Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Lekker bezig weer! Mooi dat je het klussen weer oppakt en je blog weer vult met handige how-to's :)

Tof ook dat de N weer wat aandacht krijgt :)

Hebben ze al een oorzaak weten te vinden voor je arm? Beterschap in elk geval, ik had het even gemist denk ik  :eusa_shifty:

Ps. Leuke kleine straalkastjes staan regelmatig op marktplaats. Staat ook op mijn verlanglijstje  :eusa_whistle:

big ben

Fijne update  8) altijd handig om te weten dat er foto's van zijn en erg tof dat je dit zelf kunt  :eusa_clap:

de Boeing

bedenk me ineens, zijn t5 remklauwen:



geen idee?

Deze zijn van een soort aluminium?! legering (niet 100% alu, dat voel je als je ze in je handen hebt  :) ) maar ze roesten in ieder geval niet meer (of toch niet dat ik weet). Heb je wel ook 320 schijven nodig maar zou 1-op-1 moeten passen dan. Wel enkel de voorklauwen...


Ewout Schalkwijk

Wintercheck voor de NN, tevens buitenste multiriem vervangen.


Zoals hier er en der wel eens wordt opgemerkt, is de zout aanval hier ten lande best wel heftig voor het onderstel. Zelfs voor een Volvo die hier maar een paar honderd kilometer vandaan wordt gebouwd. Omdat ik nogal gefrustreerd raak van de vervolgschade van het zout, heb ik nu op voorhand maar uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Dat ik twee keer per winter de wielen van de auto af moet halen vanwege de onbalans van zout opbouw binnenin de wielen is nog tot daar aan toe. We rijden dan ook best heel veel kilometers.

Geen roest. Dat scheelt. ;D


Ook deze schijven hebben minstens 160k dienst verleend. Zo te zien redden die het nog wel zo'n rondje... :eusa_whistle:



Maar dat je ook met de schijven eraf moet omdat het zout en de daarbij horende roest ook tussen je naaf en je schijf gaat zitten vind ik wel echt irritant. Nu dus maar alles goed schuren en dik (gelijkmatig) in de metaalvrije pasta zetten. deze pasta kan tot 1200 graden hebben dus die blijft wel zitten.

Zoals hierboven door de Boeing opgemerkt zijn de remklauwen van de (in mijn geval) NN echt heel veel beter ontworpen. Door de toegepaste legering is er geen sprake van roest bij de remslangen en ontluchtingsnippels. Daar en tegen roest de NN weer een stuk meer dan de N. :eusa_wall:

Tijdens het onderhoud aan de remmen bleek dat de blokken voor nu ondertussen wel eens aan vervanging toe waren. Niet heel slecht, want zeker nog 2 à 3mm remvoering aanwezig, maar de winter komen deze waarschijnlijk niet meer door. Originele Ate remblokken voor een automaat en hupsakee 1200 kronen lichter. :eusa_doh:

Op 20/08/16 schreef ik dat na toen 80k te hebben gereden de blokjes nog perfect waren, nu weer 87k later zijn de blokjes nagenoeg op. De schijven nog lang niet. Dat is dan toch wel weer onwijs goede kwaliteit. :D Hoelang ze op de auto hebben gezeten voor dat ik hem kocht weet ik niet. ;D Zo gezegd valt 1200 nok voor blokjes wel weer mee.




Terwijl de rechterkant toch open lag gelijk ook maar 'even' de buitenste multiriem plus spanner vervangen. Die riem was al 20k over de termijn heen. Dat 'even' viel nog tegen, want je moet eerst je wielkuip er half uithalen, dan heeft Volvo de Torx 40 zo geplaatst achter een chassisbalk dat je er maar kødt bij komt. Eigenlijk alleen maar met m'n kleinste rateltje.

Makkelijk om een riem te vervangen. :eusa_whistle:


Beetje krokant, maar wel lekker.


Nieuwe spanner. Ontspannen met Torx 60


Klaar voor 120.000 nieuwe kilometers




Zoals je kunt zien had de riem al wat haarscheurtjes, maar de spanner voelde nog aan of die minstens nog 120k aankon. Omdat ik hem al drie maanden had liggen toch maar gewoon mee vervangen.
Zo ben je plotseling toch een dik uur bezig om zo'n riem te vervangen. De achterste riem is vorig jaar nog vervangen en zit bij MY'08-09 nog kloteriger in elkaar. Die mag de garage weer eens een keer doen over 80k.

Alle naven, schijven en wielen zijn geschuurd, en in het vet gezet. Ben heel benieuwd hoe de bende er bij staat als over zeven maanden de zomerwielen er weer op gaan. :eusa_shifty:

Aanlegvlak wielnaaf.


Binnenkant schijf


Boven de rode lijn met een Stanley mesje alles helemaal glad getrokken. Een keiharde laag bouwt zich op de aanlegvlakken op.





Citaat van: de Boeing op 02-10-2018 23:30:11
bedenk me ineens, zijn t5 remklauwen:



geen idee?

Deze zijn van een soort aluminium?! legering (niet 100% alu, dat voel je als je ze in je handen hebt  :) ) maar ze roesten in ieder geval niet meer (of toch niet dat ik weet). Heb je wel ook 320 schijven nodig maar zou 1-op-1 moeten passen dan. Wel enkel de voorklauwen...

Op zich wel een heel goed idee, als dat inderdaad zomaar kan. Helaas moet ik dan wel negen nieuwe wielen kopen. Deze 320 remmen (316 op mijn NN) gaan natuurlijk nooit passen achter mijn 16" velgjes. ;D ;D

Voor nu niks meer te melden. :eusa_whistle:






Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

de geneRaal

#7444
Niks meer te melden? :eusa_think:
Vond je dit niet genoeg? ;D
Ben ook benieuwd hoe het er over 7 maanden eruit ziet :eusa_angel:
Zal wel minder trillingen of onbalans geven na dat schoonmaken :eusa_dance:

Lekker bezig geweest knul ;)
Blackstone under construction

Vulk

Zouden die T5 klauwen ook relatief eenvoudig pas te maken op een 850?

de geneRaal

V50 T-5 klauwen en schijven passen er zo op.
Had ik ook op de sedan  ;)
Blackstone under construction

Sbv

Ewout, ga maar eens passen. Ik heb op mijn V70n de 316 remmen gehad en dat paste achter 16" velgen. zat wel erg krap maar past wel(wiel kon ook nog draaien overigens :-))

Zowel Marcel als Bouke rijden met deze remmen, dan enkel nog even ergens een zelfde velg vinden om te passen

Ewout Schalkwijk

Oef... Zit alweer een poosje te Googelen. Nu maar even niet mee verder. Eerst lekker slapen... :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Sorry dat ik er zo laat mee kom Ewout:
Bij die Elektrolyse waar mee je de roest verwijdert, is het potentiaal heel belangrijk. Als je een hogere spanning gebruikt vinden er ook andere redox reacties plaats. Waardoor het effect slechter is.

Het onderwerp is wel interessant. Redox is het sleutelwoord hierin. Ik blijf je fijne blog met plezier lezen. De diversiteit maakt het zo aantrekkelijk.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: razorx op 04-10-2018 01:02:57
Sorry dat ik er zo laat mee kom Ewout:
Bij die Elektrolyse waar mee je de roest verwijdert, is het potentiaal heel belangrijk. Als je een hogere spanning gebruikt vinden er ook andere redox reacties plaats. Waardoor het effect slechter is.

Het onderwerp is wel interessant. Redox is het sleutelwoord hierin. Ik blijf je fijne blog met plezier lezen. De diversiteit maakt het zo aantrekkelijk.


Uuuuhhhhh.... Yits, :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh:



Ik heb het kinderdagverblijf net afgemaakt hoor... ;D Ik nie begrijp nie zoveel hiervan.


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 04-10-2018 17:07:30

Uuuuhhhhh.... Yits, :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh:



Ik heb het kinderdagverblijf net afgemaakt hoor... ;D Ik nie begrijp nie zoveel hiervan.

owww, ben ik ook alweer blijgemaakt met een dode mus. Dacht dat een bouwemmer, een acculader en wat soda voldoende was .... :eusa_think: :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

De N is toch geslaagd voor z'n keuring.

