Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Chris

Citaat van: elianmars op 08-07-2018 23:36:09
Citaat van: Chris op 08-07-2018 21:24:52
Wat Ronald zegt..met enige regelmaat even de rubbers eruit trekken en vol klodderen met Fluidfilm. Het vertraagd in ieder geval het proces. De deurrubbers worden van steeds loshalen overigens ook niet beter, maarja... kiezen tussen twee kwaden.

Overigens herkenbaar Ewout. De meeste mensen hoor je alleen over de achterdeuren, maar bij mijn V70 waren de portieren voor ook vrolijk bezig.

Het ligt gewoon aan de constructie. Er blijft water in die rubbers zitten, en dus is het continu vochtig onder die u-profielen. Het idee dat die rubbers enigszins aan de bovenzijde van het portier plakken en zo afsluiten voor water was wat mij betreft een missertje ;)

Ik heb de (toentertijd) lichte roestvorming iets opgeschuurd en ingesmeerd met Noverox. Daarna met lakstift behandeld en als laatste de rubbers volledig in polymeerkit gedrukt Overtollige kit uiteraard verwijderd). Hierdoor kan er geen water meer tussen rubber en deur blijven staan.
Hierna nooit meer roest gezien :)

Als het nog in het beginstadium is lijkt dat me een prima oplossing.

Mijn achterportieren waren al aardig ver heen, dat wist ik overigens bij de koop.... Verkoper heeft op mijn verzoek de deur toen nog onderhanden laten nemen door een schadebedrijf. De deur is op de plekken waar het zat kaal gemaakt en opnieuw gespoten. Binnen no-time was het onder de rubbers weer aan het roesten. Het was helaas al te ver, het staal was hier en daar al weg gevreten. Uiteindelijk heb ik het gedurende ik de auto heb gehad aardig onder controle kunnen houden met fluidfilm.

Ewout Schalkwijk

Wat kleine dingetjes

Deze week is het de vierde week dat ik onafgebroken ziek thuis gemeld zit. het begon allemaal in het voorjaar toen ik wat ongemak in m'n rechter onderarm opmerkte. Als ik m'n arm getrekt hield en bijvoorbeeld een koffiekop optilde, moest ik hem eigenlijk weer laten staan door de pijn in m'n elleboog/bovenste deel onderarm. Niets wat een zestal Voltaren per dag niet kon oplossen dacht ik nog. Dat klopte ook wel tot dat ik begin september het toch echt op moest geven. Vier maanden en ongeveer 350 Voltaren later, bleef het pijn doen en ik bedacht me dat mijn werkgever echt geen bloemetje ging sturen vanwege m'n volharding dat werk belangrijker was. Kort overleg met m'n huisarts en de Naprapat later heb ik me per 4 september ziek gemeld om dit keer ook echt de rust te nemen om het te laten herstellen.

Ondertussen moet de N weer voor z'n tweejaarlijkse APK en voor die tijd moest ik toch echt een paar dingetjes fiksen. Twee dingen zijn echt kapot. De uitlaat ophanging aan de achterste pot en m'n rechter mistlicht. Dus vandaag moest ik mezelf aan m'n kraag de garage in trekken om onder de auto te gaan liggen en het stukje ijzerdraad waar de pot tijdelijk mee vastzat te verwijderen. :eusa_shifty: Gelukkig leek dit verder geen probleem voor m'n arm.

Voor de achterste demper van een N schijnt geen reparatiekit te bestaan van Volvo, maar om het te proberen had Volvo Goes me in de zomer toch maar een beugel van een oude TDI mee gegeven. Met een paar kleine aanpassingen was het idd weer te fiksen. de achterste demper lijkt verder niet lek of krokant te zijn, dus met wat geluk gaat die nog even mee.

Ziet er toch best uit alsof het zo hoort.


Het andere steuntje heb ik met de slijper even weggehaald.






Het mistlicht moet vervangen worden maar is gebruikt wel te vinden her en der op een sloop. Daar heb ik niks aan voor morgen, maar in het ergste geval wordt de auto afgekeurd met een opsomming van eventuele aandachtspunten. Niet echt mijn manier om het zo te doen, maar ik heb officieel nog tot eind oktober, dus dat komt wel goed.

Tevens vandaag z'n jaarlijkse oliebeurt uitgevoerd. Tegenwoordig is de tijd die de service dicteert en niet meer het gereden aantal kilometers. Hoewel toch nog 11.208 kilometer gereden binnen dat jaar. Na de service met Vida gekoppeld en gezien dat er zich sinds het vervangen van de intercooler, nu ruim 4000 kilometer geleden, geen enkele fout zich heeft gemanifesteerd. Kudo's voor de N. :eusa_clap:

Al een paar maanden niet meer naar fouten gespeurd


Deze is bij alle Nnen kapot en boeit me voor geen meter. Verder helemaal niks te vinden aan fouten.


Zo weinig interessants te melden dat ik hier maar een foto van heb gemaakt. :eusa_whistle:


Keurig verbruik over de laatste 4000 kilometer. Scheelt toch twee liter per honderd kilometer met een nieuwe intercooler.



Het enige, voor nu, wat er nog te melden is, is dat de NN de 400k op weg naar huis van de vakantie heeft gepasseerd.



De NN is hiermee voor mij de betrouwbaarste Volvo ooit. In drie jaar ruim 160k gereden, en alleen maar een defect wiellager en een interieur ventilator gehad. Klopt af op hout. :eusa_whistle:
Natuurlijk wel een en ander aan uitgegevens qua 'opleukertjes', maar om de auto rijdend te houden, bijna niks.

Gaat wel komen, want ik hoor wat frieteltjes uit het onderstel komen als ik over drempels rijd, maar niks knakkend of krakend...





Verder zal ik blijven doorgaan met m'n blog, want ik vind dat dit forum in stand moet blijven. :-)




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Weer een mooie update Ewout.
Verder beterschap en vooral geduld.

volvobug

Ah, leven in de brouwerij hier  :D. Vervelend van die arm, al een diagnose en wat er aan te doen behalve rust?

Fijn dat de N-nen zich netjes gedragen, jammer dat je er dan zo weinig over te melden hebt  ;D Die uitlaatfix ziet er toch uit als een officiele reparatiesteun, prima zo.

Sterkte met de arm, als het niet anders kan dan maar met 1 hand typen om dit blog in stand te houden  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Chris

Leuk weer eens een update Ewout :)!

Voor mijn S60 had ik een aftermarket reparatiesteun gekocht, opzich een goede oplossing alleen was hij toch net wat anders waardoor de uitlaat na montage lager hing dan voorheen. Minder fraai, maar hij zat wel goed vast. Misschien is de beunoplossing dus wel beter :).

En sterkte met je arm! Erg vervelend...

Ewout Schalkwijk

#7415
Afgekeurd

De N is vanochtend, zoals verwacht, afgekeurd. Er moet en zal een werkend rechter mistlicht in zitten. Of je het nou gebruikt of niet. Ik gebruik ze normaal eens in de twee jaar een seconde of 20 om te zien of ze het beide nog doen voor de keuring. Ik ben het binnenwerkje verloren, dus moest er een nieuwe besteld worden. Die is morgen binnen. Monteren zal een minuut of vijf a tien duren.

Vervelender is dat al na 180.000km de achterste voering van de linker draagarm kapot is. Het is mij niet opgevallen, maar goed. In plaats van een nieuwe draagarm, wordt er volgende week gewoon een nieuwe voering in geperst. Gezien m'n arm leek me dit maar even de beste oplossing. Zij doen dat in een uurtje o.i.d. en ik zou er toch wel even mee gestoeid hebben.

Het wiellager wat ik al een paar weken heb liggen (rechts achter) kan nog even wachten. Dit was blijkbaar geen afkeurpunt, dus die doe ik zelf als ik het weer kan. :)

Vandaag nog twee gebruikte originele remklauwen gekocht. De eerste ligt nu in een electrolyse bad om de roest op te lossen. Nieuwe ontluchtingsnippels zijn besteld. Heel irritant dat ik nu voor de zoveelste keer 'nieuwe' klauwen moet kopen omdat die kødt nippels onmogelijk afbreken in de klauw. Lijkt gewoon een terugkerend probleem te zijn. Daarom nu maar eens besloten om gebruikte klauwen te kopen. De zuigers zijn in een prima staat, de nippels heb ik beide al los gekregen. De kosten zijn ongeveer 20% van nieuwe originele klauwen. Kun je nog weer een paar jaar vooruit.

De linker klauw en bracket liggen sinds begin van de middag lekker te chambreren in een ontroestingsbadje. Niet met zuur maar dmv electrolyse.




[schaammodus]
De laatste keer remvloeistof verversen was juni 2012... :-[
[/schaammodus]

Je merkt er geen f*ck van, of het matige remmen moet daarvan komen. :eusa_whistle:




Update:

Een paar uur later:

Proces is goed aan de gang en er ligt al veel losse 'modder' op de klauw. Wat ik hierna met de klauw ga doen heb ik nog niet bedacht. Misschien met een verf behandelen om nieuwe roestvorming te vertragen. Iemand met tips? Schiet! :D

klik voor lekker groot


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Oh dat elektrolyse badje moet je me eens meer over vertellen.
Heb ook een paar roestige XC achterklauwen liggen die ik met glasparelstralen niet ontroest krijg...

Ewout Schalkwijk

#7417
Citaat van: KIM op 27-09-2018 21:11:18
Oh dat elektrolyse badje moet je me eens meer over vertellen.
Heb ook een paar roestige XC achterklauwen liggen die ik met glasparelstralen niet ontroest krijg...

Het is eigenlijk heel simpel. Je neemt bijvoorbeeld tien liter water en lost daarin een aantal lepels soda op (schoonmaak, geen bak). Met een acculader maak je een anode (+) van ijzer. Een stuk rebar (betonijzer) schijnt het beste te werken, maar dat had ik niet. Het object wat je wilt ontroesten hang je aan een metaaldraadje zwevend in het water. Je bevestigd de kathode (-) aan je object. Dit doe je omdat je wilt dat de vuiligheid naar de anode trekt en niet naar je object. Zodra je het boeltje aanzet zie je vrijwel meteen het water zowel rond je anode en je object borrelen alsof er koolzuur in het water zit. Dit proces kun je van alles tussen 2 en 48 uur laten duren. Je kunt niet te ver gaan, want als alle roest weg is gevreten, stopt het proces.

Ik zal morgen foto's plaatsen van de klauw als ik hem klaar heb gewassen en geborsteld en de andere die gewoon nog op de werkbank ligt. Hoe nuttig het hele project is in de praktijk weet ik nog niet, maar dat zien we dan wel weer. Ik vond het vooral leuk om het eens te doen terwijl je een reserve set hebt liggen. Investering was 57 kronen voor een pot huishoud soda. :D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

de geneRaal

 Hee een update in dit blog :eusa_clap:
Sterkte met je arm,en je bent weer lekker bezig of laat anderen bezig zijn  ;D
Misschien volgend jaar koffie?  ;D

Gr
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Citaat van: de geneRaal op 27-09-2018 21:39:57
Hee een update in dit blog :eusa_clap:
Sterkte met je arm,en je bent weer lekker bezig of laat anderen bezig zijn  ;D
Misschien volgend jaar koffie?  ;D

Gr

Haha, ik weet dat je ongeveer weet waar ik woon, dus je komt maar gezellig langs. Hier is drie kilometer vanaf de rotonde in Hvittingfoss ;D


Citaat van: volvobug op 26-09-2018 21:14:24
Ah, leven in de brouwerij hier  :D. Vervelend van die arm, al een diagnose en wat er aan te doen behalve rust?

Sterkte met de arm, als het niet anders kan dan maar met 1 hand typen om dit blog in stand te houden  ;)

Ik word nu behandeld met drukgolven. Dat doet van nauwelijks pijn op het vlezige deel van je onderarm, tot gillend pijn op de plaatsen waar ze nagenoeg direct op je pees en boot zitten te hameren (zo voelt het)

En verder Rust en Geduld :D


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ben benieuwd naar het resultaat van een badje
Volgende keer auto in een zwembad rijden en deze ontroesten ?

Heel veel sterkte met je arm E

elianmars

Citaat van: Sbv op 27-09-2018 21:54:45
Volgende keer auto in een zwembad rijden en deze ontroesten ?


;D ;D

Marc O.

Ha, toen ik jong en nog klein was (in een ver verleden dus) experimenteerde ik met electrolyse door twee theelepeltjes in een beker zoutwater te zetten en daar mijn treintrafo op aan te sluiten. Vond mijn moeder niet leuk want één van die lepeltjes was van zilver en dat zag er eeuuhh... niet zo mooi meer uit toen ik klaar was 😬🙄
...The Nile isn't just a river in Africa...

Vulk

Nu ben ik wel heel benieuwd hoe die remklauw daar zal uitkomen...

Wanneer volgen de na-foto's? ;D

Ewout Schalkwijk

#7424
Citaat van: Vulk op 28-09-2018 10:53:57
Nu ben ik wel heel benieuwd hoe die remklauw daar zal uitkomen...

Wanneer volgen de na-foto's? ;D

Vandaag of morgen. Ik moet e.e.a. aan onderdelen ophalen vandaag in Kongsberg, naar de 'drukgolven' mevrouw, uitgebreide nasi maken voor de kinderen en mij. Zal zo nog weer even kijken hoe het ermee gaat.
Door het aantal vragen, zal ik ook de tussenstappen gaan fotograferen. Wist niet dat er zoveel interesse voor was. ;D

Citaat van: Marc O. op 28-09-2018 08:17:41
Ha, toen ik jong en nog klein was (in een ver verleden dus) experimenteerde ik met electrolyse door twee theelepeltjes in een beker zoutwater te zetten en daar mijn treintrafo op aan te sluiten. Vond mijn moeder niet leuk want één van die lepeltjes was van zilver en dat zag er eeuuhh... niet zo mooi meer uit toen ik klaar was 😬🙄

Ik was er ook al op vroege leeftijd achter dat zout en zilver slecht samengaan. Wij aten vroeger (nog steeds trouwens) onze zachtgekookte eitjes (met wat zout) van een 'benen' lepeltje. Precies om die reden kwam ik jaren later achter ::)

Citaat van: Sbv op 27-09-2018 21:54:45
Ben benieuwd naar het resultaat van een badje
Volgende keer auto in een zwembad rijden en deze ontroesten ?

Heel veel sterkte met je arm E

Een zwembad is nog een brug tever. Maar ik zie plotseling mogelijkheden voor ons zoutwater bubbelbad. Twee elektroden toevoegen en klaar. ;D


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein