Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Sbv op 17-06-2018 21:35:00
Heb je nu een halve motorkabelboom eruit liggen ?
Kan je hier wat mee ?
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/XC70%3AXC90%20Wiring%20Diagrams


Dit is de donorkabel. :) Thanx, het zal me zeker verder helpen. Wat ik eigenlijk zoek is het overzicht vanuit die grote ECM connector naar de diverse connectors verdeeld over het blok.

Ik ga de donorkabel segment voor segment ontdoen van z'n bescherming en vervolgens elke losse kabel bekijken of er uitwendige schade aan is. Daarna weer helemaal inpakken met het ribbeltjes buis
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#7306
Donorkabel bijna klaar voor montage

Ik wist niet wat ik van een 11 jaar oude donorkabel kon verwachten, maar het viel me eigenlijk nog mee. Drie beschadigde kabels waarvan er één niet gebruikt wordt. De hele kabelboom is nu gecontroleerd en op veel plaatsen weer netjes gereinigd en getaped.

Deze aansluiting wordt niet gebruikt. Op beide kabelbomen hangt die vastgetaped aan de hoofdleiding. Toch kan dit natuurlijk problemen veroorzaken om dat richting de ECM de draden natuurlijk wel gekoppeld zijn. Lokale kortsluiting zit je natuurlijk niet op te wachten als je juist aan het zoeken bent naar fouten.


Deze aansluiting zit op de commonrail en het zou fijn zijn als die geen (nieuwe) storingen geeft


Deze heb ik nog gewoon met tape gedaan, dus die ga ik toch nog een keer loshalen om eerst vloeibare isolatie erop te smeren. Daarna opnieuw tapen. :eusa_shifty:





Wat zou ik hier graag de pin layout van hebben. Iemand die weet hoe ik daar aan kan komen?





Eerst vloeibare isolatie erop en als opgedroogd aftapen met electriciteitstape. Dat zou goed moeten gaan.


Ideaal spul als vloeibare isolatie.


Hoe kom ik er nou achter hoe bijvoorbeeld de O2 sensor geaard is? Gaat dat via de kabels naar de ECM en is de ECM centraal geaard, of is er een andere mogelijkheid die ik nog niet snap?
wie o wie weet het winnende antwoord? Volgens vida kan het een 'kortsluiting met de massa in de signaalkabel' zijn. De sonde zelf is daarom al een keer vervangen en de melding bleef.

Ondanks dat er niet veel reacties komen blijf ik doorgaan met documenteren in de hoop dat ooit iemand anders er wat aan heeft. Er zijn tenslotte al heel wat N-en hier op het forum.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ

Goed bezig Ewout! Ik heb geen N meer maar lees toch wel mee :)

KIM

Ik weet niet waar je stekker van is, maar van de computers in de auto geeft Vida de pin-out.
En om aan het antwoord op je vraag te komen dien je een schemaboek te bemachtigen.

de Boeing

Grondig aanpakken, daar houden we van. Ik heb destijds ook stukken van mijn kabelboom open gemaakt, gereinigd en terug in de ribbels gezet. Niet vanwege problemen, wel omdat ik er bij motorwissel goed bij kon. Eén kabel was toen heel slecht (brak af als je er al naar keek, terwijl de rest wel gewoon nog soepel was) Gelukkig was dit de kabel voor de airco compressor (en die was al een tijdje exit-R). Scheen een dingetje te zijn (vooral bij nog oudere volvo's, iets met slechte kabels gebruikt). Wat ik wel heb is idd dat kabels net voor de stekker (zoals op jouw foto's) wat beschadigd zijn in de mantel. Wist niet dat er van die vloeibare tape bestond, handig!!

Dus kan je helaas niet helpen met de foutmeldingen maar ik heb wel weer wat bijgeleerd!

elianmars

Dat liquid tape had ik nog niet eerder gezien. Lijkt me mooi spul.

haasje

Welk schema zoek je (model, modeljaar en eventueel speciale uitvoering)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 19-06-2018 23:35:34
Ik weet niet waar je stekker van is, maar van de computers in de auto geeft Vida de pin-out.
En om aan het antwoord op je vraag te komen dien je een schemaboek te bemachtigen.

Dit is de stekker die de motorkabelboom verbindt met de ECM. Geen idee of je dat in Vida kan vinden. Prachtig pakket, maar veeeeel uitgebreider dan je zou denken.

Citaat van: haasje op 20-06-2018 01:01:33
Welk schema zoek je (model, modeljaar en eventueel speciale uitvoering)

Ik zoek de verschillende sensor pinnen in deze dikke stekker zodat ik de verbinding van bijvoorbeeld de O2 op deze stekker terug kan vinden. Ook de verbinding tussen de temp. sensor van de DPF en de LMM wil ik graag checken. Pas dan kan ik echt zien of er geen verborgen kabelbreuken zijn.

