Rechter knipperlicht werkt niet Volvo 850 1996

Gestart door Michaell, 09-11-2011 16:33:21

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een poosje een vreemd probleem, waar ik niet uit kom.

Mijn rechter knipperlicht is er van de week mee opgehouden.
Dat wil zeggen: Hij knippert heel snel en na een korte inspectie zag ik dat het lampje rechts voor niet werkte (De zij en achter lampjes knipperen erg snel).

Dus ik dacht, dat het lampje stuk was, dus ik die vervangen, maar nee. Voltmeter erop en het lampje piept gewoon door.
Toen keek ik even naar de fittinghouder, en die was gebarsten. Dus ik ben even naar de sloop geweest en een nieuwe fittinghouder gehaald.

Voor de zekerheid heb ik de houder doorgemeten (je weet maar nooit met een sloop onderdeel) en alles leek OK.

Dus ik fittinghouder erin zetten, maar nog steeds werkt het niet.
Wat wel werkt, is het kleine stadslampje wat boven het knipperlicht zit, en die gaat uit op het moment dat ik het lampje van de knipperlicht verwijder.

Iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik nog meer kan proberen?

nkasper

Heb ook zoiest gehad op de dag van vertrek naar de vakantie.
Bij Hazeldonk gestopt (anwb had actie daar en checkte de auto's).
Alles leek goed maar toch knipperde rechtsvoor niet.
Lampjes toen vervangen (knipper rechtsvoor en zijscherm) daarna werkte alles weer.

jeroen74

CiteerWat wel werkt, is het kleine stadslampje wat boven het knipperlicht zit, en die gaat uit op het moment dat ik het lampje van de knipperlicht verwijder.

Dat klinkt als een massa probleem.

Edit:

even in de schema's gekeken... massapunt 31/50, die zit in de zekeringendoos, het deel in het interieur.

Michaell

Bedankt voor de tips!

Ik zal morgen even kijken naar het knipperlicht in het zij scherm. Deze werkt wel (Knippert snel), maar voor alle zekerheid ga ik daar even wat aan prutsen morgen.
Je weet immers maar nooit.

Citaat van: jeroen74 op 09-11-2011 20:01:16
CiteerWat wel werkt, is het kleine stadslampje wat boven het knipperlicht zit, en die gaat uit op het moment dat ik het lampje van de knipperlicht verwijder.

Dat klinkt als een massa probleem.

Ik heb zojuist (in het donker) een brugje gemaakt d.m.v. een draadje van de massa van het knipperlicht naar een stuk van het frame. Als ik dat doe, dan brand het knipperlicht lampje continue. Mmmmm. Het is maar als test, maar dit resultaat had ik niet verwacht.
Ik pruts nu maar een beetje aan natuurlijk.

Een massa probleem lijkt nu inderdaad aannemelijk, maar ik had verwacht (als n00b) dat een brugje wel een knipperend resultaat zou opleveren.   :'(

Het alarmlicht knippert wel op normale snelheid, dat geld ook voor het in en uit schakelen van het alarm.

Edit:
Tof, bedankt voor het schema!
Als ik het schema tenminste goed lees, zie ik dat mijn amateuristische brugje in theorie had moeten werken.
Ik zal morgen als het weer licht is nog even kijken.

jeroen74

Het knipperlicht relais gaat sneller knipperen als ie maar 1 lampje detecteert, bij gevarenlicht zijn er wat meer lampjes, dus dat ene kapotte lampje valt niet op. Het alarm stuurt de lampen apart aan, dus die trekt zich niets aan van het normale knipperlichtrelais.

Overigens wel vreemd resultaat met je draadje  :eusa_think: kan ik niet 1,2,3 verklaren...

Michaell

Weer wat geleerd!  :)

Ik zal morgen nog even proberen als het weer licht is. Misschien heb ik iets niet goed gedaan in het donker.
Volgens het schema zou het idd in theorie moeten werken zo'n brugje.
Het is maar als test natuurlijk. Als het brugje goed werkt, dan zal ik de bedrading ff gaan doormeten (als me dat lukt tenminste).

Michaell

Vandaag ben ik weer even aan het knutselen geweest.
Helaas heb ik geen resultaat gekregen door het lampje van het knipperlicht in het zijscherm te vervangen.

