Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

leons850

Misschien dat andere ventiel dopjes nog goedkoper is. :angel:

Maar ziet er inderdaad strakker uit.
uit de knippers van OF gehaald? ;)

Mooi dat je hier nog even blijft hangen, kunnen we alvast leren voor over 10 jaar.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

de geneRaal

Low budget tuning.
Denk dattie zoekt om toch bezig te blijven  ;D
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Eerste echte klusdag.

Na twee weken te hebben gereden en geen tijd om aan de auto te klussen omdat het regelmatig slecht weer is geweest, heb ik vandaag maar m'n kans gegrepen. De twee midrange speakers in de linker voor en achterdeur doen het niet. Ik was eigenlijk best wel bang dat er iets mis was met het audiosysteem of de versterker omdat ik het sterk vond als er twee defecte speaker zouden zijn. Uitzoeken maar.
Alle foto's zijn zoals gewoonlijk klikbaar.

Omdat ik ook nog wat oude elektronica van de vorige bewoner kwijt wilde, zoals GPS antenne, raamantenne etc, was het tijd om eens te zijn zoeken hoe een NN in elkaar geschroefd zit.

Accu afkoppelen dan maar. Wow, da's ff wat anders dan bij een Classic. :o





In elke deur zit een stuurunit. de deuren zijn ook een stuk minder blikkerig dan een Classic. De stilte is sowieso oorverdovend in het interieur vergeleken bij Old Faithful.




Om de speaker goed te kunnen testen heb ik de 3 popnagels uitgeboord en de speaker even binnen op het kookeiland gelegd. Daarna nog even m'n hulplijn KIM geskyped en even met hem overlegd.
De speaker geeft geen enkele waarde meer aan op de Ohmstand, dus die is wel stuk. Om zeker te weten dat de aansturing wel in orde was heb ik nog even een overgebleven speaker aangesloten, maar die speelde prima

Einde oefening...


Er kwam zelfs een meesje bij zitten en die was niet bang. Na een paar minuten vond hij het wel gespikkeld en vertrok weer.


Ook hier speelt de testspeaker prima en geeft de Dynaudio geen krimp.


Hier mag ik er dus twee van gaan kopen. :-[ Gelukkig heb ik daarna dan wel echt goed geluid. Een invalide Dynaudio systeem heb je natuurlijk ook niks aan. :eusa_whistle:


Verrassend hoe eenvoudig, maar wel kwalitatief goed en stevig een NN in elkaar zit. Ik heb Vida eigenlijk niet gebruikt, maar volgde gewoon m'n gevoel.


Ik vond het al vreemd dat toen ik de auto kocht dat er twee doorgeslagen zekeringen in het handschoenvakje lagen. De zekering en de kabel (groep) kwamen in elk geval overeen.



Ondertussen lag de accu aan de lader om te reconditioneren. Duurde zes en een half uur...


Eerste uitlezing nadat de accu weer gekoppeld is. Vida blijft aangeven dat de accu maar 11,95 Volt is, maar de Fluke meet 12,70 Volt.
Ramen moeten opnieuw geinitialiseerd worden. Nu geeft Vida voor het eerst aan dat er een probleem is met de speakers. Duh... :eusa_doh: Daar was ik zelf al lang achter.


Kleurverschil in de xenon pitten. Toch maar de lampen vervangen in het najaar. Welke is nou trouwens 'fout'?


Het verlanglijstje voor Nederland is alweer aan het groeien, dus nog even een paar weken flink kilometers maken om de rekening weer te dekken. ;D


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Mooi dat het gevonden is met de speakers. Mogelijk heeft een demontage bedrijf in Nederland nog wat liggen(verkopen waarschijnlijk liever een set) en anders zal het nieuw worden.
Het viel me op bij de XC60 dat zaken echt goed vastgeklikt zitten. In de montage handleiding van mijn achteruitrij camera stond er expliciet bij letop sommige kunststof delen kunnen zeer goed vast zitten.

Waar was het doorgesleten draadje van ? verlichting handschoenen kastje ?

Taranis

Citaat van: Sbv op 01-06-2015 07:45:23
Het viel me op bij de XC60 dat zaken echt goed vastgeklikt zitten. In de montage handleiding van mijn achteruitrij camera stond er expliciet bij letop sommige kunststof delen kunnen zeer goed vast zitten.

Dat viel me bij de V50 ook al op toen het kofferdeksel uit elkaar moest. Mijn DNA zit nog ergens onder de bekleding maar het zit wel weer rammelvrij terug in elkaar. Dat kon je bij de classic vergeten, daar werden het parkers door de bekleding.

Mooi dat je gevonden hebt waardoor je audio niet klinkt zoals zou moeten Ewout. Jammer dat het dure nieuwe speakers worden maar ik zou liever speakers vervangen dan in de bedrading moeten gaan rommelen om een draadbreuk te repareren.

Heb je in Nederland tijd om bij mij ook eens te luisteren/meten? Ik ben er te doof voor :-X

KIM

Als een Xenon lamp verslijt, gaan de lampen langzaam aan steeds meer roze worden. Er van uitgaande dat er twee dezelfde in zijn gezet, zou ik zeggen dat de rechter (gezien vanuit de auto natuurlijk) slechter is geworden.
Ik zou je toch aanraden om ze allebei te vervangen om nieuw kleurverschil te voorkomen en bovendien zal de andere wellicht ook zijn langste tijd hebben gehad.

Taranis

Citaat van: KIM op 01-06-2015 08:49:40
Ik zou je toch aanraden om ze allebei te vervangen om nieuw kleurverschil te voorkomen en bovendien zal de andere wellicht ook zijn langste tijd hebben gehad.

+ 1

Nadat mijn rechtse vervangen was, leek de linkse plotseling roze :(

leons850

Wat Kornelis zegt, nog even aanvullen.
Wat mij laatst is uitgelegd is dat het roze komt door hele kleine kortsluitingen in de lamp. Dit is dus inderdaad omdat hij aan zijn einde aan het komen is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars


Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Heb je al gemaild daar voor dan?
mijn ervaring met ebay is dat als je ze een mailtje doet en vriendelijk verzoekt het op te sturen en jij de verzend risico's op je neemt dat ze dat dan best willen.
Daarbij is een contact persoon in de usa voor volvo delen best wel eens handig.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

maruska

komt overigens nog wel eea bij aan shipping, maar dat is logisch ^^
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

StefanCJ

Ik zou gewoon die blauwe speakers erin zetten, veel beter dan die Dynaudio zooi  :evil:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: StefanCJ op 01-06-2015 13:23:05
Ik zou gewoon die blauwe speakers erin zetten, veel beter dan die Dynaudio zooi  :evil:

:-*

Heb ze net in Zeeland besteld met nog wat goodies. 8)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Vandaag speaker nummer drie ook overleden. Ging gewoon uit en niet meer aan. :'(
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein