Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: Sbv op 18-10-2015 19:50:54
Juiste olie is erg van belang

Het lijkt er op dat Volvo daar inmiddels zelf ook van overtuigd is: bij pa's nieuwe zit er een schreeuwende sticker onder de kap dat er enkel 0W30 met A5/B5 spec toegepast mag worden.

UserID6342

De distributie van een D5 blok is niet zo heel spannend hoor en goed te doen.

Emiel

Het naar buiten komen van de tuimelaar is een gevolg en niet de oorzaak.
Oorzaak zit in de stoter.

Marc O.

Stoter dan om zeep door oude/verkeerde olie?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Emiel

Ja en nee.

Lange intervallen, olieverdunning door de brandstof (roetfilter).
Vergeet niet dat deze motoren meestal al 2 ton achter de kiezen hebben voordat ze hier voorbijkomen. En dan mogen we hier op het forum wel braaf 0w30 of 5w30 erin gooien, de schade aan de stoters is al in een eerder stadium begonnen, voordat ie in 'ons' bezit was. En de schade word niet minder.

De kop van de stoter slijt, de clip die op de tuimelaar zit heeft zo geen houvast meer op de stoter....de tuimelaar kan dan gaan dansen en loskomen van de stoter. Dan kan ie dus op ontdekkingstocht door de cilinderkop.
Soms zie je ook wel een stoter dichtgeslagen in de kop. Dan komt de tuimelaar dus ook los te liggen.

Ik zou zeggen, als je het kleppendeksel (die gaan toch een keer lekken ;)) Nokkenassen eruit pakken en de tuimelaars en stoters vervangen. Dat is geen raketwetenschap bij deze motoren.

Sbv

Komt het veel voor dan ? Wij weten er nu van een aantal. Het lijkt wel specifiek aan de D5244T4 (185 pk) te liggen of ook andere motoren ?

Emiel

De oude 2.4D en D5 had het ook, maar minder.
De nieuwere 163 en 185 pk heeft het meer, de 185 pk is meer verkocht dus die zal je ook vaker tegenkomen.

Taranis

Citaat van: Emiel op 19-10-2015 12:41:28
Ja en nee.

Lange intervallen, olieverdunning door de brandstof (roetfilter).
Vergeet niet dat deze motoren meestal al 2 ton achter de kiezen hebben voordat ze hier voorbijkomen. En dan mogen we hier op het forum wel braaf 0w30 of 5w30 erin gooien, de schade aan de stoters is al in een eerder stadium begonnen, voordat ie in 'ons' bezit was. En de schade word niet minder.

De kop van de stoter slijt, de clip die op de tuimelaar zit heeft zo geen houvast meer op de stoter....de tuimelaar kan dan gaan dansen en loskomen van de stoter. Dan kan ie dus op ontdekkingstocht door de cilinderkop.
Soms zie je ook wel een stoter dichtgeslagen in de kop. Dan komt de tuimelaar dus ook los te liggen.

Ik zou zeggen, als je het kleppendeksel (die gaan toch een keer lekken ;)) Nokkenassen eruit pakken en de tuimelaars en stoters vervangen. Dat is geen raketwetenschap bij deze motoren.

Waardevolle reactie, tnx :)

Zo bezien is een ruilmotor leuk maar als die ook "braaf" om de 30.000 ververst is...

Sbv

Citaat van: Emiel op 19-10-2015 13:08:16
De oude 2.4D en D5 had het ook, maar minder.
De nieuwere 163 en 185 pk heeft het meer, de 185 pk is meer verkocht dus die zal je ook vaker tegenkomen.
De 205 pk en later dus niet meer ?

leons850

Werkt het zelfde.
Het gaat om die intervallen die Ronald ook al beschrijft.
Dit geld voor alle diesel motoren van alle merken. De ene motor kan er wat beter tegen dan de ander maar dit neemt niet weg dat het gewoon erg slecht is, de intervallen zijn zo hoog dat je olie inderdaad verdund is door diesel.
En helaas smeert dat niet zo lekker als olie.
De Corsa van m'n vriendin krijg ook gewoon 3x zo vaak nieuwe olie als voorgeschreven.

