Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

De XC70 NN is volledig door het ijs gezakt (spreekwoordelijk dan)

Vandaag tussendoor 'even' de NN laten keuren. Niks aan gedaan, zelfs niet naar gekeken. :eusa_shifty: Niet helemaal waar want ik heb Marije gevraagd als ze naar de auto liep om even op het knopje van de verlichting te drukken. Zo lullig als die wordt afgekeurd voor een stadslichtje dat niet werkt.

Die deden het gelukkig allebei. Marije dus vandaag naar de keuring; wordt dat hok toch afgekeurd he... :eusa_wall: Er schijnen twee draagarmrubbers een beetje slecht te zijn. Dit is de eerste keer in ruim 180.000 kilometer dat er iets echt 'kapot' is. Oh ja, ook een keer een piepje gehad in de interieurventilator. :-[

Aangezien de beide rubbers geperst moeten worden ga ik er zelf niks aan doen. Tot nu toe geen klagen dus over de NN. Als die niet zo'n geile cruisecontrol had zou ik er vaker zelf in rijden. Marije vindt die cruise juist heerlijk. :eusa_snooty:


Sorry dat er op dit moment niks spannenders te melden valt.


Ohja, De Peugeot (niet mijn zorg en onderhoud) gedraagt zich zoals het een Fransman betaamt. Kapotte wiellagers bij nog geen 70k. Kapotte sensoren, regelmatig doen elektrische dingen het niet en een poosje later weer wel. ::) Maar rijdt altijd.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Ga je gelijk voor hele nieuwe draagarmen of enkel rubbers ? Vermoed dat het nog de originele zijn. Bij mijn Vorige XC60 had ik het gevoel dat ze na 348000 km wat minder begonnen te worden maar nog niet op. Goede kwaliteit dus

Taranis

Zijn het draagarmrubbers aan de voorkant of die van de achteras?

Ik heb ooit een 407SW lease-auto gehad. Echt geweldig zo'n Frans hok: doet het altijd maar vraag niet hoe ::)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 24-01-2019 20:09:28
Claire wil dit jaar niet meer mee en gewoon drie weken helemaal alleen thuis zijn met af en toe een feestje. :o

Project X for the win :D

DJ--NeO--

en ewout? hier is het zo stil dat ik bijna zou denken dat je niet meer aan je Volvo's sleutelt?
Of moet je je zo erg mentaal voorbereiden op de feestjes die dochterlief gaat hebben als jullie op vakantie zijn? :)
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

Ewout Schalkwijk

Ja hoor, ik sleutel meer en meer aan Volvo's, alleen niet zo heel vaak aan mijn eigen... ;D


Er is sinds mijn vorige bericht erg veel gebeurd hier en eigenlijk probeer ik al een tijdje de moed te verzamelen om eens een samenvatting te maken met natuurlijk een bescheiden bergje met foto's...
Ik zal eens zien wanneer ik zover ben.

Bijna alles is positief, dus geen zorgen :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-06-2019 16:37:22
... eigenlijk probeer ik al een tijdje de moed te verzamelen om eens een samenvatting te maken met natuurlijk een bescheiden bergje met foto's...
Ik zal eens zien wanneer ik zover ben....

Blijven proberen, het is mij gisteren na een maand of zo ook weer gelukt  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elianmars

Kom op, E. Je kunt het!  ;D

Ewout Schalkwijk

Ditjes en Datjes; deel zoveel komma nog iets.


Tsja, waar te beginnen. Ik zal proberen het chronologisch te doen, maar garanties geef ik niet.

De XC70 NN heeft nieuwe rubbers geperst gekregen en rijdt weer vrolijk z'n rondjes. Ondanks dat er veel gescholden wordt op Ford producten is het werkelijk ongelooflijk om te zien hoe weinig onderhoud deze auto nodig heeft. Ik hoop niet dat ik nu het lot loop uit te dagen, maar dit is toch echt de beste Volvo ooit. Deze auto legt waarschijnlijk eerder het loodje door roest dan doordat de auto totaal versleten is. De 200k in ons bezit nadert met rasse schreden, maar het aantal reparaties blijft laag. Ja na slechts 100.000 kilometer is de wervelklep alweer versleten, maar je kan je dan ook echt afvragen waarom zo'n essentieel onderdeel van Playmobil plastic is gemaakt. Ik denk dat ik hier met dezelfde constructeur te maken heb gehad die de locatie voor het luchtfilter bij een Peugeot 308 heeft heeft bedacht, maar daarover later meer. :eusa_shifty:

Eind maart eindigde met een aanrijding met een ree hier midden in het dorp. Gelukkig reed ik in de Peugeot en die auto boeit me echt voor geen meter. De schade viel opzicht mee en de ree is ontkomen. Of die de aanrijding langdurig overleefd heeft weet ik niet. Ik heb het voorval aan de lokale boswachter gemeld die met een paar honden is gaan zoeken. Stel dat het beest toch inwendige bloedingen heeft gehad dan zal die daar ter plekke door de boswachter uit zijn lijden en in de vriezer worden geholpen.

De schade aan de auto is nog steeds niet gerepareerd, want het bedrijf waar ik voor werk heeft het niet zo op met z'n assets. Daar zal ik jullie niet verder mee vermoeien.

Vooral gebroken plastic


overal haar van de ree. :-[


In april werd het dan toch echt tijd om wielen te wisselen bij de auto's en aangezien Claire begin mei zou afrijden was het natuurlijk een mooie oefening om zelfstandig de wielen te wisselen bij haar N XC70. Dit meisje heeft mij al zo vaak positief verrast, en ook dit ging haar met wat tips en tricks gewoon goed af.

Wisselen...


...en netjes op 140Nm vastzetten



Helaas was goed te zien dat de N XC70 de laatste twee jaar niet veel gebruikt is geweest. Behalve het oefentijden voor het rijbewijs heeft de auto vooral heel veel stilgestaan. Het zout krijgt dan wel veel vat op de auto. deze schijven waren maar drie jaar oud en een tiental duizend kilometer. Om mijn meisje veilig van de auto te laten genieten vond ik het wel noodzakelijk om de boel achter te vernieuwen. De remkracht was behoorlijk ver gereduceerd.

:-[


Tsssss >:(


Febi Bilstein. Moet goed zijn


En weer helemaal fris en fruitig :D



Op drie mei was de grote dag aangebroken. Claire en ik zijn naar het station waar haar examen zou zijn gereden. Nog even oefenen met schakelen in de bedrijfsauto en dan maar laten zien aan de examinator wat je kan.

Laatste keer oefenen in de 'ochtendspits' naar het examen toe. Concentratie....



Ik had Claire afgezet en moest zelfs ook nog wat dingetjes doen in Kongsberg. Kom ik haar onderweg gewoon twee keer tegen. :eusa_shifty: ;D

Na een uur ben ik weer terug bij het wegstation en zie ik al gauw dat Claire met vlag en wimpel geslaagd was. Ze kreeg enorm veel complimentjes over haar mate van verkeersinzicht en dat was natuurlijk indirect ook een compliment aan mijn adres. We hadden tenslotte samen meer dan 2000 kilometer gereden in de twee jaar voorafgaand aan haar rijlessen. De dag dat ze zestien werd heb ik haar meteen in het diepe gegooid en heeft ze alle smalle bergweggetjes van me moeten rijden.

Superblij natuurlijk. Zeker hier in Noorwegen waar vriendinnen zomaar anderhalf uur verderop wonen is een rijbewijs een groot goed.


En nu is het pappa's beurt. Lekker met een maat aan de boemel terwijl vrouwlief in Nederland is. Dan is je eigen über chauffeur wel erg fijn. :D Nu mag Claire een keer voor het brengen en halen zorgen ;D


Omdat Niek heel veel dingen niet kan en mag door zijn vele beperkingen is het natuurlijk wel eens leuk om hem ook eens hier op het pad te laten rijden. ik moet zeggen dat hij het technisch allemaal best kan, maar het gaat zoooo ongeconcentreerd dat je hem absoluut niet in het verkeer wilt tegenkomen. :eusa_think:

Een blije Niek ;D



Dan waren er ook nog wat klusjes in mijn 'Volvo service Hvittingfoss'. De XC90 van een bekende hier in Hvittingfoss zou de volgende APK niet doorkomen vanwege de koplampen en een fout in de hoogteregeling van de xenonlampen.

Toen ze de auto kwam brengen deed ze heel beschaamd over hoe de motor er onder de kap uitzag. ik zei dat ik die ook nog wel even wat schoon zou maken. Bedoeling was dat ik een servicebeurt, hoogteregeling en reiniging zou doen.

Algemene beurt met vervanging van alle filters


Lekkere verse sapjes


en weer vrij kunnen ademen. (met het nieuwe filter dan :eusa_angel:)



De achterste hoogteregeling was gewoon afgebroken van de achteras.


Ook hier weer veel van plastic gemaakt. Er was bijna geen beweging meer in te krijgen. De boutjes waren uitgezet van de roest.


Nadat alles weer goed gangbaar was gemaakt weer terug gemonteerd onder de auto.


Natuurlijk ook weer wat bescherming tegen roest.


Helaas kreeg ik een uur nadat de auto was gehaald de vraag per telefoon of het normaal was dat het dynamolampje niet meer uitging. Blijkbaar was er iets verkeerd gegaan terwijl in het motorruim had gewassen. Ik zei haar dat het waarschijnlijk wat vocht was in een connector en of ze nog even terug wilde komen. Tijdens de proefrit die ik had gemaakt nadat ik met alles klaar was, was er geen storing... :-[

Helaas was de oplossing niet zo eenvoudig en nadat ik zelfs nog een hotline in Nederland (KIM :-*) had gebeld moest ik toch echt tot de conclusie komen dat de dynamo deze exercitie niet had overleefd. De volgende dag zou de klant met de auto naar Trondheim (zo'n acht uur rijden) gaan. Er moest dus snel iets gebeuren. Ik voelde me erg verantwoordelijk voor het probleem en zat al druk te zoeken naar een betaalbare dynamo. Gelukkig wilde de 'klant' er niet van horen en zei dat ze de dynamo zelf zou betalen. Als ik het maar kon regelen voor de volgende dag eind van de middag. Meteen 's-avonds maar begonnen met eruit meubelen van de oude dynamo en zoveel mogelijk klaar maken zodat de 'nieuwe' er vlot in kon. Dat is uiteindelijk allemaal gelukt en een uur of drie voordat ze zou gaan rijden was de auto weer helemaal tip top in orde. :D


Oude dynamo eruit


Bij een XC90 is het gelukkig niet erg lastig om een dynamo eruit te halen.


Nadat de trip naar Trondheim goed was verlopen was het de beurt om de xenonlampen weer APK waardig te krijgen. Ooit bij Bouke afgekeken hoe je het doet en wat filmpjes op YouTube gekeken. nu dus maar voor het 'echie' ;D

Dat dit niet meer goedgekeurd wordt snap ik ook wel. :-[




Super dichtbij



Schuren. Beginnend bij 400 en dan oplopend tot 2500


Een lamp klaar. Er is iets van verschil zichtbaar. ;D


en dan...


...het eindresultaat.


Je ziet nog een licht waasje, maar dat zit helaas binnen in de koplamp en daar kom je dus nooit bij.
Logisch om te denken is dan; wat ik bij deze auto kan, kan ik natuurlijk ook bij de bolide van Claire. Hoewel die lampen lang zo erg niet zijn als die van de XC90, vond ik het toch leuk om ze nog eens te doen. Zo gezegd zo gedaan. Je kan tenslotte niet de hele dag met je fluit zitten te spelen. ::)









Lampen met bijna 480.000km ervaring... :eusa_dance:




Dan was de auto van de buurman aan de beurt. Een beetje vergeten de laatste jaren door hemzelf en de garage. Hier 'gewoon' een goeie beurt met brandstoffilter en alle andere. Tevens olie wissel in beide differentiëlen en de tussenbak.

Mitsubish L200. Deze auto rijdt meer in het bos dan op de normale weg.


Achterdiff weer vullen. dikke olie, maar het gaat best met deze oplossing.


anders dan bij Volvo heb je hier wel gewone aftap pluggen. Werkt wel zo lekker.


Voordiff. aftappen


Tussenbak aftappen.


Hmmmm, toch best wel wat vijlsel in de tussenbak. Schijnt niet vreemd te zijn.


Klaar voor nieuwe olie



Toen de buurvrouw voorzichtig informeerde of ik haar 'tuutje' ook wilde servicen hebben we die ook nog maar even gedaan. Dus toen stond er weer een Peugeot 308 Hdi op het menu.

Bij een vluchtige controle vroeg ik me serieus af was de Fransen het motor luchtfilter hadden verstopt. Uiteindelijk vond ik het volledig verstopt achter op de motor diep onder de overhangende 'firewall' (kan ff niet op het Nederlandse woord komen.. :-[




Hier zie je het filter al een beetje


Wat een zieke idioot was die constructeur ;D


Bij de dealer moeten ze ook gedacht hebben; ja doei drie kwartier om een filter te wisselen. Doen we lekker niet. De klant komt daar zelf nooit achter...


zou me niet verbazen als dat filter daar al heel wat jaren heeft gezeten. :eusa_doh:


Het interieurfilter was ook niet meer helemaal okselfris...



Tussen de L200 en de 308 hebben we natuurlijk ook nog de verjaardag van Marije gevierd. Die dag viel samen met hemelvaart (gelukkig niet die van Marije :P) en begon met ontbijtje op bed. Naderhand lekker lunchen in Tønsberg en afsluitend een concert van een bekende Noorse Singer songwriter Ina Wroldsen.

Ontbijt


Lunchen met Mojito's ;D


Taart op haar werk de dag ervoor


Fotootje van m'n chicka :D


Bij het concert






Eind van de komende week gaan Claire en ik samen een weekje naar Nederland als onderdeel van haar vervolgtraining 'autorijden 2.0'. Bedoeling is dat ze ook gaat leren autorijden op wegen waar ook daadwerkelijk verkeer rijdt. ;D

Deel 1: Nachtelijke rit Duitse autobahn
Deel 2: overdag rijden in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam... ;D ;D

Ik verheug me nu al. :evil: :evil: :evil:





P.S. Voor wie niet weet wat Volvo Service Hvittingfoss inhoudt:

VSH is mijn poging om 'iets' belangeloos terug te doen voor mijn nabije omgeving. Omdat ik diep van binnen iemand ben die graag iets voor andere mensen doet (vroeger deed ik ook her en der vrijwilligerswerk in Nederland) en ik hier niet meer achter een bar kan staan, moest ik iets anders verzinnen. Het leek me leuk om m'n hobby in te zetten om dit stukje in te vullen. De bedoeling is dat de mensen die van de dienst gebruik willen maken zelf de spullen inkopen (eventueel met mijn advies) en dat ik dan de service aan hun auto uitvoer. In een enkel geval krijg ik een flesje aangeboden, maar meestal is het echt gratis service.

