Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

razorx

Leuk die tip om roest te verwijderen!

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-09-2018 10:57:27
...
Door het aantal vragen, zal ik ook de tussenstappen gaan fotograferen. Wist niet dat er zoveel interesse voor was. ;D

graag. Ik voorzie dat er komend weekend ook bij mij een emmer gaat staan pruttelen  ;D, heb nog wel e.e.a. te ontroesten. Leuke DIY oplossing!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Resultaat van de Electrolyse, korte uitleg op YouTube. Kijk naar 'Ewout legt uit'.

Toen ik begin van de middag ging kijken naar het proces zag ik dat het nagenoeg tot stilstand was gekomen. Omdat ik nog een aantal kleine dingen moest doen heeft het proces nog een uur of vijf door mogen gaan, maar ik heb geen idee of dat nog iets heeft toegevoegd. Op zich ben ik best tevreden over het resultaat. De plakken roest vielen er letterlijk af, en hoewel je nooit meer een 'als nieuw' uitziende remklauw krijgt, is het goed om te zien dat er zoveel roest vanaf is gekomen.

De anode was bij gebrek aan beter een oud blad van een oude schaaf. Die zat vol met roest toen die eruit kwam. Dat spoel je overigens weg onder de kraan.

De anode in het verhaal. Dit was gewoon een mooi schaafblad, helaas geen foto van gemaakt voor die het water inging


Direct uit het water, niks aan gedaan


De plakken roest zitten los op de klauw


De behandelde klauw


De onbehandelde klauw


Her en der de resten van opgeloste roest


Dit was wat op de bodem lag. Door het verwijderen van de klauw was het meeste roest gewoon nog in het water opgelost. Al met al is er een hoop afgekomen.


Hier nog wat foto's om de verschillen te vergelijken tussen de twee klauwen.

Na behandeling:


Voor behandeling
















Ik geef meteen toe dat de resultaten niet echt heel wereldschokkend zijn, maar ondertussen zie ik toch wel dat vooral in de kieren en hoekjes waar je normaal met een staalborstel maar moeilijk bijkomt dat het toch wel een goed resultaat geeft. Hierna staat er natuurlijk nog een wereld aan mogelijkheden open om de klauw verder te behandelen.

Wat ik er verder mee ga doen weet ik nog niet. Wellicht de klauw insmeren in een 'noverox' achtig materiaal om te zien of dat effectief tegen nieuwe roest beschermt. Ik heb niet veel zin om de klauwen te gaan spuiten in rood of geel, maar misschien in een neutraal mat zwart oid. Hier krijg ik graag wat tips.

Mijn poging om het wat levendiger te maken hier op YouTube: https://youtu.be/4ml2UBPmzS4 :eusa_whistle:



|Ik ben benieuwd wie het ook gaan doen en misschien nog wat verbeteringen doet. Er zit hier tenslotte genoeg kennis op het forum.








Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

peteRRR

Misschien een fles Cola ( of meerdere ) in een emmer er bij voor een nog beter resultaat,...it,s a brainfart ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Vulk

Ik vind het resultaat best goed...
Wat als je dit nu herhaalt? Of zou het proces totaal niet meer doorgaan?

de Boeing

JAa, leuke update weer!

Vervelend van arm maar zal wel weer goed komen!

NN: drie jaar ruim 160k gereden
Amai, er wordt flink wat tijd doorgebracht in die NN dus (en mss tijd om werk dichter bij huis te zoeken?  ;D :evil:)

Interessant experiment met het ontroesten (leuk kook filmpje op Utube btw  :) ).

Zelf heb ik goeie ervaringen met glasparelstralen in zo een simpel straalkastje (flinke compressor is wel vereiste).

Walter

ik snap alleen niet waarom je met electrolyse de klachten in je arm probeert te verminderen...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ewout Schalkwijk

#7432
Mistlamp en remklauwen voor gemonteerd

Aangezien ik diep van binnen toch niet de persoon ben met van die geverfde klauwen (in welke kleur dan ook), heb ik gisteren maar besloten om gewoon over te gaan tot montage van de voorklauwen.
De N is afgelopen donderdag afgekeurd op het ontbreken van de mistlamp, maar niet op de remmen. Toch merkte ik dat de 'bite' er wel uit was bij de remmen.

