Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Claudia

Een plaatje!
Vind vooral boze ogen altijd mooi.
Maar misschien is zilver een betere kleur daarboven. Zie hier overigens altijd alleen zwarte en witte exemplaren rijden....'gaan' ze niet in andere kleuren?
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Taranis

Mooie upgrade die kentekenplaatverlichting! Die kende ik nog niet... binnenkort ook eens installeren, de standaard gloeilampjes gaan amper 1 APK mee. Al gaat het met een elektrische achterklep misschien beter nu vriendinlief 'm niet meer met 6.8 op de schaal van Richter dicht kan donderen ::)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-02-2017 20:51:01
Hybride auto('s) rijders vind ik gewoon huichelaars. Het uiterlijk van deze auto's kan me in 98% van de gevallen ook totaal niet bekoren. BMW i8 daargelaten, maar daar kom ik niet op een toonbare manier in of uit. ::) De berijders van deze auto's voelen zich vaak wat verheven boven de dieselauto's terwijl ze nauwelijks beter scoren. Reclame geeft 1op 25 aan, praktijk nauwelijks 1 op 14.

Nu ben ik zelf vaak ook een ster in generaliseren maar deze gaat me net iets te ver: het hangt denk ik sterk van je gebruik af of een hybride zin heeft of niet. Op een bepaalde manier is het wel het beste van 2 werelden: voor de 'normale' woon-werk afstanden rij je elektrisch maar wil je een keer naar Zuid-Frankrijk dan kun je in 5 minuten circa 600-900 km actieradius tanken en kun je weer door. Ik respecteer het feit dat jij wel geduld hebt om onderweg te stoppen en 45 minuten te gaan staan laden maar dat zou voor mij een reden zijn om de auto het dichtstbijzijnde ravijn in te flikkeren. Als je ergens heen wil, dan wil ik niet gehinderd worden door een auto die elke 300 km een uur stil moet staan (ja ik chargeer). Een hybride biedt je dan wel de mogelijkheid om die ene lange rit ongestoord af te kunnen leggen. Dat een groot deel van de lease-rijders te beroerd is om dat ding in te pluggen, daar kan ik niet aan doen ;D

Ja, een D6-je zou hier best eens de volgende auto kunnen worden ;) (mits de stroomtarieven wat dalen, het kan voor een particulier nu nog niet uit)

Scheisse... ben ik nu echt elektrisch rijden aan het verdedigen? :eusa_shifty:

Geheel ander onderwerp: is het met jouw kilometrage geen idee om een aangepaste stoel te plaatsen?

Van de plaats van het interieurfilter kan Volvo nog wat leren...

Citaat van: Claudia op 17-02-2017 21:34:25
Maar misschien is zilver een betere kleur daarboven. Zie hier overigens altijd alleen zwarte en witte exemplaren rijden....'gaan' ze niet in andere kleuren?

Ja hoor, er rijden hier een rode en een blauwe in de wijk.

razorx

Wat beschrijf je je ervaring met die wagen ontzettend leuk.

Tja dat Zweedse oog voor detail of dat comfort zal je missen. Wat krijg je terug? Geen Prius of andere narigheid maar een ontwerp van een fabrikant die durft, op krediet weliswaar, maar dat is misschien ook durf.

Ik vind die Tesla's een mooi voorbeeld van een out of the box denken. Ga alstjeblieft door met het vertellen van je ervaringen op de eerlijke manier zoals je dat allang doet.

Ik ben ook wel benieuwd naar je nare Audi ervaringen. Duitse merken maken hun oude belofte allang niet meer waar. Roest, elektronica fouten. Maar van Audi zou ik dat niet verwachten. Of pochen ze voort op hun oude reputatie en zijn ze gereduceerd tot een dure VW?

Enfin, ik geniet van je belevenissen.

UserID6342

Verdikkie wat is en blijf het toch een mooi ding die Tesla  :eusa_clap: :eusa_clap:. Door de foto's en verhalen van je, ben ik zelfs die witte kleur steeds meer gaan waarderen op zo'n auto ;D.  Er rijden hier ook een paar Tesla's in de buurt rond en het leuke van degen die hier rijden is dat ze praktisch alle kleuren hebben, behalve wit ;D.  Zelfs een heel rare kleur groen al gezien op zo'n auto.