Veel mensen weten helemaal niet dat je een servicebeurt makkelijk zelf kunt uitvoeren en de lokale tarieven liggen voor de meeste particulieren toch wel aan de hoge kant. Ondanks dat mijn eigen financiële positie sterk verminderd is in de laatste jaren vind ik nog steeds dat ik 'genoeg' heb om andere mensen te helpen met iets wat ik zelf ook leuk vindt om te doen.



Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

#7538
Leuk stukje om te lezen Ewout! Lekker bezig zo. Mooi dat je met een stukje hobby ook mensen helpt.

En mooi dat Claire is geslaagd met mooie complimenten. Gefeliciteerd! :eusa_clap:


Taranis

So hehe, Noortje leeft ook nog! Mooie update :eusa_clap:

Aangaande Franse auto's: ik ben er klaar mee. Ik weiger er nog aan te sleutelen. Voor de meest simpele dingen ben je een eeuwigheid bezig (met genoeg stokbrood en wijn tussendoor boeit dat blijkbaar niet). Laatst een bekende met een Citroën C6 die vroeg of ik 'm wilde helpen. Ammenevernooitnie ja :D

Mooi dat de N nog een derde leven krijgt 8) De auto verdient het en een mooie 1e auto voor Claire :D En mocht er iets mis gaan, zit ze veilig...

Ik kan de ervaringen omtrent de NN alleen maar onderschrijven. Nog niet eerder had ik zo'n betrouwbare Volvo en het erge is dan ook nog om te moeten melden dat die dingen die wel stuk gaan, door Volvo ge-engineerd zijn en niet door Ford: het Haldex AWD systeem is toch echt een Volvo-keuze en niet van Ford. Idem voor de Aisin Warner bak die af en toe schakelt alsof koppelen voor mietjes is ::)
Bijzonder trouwens dat de 185pk diesel in de NN wel heel blijft terwijl jullie N al aan z'n derde blok bezig is :eusa_think:
Jammer is de roest. Ik heb mijn beide subframes aan de NN al opgegeven en geaccepteerd dat als het zo ver komt, ik wel een nieuw subframe monteer. Er is geen behandelen meer aan. De naden onderaan de carrosserie behandel ik met tectyl voor zover ik het ergens zie roesten... ik ben eerder bang voor de roest die je niet ziet.

Die in hoogwaardig (NOT) kunststof uitgevoerde hoogteregeling van de xenon verlichting breekt trouwens standaard af. Ik had 'm bij de V70N ook stuk en volgens mij Marc O. ook. Schijnbaar weegt die paar euro productiekosten-reductie op tegen de ellende achteraf :eusa_think:

KIM

Zo. Das weer eens een beste aanvulling in je blog.
Ik zal binnenkort ook weer eens wat verslagen toevoegen.

volvobug

Aha, gelukkig volop activiteit daar in Noorwegen  :D. Fijn dat je je nu zelf kunt laten rijden met een slok op  ;D.
En dat doe je goed met die 'community service', beter een goede buur dan etc...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: Taranis op 16-06-2019 18:13:21
Die in hoogwaardig (NOT) kunststof uitgevoerde hoogteregeling van de xenon verlichting breekt trouwens standaard af. Ik had 'm bij de V70N ook stuk en volgens mij Marc O. ook.

Marc O. of Marco;)
--
Autogas Inside . . .

Taranis

Scherp! Beide volgens mij :P

Marc O.

Citaat van: Taranis op 16-06-2019 18:13:21
Die in hoogwaardig (NOT) kunststof uitgevoerde hoogteregeling van de xenon verlichting breekt trouwens standaard af. Ik had 'm bij de V70N ook stuk en volgens mij Marc O. ook. Schijnbaar weegt die paar euro productiekosten-reductie op tegen de ellende achteraf :eusa_think:

Bij mij was de sensor compleet met metalen montageplaat losgekomen van de draagarm, dus in dit geval geen inferieure kunststof maar een net wat te lullig popnageltje.
...The Nile isn't just a river in Africa...