Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-01-2016 22:32:05
Helaas heb ik zelfs met een poos stevig driften op een veld en twee keer de berg op boenderen de thermostaat niet open gekregen. Niet echt vreemds met nog steeds rond de -10. in de zomer is het al lastig. :eusa_shifty:

Oftewel, je bent lekker aan het spelen geweest  ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-01-2016 22:32:05
Dan nog twee plaatjes van de opvolger van de XC70 over een paar jaar.

Waarom vinden wij telkens dezelfde auto's mooi?  :eusa_think:

Ach, dan eerst nog eens een NN-meet (misschien), vervolgens een XC90-meet  :D

elianmars

Die XC90.. :o :eusa_drool:

Over een tijdje maar eens kijken hoe de T8 van mijn broer rijdt. Dan kan ik die over 10 jaar overnemen ;D

leons850

Citaat van: elianmars op 09-01-2016 10:18:50
Die XC90.. :o :eusa_drool:

Over een tijdje maar eens kijken hoe de T8 van mijn broer rijdt. Dan kan ik die over 10 jaar overnemen ;D

En dan bij een elektrisch probleem demonteren?  :-*
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

electrisch niet gebruiken.
Doe maar lekker een dikke D5 voor mij

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Het gaatje is best fors. Je blaast je longen in 15 seconden leeg door dat gat. Het is echt perfect rond, zonder braampjes of wat dan ook. Helaas geeft Google niks terug op Jiggleklep.
Zou het met de standkachel te maken hebben? Dan zal ik het over een uur wel zien. Het is -9 en de auto ligt onder 10cm sneeuw. Ik zal de kachel een volledige sessie laten draaien. Misschien kan door het gebrek aan dat gaatje het koelwater niet circuleren terwijl de thermostaat dicht is.





Citaat van: Taranis op 09-01-2016 08:58:22
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-01-2016 22:32:05
Helaas heb ik zelfs met een poos stevig driften op een veld en twee keer de berg op boenderen de thermostaat niet open gekregen. Niet echt vreemds met nog steeds rond de -10. in de zomer is het al lastig. :eusa_shifty:

Oftewel, je bent lekker aan het spelen geweest  ;D

Dit is nu echt de tijd van het jaar. :D



Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Waarom vinden wij telkens dezelfde auto's mooi?  :eusa_think:

Ach, dan eerst nog eens een NN-meet (misschien), vervolgens een XC90-meet  :D

Idd rustig opbouwen. Eerst een NN meet inderdaad. ;D


Citaat van: elianmars op 09-01-2016 10:18:50
Die XC90.. :o :eusa_drool:

Over een tijdje maar eens kijken hoe de T8 van mijn broer rijdt. Dan kan ik die over 10 jaar overnemen ;D

Dat geldt voor mij ook Mars. Deze kost hier 1.000.000 NOK. :-[
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-01-2016 12:20:34
...Helaas geeft Google niks terug op Jiggleklep....

Gebruik "jigglevalve"  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

StefanCJ

Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Is het aan te raden dit gaatje erin te boren bij een imi thermostaat?

elianmars

Citaat van: StefanCJ op 09-01-2016 14:37:55
Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Is het aan te raden dit gaatje erin te boren bij een imi thermostaat?

Ik vroeg me hetzelfde af  :eusa_angel: ;D

Gewoon kijken naar de thermostaat die eruit komt, Steef.

The Demon

#6189
Citaat van: StefanCJ op 09-01-2016 14:37:55
Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Is het aan te raden dit gaatje erin te boren bij een imi thermostaat?
Kwaad kan het niet, maar meestal zit er ook nog een pieletje in dat gaatje wat het af kan sluiten, het heet niet voor niets een jiggle klep.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: volvobug op 09-01-2016 14:31:35
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-01-2016 12:20:34
...Helaas geeft Google niks terug op Jiggleklep....

Gebruik "jigglevalve"  ;)

:eusa_doh: soms....



;D Thanx.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Citaat van: StefanCJ op 09-01-2016 14:37:55
Citaat van: Dirk342 op 09-01-2016 06:16:16
Wat Frank zegt, normaal gesproken zit er of een gaatje of een zg jiggle-klep in de thermostaat.  Wat de reden van Volvo is geweest om deze eruit te laten is mij ook onbekend.  Bij de 850's en classics zitten deze jiggle-klep bij de originele thermostaten nog steeds in, alleen als je een imi thermostaat koopt zul je 'm zelf erin moeten boren.

Ik kan me vergissen natuurlijk en is op de foto niet echt goed te zien, maar is dit gat er niet later ingeboord door de een of ander ?

Is het aan te raden dit gaatje erin te boren bij een imi thermostaat?
Ik doe het hier standaard ja, scheelt ook een behoorlijke mep bij het ontluchten van het koelsysteem

Ewout Schalkwijk

#6192
Thermostaat XC70N vervangen.

Een week nadat mijn thermostaat vervangen moest worden, bleek die van Marije ook stuk te zijn. Aangezien de XC70 van haar voor de blokwissel nergens last van had, en een thermostaathuis hier in Noorwegen 2000 NOK kost (205 euro) heb ik besloten het vanavond nog eens te proberen met de 'oude' thermostaat. In Nederland kost het maar 80 euro zonder korting. ;) Omdat de constructie bij de N net weer anders is dan bij de NN, waarbij de kudo's naar de NN gaan, heeft de operatie bijna twee uur geduurd. Mede doordat ik de garage en het slot van de motorkap moest ontdooien (-12) en een boutje van de thermostaat nagenoeg onbereikbaar is heeft het zolang geduurd.

Gisteren was het zo rond de -21 tot 24 graden en de N werd ook totaal niet meer warm. Na een proefrit van goed 30 kilometer, bergje op, bergje af kwam de meter net in de buurt van het tweede streepje. Vanavond na vervanging bij -15 was de wijzer na vijf kilometer weer op '12 uur'. So far, so good.

Van beide koude starts heb ik voor de gein een filmpje gemaakt en die kun je bekijken op de onderstaande links:

Cold start XC70NN bij -21 (ruim 24 uur stilgestaan)
https://youtu.be/vn7104LktS8

Cold start XC70N bij -22 (ruim 48 uur stilgestaan)
https://youtu.be/iIBlxUzlBAQ


De XC70N van Marije heeft er behoorlijk last van dat die al drie maanden iedere dag op de standkachel opwarmt, en daarna slechts 35 kilometer naar het werk rijdt. Na 50 minuten op de kachel is een ritje van een goed half uur eigenlijk niet genoeg.
Gelukkig staat de XC overdag in een parkeergarage bij 15+ graden, dus de middag start is makkelijk. Toch gaat met het, mede gebruik van stoelverwarming, aanjager e.d., het totaal licht in de min. Dat bleek dus ook wel na twee dagen voor de deur staan in de diepvriezer ;D. De accu had er maar weinig zin in.

Waarom dan toch een koude start uitvoeren als beide auto's standkachels hebben?
A) omdat het kan ;D.
B) omdat je wilt weten of beide auto's goed onderhouden zijn en alles functioneert zoals het moet.

Bij mijn auto, voor dit moment, is alles in orde. Bij Marije's auto heeft de accu aandacht nodig. Nog steeds verdenk ik de N van een verlies bij het laden. Niet altijd meet ik de volledige 14,3 volt op de accu polen. Vanavond ook weer niet. De laadstroom is goed. De spanning op de ECM ook, toch geeft Vida rechts bovenin in het scherm een lagere spanning weer. Dit moet ik nog eens rustig uitzoeken.

Foto's:

Bij de N moet voor het vervangen van de thermostaat de stuurbekrachtigingspomp aan de kant. Eerst de multiriem ontspannen en borgen met een 'spietje'.



Toegang tot de thermostaat. (illegaal een gaatje geboord in de houder voor toegang tot de Torx40 die onderin zit. :eusa_angel:


De garage opwarmen van -12 tot +5 om het werken wat aangenamer te maken. ;D Ging prima. :D





Volgens Vida laadt de accu goed. wiebelend tussen de 14,1 en 14,5 volt.


Het andere schermpje in vida haalt de 14 volt niet? Waar haalt deze z'n gegevens vandaan? :eusa_think:



Wie tips heeft aangaande het verschil in voltage's binnen Vida: Please speak. ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Vanochtend bevestiging gekregen dat na 5 kilometer rijden de wijzer weer keurig op '12 uur' stond. Zelfs bij -19 hield de N de temperatuur mooi vast. :eusa_dance:
Deze reparatie was een keer gratis. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars