Rechter knipperlicht werkt niet Volvo 850 1996

Gestart door Michaell, 09-11-2011 16:33:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Dan is wat jij denkt wat de massa is, niet de massa. Anders zou je een -12V bron aan boord hebben.


Gr :D

jeroen74

Het zwarte draadje is massa, en dat zou het middelste contactje moeten zijn.

Michaell

Ik heb het brugje tegen het grote oppervlak van de fitting gehouden. Niet aan het draadje.
Het grote oppervlak maakt contact met de zijkanten van beide lampjes.
Dat zou goed moeten zijn denkik?

Maar bij de stekker kreeg ik idd een paar keer een voltage die negatief was. Nu weet ik dat de middelste de massa moet zijn.
Ik ga vandaag nog ff wat meten. Ik ben toch vrij vandaag, omdat ik vanmiddag wat afspraken heb.
Ik post dan even de spanningen die ik op welke pinnetjes meet met de middelste als massa.

Citaat van: Dirk342 op 14-11-2011 07:24:15
Ik vind dit altijd wel leuke zoekplaatjes... Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kunt hier wel een keer langskomen en dan kijken we samen even.

Nou, dat aanbod neem ik graag aan!   :eusa_dance:
Ik woon in Ermelo (net onder Harderwijk).


UserID6342

Ermelo en Nijmegen is goed te doen, dat valt allemaal wel mee.  PB maar even voor een exacte datum dan.

Michaell

Top, dat is inderdaad wel te doen!  :)
Ik stuur je zo ff een PBtje.

Ik ben nog even aan het meten geweest. Ik heb nog even een tekeningetje van de connector gemaakt ter verduidelijking.



Met pen 2 als massa (is een blauwe draad bij mij, maar dat zal wel niks uitmaken). meet ik het volgende.
Op pen 1 meet ik een spanning van: 7,8V
Op pen 3 meet ik een spanning van: -3,95V

Lijkt wel een slechte massa!

Met het frame als massa meet ik het volgende:
Pen 1: 11,8V
Pen 2: 3,98V
Pen 3: 0,03V

Huidige accuspanning: 12,23V
Alle spanningen zijn stabiel. Geen op en neer vliegende waarde op mijn voltmeter (Dynatech t.w.v. €200,- dus wel een goede meter).

Dit heb ik gemeten met de auto op contact, motor uit en knipperlicht aan.
De verlichting stond tevens ook aan (Bij mij is contact aan, licht aan).

jeroen74

Met 4 volt op je massa draadje ten opzichte van de ' echte'  massa is het wel duidelijk dat er ergens een erg slechte verbinding zit. Door de stroom van het lampje op pen 1 valt er een spanning over de draad.

Het lampje op pen 3 hangt via andere lampjes ook vrij hard aan massa, vandaar de -4V.

Michaell

Daar had ik nog niet aan gedacht eigenlijk.  :eusa_think:
Ik begin de nijging te krijgen de connector eraf te knippen, een andere te halen op de sloop en die erop te solderen.
Ik acht de kans vrij groot dat het dan daar in zit.

Ik zie namelijk dat de kabels in een knik liggen pal achter de connector, maar als ik eraan ga wiebelen zie ik geen verbetering.
Tevens kan ik dat ook allemaal gewoon doorpiepen met mijn multimeter.

Ik heb zaterdag met Dirk afgesproken om er samen naar te gaan kijken.  :eusa_dance:
Ik ben benieuwd wat we dan tegenkomen!

UserID6342

Een stekker die er niet op hoort en van de hoogteverstelling van de koplampen was.  Het goede stekkertje lag boven de ruitensproeiertank.  Die erop gezet en alles werkte weer zoals het moest.  Vond het al raar dat een blauwe draad in het midden van de stekker zat.

Verder heeft Michaell er een verkeerde accu instaan (44 Ah) die niet goed past en een brakke massa accuklem, maar dit kan hij makkelijk zelf veranderen.  Problem solved ;D

jeroen74

Mooi dat het zo'n simpel probleempje was :) Daar is op afstand bijna niet achter te komen.

Michaell

#24
Yes, alles werkt weer naar behoren!  :eusa_dance:

Ik had dat andere stekkertje helemaal niet gezien.  :eusa_wall:
Is waarschijnlijk gebeurt tijdens mijn reparaties na een ongeluk met een door rood licht rijder. Ik heb dat hele grote zwarte kunststof ding aan de voorkant onder de motorkap moeten vervangen (geen idee hoe dat heet, Dat is het grote kunststof ding waar de koplampen in zitten en aan vast geschroefd worden) en kennelijk is dat kabeltje daarbij ergens tussen gevallen.
Omdat het verkeerde stekkertje gewoon paste, de andere uit zicht lag en het stadslicht normaal ging branden dacht ik dat dit het juiste stekkertje moest wezen.  :eusa_whistle:

Tevens is relais 103 even opnieuw gesoldeerd. Dit lost een probleem op wat ik al een poosje had, maar zich maar heel af en toe voordeed.
De solderingen die erop zaten waren erg brak.
Ik had namelijk ook het probleem dat heel soms de auto tijdens het rijden op LPG heel soms afsloeg en ik dan als een speer moest overschakelen naar benzine om stilstaan te voorkomen en dan kon ik weer terug naar LPG alsof er niks aan de hand was.

Ik ga van de week even achter een nieuwe accu aan en een accuklem.  :)

Ontzettend bedankt voor de goede hulp iedereen!  :eusa_clap: