Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

RoelNL

Citaat van: FGG op 28-08-2015 07:45:50
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-08-2015 21:02:01
De Pont d'Arc
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/DSCN2141.jpg

Ha, daar waren wij 3 jaar geleden vanuit Caldanazzo. Wel een stoer ding en een mooie wandeling. Ook bovenop geweest?

Is dat niet in Noorwegen?

Shame on me :-[
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ewout Schalkwijk

Citaat van: FGG op 28-08-2015 07:45:50
Ha, daar waren wij 3 jaar geleden vanuit Caldanazzo. Wel een stoer ding en een mooie wandeling. Ook bovenop geweest?

We zijn er niet op geweest maar hebben aan de overkant van de rivier in een omtrekkende beweging hem van alle kanten bewonderd. Dat was al ruim 10 kilometer in 33 graden.


@Roel, nee niet Noorwegen. Toch ben ik ervan overtuigd dat het natuurschoon in Noorwegen veel mooier en gevarieerder is dan in de Ardẻche. De Ardẻche is mooi, maar heel veel van het zelfde. De Pont D'Arc is natuurlijk wel mooi en de grotten zijn ook prachtig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FGG

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-08-2015 10:03:44
Citaat van: FGG op 28-08-2015 07:45:50
Ha, daar waren wij 3 jaar geleden vanuit Caldanazzo. Wel een stoer ding en een mooie wandeling. Ook bovenop geweest?

We zijn er niet op geweest maar hebben aan de overkant van de rivier in een omtrekkende beweging hem van alle kanten bewonderd. Dat was al ruim 10 kilometer in 33 graden.


@Roel, nee niet Noorwegen. Toch ben ik ervan overtuigd dat het natuurschoon in Noorwegen veel mooier en gevarieerder is dan in de Ardẻche. De Ardẻche is mooi, maar heel veel van het zelfde. De Pont D'Arc is natuurlijk wel mooi en de grotten zijn ook prachtig.

Ik lees nu dat 't in de Ardèche is, ook niet hetzelfde dus. Wij zaten in Trentino en zijn een dagje naar de Ponto d'Orco geweest. Klinkt bijna hetzelfde. Ziet er ook wel redelijk eender uit:


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Marc O.

Loopt zo te zien alleen geen water onderdoor... :azn:
...The Nile isn't just a river in Africa...

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-08-2015 07:12:30
Nou heeft jouw N ook maar de helft gereden van de andere bekende Nnen hier een dat scheelt wel natuurlijk. Marije's N was helemaal stil, maar heeft in het laatste jaar toch wat rammeltjes ontwikkeld in de achterbak. Gelukkig is Marije niet zo'n autist als ik en maakt het haar niet uit. :laugh:

Na 250.00 km nog altijd kraak- en rammelvrij vind ik toch netjes. Sommige merken zijn dan inmiddels uit elkaar gevallen ;D

Marc O.

Mijn N is, op een licht piepje in het hondenrek na (alleen als ie naar beneden is en op stevige oneffenheden trouwens) volledig piep- en kraakvrij. Km-stand 288.000.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Het is gelukt: Old Faithful heeft z'n doel bereikt.

Met hangen en wurgen heeft Old Faithful dan toch vandaag de 500.000km volgemaakt. Helemaal eerlijk is het overigens niet want volgens mij is alleen het chassis en de linker achterdeur nog echt origineel, maar dat mag de pret niet drukken. :eusa_dance:

Een collega huurt vanaf afgelopen maandag de auto voor anderhalve Kroon per gereden kilometer, en het is de bedoeling dat hij tot in het voorjaar blijft rijden. Dat zou erg prettig voor mij zijn, want zo vlak voor de winter te demonteren en onderdelen verkopen heb ik niet zo'n zin in. Liever in het voorjaar als het vakantiegeld bij velen in de zak brandt. ;D






Zo kan ik toch af en toe nog een update plaatsen. :P
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

schade en onderhoud in de tussentijd ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 28-08-2015 21:04:19
schade en onderhoud in de tussentijd ?

Als blog update bedoel je? Geen idee nog.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

zelf de 5 ton gedaan ? als collega net zo veel rijdt ga je de 555555 wel halen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 28-08-2015 21:07:22
zelf de 5 ton gedaan ? als collega net zo veel rijdt ga je de 555555 wel halen

Twee keer nee. Je weet dat m'n regio vorige week fors is uitgebreid en ik nu de verantwoording heb over 6.250 laptops bij zeven middelbare scholen. Dat is voor mij bijna niet meer aan te rijden. Sinds deze week rijdt Bendik dus ook op mijn regio en heeft deze week zo'n 500 kilometer gereden. Als dat zo door gaat dan komen er nog wel wat duizendjes mijn richting op. We hebben afgesproken dat hij de verzekering zelf betaalt en iedere maand op de 20ste met mij de kilometers verrekend. Schade's moet hij zelf dekken. Goeie deal voor mij, maar ook voor hem. Hij krijgt 4,5 Kroon per kilometer betaalt.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Eindelijk dan toch het half miljoen op de teller, E  :D

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-08-2015 21:14:20
Citaat van: Sbv op 28-08-2015 21:07:22
zelf de 5 ton gedaan ? als collega net zo veel rijdt ga je de 555555 wel halen

Twee keer nee. Je weet dat m'n regio vorige week fors is uitgebreid en ik nu de verantwoording heb over 6.250 laptops bij zeven middelbare scholen. Dat is voor mij bijna niet meer aan te rijden. Sinds deze week rijdt Bendik dus ook op mijn regio en heeft deze week zo'n 500 kilometer gereden. Als dat zo door gaat dan komen er nog wel wat duizendjes mijn richting op. We hebben afgesproken dat hij de verzekering zelf betaalt en iedere maand op de 20ste met mij de kilometers verrekend. Schade's moet hij zelf dekken. Goeie deal voor mij, maar ook voor hem. Hij krijgt 4,5 Kroon per kilometer betaalt.

Voorlopig maar even doorrijden dan maar

Ewout Schalkwijk

#5984
De XC70N is ernstig ziek

Ergens in maart dit jaar zag ik dat de topdeksel van de motor tussen de verstuivers toch wel wat nattig was. Ik heb er toen niet echt acht op geslagen, en bedacht dat in april de XC toch naar Nederland ging voor groot onderhoud. Dan kon ook gelijk even gekeken worden naar die 'lekkage'.

In april, op weg naar Nederland, midden in de nacht op de Duitse autobaan kreeg ik ineens de melding dat ik olie moest bijvullen. Dat is wel vreemd, want deze diesels hebben tussen de beurten door eigenlijk nooit extra olie nodig. in Nederland zijn behalve de complete distributie ook de de brandplaatjes en verstuiver klemmen vervangen, want die zouden mogelijk het lekken hebben veroorzaakt. Deze zaken hadden we niet vervangen tijdens de 'wervelklepmeet' in februari 2013. Volgens Volvo moest dat wel.
Dat het hierdoor zou lekken klonk dus plausibel. Helaas was het lekken niet opgelost.

Langzaam werd het lekken erger en na weer zo'n 10k te hebben gereden, moest er weer olie bijgevuld worden. Ondertussen is de XC drie keer hiervoor naar een lokale garage gegaan, maar die konden maar niet vinden waarom het tussen de verstuivers zo bleef lekken. Laatste conclusie was dat de topdeksel gaar was en vervangen diende te worden. Toen gisterenochtend de deksel 'gelicht' werd kwam na wat rondkijken de echte oorzaak aan het licht. :'(

In de schacht van de derde verstuiver zit een gat. :o Hierdoor kan de olie vanuit de nokkenassen via de verstuiver naar boven borrelen.



Hier nog een keer stevig ingezoomd.Nog een keer ingezoomd. Klik voor vergroting.


De roller onder de vijfde nok is in stukken gebroken en kon er met een magneet er uitgehaald worden. Ook de heeft de nok zelf schade opgelopen.


Toen ik gisterenavond nog eens rustig naar de foto's zat te kijken die ik gisterenmiddag heb gemaakt, viel me op dat van de achterste nokkenas de vijfde nok niet zo'n mooi slijtage patroon vertoont zoals de andere 19 nokken.
Hij glanst niet, heeft eigenlijk helemaal geen slijtafdruk ook. Dat verwonderde mij. Ik wilde wel eens zien hoe de nokkenas er eigenlijk in februari 2013 uitzag. Na bestudering van de, hier onderstaande, foto viel me op dat daar die nok ook de enige was die er 'anders' uitzag.

Het verschil tussen beide foto's is echter ruim 80.000km ??? Zou de klep van die cilinder al die tijd niet lekker meegedaan hebben? Volgens de garage zou dat theoretisch kunnen, maar dan zou er uiteindelijk tijdens het uitlezen een foutmelding moeten opduiken. Nou lees ik de auto's met grote regelmaat uit, maar een foutmelding is er in Vida nooit opgedoken. :eusa_shifty:


Februari 2013, 80k eerder.



Nog een keer ingezoomd. Klik voor vergroting.





Toen kwam de vraag, wat gaan we doen? Auto eruit, nieuwe kop van Volvo in Noorwegen (40k kroon in Noorwegen), Nieuwe kop van Volvo in NL (28K kroon in NL), of een ruilblok.

Uiteindelijk is het het laatste geworden. Blok gevonden met naar zeggen 'slechts' 127k op de klok. Kostte me 22.000 kroon. De garage waar de XC staat gaat maandag het blok voor me ophalen. Op en neer zo'n drie uur rijden en het komende week overbouwen. De complete distributie, waterpomp, multiriem en spanners gaan over aangezien die nog heel vers zijn bij het kapotte blok.

De advertentie:



Ik hoop dat de XC weer voor het volgende weekend klaar is. Samen met een auto is best wel een beetje crisis. ::)






De XC70NN:

Met de andere XC70 gaat het op dit moment verder prima. Ik heb het interieur de laatste tijd een beetje getweaked met wat leuke elementen. Ook heb ik een nieuwe branderunit laten plaatsen in de standkachel. Nieuwe velgen voor de toekomstige winterbanden liggen klaar...

Sinds ik hem heb is er een R-Design stuur ingekomen, een nieuw middenconsole met alu accenten, nieuwe pookknop met alu en de startknopbehuizing met alu. Het enige nu nog op het lijstje is een 'Watchdial' instrument cluster voor een diesel. Die zijn best te vinden maar kosten al gauw rond de 300 euro. Nu even niet. De eerste prio is nu de XC van Marije en ik moet nieuwe winterbanden hebben à 9.300 kroon. :eusa_shifty:

Oh ja, ik ga ook nog een weekje mee met de onofficiële Vomac naar de Noordkaap. Kost toch ook altijd weer een paar centen. :eusa_shhh: ;D


Opgeleukt interieur:






Nog twee plaatjes van de laatste meet met Ronald en Danielle hier. De rest van de foto's staan in Ronald z'n Blog. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71893.msg1622576.html#msg1622576







Zo, jullie zijn weer een beetje bijgepraatschreven. Ik zal af en toe even bij de garage naar binnenlopen om wat voortgangsfoto's te plaatsen.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein