Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

UserID6342


Sbv

Hoe is het met de DAB+ ontwikking in Noorwegen voor bestaande auto's. ?FM gaat toch helemaal weg einde van het jaar

Chris

#6482
Geniaal Ewout... vooral het detail van dat nonchalante handje in je broekzak ;D.

Grappige optie. Bij m'n pa z'n nieuwe auto kun je met je voet onder de achterbumper door wiebelen om hem open en dicht te doen. Wordt steeds gekker ;D.

leons850

Citaat van: Chris op 12-07-2016 08:14:39
Geniaal Ewout... vooral het detail van de nonchalante handje in je broekzak ;D.

Grappige optie. Bij m'n pa z'n nieuwe auto kun je met je voet onder de achterbumper door wiebelen om hem open en dicht te doen. Wordt steeds gekker ;D.

Dat viel mij ook al op.
Briljant, jammer dat dit nog niet op een N kan.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 12-07-2016 07:34:13
Hoe is het met de DAB+ ontwikking in Noorwegen voor bestaande auto's. ?FM gaat toch helemaal weg einde van het jaar

Helemaal k#t. Begin 2017 gaat het FM net gefaseerd dicht. De Zweden hebben zich een half jaar geleden teruggetrokken omdat, zij zijn wel slim, ze inzagen dat het gewoon te vroeg is. Door het terugtrekken heeft ook Volvo het onderzoeken naar een oplossing gestaakt.

Het probleem is als volgt: Auto's van de laatste generatie zonder 'DAB Prep' kunnen officieel geen DAB upgrade krijgen van Volvo. Helaas is mijn auto ook een van deze. De eerste eigenaar heeft in 2007 die optie niet aangekruist op de optielijst. Logisch want 10 jaar geleden was er nog helemaal geen sprake van het afsluiten van het FM net. De meeste Europese landen wachten tot minimaal 2021/2022.

Noorwegen wil heel graag voorloper zijn heeft een commerciële groep in het leven geroepen die de overgang naar DAB 'begeleidt'. Deze groep doet niets anders dan miljoenen kronen wegpompen in reclame voor DAB. De dekking is 98,x%, maar in de praktijk nog verre van dekkend. Deze zelfde groep blijft gewoon doorlopen in een richting waar vele anderen hebben ingezien dat het niet goed is.

Nu is de Noorse markt, nadat de Zweden zich hebben terug getrokken, voor Volvo te klein. De ontwikkeling is stop gezet. Het Noorse 'VCCN' forum is er heel erg mee bezig geweest en hebben ontdekt dat zonder de DAB Prep het toch mogelijk is om DAB officieel in te bouwen in de auto. Het kost wel een aantal duizend kronen, maar dan heb je het wel zoals het hoort.

Zeer recent is ontdekt dat het eigenlijk past werkt vanaf MY'09. Mijn auto (eind 2007 MY'08) heeft niet de juiste serienummers in de audioset en wordt dus door Vida niet herkend c.q. goedgekeurd voor de software download. Hierdoor valt mijn auto dus buiten de boot. >:(

Het blijft allemaal gewoon een k#t spelletje van onze Zweedse vrienden. Het zelfde verhaal met de achteraf installatie van een originele Subwoofer. Ook niet mogelijk bij een NN als die niet meteen besteld is bij de nieuwe auto. Dikke onzin, want: software lock. Hardwarematig net zo makkelijk als bij een N waar het wel officieel kan.

In de praktijk luister ik niet zoveel naar de radio, maar nieuwsuitzendingen volg ik wel een paar keer per dag. Dat houdt dus binnenkort op. Waarschijnlijk wordt het dus zo'n aftermarket dingetje op m'n gelukkig aanwezige AUX. Voordeel is wel dat die maar een kwart van de prijs van Volvo kost. :eusa_whistle:



Vandaag nog een keer de achterklep losgemaakt om de vijf kabeltjes van het nieuwe systeem in de kabelboom op te nemen met gesoldeerde verbindingen. Een stekkertje maakte niet echt een lekkere verbinding. Voor Ronald: solderen!

Als je ze op tijd binnen hebt neem ik m'n soldeerpen wel mee naar Nederland. :D



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Ik ben aan het mailen met je Russische vriend dus ik hoop van wel :)

volvo355

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-07-2016 17:59:08
Het blijft allemaal gewoon een k#t spelletje van onze Zweedse vrienden. Het zelfde verhaal met de achteraf installatie van een originele Subwoofer. Ook niet mogelijk bij een NN als die niet meteen besteld is bij de nieuwe auto. Dikke onzin, want: software lock. Hardwarematig net zo makkelijk als bij een N waar het wel officieel kan.
Op het V70 forum lees ik dat het Obbe wel is gelukt om een originele subwoofer werkend te krijgen op een XC60. http://volvov70forum.nl/topic.php?t=10809&page=fst_unread&highlight=

Sbv

een DAB+ zou wel aangenaam zijn lijkt me. Helaas heeft de eerste eigenaar van mijn MY10 het ook niet besteld

Heb je wat linkjes Ewout van VCCN ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 13-07-2016 23:28:00
een DAB+ zou wel aangenaam zijn lijkt me. Helaas heeft de eerste eigenaar van mijn MY10 het ook niet besteld

Heb je wat linkjes Ewout van VCCN ?

http://forum.vccn.no/showthread.php?73033-DAB-installasjon-i-Volvo-XC70-2010-model-uten-Dab-prep
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Vaarwel Noorwegen :'(. Ik ga terug naar Nederland...

























...Voor drie weken. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

#6490
Goed dat je ons waarschuwt voor je komst ;)

Sbv

Goeie reis E en familie. Tot binnenkort

maruska

bon voyage en we horen wel waar de vakantiesleutel ligt ;D

en of je ons nog wilt treffen hehehe
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maruska op 14-07-2016 21:39:25
bon voyage en we horen wel waar de vakantiesleutel ligt ;D

Als je voor de deur staat, app ik je even een code door. :laugh:

Citaat van: maruska op 14-07-2016 21:39:25

en of je ons nog wilt treffen hehehe

Tuuurlijk.  :-*
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-07-2016 22:14:44
Citaat van: maruska op 14-07-2016 21:39:25
bon voyage en we horen wel waar de vakantiesleutel ligt ;D

Als je voor de deur staat, app ik je even een code door. :laugh:

Citaat van: maruska op 14-07-2016 21:39:25

en of je ons nog wilt treffen hehehe

Tuuurlijk.  :-*

Zet je die code niet even hier neer?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein