Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Update ontmanteling Project DOP850 en voorbereiding blokwissel Old Faithful


Vanavond was het de bedoeling om het blok in de 850 net zo vrij te maken als in Old Faithful. Dat ging ten dele naar wens. Niks zat echt tegen, maar toch liep het niet zo soepeltjes als eergisteren bij Old Faithful. Deels lag dit ook aan het feit dat ik er vanavond thuis alleen voor stond. Dat betekent koken, huiswerk, Claire naar paardrijden en tussen het sleutelen door weer ophalen, Niek naar bed brengen etc. Geen klagen, maar gewoon een verklaring (voor mezelf) waar het verschil nou zat.

Tevens zat e.e.a. vaster dan bij Old Faithful. De kabelboom is helemaal los en veel randzaken zijn al verwijderd. Morgen nog de motorsteunen lossen en kijken of de assen los willen. Wielmoeren zijn al los.

Helaas(?) heb ik gezien dat er een verschil zit tussen beide handbakken. Bij de 850 zit er nog iets van een mechanische koppeling in (maar ook hydrauliek) waar bij Old Faithful alleen maar een hydraulische bediening is.

Het blok van de 850 ziet er over het algemeen beter uit, waarschijnlijk is dat ook door de ruim 150.000 minder gereden kilometers, en een 'makkelijker' leven in het geplaveide Nederland. Wel zag ik tot m'n schrik dat er flink 'gekloot' is met de carterplug. Of dit nou betekent dat de 'draad' in de carterpan verkloot is, of dat ze gewoon geen carterplug hadden weet ik op dit moment nog niet. Ik hoop vurig op het laatste.

Mijn buurman Geir heeft een paar uurtjes gespeeld met Old Faithful. De steekassen zitten daar prachtig los, maar hij kreeg het fusee niet los. De stuurkogel is los, de fusee beweegt heen en weer, maar door de spanning kreeg hij hem er niet uit. Vorig jaar kreeg ik dit makkelijk voor elkaar, maar ik ga er vanuit dat de heren 'helden' dat wel zo los hebben. Het zit in ieder geval niet vastgerot.

Het blok zit alleen nog vast op distributie steun op verzoek van Sander, en de hydraulische lijn naar de bak. Het blok staat nog wel gewoon op z'n voorste en achterste steun, maar de moeren zijn eraf. Ook de 'olifant' staat al klaar.


Gekloot met de carterplug. Ik hoop maar dat het meevalt.


Ik ben gewend dat hier altijd wat olie uit komt lopen, maar deze is gewoon droog.


Kabelboom is vrij gemeubeld.


Deze sensor ken ik niet. D.w.z. die zit ook in het blok van Old Faithful, maar ik weet niet wat de functie is.


De 'olifant' staat klaar.


Al met al, toch best weer e.e.a. gedaan. Met vooral als doel dat we de dagen dat Sander en Bouke hier zijn niet zoveel druk op onze schouders hebben.
Ik hoop dat dat inderdaad zo is. :eusa_pray:


Tot zover weer,


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Maar even hier omdat ik niet bij de app kan: Goede reis morgen, Sander en Bouke. En succes met de blokwissel!
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Is die sensor niet je oliedrukschakelaar aan de voorzijde van het blok, naast de peilstok ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 14-05-2014 22:13:07
Is die sensor niet je oliedrukschakelaar aan de voorzijde van het blok, naast de peilstok ?

Ik denk dat jij daar meer van weet dan ik. :angel:
Zou dus goed kunnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

San en Bouk, goede reis morgen en heel veel plezier in Noorwegen.

@Ewout: eindelijk weet ik wat de "Olifant" is. Gewoon een motortakel dus  ;D

KIM

Mannen; heel veel plezier dit weekend.
Bouke begint een beetje de forummonteur te worden :)

Ludo

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-05-2014 22:06:51
Helaas(?) heb ik gezien dat er een verschil zit tussen beide handbakken. Bij de 850 zit er nog iets van een mechanische koppeling in (maar ook hydrauliek) waar bij Old Faithful alleen maar een hydraulische bediening is.

Je bedoeld dit?: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65540.0.html


Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ludo op 14-05-2014 22:39:42
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-05-2014 22:06:51
Helaas(?) heb ik gezien dat er een verschil zit tussen beide handbakken. Bij de 850 zit er nog iets van een mechanische koppeling in (maar ook hydrauliek) waar bij Old Faithful alleen maar een hydraulische bediening is.

Je bedoeld dit?: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65540.0.html

Zou kunnen idd. Nou is het in principe de bedoeling om de bak van Old Faithful gewoon te gebruiken omdat daar al een nieuwe bak, koppeling en drukgroep in zit. Maar vanwaar deze verschillen? Deze auto's zijn een half jaar uit elkaar geproduceerd.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM


elianmars


volvobug

Carterplug: lijkt wel of er een moer op gelast is omdat de zeskant van de plug zelf ral is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: volvobug op 15-05-2014 00:11:23
Carterplug: lijkt wel of er een moer op gelast is omdat de zeskant van de plug zelf ral is.

Hmmmmm, nu ik zo nog eens naar de foto kijk...Zou kunnen. Hoeveel moeite zou het zijn geweest even een nieuwe plug te halen bij de lokale dealert? :eusa_think:


We gaan het zien de komende dagen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Zo de trip is begonnen :eusa_dance: Sander is nu onderweg naar mij en dan door  :)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

The Volvoboy

Goeie reis! 8) We zien de foto's wel verschijnen :angel:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km