De nieuwe mistlamp gemonteerd en opgemerkt tijdens het verwijderen van de voorbumperhoes dat de boutgaten in de achterliggende stalen bumper best wel gaar waren. Die waren 8mm en die heb ik dus opgeboord en getapt tot 10mm. Bumper gemonteerd en getest. Hoera, ik heb weer werkende dramlampen. Ik vind het mooier met die lampen in de bumper dan zonder, maar tegelijkertijd vind ik het een van de meest overdreven lampen aan een auto. Je hebt er feitelijk geen donder aan, en ik behoor ook niet tot de groep mensen die ze aan heeft omdat dat kan.

Alles werkt weer :D



Met wat gepast geweld kreeg ik de remslangen los van de oude klauwen en heb ik de 'nieuwe' gemonteerd. Natuurlijk nu dan ook meteen de remvloeistof voor ververst. Laten we zeggen dat de afgetapte vloeistof iets donkerder was dan de nieuwe. :eusa_shifty:







De N remt een heel stuk beter, maar nu moeten de achterklauwen nog. Die heb ik nog niet gebruikt op de kop kunnen tikken, dus zoek ik nog even verder. Ik zal eens zoeken op het Volvo nummer, want het kan natuurlijk goed zijn dat die klauwen ook op andere modellen van Volvo zijn gebruikt. Hoewel er blijkbaar verschil zit tussen klauwen van een 2WD en een 4WD.


De oude klauwen kun je volgens mij vrij simpel weer opknappen door van die revisiesetjes die je online kunt kopen. Dat wil ik dus ook gaan doen. Waarom ik dan niet een een keer dit gedaan hebt zul je je misschien afvragen? Dat heb ik gedaan omdat ik bang was dat er onderweg in het proces iets zou kunnen afbreken en dat ik met een lekkende klauw zou zitten. Dan is 30 kilometer naar de garage best ver als je geen auto beschikbaar hebt. Dit leek mij dus de meest veilige optie. Tevens haalt het ook een bepaalde stressfactor weg. Het maakt niet uit of het proces twee of drie dagen duurt. :)

Donderdag wordt de voering van de linker draagarm vervangen en dan kan de N weer twee jaar verder.



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 28-09-2018 19:31:15
Ik geef meteen toe dat de resultaten niet echt heel wereldschokkend zijn, maar ondertussen zie ik toch wel dat vooral in de kieren en hoekjes waar je normaal met een staalborstel maar moeilijk bijkomt dat het toch wel een goed resultaat geeft. Hierna staat er natuurlijk nog een wereld aan mogelijkheden open om de klauw verder te behandelen.

Hmm ik had stiekem op een beter resultaat gehoopt. Op dit moment zien de klauwen die ik heb liggen (na borstelen en glasparelstralen) er beter uit.
Misschien met scherp zand gaan stralen of ook noverox oid erop. Het valt me op dat de klauwen die ik er nu op heb zitten ook van die lellukerds zijn... Kwaaltje van XC remmen achter waarschijnlijk...

Walter

Citaat van: KIM op 01-10-2018 15:15:54
Hmm ik had stiekem op een beter resultaat gehoopt. Op dit moment zien de klauwen die ik heb liggen (na borstelen en glasparelstralen) er beter uit.
Misschien met scherp zand gaan stralen of ook noverox oid erop. Het valt me op dat de klauwen die ik er nu op heb zitten ook van die lellukerds zijn... Kwaaltje van XC remmen achter waarschijnlijk...

kan me voorstellen dat je met stralen bepaalde delen kunt beschadigen die nu alleen nat worden.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ewout Schalkwijk

#7435
Wiellager vervangen en remklauw gangbaar gemaakt

In het kader van het trainen van m'n rechterarm (waar ik weinig mee doe omdat ik links ben :P) vandaag maar het wiellager rechtsachter vervangen en tevens de remklauw weer helemaal tof gemaakt.
Ik vermoed sterk dat de achterlagers nog origineel zijn. Dit vermoeden werd enigszins bevestigd door de moeite die ik moest doen om het lager van de fusee te scheiden nadat ik de bouten los had.

Aan de achterkant onder de auto heb je eigenlijk geen ruimte om met een hamer wat klappen uit te delen vanwege de as die er nog inzit. Van de buitenkant zit je met die stomme stofplaat wat er pas vanaf kan als het lager eraf is. Toen ging het lampje branden. Een kleine, verder totaal onschuldige, zaagsnede aan de smalle kant, zorgt dat de stofplaat er wel af kan en dat je onder een hoek op de achterkant van het lager kan meppen om hem los te krijgen. Naderhand ondervind je geen enkele beperking bij het terug monteren van de stofplaat. Geen nadelen dus. 8)

Eindelijk na een paar rake klappen kwam het lager los van de fusee. :D


Even lekker met staalwol weer mooi glad maken en beschermen tegen corrosie. Hier moest dat nog. :angel:


Door deze zaagsnede kun je veel makkelijker wat gepast geweld toepassen bij een vastzittend lager.


En als laatste het eeuwige ge-etter met de onwillig veertjes van 'Volvo's schandalig slechte handrem systeem'. Een spanband rond de gemonteerde remschoenen, maakt het geheel een stuk plezieriger om de twee verticale veren te monteren. Scheelt echt een hoop gefoeter. :eusa_shifty:




De rechtsachter klauw moest ik echt losbreken op zowel de remslang als ook de ontluchtingsnippel. Ik had echt het gevoel dat de nippel zou breken, maar op het laatste moment besloot hij toch mee te werken. Wat een mazzel. Scheelt weer 1500 kronen voor een nieuwe. :eusa_dance:
Het probleem van het slechte remmen was al gauw duidelijk. De glijpennen gleden totaal niet meer en de slechts twee jaar oude schijven hadden al wat lelijke sporen aan de buitenkant van de schijf. Nog nauwelijks te voelen, dus ik hoop nu alles weer als nieuw is dat het weer netjes verder slijt. Zo niet, dan moeten er gewoon nog een keer nieuwe schijven en blokken op. Natuurlijk heb ik meteen ook deze leiding volledig van nieuwe remvloeistof voorzien.

Foto's vergeten... :eusa_wall:

De linksachter klauw kom ik niet zo makkelijk mee weg want daar zit een metalen 'stop' in de ontluchting opening geslagen. Wanneer en door wie heb ik geen idee van, maar dat ik het niet was is wel zeker. De planning is dat ik deze donderdag vervang. Daarmee is de N dan winterklaar en kan ik me op de NN storten. Ik verwacht daar verder geen problemen want die remt als een dolle, maar een uitgebreide pre-wintercheck zal hem niet schaden.

Ik heb vorige week echte remslang sleutels van Würth gekocht, en je merkt dat dat veel scheelt. Je kunt veel meer kracht zetten dan met een gewone steeksleutel, en bij deze was het ook echt nodig.
Als de bout eindelijk los komt moet je steeds weer een stukje los en dan weer vast draaien om de roest uit de sporen te krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

lekker bezig weer Ewout. IK blijf me erover verbazen hoe erg eea wegrot bij jullie. Nu heb ik inmiddels wel de nodige ervaring met de Noorse "pekel" of kauwgum zout.

Died850

Leuk om die test met het elektrolyse bad te zien. Had er persoonlijk ook meer van verwacht maar toch ;D. En die truuk met de spanband om de handremschoenen is ook eentje om te onthouden!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 01-10-2018 15:15:54
Hmm ik had stiekem op een beter resultaat gehoopt. Op dit moment zien de klauwen die ik heb liggen (na borstelen en glasparelstralen) er beter uit.
Misschien met scherp zand gaan stralen of ook noverox oid erop. Het valt me op dat de klauwen die ik er nu op heb zitten ook van die lellukerds zijn... Kwaaltje van XC remmen achter waarschijnlijk...

Citaat van: Died850 op 01-10-2018 21:26:12
Leuk om die test met het elektrolyse bad te zien. Had er persoonlijk ook meer van verwacht maar toch ;D. En die truuk met de spanband om de handremschoenen is ook eentje om te onthouden!

Nu heb ik geen 'zandstraal' gereedschappen, noch een geschikte compressor. Dan is dit resultaat voor omgerekend ongeveer 2 euro aan soda toch niet echt slecht. Zelfs ben ik er erg blij mee en ik heb gezien dat dit proces ook onderliggende problemen oplost. Zo gingen de was ook de roest in de boutgaten beter weg dan dat ik anders voor elkaar zou hebben gekregen. Ook de sporen voor het buitenste remblok in de bracket waren in een keer weer helemaal 'glad'. Daar hoefde ik niks meer aan te doen.

Het was een experiment, en voor mij zelf leerzaam en best aardig gelukt :D

Had ik al verteld hoe heerlijk stil het nu weer is in de auto met een nieuw lager? ;D



Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Die spandband is een slimme, niet eerder gezien. Heb al vaak staan tobben met die dingen, niet alleen bij Volvo. Laatst nog bij geremde assen van mijn aanhanger, is ook geen ideaal systeem ;)