Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

StefanCJ

Balen van de N Ewout. Ik denk dat dit de meest verstandige keuze is geweest. Met dit blok kunnen jullie hopelijk flink wat jaren vooruit.

:)

Sbv

Net even de foto's goed bekeken. Van de week op de telefoon kon ik het niet goed zien. Tijdens de wervelklep meeting is het me niet opgevallen dat er een ander patroon op zou zitten.
Voor jullie de auto kochten is er ca 110000 km met blok gereden. Zou verkeerde olie of interval die veroorzaakt kunnen hebben ?

Hopelijk is het snel opgelost en kunnen jullie weer rijden. Ik had al bijna volgend weekend vrij gepland voor blokwissel  ;D

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 16-10-2015 21:28:53

Hopelijk is het snel opgelost en kunnen jullie weer rijden. Ik had al bijna volgend weekend vrij gepland voor blokwissel  ;D

Ach, dan kom je toch gewoon even voor de gezelligheid langs? :angel: Kunnen we gelijk de XC weer ophalen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2015 21:33:57
Citaat van: Sbv op 16-10-2015 21:28:53

Hopelijk is het snel opgelost en kunnen jullie weer rijden. Ik had al bijna volgend weekend vrij gepland voor blokwissel  ;D

Ach, dan kom je toch gewoon even voor de gezelligheid langs? :angel: Kunnen we gelijk de XC weer ophalen.
:eusa_whistle:

)()()sT

Pfff, dat is balen zeg. Wat had het beest nu gelopen? Succes met de wissel en de aderlating... ;)

Hiker

Balen,  maar fijn dat de auto blijft. Ik weet hoe blij vrouwen van XCN's worden ;D

En de jouwe ziet er wel heuuul sjiek uit, zeg. Is het niet erg besmettelijk?
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Ewout Schalkwijk

Citaat van: )()()sT op 16-10-2015 21:46:28
Pfff, dat is balen zeg. Wat had het beest nu gelopen? Succes met de wissel en de aderlating... ;)

430k, het huidige blok slechts 263k.

Citaat van: Hiker op 16-10-2015 22:24:57
Balen,  maar fijn dat de auto blijft. Ik weet hoe blij vrouwen van XCN's worden ;D

En de jouwe ziet er wel heuuul sjiek uit, zeg. Is het niet erg besmettelijk?

Valt mee Haiko, ik werk in de IT en niet in een garage. M'n handen zijn zelden echt vuil, en twee wekelijks een lapje erdoor doet wonderen. Zo'n interieur heeft nou eenmaal aandacht nodig. :P
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Zo gaat het hard met je centen, E.... :-\

Marc O.

Citaat van: Sbv op 16-10-2015 21:28:53
Zou verkeerde olie of interval die veroorzaakt kunnen hebben ?

Ik ben inderdaad ook wel heel erg benieuwd naar wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn, maar vrees dat dat lastig te achterhalen is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

#5994
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2015 21:16:22
Het verschil tussen beide foto's is echter ruim 80.000km ??? Zou de klep van die cilinder al die tijd niet lekker meegedaan hebben? Volgens de garage zou dat theoretisch kunnen, maar dan zou er uiteindelijk tijdens het uitlezen een foutmelding moeten opduiken. Nou lees ik de auto's met grote regelmaat uit, maar een foutmelding is er in Vida nooit opgedoken. :eusa_shifty:

Je had toch een fout op de 3e cilinder dat er iets met de injector zou zijn? Dat hebben we toen volgens mij op de stekker gestoken.

Citaat van: Sbv op 16-10-2015 21:28:53
Tijdens de wervelklep meeting is het me niet opgevallen dat er een ander patroon op zou zitten.
Voor jullie de auto kochten is er ca 110000 km met blok gereden. Zou verkeerde olie of interval die veroorzaakt kunnen hebben ?

Mij wel. Ik weet 100% zeker dat die roller toen niet kapot was. Dat is ook logisch want toen lekte het blok nog niet dus is het stukje ook nog niet afgebroken geweest. Dat was ons ook wel opgevallen.

Ik heb samen met Ewout destijds naar die nok staan kijken dat die inderdaad een ander slijtagepatroon had dan de andere nokken maar de roller was intact. Ik heb het kleppendeksel er toen zelf samen met Ewout terug op gelegd, de roller was niet gebroken.

Niettemin is het wel heel toevallig dat uitgerekend die roller breekt, terwijl toen al zichtbaar was dat die niet lekker liep. Gisteren bij de dealer nog eens in de werkplaats geïnformeerd en daar was men er heel snel uit, dat dit soort rollerschades eigenlijk bijna altijd te wijten zijn aan slechte smering. In hun ogen door te lang doorrijden met dezelfde olie of door toepassing van te dikke olie (sommigen mikken er 10W40 in blijkbaar  :eusa_wall: ). Het is alleen wel erg toevallig dat er dan later uitgerekend bij diezelfde cilinder een stukje metaal mist. Je zou bijna denken dat het breken van de roller zo'n klap heeft gegeven?  :eusa_think:

Wel erg balen. Om 1 of andere reden lopen de aardlijnen voor motorblokken in Hvittingfoss verkeerd  :-\

de Boeing


Vervelend van die motor :( Toont (wellicht) toch weer aan wat het belang is van goede olie/onderhoud.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2015 21:16:22


De XC70NN:

Met de andere XC70 gaat het op dit moment verder prima.
Opgeleukt interieur:
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/IMG_6729.jpg

Ewout


Maar dit ->  :P :eusa_clap:
waar ik nog altijd moet wennen aan het uiterlijk van de NN is dit toch wel een van de mooiste Volvo interieurs (al had ik hem nog liever met een houten stuurtje gehad :) )

Ewout Schalkwijk

Citaat van: de Boeing op 18-10-2015 12:01:37

Vervelend van die motor :( Toont (wellicht) toch weer aan wat het belang is van goede olie/onderhoud.

