Zomaar wat vraagjes na anderhalf jaar lpg-bedrijf

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 10-11-2011 21:44:35

Vorige topic - Volgende topic

nieuwe_arjan

Citaat van: Ludo op 14-11-2011 12:20:38
Voor de werking maakt het weinig tot niks uit, maar voor de letter van de (G3) wet, moet de gascomputer dit doen, tijdens lpg bedrijf.

Hoe het in NL zit weet ik niet, maar als er een instantie bestaat die het zou moeten/kunnen controleren (TNO?), mag je er geheid zeker van zijn, dat velen hun G3 vermelding kwijt zijn, wellicht ook nog gevolgen voor de inbouwers.
Er zou wel minder gerommeld worden met inbouwen...

Hoi, ergens van internet geplukt: "Waarvoor staat de G3-norm Euro II die sinds 1995 voor nieuwe wagens geldt? De LPG-installaties moeten een uitstoot halen die 30% onder deze limietwaarde ligt om een G3 keurmerk te krijgen. In de praktijk is de uitstoot van de moderne benzinemotoren echter in veel gevallen reeds 50% lager dan de Euro II eisen. Vandaar dus dat je strengere eisen moet stellen aan een LPG-installatie wil men met het aanmoedigen van LPG ook een positief effect bereiken voor het milieu. Om dit effect te bereiken moet een G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend zijn. Ook mag er geen instelschroef aanwezig zijn omdat we niet willen dat achteraf iemand het geheel verkeerd zou afstellen."

ik denk dat je doelt op "de G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend" moet zijn.
De nadruk ligt hier op het woord installatie :)
De meeste G3 installaties maken dankbaar gebruik van het rekenwerk van de ECU om aan deze norm te voldoen.
Dit betekent dat de LPE zelf niet op de lambda-sensor aangesloten hoeft te zijn om toch binnen de norm te blijven.
Ook het "zelflerend" lenen de meeste G3 installaties van de ECU.

Als je bv de Montagehandleiding van Marco (http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CBkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dcccl.nl%2Fmigrated%2Ftemp2%2FLPi%2520inbouw%2520handleiding%2520V70classic.pdf&ei=byTBTteACNHtOcT8vNAB&usg=AFQjCNGmw1Ysf0-KxXGWIfDsFDxYUmbjYQ) neemt, zie je dat de lambda sensor NIET op de LPE is aangesloten. Ik vermoed dat het wel KAN, bv pin 2 en 4 die nu niet gebruikt worden.(dank R-man T) ;D Waar zou pin 6 nog voor kunnen zijn?

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: R-man T op 14-11-2011 09:35:18

Op de groengrijze (massa/-, naar A33 ecu) zit een geelwitte draad en op de groenzwarte (signaal/+, A32 ecu) een paarswitte draad. Iemand hier die het aansluitschema van LPI kent, zal de draadkleuren wel herkennen (ik dus niet).

Toch weer leuk zo'n forum! In het schema op de laatste pagina zie ik inderdaad een paarswitte (4) en geelwitte draad (2). Die zitten bij mij dus op de lambdasondedraden gesoldeerd. Terwijl het advies is om ze te isoleren. (Ik neem aan dat bij een turbo-versie het schema hetzelfde is). En ik denk dat dit ook wel eens kan verklaren waarom de viergasmeting op benzine wel goed ging en bij lpg niet. De benzine-ecu signaleerde het foute lamdasignaal en verving deze waarde, maar de lpg-ecu heeft deze correctiemogelijkheid vermoed ik niet en ging de fout in. Dit kan alleen, lijkt mij, als die het lamdasignaal direct uit de sonde zelf krijg (hoewel misschien niet de bedoeling.)

Het is een veronderstelling, maar toch...

Overigens lijkt mij met dit schema de discussie ook beslecht. Officieel gebruikt LPE dus niet direct het signaal van de lambdasonde. Wel indirect via de benzine-ecu.  Behalve bij mij dan misschien ;D
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

-D©©©L-

Citaat van: mehn op 14-11-2011 12:16:50
Citaat van: jeroen74 op 14-11-2011 12:15:19
Maar netto is het effect toch hetzelfde? Dat ook op gas er nog geregeld wordt op basis van Lambda, welke ECU dat precies doet is volgens mij volkomen onbelangrijk.

Dat is juist.

Nee, het netto effect van 1 regeling en twee regelingen is niet gelijk. Verre van zelfs.