Nadat vorige week de N was afgekeurd op z'n ontbrekende mistlamp (het binnenwerk) en een slechte draagarm rubber, heb ik dit maar eens goed bekeken. Uitgebreid onderzoek mijnerzijds aan de draagarm heeft mij doe besluiten dat er helemaal niets mis was met dat rubber. Ik ben eergisteren terug gegaan naar het keuringstation en heb het gebeuren voorgelegd. Ze zouden er naar kijken en me het laten weten. Ik weer op huis aan en gisteren belde ze me dat er idd niets mis was met de draagarm. De keurmeester had blijkbaar even iets in z'n oog... :eusa_whistle:

Nog steeds kon de auto niet goedgekeurd worden omdat ik de schijnwerpers niet had verwijderd. Ik verbaasd, en reageerde gelijk dat ze de auto hadden afgekeurd vanwege de mistlamp. :eusa_wall:
Uiteindelijk was ik dit keer de gene die iets in z'n oog had, want het stond toch echt op het rapport. De schijnwerpers moesten eraf omdat er roest zat op de reflectors en dat mag niet. Helaas pindakaas, de N is z'n mooie lampen kwijt. :'(




Vandaag zou ik de laatste remklauw gaan fixen en ik had al een nieuwe liggen. Toen ik goed en wel onder de auto lag en tot mijn stomme verbazing zag dat er toch gewoon een ontluchtingsnippel op de klauw zat. Hoe in de ... kon ik nou toch de hele tijd gedacht hebben dat er geen nippel meer op zat maar een soort blinde plug? :eusa_think:
Ik zal dit jaar wel teveel aan andere auto's hebben gesleuteld en gewoon iets door de war gehaald hebben. Anyhow...

Deze klauw de luxe behandeling gegeven wat die blijkbaar erg nodig had. De glijpennen waren volledig Fubar. Beetje schuren kreeg ze wel glad, maar dan is de gladde laag wel al behoorlijk aangetast. dat zou betekenen dat die in de praktijk binnen de kortste keren weer slecht zouden zijn. Vervangen door twee nagenoeg nieuwe die ik van de voorklauwen over had. Schoongemaakt, ingevet en in de rubber hoezen gemonteerd.

Dit mogen dus geen glijpennen meer heten. :-[


Voor de grap de zuiger maar eens uit de klauw gehaald en gecontroleerd op corrosie. Inwendig was alles nog helemaal zoals het moest zijn, dus vlotjes de boel weer terug gemonteerd. Nu weet ik dat als ik de oude voorklauwen wil opknappen , dat dat een klusje van niks is. :eusa_whistle:

Een blik in de cilinder van de remklauw. Netjes. :eusa_clap:


Zuiger en klauw


Na montage de allerlaatste remleiding 'gebleed'. Man, wat duurde dat lang. De hele klauw moest natuurlijk ook weer gevuld worden met remvloeistof. Het uiteindelijke resultaat van dagen klussen: De N heeft vier 'als nieuwe' remklauwen, alle schijven zijn van de naven afgeweest en dus alles ontroest en in het vet gevet. Nieuw wiellager (nummer drie in korte tijd), Winterbanden gemonteerd want de sneeuwgrens kom soms angstig dichtbij. En de N is weer voor twee jaar goedgekeurd. :eusa_clap:

De NN heeft dezelfde uitgebreide behandeling gekregen en is ook weer winterklaar. De NN moet na de winter gekeurd worden, ergens voor eind april.

De week is een goede test geweest voor m'n arm. Die heeft laten zien dat de vijf weken thuis genoeg zijn geweest. M'n arts wil dat ik vanaf maandag weer 50% begin en als dat ook goed gaat in die week, dan weer vol gas. Ben er wel weer aan toe. Dit was m'n langste pauze sinds m'n huwelijksreis in 1997. Die was zes weken. ;D


Voor wat betreft de schijnwerpers; daar wil ik toch wel weer nieuwe voor hebben. LED of HID trekt erg, maar kosten tegelijkertijd best veel centjes. In het ergste geval een setje 'tusen meters' (duizend meters) in gewoon halogeen. Ik zie het nog wel even. Niemand die wat heeft liggen? :eusa_think:




Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Fijn dat het weer beter gaat met je arm, E  :D

Marc O.

Lekker bezig Ewout!

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 05-10-2018 21:08:06
Niemand die wat heeft liggen? :eusa_think:

Jawel, die mega LED schijnwerpers die ik tijdens onze Noordkaapreis op de N had gemonteerd, weet je nog?
...The Nile isn't just a river in Africa...