Ik heb nu ook even het brugje nogmaals geprobeerd in daglicht en ik krijg hetzelfde resultaat. Een continue brandend knipperlichtlampje en ik meet een stroom van 1,2A door het brugje
Met deze stroomwaarde verwacht ik dat de massa van het stadslicht hier ook doorheen gaat. Mss is dat de reden dat hij blijft branden. Hij zit nu bij het stadslicht erop. (denk ik tenminste Mmmm)

Ik heb ook ff de spanning gemeten op de connector. Die is 1x 12,8V voor het stadslicht en 5.5V voor het knipperlicht.
Maar ik verwacht dat die 5.5V onjuist is, omdat die natuurlijk snel aan en uit gaat (hoop ik tenminste). Dat houdt de voltmeter niet bij natuurlijk.

Ik zal zaterdag even met het schema aan de slag gaan, het is nu bijna donker als ik terug ben van mijn werk. Van het weekend trek ik er ff een dagje voor uit om te gaan meten.

Ik hoop dat ik eruit kom. Ik breng de auto liever niet naar de garage.  :'(
Iemand nog een idee voor zaterdag?

jeroen74

Wat doet het knipperlicht aan de zijkant en aan de achterkant en in het instrumentenpaneel? Ik vermoed dat die dan ook continue gaan branden.

Misschien dat er ergens in het kabeltje naar de RAW een sluiting zit. Wat gebeurt er als je het contact op 0 laat en de gevarenlichten aanzet?

UserID6342

Even.... zomaar een opmerking tussendoor... zitten er wel de goed lampjes in ?  En daar bedoel ik mee de goede bajonetlampjes met de pennetjes op de juiste plekken ? En beide enkele lampjes en niet geen duplolampen ?

Michaell

Ik hen voor alle zekerheid het lampje dubbel gecontroleerd, Het is een enkelvoudig lampje met de juiste type bajonet fitting (Pennetjes tegen over elkaar en op gelijke lage hoogte). Tevens zie ik geen ernstige vorm van oxide, maar heb voor alle zekerheid met een schroevendraaier het contact oppervlak wat ruw en schoner gemaakt. Helaas zonder resultaat.  :(

Citaat van: jeroen74 op 10-11-2011 19:04:24
Wat doet het knipperlicht aan de zijkant en aan de achterkant en in het instrumentenpaneel? Ik vermoed dat die dan ook continue gaan branden.

Misschien dat er ergens in het kabeltje naar de RAW een sluiting zit. Wat gebeurt er als je het contact op 0 laat en de gevarenlichten aanzet?

Ik zal dit morgen ff proberen. Hier had ik nog niet op gelet. Het relais blijft wel snel kliken overigens, maar heb niet op de overige lampjes gelet.
Wel als ik de auto van het contact heb en ik schakel het alarmlicht in, dan blijft alles op normale snelheid knipperen op het defecte lampje na. Deze blijft uit.

Het is me ook vandaag helaas niet gelukt het werkend te krijgen en alles te proberen wat ik wou.
Maar morgen is er weer een dag. Ik geef nog niet op.
Ik woon midden in het centrum, en vandaag was er hier groot feest met zwarte pieten (maar geen sint) enzo.
Als ik weg was gegaan naar mijn garagebox (waar al mijn gereedschap is), had ik niet meer kunnen parkeren bij mijn huis (alles was afgezet).  Dus ik had wat beperkte middelen vandaag, maar morgen probeer ik het nog een keertje. Dan is het zondag en is het centrum hier dicht. Dan kan ik er tenminste weer in. :)

Mss een domme vraag, maar waar staat RAW voor (Ik ben nog n00b wat auto techniek betreft :) )?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Michaell

Michaell

Het is helaas niet gelukt vandaag.   :'(

Ik heb nog even een keertje het brugje er op gezet, maar ik zie dat de overige lampjes gewoon snel blijven knipperen, ookal brand het knipperlicht lampje rechts voor dan continue.

Ik heb het schema in zijn geheel doorgemeten vanaf achter de relais doos en het "lijkt" in orde. Maar toch moet er nog iets wezen, anders had hij het wel gedaan. :eusa_think:
Ik moet nog iets over het hoofd zien, maar kom er niet 1.2.3. uit.

Als ik mijn brugje erop zet, dan zie ik dat de stroom via de massa terug loopt door de lamp, waardoor deze gaat branden. Ik meet namelijk als ik mijn Amperemeter gebruik een negatieve stroom waarde door mijn brugje. Dus van de massa terug mijn lamp in.

Pfff ik snap het even niet meer. Dit zou niet mogen gebeuren.... :-\

UserID6342

Ik vind dit altijd wel leuke zoekplaatjes... Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kunt hier wel een keer langskomen en dan kijken we samen even.

jeroen74

Inderdaad wel interessant ;) Alleen lastig een diagnose te stellen.