wisselen van motor met verrassingen??

Gestart door Molmans, 08-11-2011 15:20:55

Vorige topic - Volgende topic

Molmans

Mijn GLT 20v estate uit '96 is toe aan een nieuwe automaat.
Nu heb ik een GLT 20v sedan uit '92 staan met 2 ton minder op de teller, ook automaat.
Kan ik zonder al te veel problemen dit motorblok incl. bak overtakelen in mijn estate?
Of gaat mij dit "onverwachte" problemen opleveren.

Moet ik naast het vervangen van de bekende vloeistoffen en filters aan nog meer onderdelen denken die ik zou moeten gaan vervangen/bestellen?

Oja mijn estate loopt op g3 (Necam) en ik wil de deze injectorrail hergebruiken, moet er verder nog iets ingeregeld worden??
DOP T5 2.0 LPI

darius

Onverwachtte problemen ? Het woord zegt het al he....

Alle keeringen en distri meepakken ,jekunt er goed bij als je motor uit de auto is. Succes
No show, only go.

NinaPaul

Zeker aan te bevelen:
-Ringen en klemmen van automaatoliekoeler.
-Ringetje brandstof gallerij

Als het blok er toch uit is kan je ook het een en ander controleren/vervangen,
-motorsteunen
-carterventielatie
-distributieriem
-alle keerringen
-multiriem
-alles netjes schoonmaken
-etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daytonawim

De automaat kan je niet zonder meer van de motor afhalen, win daar eerst advies over in !!!!

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat sommige onderdelen van een 92 er anders kunnen zijn
dan van een 96 er (onthoud je VIN van de 92 er dus goed)
Ook de distributie van een 92 er moet sneller vervangen worden.

Molmans

Top, motorsteunrubbers zijn met de apk al vervangen.
Keerringen (of keeringen) neem ik mee, welke zijn dat?
In de Carterventilatie had ik me in middels ook al verdiept.

Maar uh, de motor met bak kan ik dus zo omwisselen zonder dat er iets moet ingeregeld worden voor de lpg-verdamper?
DOP T5 2.0 LPI

darius

Waarom kun je de automaat niet van een motor halen ?

Overigens vermeldt hij dat hij blok en motor gaat wisselen.
No show, only go.

Molmans

Citaat van: daytonawim op 09-11-2011 14:03:53
De automaat kan je niet zonder meer van de motor afhalen, win daar eerst advies over in !!!!

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat sommige onderdelen van een 92 er anders kunnen zijn
dan van een 96 er (onthoud je VIN van de 92 er dus goed)
Ook de distributie van een 92 er moet sneller vervangen worden.

Het is de motor inlusief bak
DOP T5 2.0 LPI

)()()sT

Nog beter, maar let er dus sowieso op dat de 92er een smallere riem had die elke 75k. gewisseld moet worden. Als je de distributie ook wisselt, kun je dan de poulies van de '96er nemen en een 120k-riem monteren??

Ander iets: de eerste jaren hadden de 850's ietwat andere klepstoters welke koud best lang en luid kunnen tikken.

mehn

Andersom zou lastiger worden, maar 92 in 96 moet kunnen. Ik denk wel dat je de computers van de 92-er moet meenemen en eventueel de krukassensordraden moet omwisselen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

daytonawim

Citaat van: darius op 09-11-2011 14:06:50

Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet zomaar kan ( altans mij is verteld dat er iets was met de koppelomvormer, kweet niet meer precies wat maar klonk ingewikkeld)

Ik riep dat omdat ie het had over keeringen vervangen.

mjansen

koppelomvormer moet je ff van de starterkrans afdraaien zodat hij aan de bak blijft zitten,
Over de motor, ik zou gewoon alles laten staan op het subframe en omwisselen, stekker onder de computerkast splitsen, dan hoef je niet alle draden van de motor te halen, als je de beschikking over een 2 kolommer hebt ben je in een dag klaar!
is mij gelukt binnen 5 uur (was niet de eerste keer)

wepster

Citaat van: daytonawim op 09-11-2011 21:40:33

Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet zomaar kan ( altans mij is verteld dat er iets was met de koppelomvormer, kweet niet meer precies wat maar klonk ingewikkeld)

kan gewoon 1op 1gewisseld worden wim
enkel even de krukaskeerring meteen menemen daarhet blokernu uitlicht  ishet velemalen mindere werk om de keerring te vervangen ( ter voorkoming van elende achteraf )
keerring was iets van 17 euri ex geloof ik als ik me niet vergis en oke het vliegwielmot ereven af maar dat is beter te doen als het blok er uit is ipv het blok ernog in te hebben
dua gewoon distrie en keerringen vervangen en blok erin hangen en genieten

Molmans

Citaat van: wepster op 09-11-2011 21:48:49

enkel even de krukaskeerring meteen menemen daarhet blokernu uitlicht  ishet velemalen mindere werk om de keerring te vervangen ( ter voorkoming van elende achteraf )
keerring was iets van 17 euri ex geloof ik als ik me niet vergis en oke het vliegwielmot ereven af maar dat is beter te doen als het blok er uit is ipv het blok ernog in te hebben

Wordt er voor mij er niet echt duidelijker op.
Volgens Dennis kunnen namelijk de automaatbakken niet zomaar onderling uitgewisseld worden.
Aangezien de baknummers verschillen ben ik daar ook niet zo zeker van.
DOP T5 2.0 LPI

wepster

Citaat van: Molmans op 09-11-2011 21:54:34
Citaat van: wepster op 09-11-2011 21:48:49

enkel even de krukaskeerring meteen menemen daarhet blokernu uitlicht  ishet velemalen mindere werk om de keerring te vervangen ( ter voorkoming van elende achteraf )

Wordt er voor mij er niet echt duidelijker op.
Volgens Dennis kunnen namelijk de automaatbakken niet zomaar onderling uitgewisseld worden.
Aangezien de baknummers verschillen ben ik daar ook niet zo zeker van.

als je decomputer van de at gewoon bij de bak hebt is het 1op 1 wisselen dan de ecu wisselen en rijden heb het hier al meerderemalen gedaan en tot opheden nog nooit problemen gehad .
plug and playdus

thuur

Ik ga er vanuit dat de '96-er geen M4.4 heeft maar gewoon de LH is.

Injectorrail kom je (deels) aan het aanpassen, die is anders. Je kunt de aanvoerleiding achter de motor losmaken en de retour bij de drukregelaar op de rail.

Kabelschema komt overeen als beide auto's automaat zijn. Als eentje een handbak is kom je de krukassensor aan het aanpassen.

Verder hebben late '96-er geen VVIS meer, een '92-er zeker wel.

Probeer altijd de laatste computers (ECU) te gebruiken. Automaat moet bij zijn eigen computer blijven (TCU) wordt altijd geroepen, al kan ik dat niet onderbouwen.

En gebruik de genoemde tips: onderhoud als het blok eruit is, lekker snel werken. Je zou de krukaskeerring tussen blok en bak kunnen wisselen nu zonder veel moeite. Bak gaat pas van het blok als de koppelomvormer los is (Tx50 dacht ik) via de startmotor of aan de achterzijde van het blok.

Gr 8)