Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Ik heb maar een klein stukje meegereden in de auto, maar het voelde allemaal erg goed aan. Het is wat een basis uitvoering zonder stoelverwarming en airco.
Daar het een sedan is rammelt het toch al een stuk minder.
zonde voor demontage ach.....

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-05-2014 22:02:51
Wat een O N G E L O O F L I J K mooie auto is dat. Ik heb zelfs uitgerekend wat het moet kosten om hem op Noorse platen te krijgen: 4.273 euro :-X
T'is dat er geen ECC in zit.

Ik had al een beetje overwogen om desnoods een extra blok naar Noorwegen te brengen op termijn en de 850 weer terug te rijden maar dat wordt ook nogal een kostbare operatie.
Ik vroeg me al af wat het moest kosten om hem in NO in te voeren, anders had je een mooie reserve-auto staan voor het geval OU of de XC wat aandacht nodig hebben en het is niet in 1 dag gefikst.
ECC kun je missen, dat is bij een 850 toch standaard kapot.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-05-2014 22:02:51
Ik MOET er vrijdag of zaterdag mee hebben gereden voordat de demontage begint.

Het is jouw auto dus leef je uit, het kenteken gaat pas zondagavond weer mee naar huis.
Ik heb zo'n idee met welke auto we zaterdag naar Oslo gaan :D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-05-2014 22:02:51
Dank je wel voor de foto's Ronald. :eusa_clap:

Graag gedaan hoor :)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-05-2014 22:02:51
@Dirk342: Ik heb nu zelfs al zo'n 'trekker' met zo'n gewicht liggen om de verstuivers eruit te halen.

Schiet dan eens op met het wisselen van de verstuivers :P Als je 't op tijd doorgeeft, kan ik nog een nieuwe meenemen.

Vanmorgen de eerste perfecte start van de 850. Misschien dat het de auto goed doet dat er gewoon weer eens mee gereden wordt.
Vanmiddag timen en de kilomerstand uitlezen, ik ben benieuwd 8)

UserID6342

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-05-2014 22:02:51
@Dirk342: Ik heb nu zelfs al zo'n 'trekker' met zo'n gewicht liggen om de verstuivers eruit te halen.
Slagtrekker heb je absoluut niet nodig Ewout is gisteren wel gebleken...  Binnen een paar weken moet ik een andere diesel nog slopen en verwacht eigenlijk dat ze daar op exact dezelfde wijze als gisteren eruit komen...

UserID6342

Citaat van: Taranis op 08-05-2014 07:42:40
Schiet dan eens op met het wisselen van de verstuivers :P Als je 't op tijd doorgeeft, kan ik nog een nieuwe meenemen.
En anders heb ik hier nog wel 2 sets gebruikte liggen die in prima staat zijn....

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 08-05-2014 07:57:22
Citaat van: Taranis op 08-05-2014 07:42:40
Schiet dan eens op met het wisselen van de verstuivers :P Als je 't op tijd doorgeeft, kan ik nog een nieuwe meenemen.
En anders heb ik hier nog wel 2 sets gebruikte liggen die in prima staat zijn....

Dirkie, Dirkie... Je leest m'n blog te weinig he? Als ik dergelijke zaken vervang, dan is het voor nieuw. :angel:
Ook al zijn gebruikte verstuivers als nieuw, vaak zijn ze toch al drie kwart versleten. Dan heb je binnen de kortste keren weer gezeur.

Kijken of ik vanmiddag 'even' heb om de verstuivers te wisselen. Zou ik het geluk hebben?

Gentlemen; place your bets. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-05-2014 08:23:37
Kijken of ik vanmiddag 'even' heb om de verstuivers te wisselen. Zou ik het geluk hebben?

Wat moet je dan met die prachtige 850 eigenlijk? :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 08-05-2014 08:25:41
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-05-2014 08:23:37
Kijken of ik vanmiddag 'even' heb om de verstuivers te wisselen. Zou ik het geluk hebben?

Wat moet je dan met die prachtige 850 eigenlijk? :eusa_think:


Omdat ik niet geloof dat het in eerste instantie ligt aan de verstuiver. Wellicht is die ook stuk, maar er is vast meer aan de hand. Anders wil Kor hem wel hebben in z'n achtertuin. :eusa_angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ik ga puur af op mijn ervaringen met de roetmeeuw maar daar klonk de verstuiver zo anders, dat ik ook niet echt geloof in alleen een kapotte verstuiver. Maar wie weet wordt ons ongelijk straks bewezen en valt de financiële tegenvaller toch nog mee :)

Ewout Schalkwijk

#5243
Controle verstuivers en nokkenas



Vandaag de verstuivers verwisseld om te zien of het probleem van de niet werkende cilinder zich zou verplaatsen, maar helaas het maakte niks uit. De verstuiver was dus in ieder geval niet het probleem. Zoals Dirk al aangaf zijn de verstuivers er zo uit. Dat scheelde dus. Daarna heb ik de kleppendeksel losgehaald of ik daar nog onverwachte problemen zou aantreffen, maar ook daar zag alles er heel prima uit. Wel wat slijtage sporen op de nokkenas, maar dat is wellicht niet vreemd na 450.000km.
De hydraulische stoters zagen er ook uit alsof ze nog precies deden wat ze moesten doen. Dan concludeer ik nu dat het blok het 'leven' heeft gelaten bij 450.246km. :'(

De verstuiver uit de weigerachtige cilinder. Zou dit dan voldoende aanslag zijn om te haperen?


Helaas niet, de verstuiver doet het prima in cilinder #3


Zo'n beschermkap had ik nog niet eerder gezien.


Alvast geen gebroken nokkenas of rondvliegende hydrostoters


Lichte slijtage sporen op de nokken.


Lichte slijtage sporen op de nokken.


De eindstand van dit blok.




Morgen komt de 850 TDI naar Noorwegen nadat die vandaag getimed is. Omdat het de bedoeling is om het gehele blok met appendages in een keer in Old Faithful over te lepelen is het wel handig dat die dan ook gelijk vers getimed is. De distributie is zeer recent nog vervangen.

Ronald gaat hieronder verder... :angel:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Wanneer ga je blok wisselen ?

Hopelijk kom je er nog wel achter wat er nu mis is met blok van OF, maar dat zal dan waarschijnlijk pas als blok eruit is

Taranis

Zo, vanmiddag de 850 even laten timen. Dat even duurde iets langer, want van de afstelling deugde niet veel:



Bij het verwijderen van het pompriemdeksel bleek dat de achterste nokkenaskeerring niet helemaal dicht is:



Die gaat dus nog nageleverd worden vanuit Nederland. Sfeerplaatje:



Het viel de monteurs op dat het een wel erg netjes onderhouden blok is: de vacuumslangen zijn al eens vervangen, evenals de brandstofleidingen.

Het gereedschap om de bout in de nokkenaspoelie los te halen bleek niet lang genoeg:



1 of andere slimmerik had die bout wel heeeeeeeeeeeeeel vast gezet:



Nog steeds klopte er van de timing niet veel en die was ook niet goed te krijgen:



Uiteindelijk bleek dat het tapeind waarmee de meelooprol in het blok zit, los zat. In eerste instantie werd gedacht dat de draad in het blok verrot was dus dat het tapeind niet meer vast te zetten zou zijn. Ik zag het hele tripje Noorwegen al in het water vallen dus was een kort moment even niet zo heel gelukkig :-X Na wat aandringen van mijn kant het hele tapeind eruit gedraaid om eens te zien wat er nu echt mis was en dat was niets: de draad was keurig. Erin gedraaid, op moment gezet en klaar is kees:



Ewout had vooraf instructies gestuurd hoe de pomp getimed moest worden maar omdat de brandstoftemperatuur afwijkt van de waarden die Ewout uit Noorwegen had gestuurd, kwamen we nu uit op -0,7 tot -0,8 graden (de waarde fluctueerde een beetje). Tevens is de kilometerstand even gecontroleerd en die bleek slechts 5 km af te wijken van de afgelezen stand.

De TDI start sneller en ik had vanavond tot 2x toe onbedoeld wielspin dus nog wat meer power ook :) Inmiddels olie op max, bandjes opgepompt en wat spullen ingepakt. Morgenochtend 6.00 eerst vriendinnetje ophalen, haar autosleutels wegbrengen (voor de lift terug vanaf Schiphol), dan langs forumlid KIM om ruitenwissers want die van de 850 zijn van een soort flexibel beton en dan door naar Ewout en Marije :D Ik heb er zin in, dus zo m'n mandje in en dan morgen lekker sturen 8)

Sbv

Goeie reis morgen. Mooi tripje voor de boeg

Taranis

Jammer dat het verwisselen van de verstuiver je probleem niet verholpen heeft, aan de andere kant: nu weet je zeker dat er inwendig iets stuk is dus dat je niet voor niets een ander blok (met eraan vast nog een auto) gekocht hebt.
Ik zet trouwens in op een kapotte klep.
Vanmiddag nog even bij Olov geïnformeerd: volgens hen gaan die onderblokken alleen stuk als er met te weinig olie gereden wordt. De cilinderkop sneuvelt vaker (ofwel gebroken distributie ofwel rijden met te lage toeren waardoor de motor z'n warmte niet kwijt kan) maar is nog leverbaar. Met een beetje geluk ben je er met een nieuwe kop op het onderblok van OU.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-05-2014 20:57:13
Zo'n beschermkap had ik nog niet eerder gezien.


Echt wel, bij de roetmeeuw verbaasde je je er bij arjent5r in de schuur over dat dat ding er maar een beetje los in lag  :-*

Taranis


Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...