.

Die heb ik nog liggen. Dat scheelt dan weer. Jammer, want deze floot altijd zo lekker. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein