Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

classicT5

Ik zit ook rond de 80 km/h, maar rijd amper korte stukken en veel snelweg.

Een internationale vrachtwagen zit op een gemiddelde van 65 km/h, maar die is begrenst... Zie je dat die hogere topsnelheid niet zo heel veel invloed heeft.

Sbv

Bij mijn xc60 ben ik zeer verbaasd over hoe lang de blokken meegaan. Heb vorige zomer schijven en blokken voor vernieuwd en nu ca 70000 verder zijn ze nog niet op ;D

Bouke

Grappig dat jij ook die glijpinnen hebt gesmeerd , dat doe ik ook. Ik spuit er lithiumvet op van de Biltema ;D. Ik zie ook niet in waarom je dat niet zou smeren. Die bus van de awd die laatst vervangen is doet volvo ook geen vet op , maar Dave deed er toch vet op ( volvo vet wel te verstaan)

leons850

Ik doe dat ook altijd, met kogellager vet voorheen, kon ik de laatste keer niet vinden dus een tube vet voor een homokineet gepakt, werkt ook. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

'Haakse overbrenging ' oliewissel.




Vandaag eens de olie van de haakse overbrenging vervangen. De XC staat ondertussen op 319.404km en ik was heel benieuwd hoe die olie er aan toe was. In de vaste veronderstelling dat ik de goede olie had ben ik begonnen.

Naar aanleiding van mijn 'YouTube vriendje' Yuri (we mailen best vaak privé met elkaar) die recent een 'how to' had gepost, ben ik ermee begonnen. Al heel snel kwam ik erachter dat het 'op zijn manier' met een D5 niet lukt. De vulmoer wordt afgedekt door de intercoolerbuis die er precies onderdoor loopt.

Nou is het verwijderen niet zo'n probleem omdat er op verschillende plekken zo'n flexibele buis zit met slangklemmen. Jammer genoeg waren alle slangklemmen zo gemonteerd dat je er niet bij komt. Onmogelijk om een ratel of schroevendraaier op te krijgen. Dus auto weer van z'n oprij-dingen af en maar gewoon opkrikken aan een kant. Wiel eraf en dan wat dieper naar binnen de slangklemmen lossen. Hierdoor komt het 'resonator house' los en kan je na nog wat boutjes en klemmetjes de hele intercoolerbuis verwijderen.

Resonator house (ik heb geen idee hoe dat op z'n NL's heet. ;D en Intercoolerbuis.


hier komt het vandaan



En daar is de vuldop



Daarna is het simpel. Bout '13' los en de olie afzuigen met een pomp. Ik kreeg maximaal 450cc olie eruit. Die olie was zeer donker, maar nog wel echt olie.
En toen...kwam ik erachter dat ik net de juiste olie niet had staan. Beide soorten heten transmissie olie, beide hebben een plaatje van tandwielen erop, maar de olie voor de 'haakse' is veel dikker dan die van de Haldex. Kødt :eusa_shifty:

Een fijn en krachtig oliepompje.



Totaal 450cc uit de haakse overbrenging kunnen pompen.



Even gauw een goedkopere olie bij de lokale pomp gehaald met de juiste spec's. 75W90 van Total. bij de Volvo variant staat er nog API GL-5 bij.
Het plan is nu om er een paar dagen mee te rijden en daarna nog een keer af te tappen en dan de juiste Volvo olie erin te kieperen.





De nieuwe olie er weer in gepompt. Er ging 750cc in en daarna heb ik er weer zo'n 100cc uit gehaald. Er zou dus circa 200cc te weinig in gezeten hebben. Alles is droog en schoon, dus het lekt in ieder geval niet weg. Momenteel wordt er per dag zo'n 270km gereden, dus als ik later in de week de exercitie nog een keer herhaal, dan komt er vast nog wat oude olie vermengd met de nieuwe mee. Daarna ga ik er van uit dat deze weer voorlopig in orde is.

Later in de week dus meer...










Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Je bent weer lekker bezig geweest, E  :eusa_clap:

StefanCJ

Gelukkig nog de goede olie kunnen vinden, is ook zo kl*te als je daarop moet wachten.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-09-2016 18:28:55
Resonator house (ik heb geen idee hoe dat op z'n NL's heet. ;D en Intercoolerbuis.
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/IMG_0679.jpg

hier komt het vandaan
http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/XC70NN/IMG_0683.jpg

In het Nederlands is het gewoon een resonatorhuis. Ik hoop wel dat je de boel goed terug gemonteerd hebt, die rode pakking van het resonatorhuis was de reden dat ik nog eens met een sukkelgangetje vanaf jullie naar huis gekacheld ben met de N: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71893.msg1538598.html#msg1538598

Knap dat je HO nog geen geluid maakte met zo weinig olie: toen ie bij mijn N XC lek was en geluid maakte, kreeg ik er nog 480 milliliter uit. Misschien al niet meer helemaal fris geweest dan  :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

'Haakse overbrenging ' oliewissel. Deel 2

Omdat ik van de week met de oliewissel was begonnen zonder dat ik de juiste olie van Volvo bij de hand had, volgt nu deel twee.

De tijdelijke olie die er vier dagen in heeft gezeten had wel de juiste viscositeit 75W90. Ik had al gemerkt dat die bijna niet door het veel dunnere vul leidingkje heen te persen was. De vulopening in de HO is erg nauw. Daardoor had ik bij thuiskomst vandaag de nieuwe oliekan al in goed warm water gelegd. Ik heb gewoon de heetste uitstroom van de kraan genomen. Die ligt bij mij tegen de 70 graden aan.




Een goed half uur later had ik alle voorbereidingen klaar en was de HO al weer leeg. Die olie was ook lekker warm want ik was net terug gereden vanuit Sandefjord.
Ik kreeg er nu zo'n 550ml van de 650ml uit die er in zat. Deze olie was toch alweer aardig donker geworden, gezien het er 700 kilometer daarvoor als 'Heineken kleur' erin was gegaan.
Toch heb ik er op deze manier meer troep uit de HO gekregen dan als ik alleen had afgetapt en opnieuw gevuld.



Het vullen van de HO ging zoals verwacht heel veel soepeler dan met 'koude' olie. :eusa_dance:



Wederom heerlijk helder Heineken. ;D





En eerder vanmiddag kan de 320k alweer voorbij.



Missie geslaagd. :D



Citaat van: Taranis op 05-09-2016 22:06:40
Ik hoop wel dat je de boel goed terug gemonteerd hebt, die rode pakking van het resonatorhuis was de reden dat ik nog eens met een sukkelgangetje vanaf jullie naar huis gekacheld ben met de N: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71893.msg1538598.html#msg1538598

Gelukkig is de constructie bij een NN een stuk beter dan bij de N. De intercoolerbuis zit op veel meer plaatsen vast aan het blok en iedere keer voor en na een flexibel stuk. De kans van losschieten zal hierdoor een stuk kleiner zijn bij een NN. (Denk ik. :eusa_shifty:)


Citaat van: Taranis op 05-09-2016 22:06:40
Knap dat je HO nog geen geluid maakte met zo weinig olie: toen ie bij mijn N XC lek was en geluid maakte, kreeg ik er nog 480 milliliter uit. Misschien al niet meer helemaal fris geweest dan  :eusa_think:

Totaal geen last van gehad. Ook na de oliewissel niet stiller geworden o.i.d. Het viel me ook al op dat de olie wel erg donker was maar wel nog echt 'olie' was. Misschien was er al eens iets aan gedaan, maar dat weet ik niet.
Nu weet ik in ieder geval dat het in orde is.



Citaat van: StefanCJ op 04-09-2016 20:05:34
Gelukkig nog de goede olie kunnen vinden, is ook zo kl*te als je daarop moet wachten.

Ik had het ook gewoon iets beter kunnen voorbereiden... :eusa_shhh:




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke

Zo dan dat is toch best weer een guinnes kleur die olie. Kwam dat omdat je niet alles er uit krijgt met wisselen ? Bij mijn xc heb ik de ho er af gehad en toen echt leeg gekieperd dus die was echt leeg ( ja ook weer gevuld ;D met heineken) maar ik kan mij voorstellen dat dat niet lukt als hij er nog op zit.

Ewout Schalkwijk

ABS/Rem problemen XC70N


Sinds een paar dagen krijgt Marije met regelmaat een foutmelding in de DIM van haar XC.

Plotseling begint tijdens het rijden het ABS lampje te branden en komt er een melding: ABS/Antislip service nodig, daarna komt de melding dat de remassistent service nodig heeft. Als je de motor afzet en meteen daarna weer start krijg je de melding dat de antislip tijdelijk is uitgeschakeld. Zodra je gaat rijden gaat, na de ABS zelftest, het ABS lampje weer uit. Niet veel later springt die weer aan.






Uitlezen met Vida geeft aan dat er een mechanische storing is bij de linker ABS sensor.


Boeltje snel uit elkaar getrokken. Helaas kreeg ik de fusee niet los en dus ook de as er niet uit. Ik heb nu al een paar keer, zeer recent, gehoord dat de ABS ring blijkt te breken. Dit komt door roest eronder en uiteindelijk knapt die ring. De sensor zelf ziet er eigenlijk helemaal OK uit en de ring zag er van een afstandje best wel vies/roestig uit, maar meer kon ik er niet aan zien.


De ABS sensor:



Omdat ik de as er niet uitkreeg, duw ik de as maar wat meer naar binnen om de ABS ring zichtbaar te krijgen.



De ABS ring. Niet zo heel veel aan te zien.




Zo het nou ook bijvoorbeeld de ABS controller kunnen zijn? :eusa_think: Vida geeft wel expliciet aan dat dit niet een interne controller fout is.
de fout zou mechanisch zijn. Dan blijft voor mij eigenlijk alleen die ring nu over.

Wie hier nog meeleest en misschien iets weet mag het zeggen.


Ewout

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lunadust

Die ring ziet er wel erg aangetast uit.
Daar horen hoekige nokken op tezitten.
Kan me goed voorstellen dat je daar een melding van krijgt.
Techneut, geen dichter.

widebody

Ik ben het met Bas eens. Dit geeft een slecht magnetisch beeld. Kan mij voorstellen als je de ring vernieuwd at de storing weg is. Hoe zien de andere ringen er uit, Ewout? Zelfde beeld?

KIM

Je kan m nog checken met een scope maar ik zou de ring vast bestellen...

Emiel

Sensor ziet er ook niet bepaald fris uit..