Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

#5490
Controle draagarm en eventuele lekkage's.


Naar aanleiding van de keurmeester die eerder deze week de auto niet wilde uitlijnen vanwege slechte draagarmen ben ik toch maar eens gaan kijken.

Zo ziet de bewuste (en toen de auto op z'n wielen stond enigszins aangewezen pijnplek) eruit. Volgens mij is er toch heel erg weinig mis mee.



Op deze foto is goed te zien dat dat 'flubbertje' er gewoon al vanaf de fabriek zit oid.



Wat ik minder vond is dat ik her en der rode druppeltjes zag hangen, gelukkig zag ik al snel waar het vandaan kwam. Een koelwaterslang lekte een beetje en de slangklem liet zich ook gemakkelijk nog wat aan draaien.




Ook de aftap plug van de versnellingsbak is een tikkeltje incontinent, maar ook die kon nog wat aangetrokken worden. Hopelijk is het genoeg.



De carterpan blijft helaas niet droog. Was bij het vorige blok ook al. De hele rits boutjes van het carter zitten allemaal prima vast, dus dan zou het alleen nog de pakking kunnen zijn. Niet eenvoudig te vervangen bij een diesel.  :-[


Gelukkig gaat het maar om hele kleine hoeveelheden, het is niet merkbaar op de peilstok.




Old Faithful heeft ondertussen alweer 2500km gereden en ik ben nog steeds zeer tevreden. Dat dat ellendige schudden eindelijk helemaal verdwenen is, is nog wel het allerfijnst. Hoelang die motor van mij nou al half gaar is geweest weet ik niet, maar het is echt al heel lang bezig geweest.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

Wel tof dat je er weer met veel plezier in rijdt Ewout!!  :eusa_clap: :eusa_dance:

volvobug

Dat 'flubbertje' is echt niet af fabriek maar wordt door de werking van de draagarmen naar buiten geperst gedurende de jaren. Is toch echt een indicatie dat het rubber zijn originele stijfheid in de draagarm heeft verloren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

#5493
4500km na blokwissel, tijd voor naamswissel :eusa_wall: :eusa_wall:.

Gisteren de 4500km voorbij met het donorblok en het vertrouwen begon te groeien. Auto begint ook steeds zuiniger te lopen. Eerst na het afsluiten van de EGR vorige week daalde het verbruik heel rap van 6,5l/100km naar 5.9/100km en sinds gisteren is de verbruiksmeter terug gelopen naar 5,6/100km.

Ik helemaal blij en Old Faithful getrakteerd op een mooi nieuw KVS tankje en dop, want de laatst genoemde was gescheurd. In plaats dat dat '#$%#$%#$ sch**thok' nou blij is... :eusa_wall:




Nee hoor. Vanochtend nog prima starten en vanmiddag bij de lunch bijna niet meer aan de gang te krijgen. Daarna de rest van de middag zo'n zeven keer probleemloos getart. Ik dacht nog dat het misschien een hikje was. Vanavond moest ik even Niek ophalen en toen wilde dat '#$%#$%#$ sch**thok' weer bijna niet starten.

Mijn lichte frustratie even in de Whatsapp gegooid en binnen een minut kwam het antwoord al van Taranis. De spanning op de riem van de brandstofpomp. Toen Project850TDI naar Noorwegen zou komen was de pomptiming heel erg verkeerd. Inspuithoek van 648,9 graden is best wel een beetje extreem. :eusa_whistle:




Aan Taranis gevraagd of hij het blok opnieuw wilde laten timen zodat ik daar hier geen omkijken meer naar had. Toen viel al op dat de meelooprol los zat. Die heb ik vier jaar geleden ook al bij mijn vorige blok gehad. Toen is er een helicoil ingezet en het probleem is nooit meer terug gekomen. Blijkbaar zit dat draadeind niet goed in het blok verankerd en gaat het na een tijd liggen jutteren. Dat is nu waarschijnlijk weer gebeurd.

Naar buiten gelopen en de kunsstofkap over de motor verwijderd. Ik zag het meteen. De spanner van de pompriem ligt compleet buiten z'n bereik. Dat kan twee dingen betekenen. 1) de spanner is aan gort. 2) de meelooprol is losgekomen. De riem klappert nog niet, maar zal dat waarschijnlijk gaan doen in de komende kilometers. Dat was de vorige keer ook zo.

Het puntje bij A hoort ongeveer in het midden achter het donkere plaatje (B) te liggen.


Maandag maar weer naar de dealer. Hopelijk laten ze me niet weer een week of twee weken wachten voor ik aan de beurt ben.



Hoewel we allebei van huis uit geen sleurhutten mensen zijn hebben we eergisteren toch een caravan gekocht. Ooit hadden we al eens een klein 4 meter hokje, maar die viel na een paar vakantie van ellende uit elkaar. Nu met kinderen van 11 en 13 jaar hebben we een slagje groterder (7,30 meter) gekocht. Hutje is helemaal nieuw en wordt volgende week geleverd. Kan ik er over twee weken gelijk mee naar Zuid Frankrijk rijden. Hopelijk blijft de XC70 die als trekauto gaat dienen wel betrouwbaar functioneren. :eusa_pray:

Er wordt nu nog een laadsysteem ingebouwd en kenteken besteld. Omdat beide auto's geen 13 poligestekkers hebben kunnen we de koelkast nog niet onderweg gebruiken op stroom. Dat komt nog wel een keer.

Zo stond die opgesteld en in deze config hebben we hem ook gekocht.








Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

#5494
Ah, daar zijn de foto's van ons vakantieverblijf van 2015  :eusa_dance: :D
Eens kijken of ik 'm uit elkaar kan trekken met de T5  :eusa_angel:


Met OF gaat het wel weer goed komen, joh  :-*  ;)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 20-06-2014 22:54:44
Ah, daar zijn de foto's van ons vakantieverblijf van 2015  :eusa_dance: :D

:eusa_naughty: Eerst in 2014 nog een (lang)weekendje met Elianne, anders mag je volgend jaar niet. ;D

Citaat van: elianmars op 20-06-2014 22:54:44
Met OF gaat het wel weer goed komen, joh  :-*  ;)

:-* Vast wel, maar gewoon kødt dat het zo kort na de wissel alweer fout gaat.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Ziet er goed uit de sleurhut ;) lekker lang ook, daar gaan jullie veel plezier van hebben :eusa_dance:  En wat Mars zegt , met dat $%#%%>$>%>>hok komt het vast wel goed :angel:

maruska

flink beest die Knaus !
OF gaat het gewoon doen, anders komen we hem wel slopen/demonteren ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

widebody

Ewøut, ik heb laatst voor 6 tientjes een kabelset gekocht. Met 13-polige stekker gekocht. Wel een jeager. Instaleren, uurtje werk. Vraag maar eens bij de dealer wat een setje kost ;D.


Groetjes Marc

KIM

Ewout, in een autoleven heb je soms van die periodes dat je sch*tziek wordt van elke keer weer een reparatie. Het blijven per slot van rekening oude hokken. Gelukkig heb je de oplossing nu snel gevonden en kun je straks weer gaan bouwen aan het vertrouwen.

Wat een lel van een caravan zeg! Ik vind mijn 4,60 m al een groot ding; wat is deze opbouw? 5,30? En is het ook een 2,25m brede?

widebody

Citaat van: KIM op 21-06-2014 07:53:49
Ewout, in een autoleven heb je soms van die periodes dat je sch*tziek wordt van elke keer weer een reparatie. Het blijven per slot van rekening oude hokken. Gelukkig heb je de oplossing nu snel gevonden en kun je straks weer gaan bouwen aan het vertrouwen.

Wat een lel van een caravan zeg! Ik vind mijn 4,60 m al een groot ding; wat is deze opbouw? 5,30? En is het ook een 2,25m brede?

Zal wel 2,30 zijn, Kornelis. En misschien met deze lengte zelfs 2,50. Flinke bak! Veel plezier ermee.

UserID6342


)()()sT

Misschien dacht OF met die kapotte motor dat ie eindelijk eens even mocht chillen, nu mot ie gelijk weer door met z'n nieuwe hart ;D ;)

Dikke caravan Ewøut! Of je vind kampeervakanties leuk, of je vindt ze verschrikkelijk. Ik behoor tot de eerste categorie, alvast fijne vakantie :)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 21-06-2014 07:53:49
Ewout, in een autoleven heb je soms van die periodes dat je sch*tziek wordt van elke keer weer een reparatie. Het blijven per slot van rekening oude hokken. Gelukkig heb je de oplossing nu snel gevonden en kun je straks weer gaan bouwen aan het vertrouwen.

Wat een lel van een caravan zeg! Ik vind mijn 4,60 m al een groot ding; wat is deze opbouw? 5,30? En is het ook een 2,25m brede?

Ik heb het even opgezocht. 5,32m binnenruimte en 2,32 m buiten in de breedte. Schijnt een voordeel te zijn dat deze niet 2,50 breed is. De Fendt die ik op het oog had, was dat wel. Deze was veel praktischer qua inrichting. Achter een stapelbed (2.05m x 72cm) en voor tweepersoonsbed 1,98m x 1,37m. Da's prima voor mijn 1,86m. Met deze opstelling hoef je niet iedere keer je treinzit om te bouwen naar bed en andersom. Voordeel van deze hut is dat die ook gewoon in de winter in Noorwegen gebruikt kan worden. Goede isolatie, vloerverwarming, Truma hete luchtkachel en nog meer van die termen. ;D

Citaat van: widebody op 21-06-2014 03:34:18
Ewøut, ik heb laatst voor 6 tientjes een kabelset gekocht. Met 13-polige stekker gekocht. Wel een jeager. Instaleren, uurtje werk. Vraag maar eens bij de dealer wat een setje kost ;D.

Groetjes Marc

De vorige haak heb ik ook zelf geïnstalleerd, maar toen kon ik niet bedenken dat ik ooit nog zo'n caravan zou kopen. Volgens mij moet bij de XC er dan ook nog software ingeschoten worden. Ik zal het maandag gelijk even vragen.

Na de 'maiden voyage' van deze vakantie is het ook de bedoeling dat de caravan hier wordt verhuurd aan vrienden/gasten die wel eens vanuit Noorwegen een rondrit willen maken. Dan kun je hier starten en hier eindigen zonder dat je die 3000km tussen Nederland en Noorwegen al moet rijden.
De eerste boeking voor september staat al. Het is wel de bedoeling dat ik de huurders selecteer en dat ik het vertrouwen heb dat je ook 'netjes' zijn. Kost toch best geld zo'n ding.


Citaat van: )()()sT op 21-06-2014 08:44:21
Misschien dacht OF met die kapotte motor dat ie eindelijk eens even mocht chillen, nu mot ie gelijk weer door met z'n nieuwe hart ;D ;)

Chillen doet die maar als ik definitief met hem klaar ben. Niet nu.  :evil:
Citaat van: )()()sT op 21-06-2014 08:44:21
Dikke caravan Ewøut! Of je vind kampeervakanties leuk, of je vindt ze verschrikkelijk. Ik behoor tot de eerste categorie, alvast fijne vakantie :)

We gaan het (opnieuw) beleven. Ik ben zelf altijd vroeger in hotels en huisjes op vakantie geweest en heb het dus niet 'meegekregen', maar als ik zie hoe de kinderen en Marije dit 'gaaf' vinden, dan vind ik dat toch ook best leuk. Gelukkig ben ik de laatste jaren veel rustiger gaan rijden. Mijn vorige hut heb ik van Budapest naar Zeewolde gereden met m'n 855tdi en dat ging de hele weg met 160km/h.  :eusa_shifty:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Zo te lezen is deze caravan vergelijkbaar met de onze, qua grootte en indeling  :)  De onze is inmiddels 10 jaar oud, maar ziet er nog altijd als nieuw uit. Zijn we best trots op.

Hoe zit het eigenlijk als je als Nederlander met een caravan met Noors kenteken rijdt? Mag dit zomaar?