Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

peteRRR

Ze bestaan echt,...Curp Feeler,s,...ken je zo aan je,....ergens an binden,...en hop met die geit ;D

http://macfuca.blogspot.nl/2013/11/chrome-curb-feeler.html

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 09-06-2017 06:37:17
Denk idd dat je gelijk hebt qua verschillende materialen bij die remklauw.  Neem aan dat de klauwen van alu zijn en de bouten van gewoon staal ?

Nou ben ik in de verste verte geen expert in materialen, maar de draagarm is volledig aluminium (legering :eusa_think:) De klauw lijkt me meer een zwaarder metaal te zijn, en de bout was ook alumiunium. De bout vast in de klauw. Nu heb ik er een Volvo bout in zitten. Kijken wat daarmee gebeurt. (Ik word steeds onzekerder over m'n spelling) :-[


Ik zag trouwens gisteren ook dat de achterbanden al vlot richting de slijtnokken gaan. Hoe dat nou kan is me niet duidelijk, zoveel power heeft een gewone S nou ook weer niet. :angel:
Een beetje lezend over de huidige Continental SportContact 5 levert niet het beeld op van een erg slijtvaste band. Wel onwijs veel grip. ;D

Binnenkort eens kijken naar Falken Azenis FK510 245/35 ZR21 96Y. Die krijgen erg veel goede kritieken van o.a. de Duitse ADAC. Tevens 900 kronen per band goeiekoperder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70geRwin

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-06-2017 13:22:58
Citaat van: Dirk342 op 09-06-2017 06:37:17
Denk idd dat je gelijk hebt qua verschillende materialen bij die remklauw.  Neem aan dat de klauwen van alu zijn en de bouten van gewoon staal ?

Nou ben ik in de verste verte geen expert in materialen, maar de draagarm is volledig aluminium (legering :eusa_think:) De klauw lijkt me meer een zwaarder metaal te zijn, en de bout was ook alumiunium. De bout vast in de klauw. Nu heb ik er een Volvo bout in zitten. Kijken wat daarmee gebeurt. (Ik word steeds onzekerder over m'n spelling) :-[


Ik zag trouwens gisteren ook dat de achterbanden al vlot richting de slijtnokken gaan. Hoe dat nou kan is me niet duidelijk, zoveel power heeft een gewone S nou ook weer niet. :angel:
Een beetje lezend over de huidige Continental SportContact 5 levert niet het beeld op van een erg slijtvaste band. Wel onwijs veel grip. ;D

Binnenkort eens kijken naar Falken Azenis FK510 245/35 ZR21 96Y. Die krijgen erg veel goede kritieken van o.a. de Duitse ADAC. Tevens 900 kronen per band goeiekoperder.



Brembo klauwtjes dus mooi licht spul denk ik zo.

Die Sport Contact 5 is wel een top band hoor.
Denk dat je ongemerkt vergist wat hij achter voor zijn kiezen krijgt door het gemak waarmee de Tesla rijd.

UserID6342

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 09-06-2017 13:22:58
Citaat van: Dirk342 op 09-06-2017 06:37:17
Denk idd dat je gelijk hebt qua verschillende materialen bij die remklauw.  Neem aan dat de klauwen van alu zijn en de bouten van gewoon staal ?

Nou ben ik in de verste verte geen expert in materialen, maar de draagarm is volledig aluminium (legering :eusa_think:) De klauw lijkt me meer een zwaarder metaal te zijn, en de bout was ook alumiunium.
Ken het systeem, zoals toegepast bij een Tesla, natuurlijk totaal niet maar verwacht ook dat de klauw een bepaalde alu legering is om eerlijk te zijn, zeker als het een Brembo klauw is. Die bout is dat geen RVS of titanium ipv alu ? Met alu bouten ben ik totaal onbekend maar volgens mij komen die ook niet (veel) voor. Ook RVS en alu kan een hele rare chemische reactie opleveren waardoor de bout muurvast rot in het geheel namelijk.

Ewout Schalkwijk

Ontdek je plekje deel II

Vandaag was het eindelijk weer eens redelijk weer en ik had zin om de auto weer eens te wassen. Tevens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar onontdekte delen van de auto.
vandaag dus maar eens onder de frunk gekeken. Ik had al eerder foto's gepost van de demo van Tesla waar een aantal zaken benoemd werden. zie hieronder:







De frunk in de normale staat:


De nodige panelen verwijderd:


Bak eruit en zicht op linker lengte balk. Koelvloeistoftank voor de batterijen




Onder andere ABS leidingen en zicht op de wielkuip. Met venlilatiegaten want aan beide kanten in de wielkuip zitten forse koelventilatoren


Bovenaanzicht. dit zit verstopt onder de bak in de frunk.


Stuurhuis. Landrover? :eusa_think: RHD? :eusa_think:


Aircocompressor


Een forse cilinder, wat later de druktank voor de luchtveren blijkt te zijn.


Closeup.


Boeltje weer teruggebouwd en Niek weer opgeruimd. :P Niek is c.a. 165cm groot




Gewoon omdat het kan. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2017 21:04:46
Ontdek je plekje deel II

.........
Gewoon omdat het kan. :eusa_whistle:


Precies, zo is het. Ga zo door  ;)

Cool, een Landrover RHD stuurhuis. Waarschijnlijk op de kop gemonteerd dan  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Leuk weer die internals van die wagen.
Heb je achter ook nog ruimte voor je baggage?

Zo ja, kan je heel wat kwijt.

classicT5

Stuurhuis vsn een evoque, kan slechter ;) bijzonder dat de stickerplakker niet op zate letten :)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 12-06-2017 19:37:04
Leuk weer die internals van die wagen.
Heb je achter ook nog ruimte voor je baggage?