Ik denk ook dat ik het met je eens ben qua hybride rijden... Dit kan werken maar niet op de methode zoals hier in Nederland lang is toegepast met de bijtelling, MRB, etc.  Die dingen werden hier gekocht op het 0 tarief (gelukkig is die onzin voorbij nu) en vervolgens werd er gewoon op diesel rondgereden.  Daarbij ook, en dan neem ik Volvo even als voorbeeld, kun je in 90% helemaal niets met dat zogenaamde electrisch rijden.  Bij alle test komt naar voren dat een Volvo het maximaal 30km red op een volle accu ???  Dat is natuurlijk helemaal niets in verhouding met zijn actieradius.

Dan beter compleet electrisch en dan ook niet met een Prius o.i.d maar met een mooie auto, zoals de Tesla  :eusa_clap: :eusa_clap:

Marc O.

Ik weet inmiddels ( :eusa_shifty:  :eusa_angel:) dat er twee soorten interieurs en stoelen zijn. De standaard versie zit inderdaad vrij beroerd maar de optionele duurdere variant zou behoorlijk goed zijn. Wellicht een optie om die te laten inbouuwen, of heb je die al?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Wat een leuke reacties hier :D :eusa_clap: Was bang dat dit al gauw te veel buiten het Volvo gebeuren ging vallen.

Een andere stoel zou iets kunnen zijn, maar dan op de lange termijn. Wat ik schreef, na 100 kilometer vind je het niet erg om even de auto uit te gaan. Dat is dus ook geen probleem wat dat ga ik ook regelmatig. De eerste lange tocht van ruim 600 kilometer heeft me ook geen rugpijn bezorgd.

Ben nu in m'n tweede week van trainen en wordt door mijn persoonlijk trainer (Fysiotherapeut ++ (heet hier Naprapat, maar is onbekend in Nederland zover ik weet)) behoorlijk goed en hard getraint op mijn rug en schouders. Ik begin het resultaat al een beetje te merken. Schouders beginnen wat soepeler te worden. Dat helpt natuurlijk ook mee om met een 'zwierige zwaai' de lage Tesla in en uit te komen. ;D

Citaat van: Taranis op 17-02-2017 23:25:19
Mooie upgrade die kentekenplaatverlichting! Die kende ik nog niet... binnenkort ook eens installeren, de standaard gloeilampjes gaan amper 1 APK mee. Al gaat het met een elektrische achterklep misschien beter nu vriendinlief 'm niet meer met 6.8 op de schaal van Richter dicht kan donderen ::)

http://www.ebay.com/itm/1x-OSRAM-LED-12v-C5W-36mm-Warm-White-Bulb-VOLVO-XC70-2-D3-AWD-08-11-/151607970351?hash=item234c8a0a2f:g:igAAAOSwQTVV7upi

Dat ze specifiek voor een auto zijn is natuurlijk BS. 36mm Festoon is eigenlijk het enige wat belangrijk is.



Citaat van: Taranis op 17-02-2017 23:25:19
Scheisse... ben ik nu echt elektrisch rijden aan het verdedigen? :eusa_shifty:

Even vastgelegd. :eusa_whistle:


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Service en 'batterij begrip'


De eerste servicebeurt, of beter, garantiebeurt is besteld bij Tesla Drammen. Komende dinsdag mag de auto zich verheugen op aandacht van het moederbedrijf om wat kleine puntjes op te lossen.

De linker bochtverlichting doet het gewoon helemaal niet, de rechterhandgreep kwam vorige week niet naar buiten en het LEDje wat erin zit 'flikkert' af en toe.
Wat erger is, is dat de bouten waarmee de gasveren van de achterklep aan de achterklep vast zitten compleet verroest zijn. De body, deuren etc zijn voor 98% van aluminium gemaakt en kunnen niet roest.
Waarom dan die bouten niet van een RVS(achtige) zijn gemaakt snap ik dan werkelijk niet. :eusa_think:

Behalve dat roest gewoon geen 'pan' is op een auto, kan het natuurlijk wel de lak van de klep beschadigen. Netjes gemeld en zo lossen het maar op. ;D

Ook is waarschijnlijk het antwoord gevonden op mijn laadprobleem thuis. De elektricien is vorige week nog even lang geweest en kon vaststellen dat, of auto, of de lader de drie fasen in het huis scheef belasten. Een fase wordt met 18A belast terwijl de andere twee nauwelijks belasting vertonen. Na dit aan Tesla voorgelegd te hebben hebben ze gelijk even online in de auto zitten wroeten. Conclusie: ik heb een kabelmat die niet helemaal geƫigend is voor 3fase laden. Met de vervanging van die mat en bijbehorend relais zou het opgelost moeten zijn. Dit valt onder 'Tesla Courtesy' :eusa_dance:

Ondertussen rollen de kilometers gestaag onder de wielen door en is de auto met stip favoriet hier thuis. Mede doordat het een rijdende discotheek is met gratis volledige toegang van Spotify, internet radio, DAB+

Tienerdochter en zoon 'diggen' m'n Tesla ;D





Aaarrggghhh, roest! Als ik ergens niet tegen kan... :eusa_wall:


Ff nieuwe boutjes erin graag. De eerst drie jaar heeft de Tesla z'n leven in Bergen doorgebracht. De zoute zeewind zal z'n aandeel wel geleverd hebben







Het enige nieuwe gereedschap wat ik nodig heb voor deze auto. Een beschermde dop 21 voor de velgen. Voor de rest hangt de auto aan elkaar met 'doppie 10' en 'Torx 30'.







De rij resultaten van vandaag



Vandaag lekker rustig gecruised (altijd +10km/h boven max. snelheid) en dan zie je dat de getallen steeds positiever worden naarmate de winter meer naar de achtergrond verdwijnt.

Huidige rit:

Van Sandefjord 'binnendoor' naar huis. Maximum snelheid 80(90) km/h en her en der kleine dorpjes met verkeersdrempels etc. Verbuik over die 57,3 kilometer komt op 188Wh per kilometer.

Since last charge:

Bij Tesla in Drammen werd even het laadsysteem getest en daardoor is de auto weer opnieuw gaan tellen toen ik daar wegreed. 139km waarvan 75 kilometer snelweg met de cruise op 123km/h een gemiddeld verbruik van 202Wh per kilometer.

Trip A

Dit is gereden sinds ik vanochtend van huis ben vertrokken. De totale rit dus, met een gemiddelde van 195Wh kom je dus heel netjes op een 400 kilometer per 'tank'.

Afgerond op 200Wh per kilometer kom je dus 200*5 = 1kWh *80kw batterij(*)= 400km. Bij vorst zoals vorige week (temp tussen -10 en -17 graden) lag ik zo rond de 235Wh per kilometer, en dan kom je een stukje minder ver.

Trip B

Ka-ching! ;D


* Tesla geeft aan dat de batterij 85kW is, hiervan wordt 4Kw gereserveerd om schade te voorkomen door een 'deep discharge'. Dit schijnt door het batterij management systeem niet mogelijk te zijn. Effectief heb je zo'n 79/80 kWh voor het rijden.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Claudia

Met Robbie onderweg! :D

Kijk maar uit,  voor je het weet heb je (net als Ronald) kruiproest!
Maar word je niet gek van alle info op dat scherm?
Je zou bijna vergeten te sturen. Je weet, mannen kunnen niet multitasken! :eusa_snooty:
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Ewout Schalkwijk

Dat laatste is zeker waar. Als ik moet pissen, dan hou ik m'n adem in. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ

Nog een keer dan: hele dikke auto  :eusa_clap:

Marc O.

Citaat van: StefanCJ op 21-02-2017 21:14:26
Nog een keer dan: hele dikke auto  :eusa_clap:

+ 1, echt een super gave auto!
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 21-02-2017 19:52:57
Dat laatste is zeker waar. Als ik moet pissen, dan hou ik m'n adem in. ;D

;D ;D

Ewout Schalkwijk

Vertroetelbeurt #1

Ondanks mijn vermoeden dat de vorige bewoner erg zuinig is geweest op de auto vond ik het toch terecht dat ik niet op aanname's mag leven. (assumption is the mother of all fuckups)
Dat, en het feit dat ik meer dan 1000kr korting kreeg op een overcomplete in en uitwendige behandeling van de auto, heeft me laten besluiten om Sneeuwwitje maar lekker te laten vertroetelen in Kongsberg. Wassen, afvetten, polijsten en Nanolex Si3D behandeling. Interieur helemaal gereinigd en een paar vlekken verwijderd uit de lichte hemelbekleding. :eusa_dance:

Nu wordt wassen nog makkelijker.




















Nabehandeling over 60.000km :D




Eerste mijlpaal. 60.000km rond





In drie weken en een dag heb ik 5000km gereden. :eusa_shifty: Heerlijke auto. :D
Dinsdag gaat Sneeuwitje voor een garantiebeurt naar Tesla in Drammen en worden er wat kleine dingetjes vernieuwd.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 25-02-2017 17:06:22
Zucht..... 😋😄

Hoe lang nog voordat jij er eentje hebt, Marc? ;D