Vesla en de zwarte XC's

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-11-2011 23:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

T5-4life

Tsjonge wat een uitgebreid verslag. Mooi werk geleverd! Al ideeën om een garagebedrijf te starten?
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Walter

Mooi om te lezen! Mijn subframe is nog netjes maar ga 'm wel binnenkort voor de zekerheid tectyleren. Dat hoogte ding ga ik ook nakijken. Verder is het echt een heerlijke auto, twee weken terug stukje autobahn gedaan en je hebt niet in de gaten dat je rond de 200 km/h zit.

Dat ding heet schutbord Ewout :) En Franse auto's zijn met tegenzin in elkaar gezet

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Walter op 17-06-2019 08:14:12
Dat ding heet schutbord Ewout :) En Franse auto's zijn met tegenzin in elkaar gezet

Schutbord, firewall, torpedovegg... ik kon het 10 keer zeggen, alleen gisteren even niet. ;D

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

DJ--NeO--

cool om te lezen ewout! mocht je een keer Maastricht omgeving aandoen, dan moet je het melden!! lijkt me erg leuk namelijk
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

elianmars

Leuk om weet zo'n lang verhaal te lezen, E  :D

Ewout Schalkwijk

defecte parkeersensor, xenonfout en een versleten remblok achter bij de NN ::)


Ik kreeg het vermoeden dat er iets niet helemaal tof was bij de achterremmen van de NN. Er kwamen wat kleine vlekjes op de achterschijven en dus ben ik eens gaan kijken. Aan beide kanten zaten de glijpennen in de achterklauwen vast. Sommige zelfs zo erg dat je in de werkbank met geweld verwijderd moesten worden. Zie filmpje: https://youtu.be/1Ax7EOIpcyc

Een remblok aan de binnenzijde is zelfs helemaal scheef versleten. De glijpennen zijn vervangen door nieuwe en de blokjes doe ik van de week nog wel even voor we de 6000 kilometer met hut door eigen land gaan rijden.

De glijpennen waren niet meer op hun taak berekend.


Helaas niet goed gefocusseerd, maar van glijden was hier geen sprake meer.




Wat ik wel wat opmerkelijk vind, is dat de boel er dus minimaal 185.226 kilometer op zit. waarvan de blokken op die ene na nog lang niet versleten waren. De schijven hebben een klein randje... :o
Die 185.226 kilometer is wat wij gereden hebben sinds de aanschaf. Vorig jaar oktober heb ik alleen de blokken voor vervangen. Toch weer de Ford/Volvo kwaliteit?

Volgens mij redt de boel het nog makkelijk tot de 200k voordat het echt vervangen moet worden. Morgen even nieuwe blokken halen.


Eerder deze week had ik een storing op de xenon en vond ik uit dat de beugel van de achterste sensor waarschijnlijk afgebroken was. Onder de auto leek het allemaal mee te vallen en hing de verbinding naar de achteras los. Hoe het kan blijft me een compleet raadsel aangezien er geen schade was en er twee moeren ontbraken... :eusa_think:









Wederom een 'cheap fix' dus. :eusa_dance:
Schrikbarend om de bruine bende onder de auto te zien. Alles is nu in zwarte 'bitumen'achtige massa gesprayd en ik hoop hiermee de roest voorlopig even af te remmen. Het lijkt wel of de winters steeds agressiever worden voor de auto's


Ook moest er een parkeersensor worden vervangen. Die deed bij vochtig weer wat moeilijk. De prijs van zo'n sensor viel me dan wel weer tegen. Ongeveer 80 euro bij m'n vaste huisleverancier in Nederland met korting...




Later volgt er nog een update. Eerst blokken halen.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Die glijpennen vind ik echt een waardeloze constructie. Op de XC zitten ze ook achter.
Je kunt ze trouwens nieuw bestellen bij Skandix.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 11-07-2019 20:57:48
Wat ik wel wat opmerkelijk vind, is dat de boel er dus minimaal 185.226 kilometer op zit. waarvan de blokken op die ene na nog lang niet versleten waren. De schijven hebben een klein randje... :o
Die 185.226 kilometer is wat wij gereden hebben sinds de aanschaf. Vorig jaar oktober heb ik alleen de blokken voor vervangen. Toch weer de Ford/Volvo kwaliteit?

