van XC AWD naar FWD

Gestart door verron, 09-11-2011 08:28:22

Vorige topic - Volgende topic

verron

Aangezien het me toch wel erg aan hart gaat (nog meer van mn vrouw) om onze XC weg te doen wil ik eens weten wat er moet gebeuren om het AWD systeem te verwijderen. Waarom zou ik dat doen??
Ten eerste is de visco koppeling niet echt geweldig meer en dat geeft een irritante fibratie,
Het verbruik is wel eeeerg hoog voor een tweede autootje (1:8)
Wie kan mij aangeven wat er allemaal moet gebeuren of is het simpel weg de cardan eronderuit en klaar is kees?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Walter

er zijn er meer die zonder aandrijfas en visco rondrijden volgens mij.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

verron

Daarom. Hopelijk kunnen zij mij antwoord geven over wat er allemaal bij komt kijken.

Jack v

Is toch gewoon de cardanas ertussenpakken. Volgens mij kan de visco zelfs blijven zitten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT

Bij de XC van mijn paps hebben we gelijk bij aankoop de as er tussenuit gehaald. De rest is blijven zitten. T.p.v. de haakse overbrenging zie je de aansluiting van de cardanas wel draaien :)

verron

Dus de kruiskoppelingen achter kunnen blijven zitten? Ik ken mezelf, als ik eenmaal begin sloop ik alles eronderuit wat niet nodig lijkt  :eusa_wall:

Edit: J()()st, wat heeft dat met het verbruik gedaan bij je vader?

-D©©©L-

Als je het voor het verbruik doet, dan zou ik ook de achterste steekassen en het differentieel met de visco & vrijloop verwijderen. Wel even iets bedenken om de achterste wiellagers bij elkaar te houden.

verron

Citaat van: -D©©©L- op 09-11-2011 09:01:52
Als je het voor het verbruik doet, dan zou ik ook de achterste steekassen en het differentieel met de visco & vrijloop verwijderen. Wel even iets bedenken om de achterste wiellagers bij elkaar te houden.

Dat was mijn gedachte ook, maar nu de praktijk. Ik heb Ulkeman al een PB gestuurd die wil me er vast wel mee helpen.

)()()sT

Het verbruik zal iets omlaag zijn gegaan denk ik, maar we hadden geen referentie.
Mijn pa rijdt vooral rondjes in de buurt dus het verbruik is al fors, maar hetzelfde als de vorige 20V. automaat.
Op de langere stukken is het verbruik hetzelfde als mijn V70.

Ik zou gewoon de as eens er onderuit halen en kijken hoe het je bevalt.

verron

De kans is 99% dat dat gaat gebeuren. Zou het rijgedrag er ook door veranderen want op dit moment is het een logge jongen.