@haasje, De D5244T4 Euro4 MY'06

Citaat van: de Boeing op 19-06-2018 23:40:41
Grondig aanpakken, daar houden we van. Ik heb destijds ook stukken van mijn kabelboom open gemaakt, gereinigd en terug in de ribbels gezet. Niet vanwege problemen, wel omdat ik er bij motorwissel goed bij kon. Eén kabel was toen heel slecht (brak af als je er al naar keek, terwijl de rest wel gewoon nog soepel was) Gelukkig was dit de kabel voor de airco compressor (en die was al een tijdje exit-R). Scheen een dingetje te zijn (vooral bij nog oudere volvo's, iets met slechte kabels gebruikt). Wat ik wel heb is idd dat kabels net voor de stekker (zoals op jouw foto's) wat beschadigd zijn in de mantel. Wist niet dat er van die vloeibare tape bestond, handig!!

Dus kan je helaas niet helpen met de foutmeldingen maar ik heb wel weer wat bijgeleerd!

Een kabelboom op de werkbank werkt idd erg lekker :D Makkelijker wordt het als zoals bij jou er een randapparaat gewoon helemaal niks meer doet. Nog steeds weet ik niet of ik in de goeie richting aan het zoeken ben. Voor het zelfde geldt dat er niets mis is met de kabelboom.

Net als de O2 sensor is het hierna dan wel uitgesloten. Via uitsluiten vindt men uiteindelijk de dader ;D kijk maar naar de cold cases van de laatste tijd. Het is alleen de vraag of ik zoveel geduld heb :eusa_think:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Dus als ik het goed lees, zit deze stekker op de ECM?
Geeft me je chassisnummer maar eens per app ofzo anders. Dan zal ik eens kijken of ik die pin-out voor je kan vinden. Ik heb m voor de XC ook van ECM en TCU gevonden.

haasje

Ik heb hier de schema's liggen voor je auto, daar staat de pinbezetting ook bij (al is het wel even puzzelen omdat er met nummers gewerkt wordt ipv namen)
Stuur me even een pb met je mailadres, dan zal ik het je mailen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 20-06-2018 08:14:52
Dus als ik het goed lees, zit deze stekker op de ECM?
Geeft me je chassisnummer maar eens per app ofzo anders. Dan zal ik eens kijken of ik die pin-out voor je kan vinden. Ik heb m voor de XC ook van ECM en TCU gevonden.

Klopt Kor, ziet er wel ff wat anders uit dan bij de 850/Classic. Ik heb zojuist een PB naar Erwin gestuurd, dus ik hoop dat het goed gaat komen. :D

Citaat van: haasje op 20-06-2018 09:52:41
Ik heb hier de schema's liggen voor je auto, daar staat de pinbezetting ook bij (al is het wel even puzzelen omdat er met nummers gewerkt wordt ipv namen)


Stuur me even een pb met je mailadres, dan zal ik het je mailen

PB gestuurd. mailadres vergeten... :-[

Ik stuur er nog een :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

Ik lees ook altijd vele topic's door waaronder die van jou, kan er van genieten dat de blog's dan gevuld zijn met diverse informatie  :eusa_clap: 8).

Ik antwoord dan ook niet altijd inhoudelijk, simpelweg om dat dit vaak "geen" technische bijdrage is  ;D

classicT5

Die liquid tape is interessant, benieuwd hoe of dat goed blijft op lange termijn. Is een variant van plasti dip dacht ik.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: big ben op 20-06-2018 12:24:18
Ik lees ook altijd vele topic's door waaronder die van jou, kan er van genieten dat de blog's dan gevuld zijn met diverse informatie  :eusa_clap: 8).

Ik antwoord dan ook niet altijd inhoudelijk, simpelweg om dat dit vaak "geen" technische bijdrage is  ;D

Thanx Ben. Bijdage is geen probleem, reacties zijn bijna altijd leuk. :D

Citaat van: classicT5 op 20-06-2018 12:27:34
Die liquid tape is interessant, benieuwd hoe of dat goed blijft op lange termijn. Is een variant van plasti dip dacht ik.

Klopt, dit product is uit de koker van PlastiDip. Ik mag aannemen dat een dergelijk product wat ontwikkelt is om elektrische isolatie te bieden toch door enkele instanties is onderzocht en goedgekeurd. Maar... assumption is the mother of all fuckups. ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Ik reageer eigenlijk nooit maar lees jouw blog altijd met veel plezier.
Er is een tijd geweest dat ik zelfs melding er op had aan staan en die heb ik maar op weinig blogs gehad.
Dus vooral NIET stoppen met bloggen!
Ik vind het echt mooi om te zien hoe je het uiteindelijk allemaal uit doktert met of zonder directe hulp.

En aangezien de N zich inmiddels een beetje gaat gedragen als een classic is er hier weer een stuk meer te lezen. ;D :eusa_whistle:
Ga zo door!

Wat betreft technisch inhoudelijk, ik ben niet zo goed met diesels.
Enige wat ik weet is: veel rook is te weinig turbodruk en weinig rook is te weinig diesel! ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein