Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Terug van een weekje Nederland.

Hoofdreden voor m'n weekje Nederland was eigenlijk de bakspoeling en de tuning van de XC70. Omdat ik dat tripje toch al zou gaan maken was het een mooie aanleiding voor Bouke om even een paar dagen over te komen. Zo konden we samen, met Claire, naar Nederland rijden.

Maandagochtend werd ik al om 08:15 uur door de dealer 'ontboden' om te komen kijken hoe ik de eerste was die met hun 'powerflush' apparaat een bakspoeling 'kreeg'. Binnen een half uur was het klaar en ik kreeg te horen van de leverancier die samen met een monteur de 'flush' deed, dat m'n olie wel goed donker was, maar zeker niet verbrand of erg smerig. Niet slecht voor een bak waar (zover ik weet) in bijna 250k niks mee gedaan is. Omdat de verkoper verder geen info meer geeft over de auto heb ik nu alle vloeistoffen, behalve de remvloeistof vervangen. Wel zo'n prettig idee.






Omdat er ook gechipt ging worden later in de week, heb ik ook nog Volvo Service 2.0 laten uitvoeren. Slechts vier computers werden geupdated, nu weet ik dat ook hier alles volgens de latste versie's draait.

Helaas zie je nooit 'changelog's dus weet je ook niet wat er geupdate is.



Ook had ik al een nieuwe 13 polige kabel besteld, die uiteindelijk samen met de 'trailer-module' vervangen moest worden omdat Volvo ergens iets gewijzigd had in de laatste jaren. De elektrische aansluiting heb ik snel door de monteur laten doen. Hij was toch bezig.. :eusa_whistle:



Drie van deze goodies lagen al klaar in m'n vakantievilla samen met een nieuwe, mooiere grille. 8)



Oorspronkelijke grille '08


Nieuwe grille '14


Oorspronkelijke stuur '08


Tromgeroffel....


Tadaaaaaa.... R Design stuur met, af fabriek, gaatjes leer. Matcht beter met m'n stoelen. :eusa_whistle:



De volgende dag ben ik naar KIM doorgereden alwaar we 'eventjes' de Dynaudio's gingen inbouwen. Dat 'eventjes' werd uiteindelijk ruim 4,5 uur omdat het 'deurslot pikkie' eruit lazerde en niemand nog kennis had van 'NN' deuren. Er moest nogal uit eruit geschroefd worden voordat we überhaupt toegang hadden tot het slot. Daarbij brak een palletje of, of we kwam erachter dat het al afgebroken was en dat kostte een boel tijd.

Hier was Kornelis nog goed geluimd en dachten we nog steeds 'eventjes'.


Onverwacht bezoek van een aantal forum bekendheden. Hierbij moet opgemerkt worden dat Sander 'eventjes' een paar popnagels kwam brengen zodat we niet tot de volgende dag hoefden te wachten. :-*


Hier was ons het lachen ondertussen wel vergaan en had iemand de lichtschakelaar van de zon ook uitgedaan. Ondertussen was het bij twaalven.






Woensdag was het tijd om me te melden bij Volvotune in Elst. Daar met Obbe doorgesproken wat ik graag wilde met de tuning. Ik heb er heel bewust voor gekozen om niet voor de heftigste tuning te gaan.
Voor mij is 'driveability' een eerste prio en tevens een besparing in het verbruik in het toerengebied waarin ik in Noorwegen dagelijks opereer. Dit resulteerde in een mix van optimalisatie in het gebied tussen 1500-2250 Rpm en een max. vermogen van 220PK. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee van het nieuwe koppel. Zal rond de 450Nm liggen gok ik.

Helaas heb ik geen foto meer genomen van de mooie grafiekjes, maar wel van een nieuwe ECU van een D3 die vooralsnog nog niet gekraakt is.


Naderhand zijn we lekker met een clubje bij Gauchos aan de Maas op de 'kop van Zuid' gaan eten. Hiervoor hadden we een gewillige 'Bob' gevonden die de NN wel echt zag zitten. Als je dan de mogelijkheid hebt om als een directeur achterin te gaan zitten, dan heb je plotseling wel heel veel beenruimte. ;D ;D

De Bob....


