Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

widebody

Citaat van: Emiel op 14-09-2016 20:08:03
Sensor ziet er ook niet bepaald fris uit..

Niet verwonderlijk gezien de staat van de ring :eusa_think:

classicT5

Als je die ring nou eerst eens schoonmaakt/ontroest? Staalborstel oid.

En dan nog eens testritje

Ewout Schalkwijk

Citaat van: classicT5 op 14-09-2016 20:10:43
Als je die ring nou eerst eens schoonmaakt/ontroest? Staalborstel oid.

En dan nog eens testritje

Ik kom er niet bij. Ik krijg het fusee niet los er daardoor krijg ik de as er niet uit.
Ik breng hem lekker binnenkort naar de hobbygarage, laat die het maar vervangen. Misschien dan gelijk beide kanten.

Hoort dit nou eigenlijk ook bij regulier onderhoud? Ik kan me voorstellen als je het na de winter schoonmaakt, dat het dan misschien beter gaat. Aan de andere kant, de auto is 10 jaar oud. Eens in de 10 jaar die ringen vervangen is ook weer niet zo gek. :eusa_angel:


Ben wel blij te horen/lezen dat die ring er niet zo uit hoort te zien. Ik dacht dat zo'n magnetisch veld wel zo sterk was dat vuil en roest niet zoveel uit zouden maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Lunadust

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 14-09-2016 21:23:39
Citaat van: classicT5 op 14-09-2016 20:10:43
Als je die ring nou eerst eens schoonmaakt/ontroest? Staalborstel oid.

En dan nog eens testritje

Ik kom er niet bij. Ik krijg het fusee niet los er daardoor krijg ik de as er niet uit.
Ik breng hem lekker binnenkort naar de hobbygarage, laat die het maar vervangen. Misschien dan gelijk beide kanten.

Hoort dit nou eigenlijk ook bij regulier onderhoud? Ik kan me voorstellen als je het na de winter schoonmaakt, dat het dan misschien beter gaat. Aan de andere kant, de auto is 10 jaar oud. Eens in de 10 jaar die ringen vervangen is ook weer niet zo gek. :eusa_angel:


Ben wel blij te horen/lezen dat die ring er niet zo uit hoort te zien. Ik dacht dat zo'n magnetisch veld wel zo sterk was dat vuil en roest niet zoveel uit zouden maken.



Jullie pekel is iets agressiever als het onze toch?

De ABS ring en de buitenste homokineet zijn van onbehandeld metaal, dat heeft best wat te lijden met pekel.

Zo als je de foto gemaakt hebt kun je er denk ik wel bij met een smalle staalborstel.
Dan zou je misschien tijdelijk de storing op kunnen lossen.
Als blijkt dat er bijvoorbeeld een hele tand weg is zul je permanent met een storing rijden tot je de ring vervangen hebt.
De sensor ziet er geraakt uit maar lijkt nog dicht te zijn, die zou ik eerst eens laten zitten, goed is goed.
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 14-09-2016 21:34:07
Jullie pekel is iets agressiever als het onze toch?
De ABS ring en de buitenste homokineet zijn van onbehandeld metaal, dat heeft best wat te lijden met pekel.


Klopt, Bouke noemt het niet voor niets kauwgomballen troep. het is bijna niet van je auto af te krijgen na de winter. Je hebt er serieuze afvetters voor...


Citaat van: Lunadust op 14-09-2016 21:34:07


Zo als je de foto gemaakt hebt kun je er denk ik wel bij met een smalle staalborstel.
Dan zou je misschien tijdelijk de storing op kunnen lossen.
Als blijkt dat er bijvoorbeeld een hele tand weg is zul je permanent met een storing rijden tot je de ring vervangen hebt.
De sensor ziet er geraakt uit maar lijkt nog dicht te zijn, die zou ik eerst eens laten zitten, goed is goed.


Scheelt alweer. Eerst de ring idd maar vervangen.

Als ik de onderste bout van de fusee los heb, en die van de stuurstang. Dan zou ik toch de fusee kunnen wegdraaien om de as eruit te nemen?
Ik zou het toch wel graag zelf doen eigenlijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Bij een classic lukt dat, maar geen ervaring bij een N. Bij classic hoef je zelfs stuurstang niet los te maken, alleen fusee en dan draagarm naar beneden trekken, fusee draaien en je trekt aandrijfas zo los. (Maar dat is met pekel olandaise, minder roestig ;))


Lunadust

Bij mijn N volstaat het om de bout uit de aandrijfas te halen en dan de moer van het fusee los te draaien
Waarna je de draagarm met een bandijzer omlaag kan drukken.
(Wel netjes ondersteund enzo)

Hoe dat bij een XC zit weet ik niet,
Dat weet Bouke wel denk ik, die heeft dat toch onlangs losgehad bij de zijne?
Techneut, geen dichter.

Bouke

Fusee is een moer losdraaien en een bandijzer er tussen om hem naar onder te drukken. Dat gaat iig zwaarder dan bij de classic kwam ik achter. De xc draagarmen zijn fors dikker en de rubbers ook. Als je de fuseepennen wil vervangen zou ik het laten doen , wat een grafwerk is dat zeg. Volvo heeft daar wel een tooltje voor zei Dave.

UserID6342

Gewoon hele fuseestuk en draagarm even wegpakken dan pak je de fuseekogels er ook zo uit, stelt niets voor bij zo'n ding.

Wat de ABS betreft zou ik idd kijken voor een andere ring en sensor en controleer de draad even goed naar de controller toe.  Gaat helaas behoorlijk vaak stuk bij die nieuwe types.

Ewout Schalkwijk

ABS/Rem problemen XC70N vervolg

Nadat twee weken geleden bleek dat de ABS ring aan de bestuurderszijde z'n beste tijd wel had gehad, heb ik eindelijk vanmiddag de bestelde ring opgehaald. Ik was eerst nog een dikke week met Claire op 'schoolreis' naar onder andere Krakow en Berlijn.

Omdat ik de vorige keer de fusee bout niet los kreeg, heb ik ook maar een wat langere 'doppenstang' gekocht. (hoe heet zo'n ding?) :eusa_think:
Nog nooit gedaan en daardoor er zo'n 2,5 uur bezig geweest. Wat een ellende is het om die fuseepen eruit en naderhand er weer in te krijgen zeg. Kan ook goed zijn dat ik niet weet hoe. Er blijft aan alle kanten spanning op het zooitje staan. Uiteindelijk is het dan toch gelukt en is de voldoening weer groot.

De nieuwe ABS ring



Nieuw stukje gereedschap


De beruchte veroorzaker. Totaal verroest en gebroken.


Verwijderen is super simpel, de ring is toch al gebroken. Goed schoonmaken en opschuren.


De ring goed verhitten en dan plaatsen


Dan moet die rottige fusee er weer in. Wat een gekloot zeg. :eusa_doh:


Het verschil. ::) (klikkerdeklik)



Het testritje ging goed. zodra ik 20/30 km/h reed ging de foutmelding weer weg. Natuurlijk is het logisch om te zeggen dat de andere ring ook stuk gaat. Die heeft tenslotte er net zolang op gezeten. Na Old Faithful ben ik echter gestopt met alles maar preventief te vervangen. Als alles in orde is knalt er toch een idioot als Whatsappend achter op. :eusa_shifty: Ik vervang dus alleen als het kapot is. Als ring twee binnenkort stuk gaat, weet ik in elk geval hoe het moet. 8)







Vervangen gasdempers hydraulische achterklep XC70NN




Soms zakte mijn achterklep weer naar beneden. Vooral als de auto met zijn neus omhoog staat geparkeerd. Van de zomer bij m'n huisdealer de dempers al besteld en meegenomen naar huis. Ik herinner me dat ik me toe al afvroeg waarom ik twee verschillende dempers meekreeg. De magazijnman bezwoer me dat het goed was, dus waarom zou ik dan twijfelen? :eusa_shifty: :eusa_whistle:

Dit is dus niet goed. Je moet twee van die dikke dempers hebben. :eusa_wall:


Ook moet je je halve interieur verwijderen. Tenminste als je niet wil dat je hemel knakt. Alles los tot aan de B-stijl 'does the trick'. volgens VIDA moet de hele hemel eruit.


Tijdens het wisselen moet je de klep wel steunen, gelukkig is de achterklep van glasvezel o.i.d. dus het gewicht valt nog enigszins mee.



Een demper is dus nu vervangen, de volgende moet ik nog even bestellen. Veel effect heeft het verder niet gehad. De klep lijkt iets rustiger dicht te vallen.
Ach met zoveel mooi weer is het leuk sleutelen.

Het allerleukste is dat ik met twee typen XC's kan sleutelen en daarna mijn diensten gratis kan aanbieden in het lokale milieu. (https://www.facebook.com/VolvoServiceHvittingfoss/
Ik ben dit gestart om een soort van vrijwilligerswerk aan te bieden in het dorp. Een leuke manier om met mensen in contact te komen. Er zijn best wel veel mensen die echt niet zelf hun olie kunnen wisselen o.i.d.
De reacties zijn leuk. niet veel werk, maar toch al vijf auto's in de laatste maand. Naast m'n gewone werk natuurlijk. ::)


Voor nu weer even klaar. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Ah, dát was je dus aan het doen ;D

Fijn hè, de fuseekogel er weer in zien te pielen. Heb het ook al een paar keer aan de hand gehad met draagarmen vervangen.

Mooi dat het allemaal weer voor elkaar is :)

Sbv

Dat was het dus. Mooi dat alles gelukt is

UserID6342

Mooi gedaan, maar met die fusees kan echt makkelijker maar is iets meer sleutelen.  Wees verstandig en pak de draagarm incl fuseestuk compleet weg (dus losmaken op de veerpoot).  Je schuift het spulletje als je klaar bent er zo weer in en loop je niet te vechten met de weerstand van de draagarm en een kogel die niet echt wilt, etc.

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 04-10-2016 19:43:37
Mooi gedaan, maar met die fusees kan echt makkelijker maar is iets meer sleutelen.  Wees verstandig en pak de draagarm incl fuseestuk compleet weg (dus losmaken op de veerpoot).  Je schuift het spulletje als je klaar bent er zo weer in en loop je niet te vechten met de weerstand van de draagarm en een kogel die niet echt wilt, etc.

Hoe doe je dat dan met terugplaatsen, Dirk? Ik heb het op die manier ook geprobeerd, maar als de draagarm niet precies recht (horizontaal) voor het gat in het subframe zit, krijg ik de achterkant er met geen mogelijkheid in. Bovendien ben ik bang dat ik op die manier de as uit elkaar trek.

StefanCJ

Flink wringijzer. Ik heb zelf een kortere, als het nodig is doe ik er een metertje steigerpijp overheen. Sinds de vrijloop van mijn 1,5jr oude dynamo overleden is ben ik ook klaar met het preventief vervangen van zaken.

Zonde dat je de verkeerde demper hebt meegekregen, kun je straks nog een keer alles los halen.