Behalve dat twee kapiteins op 1 schip niet gaat werken (denk aan overshoot in de regeling, oscillatie etc) zou de ECU ook in de knoop raken met fueltrim in deellast welke gebruikt wordt om motor in vollast "netjes" te laten lopen. Immers, motronic 4.3 en 4.4. nemen boven de ca 4500 rpm afscheid van de closed-loop lambda regeling en gaan dan open-loop verder. Ook de bewaking van de LMM, TPS, pingelsensoren, katalisator (V70) en ontsteking zijn gerelateerd aan de ECU lambda regeling. Er zomaar een tweede regeling aan vast knopen geeft dus onvoorspelbare en rare uitkomsten.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 14-11-2011 17:18:30
Behalve dat twee kapiteins op 1 schip niet gaat werken

Welke 2é kapitein 'bestuurt' jou motor dan.  ???  ;D

Citaat van: nieuwe_arjan op 14-11-2011 15:50:51
ik denk dat je doelt op "de G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend" moet zijn.
De meeste G3 installaties maken dankbaar gebruik van het rekenwerk van de ECU om aan deze norm te voldoen.
Dit betekent dat de LPE zelf niet op de lambda-sensor aangesloten hoeft te zijn om toch binnen de norm te blijven.

Gaan we nu hetzelfde zeggen?.   :eusa_doh:
Citaat van: Ludo op 13-11-2011 22:22:21
Wat ik zeg is, dat net zoals de benzine ecu de gegevens van de lambda nodig heeft voor inspuiting, doet de LPE hetzelfde voor de bijsturing van lpg inspuiting.

Ik zeg dus nergens, dat de lambdasonde verbonden moet zijn met de LPE, wél dat het signaal gebruikt word, of moet worden met G3.
Met de lambda signaaldraad niet aangesloten (waarmee ik durf stellen dat 80% dat niet heeft), zal de norm niet haalbaar zijn en werkt de installatie voor de wet volgens het G2 principe.

joebar

even mijn ervaring.. Ik heb LPG ingebouwd tot en met het begintijdperk van de LPI, en moest met regelmaat de kabel van de startmotor en de signaaldraad van de lambdasonde blootmaken en solderen, de startmotor voor signaal benzine-startsysteem, en dan waren er weer 2 mogelijkheden, starten en op temp over laten schakelen, en starten en na de 1e keer op ingesteld toerental over laten schakelen...
De lambda werd gebruikt voor de lambda simulator, dus in het verleden werd het vaker gedaan.

jeroen74

Maar netto is het effect toch hetzelfde? Dat ook op gas er nog geregeld wordt op basis van Lambda, welke ECU dat precies doet is volgens mij volkomen onbelangrijk.

Dat is juist.

Nee, het netto effect van 1 regeling en twee regelingen is niet gelijk. Verre van zelfs.

Ik zeg en bedoel ook niet dat er twee ECUs tegelijk regelen ;) Alleen dat het netto effect uiteindelijk is dat er geregeld wordt; op wat voor manier of door welke module dan ook.

Ludo deed voorkomen (op mijn igg) alsof het voor G3 vereist is dat de gas ECU regelt.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 14-11-2011 18:12:24
Behalve dat twee kapiteins op 1 schip niet gaat werken
Welke 2é kapitein 'bestuurt' jou motor dan.  ???  ;D

1 sonde en twee regelingen, zoals ik al eerder zei.

"nieuwe_arjan" omschreef het m.i. juist; de LPe krijgt een reeds door de ECU lambda geregelde injector timing en begint daarmee deel uit te maken van het lambda geregelde systeem.

Citaat van: Ludo op 14-11-2011 12:09:03
Citaat van: -D©©©L- op 14-11-2011 09:49:23
Kom maar eens kijken op mijn loggende AFR meter, dan zie je dat de ECU in LPG bedrijf netjes de fueltrim aanpast op basis van de input van de lambda sonde.

Hier kan je alleen maar uit opmaken, dat je ook geen G3 installatie hebt.
Precies dat, wat ik wil duidelijk maken.

En daar sla je de plank goed mis. De ECU doet de lambda regeling, de fueltrim is het resultaat daarvan (beetje meer of minder brandstof totdat ie lambda 1 ziet).
Deze aangepaste brandstof timing word vervolgens geschikt gemaakt voor de LPG injectoren door de LPE. Doordat hij de door deze door de lambda-regeling gecorrigeerde signalen van de ECU krijgt, is hij "gelinkt" aan de lambda sturing. En zonder dat er een fysieke verbinding met de lambda sonde is. Daarmee voldoet e.e.a aan de wet.
De LPe corrigeert dit inkomende signaal volgens een vaste tabel voor de afwijkende mechanische openingstijd van de injectoren en de wisselende brandstofdruk. Ook word de pompsnelheid afgeleid van de injectortiming.

Citaat van: jeroen74 op 14-11-2011 19:34:12

Dat is juist.

Ik zeg en bedoel ook niet dat er twee ECUs tegelijk regelen ;) Alleen dat het netto effect uiteindelijk is dat er geregeld wordt; op wat voor manier of door welke module dan ook.

Ludo deed voorkomen (op mijn igg) alsof het voor G3 vereist is dat de gas ECU regelt.

Zo kwam het op mij ook over.
Het lamleggen van de ECU lambda regeling geeft zoveel ellende dat ik me niet kon voorstellen dat hij dat bedoelde dat alleen de LPE de regeling zou doen.

Ludo

Citaat van: jeroen74 op 14-11-2011 19:34:12

Citaat van: -D©©©L- op 14-11-2011 19:51:05
Zo kwam het op mij ook over.

Jullie gaan straks toch niet beweren, dat het als Nederlander moeilijker is om Belgisch te begrijpen, dan andersom.  :eusa_doh:

volvobug

Citaat van: elmarconi op 13-11-2011 21:11:38
Pakt kaasje, wijn en gaat er even voor zitten...
En, al een nieuw flesje opengetrokken?  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elmarconi

Citaat van: volvobug op 14-11-2011 21:49:18
Citaat van: elmarconi op 13-11-2011 21:11:38
Pakt kaasje, wijn en gaat er even voor zitten...
En, al een nieuw flesje opengetrokken?  :azn:

Een Cinsaut Pinotage 2007. Met schroefdop!  ;D
--
Autogas Inside . . .

razorx

Helaas begint de inhoud meer richting taalkunde te gaan dan inhoudelijk te zijn.
Kort maar duidelijk:
Volvo ECU gebruikt lambda waarden, berekent injectortijden, LPe rekent die om naar LPG injectortijden.
De rest is in dit verhaal niet zo relevant voor een normale werking.

Ik stel voor dat wij allen een ongelofelijk vet wrede wijn ontkurken.
Ik neem een LPG.
Proost!

razorx

Oh ja voor de taalpuristen:
LPG staat voor Lekker Potje Grolsch en niets anders! ;)

antraciet

wietseschuiling

haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

nieuwe_arjan

Proost, een TaraPaca merlot 2007, chili. een beetje na-lunchen, moet kunnen, toch? :angel:

Citaat van: nieuwe_arjan op 14-11-2011 15:50:51

Gaan we nu hetzelfde zeggen?.   :eusa_doh:

Nee, we zeggen hier duidelijk iets anders. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Ik zeg dat de ECU het regelt voor benzine en gas.
Jij zegt
Wat ik zeg is, dat net zoals de benzine ecu de gegevens van de lambda nodig heeft voor inspuiting, doet de LPE hetzelfde voor de bijsturing van lpg inspuiting.

Citaat van: Ludo op 13-11-2011 22:22:21Ik zeg dus nergens, dat de lambdasonde verbonden moet zijn met de LPE, wél dat het signaal gebruikt word, of moet worden met G3.
Met de lambda signaaldraad niet aangesloten (waarmee ik durf stellen dat 80% dat niet heeft), zal de norm niet haalbaar zijn en werkt de installatie voor de wet volgens het G2 principe.
:eusa_snooty:

Je blijft volhouden dat de LPe iets doet met lambda gegevens om binnen de norm te blijven. :-\
Dit is niet waar.

Ik heb geen idee hoe de APK in Belgie gaat maar in Nederland gaat er een sonde de uitlaat in en meet men of er aan de norm voldaan wordt op de hoofdbrandstof van het voertuig. Bij een LPG-voertuig dus LPG. Waarden niet binnen de norm? jammer dan......geen APK goedkeuring.
Dus volgens jou rijd 80% van de G3-LPG voertuigen zonder geldige APK??? (en dus ook zonder verzekering)

Nu zijn drie mogelijkheden:
1) je kan het niet begrijpen.
2) je wil het niet begrijpen.
3) het is onmogelijk voor jou om te zeggen, ik heb ongelijk.

In alle gevallen: What ever, ja, je hebt gelijk, het zal wel, have fun.  8)

Proost