En dan ook nog eens geen techno olie.  :evil:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Ruilblok is aangekomen:

Vrijdagavond aangekocht, vandaag laten ophalen en bij de garage afleveren. Ff 'meters maken' noemen we dat thuis ;D
Dit blok heeft volgens de leverancier pas 127k gelopen. We zullen zien hoelang deze meegaat. :eusa_whistle:

@Emiel: Ten eerste bedankt voor je uitleg ( :eusa_clap:), heb je trouwens een globale indicatie wat dat zou kosten om die tuimelaars en stoters te vervangen?
Lijkt me wel een leuk klusje. Moeten we alleen een 'distributie' man erbij hebben. Ik denk niet dat Dirk342 zich hier voorlopig vrijwillig aanmeldt. :eusa_shifty:

























Het enige verschil wat ik nu zie is het wervelklep stangetje. Waarschijnlijk moet ik in de toekomst, als ik de wervelklep weer overbouw ook het DC motortje overzetten of zoiets.
Weet iemand hoe dat zit met die varianten in die stangetjes? die blok zou een MY'06/07 zijn maar bij mij en Ronald ziet het stangetje er anders uit.



Woensdag gaat de monteur ermee beginnen, helaas is z'n vrouw wel uitgerekend in deze dagen. Hij hoopt het af te kunnen maken. :eusa_pray: :eusa_shifty:


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Distri wil ik je wel bij helpen hoor.

Lunadust

Sorry dat ik hier reageer.


Wat erg van je blok.


Mooi dat je een ander blok hebt kunnen vinden.
Maar wat zit er een rare slangklem op de egr aansluiting van het uitlaatspruitstuk.
Ik hoop dat je snel weer mobiel bent.

Dat wervelklep stangetje heb ik op een 2008 s80d5 zo gezien.
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 19-10-2015 18:32:24
Distri wil ik je wel bij helpen hoor.

Thanx Kor. Maar nog even niet hoor. De distributie die overgaat is pas 15k oud.

Citaat van: Lunadust op 19-10-2015 19:01:58
Sorry dat ik hier reageer.

:angel: We zijn alweer een paar maanden verder. De soep is al wat afgekoeld. :)

Citaat van: Lunadust op 19-10-2015 19:01:58

Wat erg van je blok.


Mooi dat je een ander blok hebt kunnen vinden.
Maar wat zit er een rare slangklem op de egr aansluiting van het uitlaatspruitstuk.
Ik hoop dat je snel weer mobiel bent.

Dat wervelklep stangetje heb ik op een 2008 s80d5 zo gezien.

Lopen de modeljaren van een S80 gelijk aan een V(XC)70? Een blok uit een XC90 zou niet geschikt zijn vanwege verschillen tussen de modeljaren. Later bleek dat blok ook een ton meer kilometers te hebben gedraaid.
Nu weet ik dat een D5244Tx in een MY'08 qua ophangingen nogal verschilt van een MY '06.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Emiel

Citaat van: Sbv op 19-10-2015 14:10:33
Citaat van: Emiel op 19-10-2015 13:08:16
De oude 2.4D en D5 had het ook, maar minder.
De nieuwere 163 en 185 pk heeft het meer, de 185 pk is meer verkocht dus die zal je ook vaker tegenkomen.
De 205 pk en later dus niet meer ?

De tijd gaat het ons leren Sander.
De eerdere 205pk's gaan nu richting de twee ton, binnenkort weten we meer. ;)

Ik zal eens in de oud ijzer bak kijken als ik weer aan het werk ben, daar zitten wel wat mooie klepstoters tussen. Paar weken geleden nog een 4 cilinder D5 gedaan, twee stoters van 1 cilinder stuk...

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-10-2015 18:01:12
heb je trouwens een globale indicatie wat dat zou kosten om die tuimelaars en stoters te vervangen?

Ik zal binnenkort even kijken.