Volgens mij redt de boel het nog makkelijk tot de 200k voordat het echt vervangen moet worden. Morgen even nieuwe blokken halen.

Klinkt bekend. Uit m'n hoofd heeft mijn XC nu iets van 276.000 op de teller staan. Achter zijn het nog de originele blokken en schijven, voor originele schijven en 2e setje blokken. Uit gemakzucht vervang ik van de zomer wel een keer "alles" zodat ik er weer dik een ton tegen kan zonder er nog naar te moeten kijken maar het gaat wel lang mee ja (bij een enigszins anticiperende rijstijl).

Grappig dat jouw XC dezelfde kwaaltjes als de mijne krijgt: ik heb inmiddels ook een defecte parkeersensor in de voorbumper en die roest.... man... ik heb serieus het idee dat deze auto's eerder ten onder gaan aan roest dan dat de techniek het opgeeft (of de milieu-eisen moeten de techniek al ingehaald hebben).

Ewout Schalkwijk

#7553
Update van de remblokken en een extra T-shirt


Hoewel ik goed begrijp dat een blog over het vervangen van remblokken nou niet echt enthousiast gelezen wordt, ga ik toch maar door. Het is natuurlijk ook voor mijzelf om een overzicht bij te houden. Helaas of voor ons; beter gelukkig gaat er verder niet zoveel stuk op het moment. Wees verder gerust. het vervangen van ruitenwissers of het oppompen van de banden zal ik niet posten... ;D

De keuze dit keer. Bosch zou goed moeten zijn.


slijtage na bijna 190.000km... :eusa_think: Ik snap niet dat remblokken tegenwoordig schijnbaar een half miljoen kilometer mee kunnen...


Door dit blok heb ik alle vier toch maar vervangen. Nu is het aan Taranis om te laten zien hoelang ze echt meekunnen. :D



Ook nog een T-shirt gehaald deze week. Het vervangen van het interieurfilter in een 2004 V50 2.0D ;D

Op een vrijwel onmogelijke plaats


Wacht even.. Wat moet eruit? ::)


Tadaaa. Je moet er wat voor over hebben.


Ik denk dat ik het wel een beetje begrijp dat dit filter al een poosje niet meer vervangen was. :eusa_shifty:



Zo. klaar met klussen voor nu. Morgen de laatste voorbereidingen doen en maandagmorgen op vakantie. Een voorlopig plannetje voor de route.
Het plaatje klopt al niet meer helemaal omdat we ook nog een (groter) deel Finland mee gaan pakken. En de boottocht van de Lofoten naar Bodø wordt gewoon rijden. De 6000 kilometer gaan we dan ook makkelijk voorbij.






Goeie zomer allen!

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT

Wat gaaf!
Wij gaan in 2020 met 2 Volvo's de run rijden, ook door N en S :)
Fijne vakantie! 8)

Walter

Goede reis en veel plezier! En degene die daar dat filter bedacht was waarschijnlijk al ontslagen

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-07-2019 20:21:22
Door dit blok heb ik alle vier toch maar vervangen. Nu is het aan Taranis om te laten zien hoelang ze echt meekunnen. :D

In elk geval 276.000 kilometer maar ook hier gaan ze de 3 ton niet halen: toevallig gisteren schijven en blokken besteld ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-07-2019 20:21:22
Wacht even.. Wat moet eruit? ::)

En dan die bovenste moertjes ;D ;D

Gelukkig heeft Volvo er wel van geleerd: bij de nieuwe V40 (althans, deze week de laatste van de band gerold) is het vervangen echt een eitje. Hoef je ook niet net als bij de XC70NN eerst nog een zekeringkast weg te halen ::)

Goede reis maandag en hou alles heel!

T5-4life

Het klopt helemaal dat het interieurfilter vaak (per ongeluk) wordt overgeslagen. Met het juiste gereedschap kan het echt binnen 15 minuten 😉
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Claudia

Mooie reis! Genietze!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

)()()sT

Volgens mij is het interieurfilter bij een V60 ook iets om je handen en polsen voor te breken ::)