Doe mij altijd een chauffeur van 1,50 meter. ;D


Donderdags de laatste update uitgevoerd. Mijn RTI DVD's waren alweer 8 jaar oud en dat begon je te merken. Met de DVD's van 2013 (nieuwer bestaat niet) krijg je plotseling een mooi grafisch RTI systeem terug. Ziet er in elk geval een stuk beter uit dan daarvoor en het lijkt of het ook beduidend sneller werkt. De schrik sloeg me om het hart toen tijdens het updaten het systeem zichzelf uitzette en niet meer aanging. Na een paar minuten wachten durfde ik weer op het knopje oip het stuur te drukken en toen kwam er een mooi grafisch beeld terug. Hadden ze best even kunnen melden.








Helaas was het na een kort bezoekje in Friesland en Den Haag echt over voor deze keer en was het tijd om rustig aan huiswaarts te keren. De bedoeling was dan natuurlijk wel om te beginnen met het grote besparen. Eco rijden zeg maar...







Nu een weekje werken en dan met de caravan naar Frankrijk.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

We zullen nooit meer zeggen dat we het "even" gaan doen als we aan jouw auto werken. Goed?  ;D

big ben

Dat zijn mooie update's ! Ziet er zeer "gelikt" uit  8)

maruska

gelukkig staat de gamba foto van sander niet in je blog, of die afgewerkte stapel ribben ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Mooie updates en upgrades Ewout. Nu nog een set 18" en je hebt echt een hele mooie XC70nn.

Marc O.

Ik blijf mezelf maar herhalen: Supergave auto! Jammer dat ik er woensdag niet bij kon zijn vanwege m'n toen nog vermoede longontsteking  :(
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Misschien dat Big Ben weer behulpzaam wil zijn in de aanschaf van een paar velgen in het oosten des lands (Nieuwleusen)

Ik heb dit keer ervoor gekozen om het iets meer rond de Volvo te laten draaien. Al die andere foto's verdragen het daglicht niet. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Mooi foto verslag :eusa_clap: je vergeet nog iets,maar dat wil je natuurlijk vertellen .Dat je nog wat poets goodies hebt aangeschaft ivm met je nieuwe hobby,die je soms meerdere keren per dag uitoefent  :eusa_whistle: ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 13-07-2015 21:29:36
Mooi foto verslag :eusa_clap: je vergeet nog iets,maar dat wil je natuurlijk vertellen .Dat je nog wat poets goodies hebt aangeschaft ivm met je nieuwe hobby,die je soms meerdere keren per dag uitoefent  :eusa_whistle: ;D


Laatste bericht is niet geplaatst... ;D


O, damn. Nu stopt Ronald met lezen. :P
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ewout is poets verslaafd geworden ? rare jongen die Noorlander

)()()sT

Leuk verslag! Jammer dat ik in zo'n uithoek woon, anders wip je maar ff langs op weg naar Sud ;D

Bouke

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-07-2015 21:30:49
Citaat van: Bouke op 13-07-2015 21:29:36
Mooi foto verslag :eusa_clap: je vergeet nog iets,maar dat wil je natuurlijk vertellen .Dat je nog wat poets goodies hebt aangeschaft ivm met je nieuwe hobby,die je soms meerdere keren per dag uitoefent  :eusa_whistle: ;D


Laatste bericht is niet geplaatst... ;D


O, damn. Nu stopt Ronald met lezen. :P
Nou hij gaat het zelfde doen als jij :eusa_shifty: alleen hij doet het niet zelf omdat hij er geestelijk nog niet aan toe is ;D Dus mag ik het doen :angel: Jij mag vol trots zeggen dat jij het zelf doet zonder je te schamen 8)


Ewout Schalkwijk

Tijd om uit de kast te komen...



Ik poets m'n autogaat vast wel weer over als de winter komt. :angel:

















Pffff, ik voel me nu al opgelucht. Thanx Bouke. Lekkere poetsert van me. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ


Bouke