Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: elianmars op 19-06-2018 23:46:49
Dat liquid tape had ik nog niet eerder gezien. Lijkt me mooi spul.
mee eens Interessant. Maar eens kijken of ik dat kan krijgen bij Farnell of misschien de Brezan.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 20-06-2018 17:58:48
Citaat van: elianmars op 19-06-2018 23:46:49
Dat liquid tape had ik nog niet eerder gezien. Lijkt me mooi spul.
mee eens Interessant. Maar eens kijken of ik dat kan krijgen bij Farnell of misschien de Brezan.

https://www.conrad.nl/p/vloeibare-isolatie-888188

Alstublieft :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

#7322
Top, ga het meteen bestellen.

-edit- Een leuk videotje hoe je je bedrading hiermee beschermt: https://www.youtube.com/watch?v=bgUgh3gphA8
Ook tegen binnenkruipende oxidatie.

Ewout Schalkwijk

Kleine update:

Speciaal voor Kornelis en natuurlijk anderen die nog niet een ECU/ECM van een N heeft gezien:

Bij de D5 (Euro4) ligt de ECM op het luchtfilterhuis onder een afdekkap


Dit is de linker aansluiting en is de motor kabelboom. Deze heeft zoals je ziet de meeste aansluitingen vanwege de berg aan sensoren e.d. die op de motor zitten gemonteerd.


Wat weet ik ondertussen nog meer? :eusa_think:

De 6 massapunten (drie aan elke kant) op de lengtebalken icm de motor meten zeer goed door. Oftewel: geen weerstand tussen chassis en motorblok.

Massapunten voor de meeste aansluitingen in het motorruim. Dit is de linkerkant vanuit de bestuurdersstoel.


De weerstand over de punten. :D



Nog meer?


Ja. Een eerdere reparatie weer ongedaan gemaakt en ook met 'liquid tape' behandeld. Na tien minuten kun je vergeten dat je het er nog af kan krabben oid. Echt heel sterk en toch buigzaam.




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Ewout een tipje: Als je een betrouwbare weerstandsmeting wilt uitvoeren, kun je beter de spanningsval meten. Die houdt rekening met de stroom die door een circuit kan/moet lopen.
0,1 OHM op je lampen is niet veel maar diezelfde weerstand is redelijk problematisch als het de voedingskabel van je startmotor betreft.

de Boeing

Ik meet eigenlijk ook altijd Ohm... beter dus om spanning te meten? Ten opzichte van welke referentie meet je dan? bv. 12.8V op accupolen en 12.6V op sensor -> probleem? of moet het nog een grotere spanningsval zijn voordat het problemen geeft?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 20-06-2018 19:10:29
Ewout een tipje: Als je een betrouwbare weerstandsmeting wilt uitvoeren, kun je beter de spanningsval meten. Die houdt rekening met de stroom die door een circuit kan/moet lopen.
0,1 OHM op je lampen is niet veel maar diezelfde weerstand is redelijk problematisch als het de voedingskabel van je startmotor betreft.

Hier moet je me een beetje op weg helpen. Ik weet dat we ooit i een grijs verleden samen aan Old faithful hebben staan meten, maar daar ging het om spanningsverlies. Hier ging het me in dit geval alleen om het uitsluiten van weerstand in de diverse massapunten.

Een kabel tussen blok en chassis die 0 ohm meet, wordt toch niet anders als je de motor start? :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Spanningsverlies meet je op dezelfde wijze als een weerstandsmeting. Twee zaken zijn anders:
- Je multimeter staat in de Volt stand
- Het circuit is in belaste toestand (de te meten verbruiker is ingeschakeld)

Het spanningsverlies dat je meet geeft aan hoeveel % slechter het component functioneert. Per component kun je waarschijnlijk wel inschatten welk effect een spanningsverlies heeft (bij 2 V spanningsverlies op een lampje brandt het lampje 17% minder fel). Bij sensoren is 0,1 V wellicht al veel: Metingen komen erg precies.

Oh, ja: Die slechte massakabels van de classics en de 850's die geven waarschijnlijk gewoon 0 ohm af. En toch zijn ze slecht...

NinaPaul

Een massakabel doormeten met een simpele multimeter gaat niet, de belasting is te klein. De weerstand vergroot naarmate er meer stroom doorheen moet.

