Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Lunadust

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-10-2015 19:28:34
Citaat van: KIM op 19-10-2015 18:32:24
Distri wil ik je wel bij helpen hoor.

Thanx Kor. Maar nog even niet hoor. De distributie die overgaat is pas 15k oud.

Citaat van: Lunadust op 19-10-2015 19:01:58
Sorry dat ik hier reageer.

:angel: We zijn alweer een paar maanden verder. De soep is al wat afgekoeld. :)

Citaat van: Lunadust op 19-10-2015 19:01:58

Wat erg van je blok.


Mooi dat je een ander blok hebt kunnen vinden.
Maar wat zit er een rare slangklem op de egr aansluiting van het uitlaatspruitstuk.
Ik hoop dat je snel weer mobiel bent.

Dat wervelklep stangetje heb ik op een 2008 s80d5 zo gezien.

Lopen de modeljaren van een S80 gelijk aan een V(XC)70? Een blok uit een XC90 zou niet geschikt zijn vanwege verschillen tussen de modeljaren. Later bleek dat blok ook een ton meer kilometers te hebben gedraaid.
Nu weet ik dat een D5244Tx in een MY'08 qua ophangingen nogal verschilt van een MY '06.

Geen idee hoe die modeljaren lopen,
Maar ik vind dat stangetje niet heel vreemd
Techneut, geen dichter.

jeroen74

Wat betreft de distributie:

https://www.youtube.com/watch?v=NOQse-cekKc

Langzamer en duidelijker kan haast niet :)

Moet ik me nu door zo'n geval als dit mijn idee in de nabije toekomst mogelijk een D5 te kopen heroverwegen? Dan toch maar een N op LPG? Waar ik ook weer de meeste enge verhalen over hoor...?

UserID6342

Blokje zier goed uit !  En zoals gezegd is de distributie van een D5 absoluut niet zo spannend, die trek je er zo omheen.

Ik weet dat ergens vorig jaar, RyanB bij zijn V70 D5 uit 2007 (185 pk) ook de klepstoters heeft vervangen uit voorzorg omdat dat blok rammelde als een dolle (250dkm gelopen).  Was ook allemaal niet zo spannend want hij heeft het alleen gedaan op de oprit met wat telefonische ondersteuning van mij.  Ook hier kwam er 1 stoter gebroken uit.

Het gebeurt dus echt vaker dat er iets goed fout gaat met die stoters bij de 185 en 211 pk series en dat is ook hetgeen ik hoor van de dealer.  De 163 pk heeft er beduidend minder last van.

Ook ik zie aan de wervelklepstang weinig raars.

Ewout Schalkwijk

Voor wat betreft de wervelstang. Niet raar, wel anders dan het huidige blok. Dus ik vroeg me af of het wel een '06 is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Emiel op 19-10-2015 20:38:48
Citaat van: Sbv op 19-10-2015 14:10:33
Citaat van: Emiel op 19-10-2015 13:08:16
De oude 2.4D en D5 had het ook, maar minder.
De nieuwere 163 en 185 pk heeft het meer, de 185 pk is meer verkocht dus die zal je ook vaker tegenkomen.
De 205 pk en later dus niet meer ?

De tijd gaat het ons leren Sander.
De eerdere 205pk's gaan nu richting de twee ton, binnenkort weten we meer. ;)

Ik weet dat ze er in Goes al 2 gehad hebben dus ook die types hebben er last van. Is ook logisch eigenlijk: die 30.000 km lijkt gewoon te lang in combinatie met een regenererend roetfilter. Sprak de simpele werktuigbouwer.

Citaat van: jeroen74 op 19-10-2015 21:24:24
Wat betreft de distributie:

https://www.youtube.com/watch?v=NOQse-cekKc

Langzamer en duidelijker kan haast niet :)

Moet ik me nu door zo'n geval als dit mijn idee in de nabije toekomst mogelijk een D5 te kopen heroverwegen? Dan toch maar een N op LPG? Waar ik ook weer de meeste enge verhalen over hoor...?

Mooi filmpje! Ziet er inderdaad uit alsof het wel te doen is  :eusa_think:

Aangaande je overweging: als ik de auto's van pa erbij mag tellen dan heb ik inmiddels zo'n miljoen kilometer ervaring met D5-jes. Nee ze zijn niet foutloos (denk aan de eerste 205 pk's waarbij het oliepeil opliep) maar dat waren de TDI's ook niet: daar brak nog wel eens een distributieriem of pompriem. Ik ben het eens met Dirk: in mijn ervaring is de 163 pk onverwoestbaar ondanks dat die in mijn/ons geval vanaf tellerstand 4.000 tot 414.000 gechipt is geweest tot eerst 198 pk en later 210 pk. Dat blok heeft een zwaar leven gehad maar nooit een slag verkeerd geslagen. De 205 pk is minder degelijk door de vele sensoren die gegarandeerd sneuvelen en de regenererende roetkat maar als je tijdig olie wisselt is er mechanisch in elk geval niet zoveel aan de hand.