Ja, en als het nou ergens niet aan heeft gelegen bij mij...


Citaat van: de Boeing op 18-10-2015 12:01:37

Maar dit ->  :P :eusa_clap:
waar ik nog altijd moet wennen aan het uiterlijk van de NN is dit toch wel een van de mooiste Volvo interieurs (al had ik hem nog liever met een houten stuurtje gehad :) )

Het is de eerste keer dat ik helemaal van het hout wegga. Ben nu juist met alu accenten bezig geweest. De sigarenlucht van weleer is vervangen door een fris windje. ;D


Het nadeel van een gebruikte auto kopen blijft nog altijd dat je afhankelijk blijft van 'hoe serieus' heeft de vorige bewoner het onderhoud genomen. Dat kan zich rustig pas na 150k openbaren, blijkt nu. ::)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 17-10-2015 20:00:33
Niettemin is het wel heel toevallig dat uitgerekend die roller breekt, terwijl toen al zichtbaar was dat die niet lekker liep. Gisteren bij de dealer nog eens in de werkplaats geïnformeerd en daar was men er heel snel uit, dat dit soort rollerschades eigenlijk bijna altijd te wijten zijn aan slechte smering. In hun ogen door te lang doorrijden met dezelfde olie of door toepassing van te dikke olie (sommigen mikken er 10W40 in blijkbaar  :eusa_wall: ). Het is alleen wel erg toevallig dat er dan later uitgerekend bij diezelfde cilinder een stukje metaal mist. Je zou bijna denken dat het breken van de roller zo'n klap heeft gegeven?  :eusa_think:

Wel erg balen. Om 1 of andere reden lopen de aardlijnen voor motorblokken in Hvittingfoss verkeerd  :-\


Zijn die rollers eigenlijk een beetje behoorlijk preventief te vervangen? De nokkenassen moeten eruit, dus dat is dan een beste klus om de boel weer op tijd te krijgen. Wie weet kan zoiets de moeite lonen. Vervangen voordat de boel aan gort draait. Wie weet voor de volgende ronde. :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 12:59:24
De sigarenlucht van weleer is vervangen door een fris windje. ;D

Je bedoelt: de schetenlucht van weleer is vervangen door een luchtverfrisser  :-*

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 12:59:24
Het nadeel van een gebruikte auto kopen blijft nog altijd dat je afhankelijk blijft van 'hoe serieus' heeft de vorige bewoner het onderhoud genomen. Dat kan zich rustig pas na 150k openbaren, blijkt nu. ::)

Precies daarom ben ik steeds huiveriger om een gebruikte auto van een volslagen onbekende te kopen. Ik zie het bij de C30 van Daniëlle al, dat ding heeft net 130k op de teller maar het één na het ander komt boven drijven aan achterstallig of verkeerd onderhoud van de vorige bewoner. Helaas heb je weinig keus als je geen centen hebt voor een nieuwe (en op 1 of andere manier vind ik nieuwe auto's nooit zo "leuk" als een auto die al een verhaal kent).

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 14:06:01
Zijn die rollers eigenlijk een beetje behoorlijk preventief te vervangen? De nokkenassen moeten eruit, dus dat is dan een beste klus om de boel weer op tijd te krijgen. Wie weet kan zoiets de moeite lonen. Vervangen voordat de boel aan gort draait. Wie weet voor de volgende ronde. :angel:

Ja kan wel, je moet inderdaad de nokkenassen lichten. Het enige vervelende is dat dan ook de distributie eraf moet en daar heb ik geen ervaring mee.

Het is wel een overweging mocht de NN ooit aan een nieuwe wervelklep toe zijn.

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 18-10-2015 14:06:01
Citaat van: Taranis op 17-10-2015 20:00:33
Niettemin is het wel heel toevallig dat uitgerekend die roller breekt, terwijl toen al zichtbaar was dat die niet lekker liep. Gisteren bij de dealer nog eens in de werkplaats geïnformeerd en daar was men er heel snel uit, dat dit soort rollerschades eigenlijk bijna altijd te wijten zijn aan slechte smering. In hun ogen door te lang doorrijden met dezelfde olie of door toepassing van te dikke olie (sommigen mikken er 10W40 in blijkbaar  :eusa_wall: ). Het is alleen wel erg toevallig dat er dan later uitgerekend bij diezelfde cilinder een stukje metaal mist. Je zou bijna denken dat het breken van de roller zo'n klap heeft gegeven?  :eusa_think:

Wel erg balen. Om 1 of andere reden lopen de aardlijnen voor motorblokken in Hvittingfoss verkeerd  :-\


Zijn die rollers eigenlijk een beetje behoorlijk preventief te vervangen? De nokkenassen moeten eruit, dus dat is dan een beste klus om de boel weer op tijd te krijgen. Wie weet kan zoiets de moeite lonen. Vervangen voordat de boel aan gort draait. Wie weet voor de volgende ronde. :angel:
Nieuw kop erop ? Juiste olie is erg van belang al zijn er volgens mij ook dealers die er 5w30 in doen