Zie het als een dikke afvoerbuis van de dakgoot, ook als die 80% verstopt zit gaat een normale regenbui goed (zeg maar de meting) maar met een stortbui (volle belasting zoals starten) kan die het niet meer aan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 21-06-2018 09:27:22
Spanningsverlies meet je op dezelfde wijze als een weerstandsmeting. Twee zaken zijn anders:
- Je multimeter staat in de Volt stand
- Het circuit is in belaste toestand (de te meten verbruiker is ingeschakeld)

Het spanningsverlies dat je meet geeft aan hoeveel % slechter het component functioneert. Per component kun je waarschijnlijk wel inschatten welk effect een spanningsverlies heeft (bij 2 V spanningsverlies op een lampje brandt het lampje 17% minder fel). Bij sensoren is 0,1 V wellicht al veel: Metingen komen erg precies.

Oh, ja: Die slechte massakabels van de classics en de 850's die geven waarschijnlijk gewoon 0 ohm af. En toch zijn ze slecht...

Citaat van: NinaPaul op 21-06-2018 10:11:48
Een massakabel doormeten met een simpele multimeter gaat niet, de belasting is te klein. De weerstand vergroot naarmate er meer stroom doorheen moet.

Zie het als een dikke afvoerbuis van de dakgoot, ook als die 80% verstopt zit gaat een normale regenbui goed (zeg maar de meting) maar met een stortbui (volle belasting zoals starten) kan die het niet meer aan.


Goed voorbeeld :D Daar kan ik wat mee qua inzicht.

Maarrrrrr.... Begrijp ik het nou goed, moet ik dezelfde meting doen met draaiende motor, of pis ik nou volledig naast de pot? :eusa_think:

Ik ben gisteren ergens achter gekomen. Ik heb dit blok met deze kabelboom gekocht. In aantal absoluut aantal kilometers zijn de problemen vrij snel daarna begonnen. Het blok kwam met een groot aantal sensoren aanwezig, maar niet de O2. Die waren van mijn blok en is daarna nog een keer vervangen.

Zou de kans dan toch groot zijn dat de kabel echt stuk/onbetrouwbaar is? :eusa_think: Kan niet wachten tot het weekend. Ondanks dat ik een jodelende tennisarm heb zal ik toch proberen de kabel en het wiellager te vervangen.

Merkte net wel dat ik m'n klanten bijna geen hand meer kan geven. Doet erg pijn terwijl ik al vele weken bijna alleen nog maar op Ibux en Diclofenac loop. Helpt niks :'(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Niet perse met draaiende motor (of het moet nodig zijn om dat circuit bekrachtigd te krijgen).
Het gaat er om dat er een stroom loopt in het circuit, pas dan komt het ware weerstandseffect naar voren.

Overigens kun je nog steeds ohm metingen uitvoeren, echter je moet je bewust zijn van het feit dat bij een hogere stroom in het circuit de weerstand meer parten gaat spelen. Eigenlijk is de relatie enigszins overeenkomstig U = I x R

NinaPaul

Om weerstand te meten moet het geheel spanningsloos zijn (de meter is in dat geval de spanningsbron), dus meten met draaiende motor werkt niet.

We moeten dus met een omweg werken, we meten het spanningsverlies over de kabel tijdens gebruik (ampere tang om te zien hoeveel stroom er doorheen gaat) en berekenen dan de weerstand.
Dit is echter nogal wat werk en we hoeven geen exacte waarde te hebben.

Voor dit soort zaken is "bij benadering" prima, vandaar dat mensen vragen of de polen of aansluitingen warm worden, weerstand zorgt ervoor dat de elektrische energie omgezet wordt in warmte.
De kabel dus belasten door b.v. langdurig starten of extreem veel verbruikers aanzetten en dan voelen geeft een goede indicatie, ze mogen nooit warmer worden dan de omgeving.

Verder is een visuele controle vaak ook voldoende, groene gecorrodeerde stekkers zijn aan vervanging toe.


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Sterkte met je arm, E. Niet teveel forceren dan maar  :eusa_shifty:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: elianmars op 21-06-2018 13:11:21
Sterkte met je arm, E. Niet teveel forceren dan maar  :eusa_shifty:

blijkt gelukkig geen tennisarm. Ik dacht dat het in m'n elleboog zat, maar het zijn de pezen die over de elleboog heen lopen. Die om de vingers te bedienen, die zijn ontstoken. De dokter wilde me acuut ziek melden, maar ik heb met hem afgesproken dat ik het mag proberen met een paar dagen stevige pijnstillers.
Volgens hem duurt een peesontsteking veel langer dan dat en moet ik de hele arm ontzien. Als ik dat werkelijk moet doen, dan word ik waarschijnlijk depressief.
Niet auto rijden, niet schroeven, niet sleutelen... :-X Rukken doe ik gelukkig links. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

;D

Of dat eerste fijn is weet ik niet. Dat tweede moet je zelf over oordelen. ;)
Sterkte Ewout!