Zo ja, kan je heel wat kwijt.

Leuke vraag Yits, die moet beloond worden met een paar foto's ;D
Klik voor heul groot:
















Uiteraard 'wip' je de hoedenplank er zo uit. Ik durf te beweren dat er minstens evenveel ingaat als in een V(XC)70, zeker met de ondervloer toegankelijk.
Niek vond het prachtig dat hij weer mocht poseren voor de foto's. ;D


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: classicT5 op 12-06-2017 19:49:46
Stuurhuis vsn een evoque, kan slechter ;) bijzonder dat de stickerplakker niet op zate letten :)

De Tesla stuurt dan ook messcherp. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Onderhoudsbeurtje voor de vakantie:

Komende vrijdag vertrekken we naar Nederland met de sleurhut en dan is het fijn om dat met nieuwe remmen te doen. Ook moest de NN over 2000km alweer een oliebeurt hebben, dus die maar even naar voren gehaald.

Omdat vanwege de constructie de intercoolerbuis verwijderd dient te worden viel me op dat een sensordraad die naar de hogedruk pomp van de diesel inspuiting gaat bijna doorgesleten was. Toch wel fijn om daar nu achter te komen en niet pas ergens midden in de nacht in Denemarken of Duitsland. Opnieuw afgetaped en de intercoolerbuis bij montage in een iets andere hoek gemonteerd.

Is nie goe nie. Ff weer fixen voor een ongestoorde reis naar het zuiden.






Vorig jaar maart meende de dealer in Goes al dat m'n achterschijven wat dunner werden, maar ik was dat niet met ze eens. Twee maanden geleden en 60.000km later kreeg ik bij de APK te horen dat m'n schijven wat dunner begonnen te worden. De auto is gewoon goedgekeurd. Nu dus dan toch maar de boel vervangen. Met de hut erachter komt er toch wel wat meer belasting op de gehele remmelarij te staan. Mij viel het eerlijk gezegd nog mee. Ook de blokken waren misschien nog pas op de helft.






zoals ik een paar maanden geleden ook al opmerkte, vind ik dat Volvo de kwaliteit van de remmelarij nogal al onder prioriteert. Na voor de winter zeer uitgebried met de remmen in de weer te zijn geweest valt het me nu weer op hoezeer alles alweer in een boek roest is veranderd. Waarom zou dat nou bij m'n Tesla niet zo zijn? :eusa_think:

Het is toch eigenlijk bizar dat Volvo daar niet wat meer aandacht aan besteed? Die auto's worden in Scandinavië geproduceerd, en juist hier is zout een groot probleem.
Een nieuwe autobouwer doet dit dus wel in een keer goed. Nergens roest te bekennnen bij de Brembo's. Ook niet op de aansluitingen en de ontluchtingsnippels.

Volvo


Tesla



De zorgvuldig onderhouden glijlagers waren ook deels weer vastgerot in de bracket van de remmen. Het resultaat van één winter. :eusa_wall:


Boeltje weer gangbaar maken.



Nieuwe schijven en nieuwe bouten



Naaf schoon geschuurd en weer in de thermisch vet gezet. Als je dat niet doet dan krijg je al snel onbalans bij remmen door roestvorming tussen naaf en schijf.


Bijna weer klaar.




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Paulsson

Mooie foto's! Wordt dat vaker gedaan, dat thermisch vet? Ik heb er nog niet eerder over gehoord.


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Taranis

Ik neem aan dat je de draad ook (deels) vervangen hebt in plaats van enkel opnieuw getaped?

Qua remmen: je XC heeft wel 5x meer gelopen dan de Tesla. Als de Tesla 350.000 km op de teller heeft, zien we graag nog eens foto's :)
Staat er op de nieuwe schijven achter trouwens een minimale dikte? Ik heb gisteren op de mijne ook zitten zoeken maar kan het nergens vinden. Vida noemt enkel de gecombineerde dikte van remschijven + remblokken maar daar kan ik niet zoveel mee. Ik wil gewoon weten of ik m'n schijven ook moet wisselen of niet.

Voor wat betreft algehele roestpreventie: het viel me gisteren bij mijn XC ook op dat het subframe achter (noem je dat zo?) ook al aan het roesten geslagen is. Bij de N was dat allemaal toch net even duurzamer uitgevoerd.
1 voordeel: als dan toch het frame achter een keer los moet, is dat een mooi moment om meteen de rubbers van de achteras te vernieuwen :)

Ewout Schalkwijk

Godverdegodver. Antwoord geschreven, antwoord naar het electronisch Valhalla verdwenen. :eusa_wall: :eusa_wall:

Geen zin meer om nog een keer uitgebreid te schrijven dus hieronder zeer beknopt:

Kabel niet vervangen. Alleen de mantel was beschadigd. Gewoon afgetaped.

Volvo z'n klauwen zijn sowieso maar zeer bedonderd qua bescherming tegen roest. Nu toch al meerdere malen nieuwe originele klauwen gekocht die binnen 1 a 2 jaar weer stijf verroest zijn.

Behandeling tegen roest is blijkbaar in dit klimaat meer noodzaak dan in Nederland. Vooral het aanloopvlak tussen naaf en schijf is zeer gevoelig voor roesten met de bijbehorende ellende.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

mijn xc60 zag er eerder in het jaar nog zeer behoorlijk uit achter met schijven en blokken vervangen. Alles ging nog prima los en voor 2 jaar geleden ook. Het zal dan wel aan het klimaat liggen