Ja ik zou het wel aandurven om een D5 te kopen, je moet alleen net de mazzel hebben dat de eerste eigenaar ook net dat beetje onderhoud extra gedaan heeft: tijdig olie wisselen. Of koop een 163 pk D5, die hebben er minder last van. Die hebben ook geen wervelklep trouwens, heb je die ellende ook niet.

Sbv

#6020
Grootste nadeel van de 163 pk euro3 want daar heb je het dan over was de beperkte 5 bak automaat. Ding zit te snel op hogere toerentallen. Als daar een 6 bak op zou zitten zou het erg fijn zijn.

Ik heb zelf inmiddels denk ik meer dan 420000 km D5 ervaring door de jaren heen en zou er zo weer 1 kopen. Afkloppen tot op heden nog nergens last van gehad. Oplopend oliepeil heb ik nu met de 205 pk D5 xc60 (nog) niet bemerkt na bijna 45000 km er mee gereden te hebben

edit, was 1 D5 vergeten mee te tellen  ;D

Taranis

Jouwe is nieuwer, pa's 205pk was 1 van de eerste die het oplopende oliepeil níet meer had.

De vijftrapsbak is een kwestie van smaak denk ik. Ik zou het hogere toerental zo voor lief nemen als ik dan weer een bak had die niet zo ontzettend stronteigenwijs was als deze. De vijftrapsbak 'begreep' dat als je het pedaal iets dieper indrukte dat je terug wilde schakelen en als je het gas ietsje los liet, dat je op wilde schakelen.

Bij de zestraps moet ik 'm af en toe tot op de kickdown duwen voor dat eigenwijze kreng snapt dat ik terug wil schakelen (en gaat dan meteen van 6 naar 3) omdat meneer liever met 1500 toeren in z'n 6 door blijft kreunen. Tegelijkertijd levert gas liften soms afremmen op de motor ipv opschakelen op.

Ik dacht dat ik gewend was aan mijn bak tot ik een rondje in de 5-traps bak van Chris deed. Wat een verademing :D

Ewout Schalkwijk

Ik kwam zojuist een filmpje op YouTube tegen met het geluid wat ik ook had. Al langere periode zelfs.
Ook hier wordt bevestigd dat het om die lifters gaat.

https://youtu.be/yNsXwSf_7vI
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Ik ben nog niet zo heel erg bekend met het geluid dat die motoren zouden moeten maken en hoe een gezond blok zou moeten klinken. Wat is in deze kakafonie van geluiden nou het geluid van versleten klepstoters?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Marc O. op 20-10-2015 18:29:06
Ik ben nog niet zo heel erg bekend met het geluid dat die motoren zouden moeten maken en hoe een gezond blok zou moeten klinken. Wat is in deze kakafonie van geluiden nou het geluid van versleten klepstoters?

Dat hoge, metalige plunjerachtige geluid, zou er niet moeten zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

Ah, nu eens met oortelefoons geluisterd. Denk dat ik weet wat je bedoelt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Vandaag is het blok uitgebouwd.

Om 12 uur even gaan kijken bij de XC omdat ze er vandaag aan zouden beginnen. Deze foto's waren van net na de lunch. Om 15:59 kreeg ik een sms dat het blok eruit lag. Omdat ik al thuis was moet ik morgen weer ff een foto maken. :)








Vandaag heb ik nog een XC90 een flush van de stuurolie gegeven. Peter had Marije een lift gegeven van Kongsberg naar Hvittingfoss, waarna Marije bij het uitstappen besloot de deur dicht te gooien met haar duim er nog tussen. Lekker slim... :P

De XC90 had een gevaarlijk vage besturing met van die hakkerige stukken in de stuurbeweging. Ik vond het gewoon eng om in dat ding te rijden. Na een flush met vier liter stuurolie bleek het sturen weer superlicht te gaan en het vage gevoel is bijna helemaal verdwenen. Peter had al een prijs liggen van tussen de 15 en 20 duizend kroon. Nu heeft het 500-600 kroon gekost. Da's lekker verdienen bij zo'n dealer. Gewoon zeggen dat het stuurhuis kapot is.



Past maar net...



Na het eten ben ik weer met Marije naar het ziekenhuis in Kongsberg gereden om dat het na 2,5 uur nog steeds bloedde. Aldaar aankomen, bleek het zo ernstig te zijn, dat Marije een spuitje heeft gekregen en ik met de jonge arts op de foto naar huis ben gegaan. ;D ;D ;D





Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID25761

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-10-2015 21:34:29
Aldaar aankomen, bleek het zo ernstig te zijn, dat Marije een spuitje heeft gekregen en ik met de jonge arts op de foto naar huis ben gegaan. ;D ;D ;D

Foei  :evil:

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Hiker

en jij had ooit 2  linker klus handen......zei je toen we hier de roofrailswap hadden.....

ondertussen mag je je wel een redelijk echte monteur noemen!!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha