motor raambediening v70 defect. Unit vervangen

Gestart door prefect, 17-11-2011 10:46:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Citaat van: JeroenV70 op 24-02-2015 09:50:11
Citaat van: volvobug op 24-02-2015 09:29:27
http://www.koolborstels-online.nl/  ;D

30.000 koolborstels op voorraad   :o
Ik voel een uitdaging aankomen  ;D

Hallo,

Helaas kunnen wij u momenteel geen alternatief aanbieden.

Met vriendelijke groet,

Peter xxxxxxx
Koolborstels-online


Mission impossible?  :eusa_wall: Het gaat nu een sport worden.  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Citaat van: JeroenV70 op 24-02-2015 09:55:19
Citaat van: JeroenV70 op 24-02-2015 09:50:11
Citaat van: volvobug op 24-02-2015 09:29:27
http://www.koolborstels-online.nl/  ;D

30.000 koolborstels op voorraad   :o
Ik voel een uitdaging aankomen  ;D

Hallo,

Helaas kunnen wij u momenteel geen alternatief aanbieden.

Met vriendelijke groet,

Peter xxxxxxx
Koolborstels-online


Mission impossible?  :eusa_wall: Het gaat nu een sport worden.  ;D

;D ;D
Wat had je gevraagd? Maten van de borstels doorgegeven?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Motor is volgens mij een Bosch 0130821743. Wellicht kun je langs die weg aan losse borstels komen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 24-02-2015 10:11:41
;D ;D
Wat had je gevraagd? Maten van de borstels doorgegeven?

Hallo,

Hebben jullie ook koolborstels voor raammotoren?
De nummers op de behuizing geven aan dat het een Bosch 0130821743 is, maar er staat ook een nummer op van Brose 100 575 xxx.

Als bijlagen nog een foto die wellicht nog wat toevoegt.

Met vriendelijke groet,
Jeroen


Zo ver was ik al  ;) en met die foto van de koolborstels erbij had het mogen lukken. Maar helaas  :'(

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#21
Ik zat nog even de foto's te bekijken en denk dat ik de niet werkende raammotor zelf nog wat verder naar zijn einde heb geholpen.
Niet écht handig dus.   :evil: :eusa_wall:

Maar, ......... het gaat er natuurlijk ook om dat we er iets van opsteken en kunnen leren van elkaars fouten.  :angel:
Bij valt dit dus onder de noemer leergeld en als alles volgens plan verloopt is een vervangende raammotor ondertussen naar mij onderweg.

Even terugfilmen:
Citaat van: JeroenV70 op 23-02-2015 19:56:40
Afdekkapje eraf gehaald en het raam laat zich handmatig omlaag draaien. Terug omhoog draaien was een stuk lastiger omdat die worm dan uit het huis wil en je die dus flink tegen moet houden zodat hij het wormwiel laat draaien.

Dat was zeker het geval. Wat er echter kan gebeuren is dat de worm te ver naar buiten komt. Normaal houdt die beschermkap de as op zijn plaats, maar nu moet je zelf terugduwen. De commutator, het deel waarmee de koolborstels contact moeten maken, kan zo ver mee naar buiten komen, dat de koolborstels er vanaf schieten en door de veertjes verder naar binnen (richting de as) gedrukt worden.

Ik moest uiteraard het raam weer dicht zien te krijgen en heb daarbij onvoldoende aandacht gehad voor de stand van de koolborstels. De rand van de commutator is scherp genoeg om, terwijl je de worm terug in het huis draait, delen van de koolborstels af te schaven of te breken.  :eusa_doh:

De foto's hieronder leveren het bewijs met links de koolborstels nog in tact, terwijl ze rechts een stuk korter en dus naar zijn mallemoer zijn:

De eerdere foto's waren onvoldoende duidelijk of jullie waren te aardig om mij met met de gevolgen van mij acties te confronteren.  ;D

Al doende leert men.   :eusa_wall: ;)

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#22
Vooraf had ik berichten gelezen waarin gewaarschuwd werd voor in het portier vallende ramen of borgveren en afbrekende kunststof glijlagers, dus ik was op mijn hoede, maar het was gewoon een leuk karweitje. Heel goed te doen :)  :eusa_whistle:

Prefect is dit topic begonnen met zijn How-To, waarvoor dank.  :eusa_clap:
Hier en daar denk ik dat het echter handig is om af te wijken van die beschrijving.
Er is niets mis mee, maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Omdat we hier gek zijn op foto's zal ik mijn ervaringen hieronder delen en opleuken met de foto's die ik tijdens dit karweitje gemaakt heb.

Het eerste deel van de How-To gaat als volgt:
Citaat van: prefect op 17-11-2011 10:46:22
- Deurbekleding verwijderen;
- plastic afdek kap thv portierslot verwijderen;
- bediening van het portierslot verwijderen (4x torx, kan verder gewoon aan de kabel blijven hangen);
- Schuimrubberen "sticker" die onder die bediening zat weghalen;
- Motorhuis van raambediening (4x torx) loshalen en wegtrekken;
- Rotor van deze motor uit de tandwieloverbrenging wegtrekken;
- Nu kun je met de hand het raam een klein beetje naar beneden drukken, zodat de raamgeleidingen zichtbaar worden achter de zojuist in de deur gemaakte openingen (afdekkap slot, "sticker" achter bediening)

Het is dus wel belangrijk dat je de beschermkap van de raammotor (het metalen deel dan met 4 Torx T25 schroeven vastzit) eraf haalt. Je kunt aan de rotor draaien om het raam te laten zakken, maar makkelijker is het om de rotor eruit te halen. Je kunt dan het raam met de hand omhoog of omlaag bewegen om dat de worm aan de rotor dit niet meer tegenhoudt.

Je bent dan op dit punt aangekomen:

Citaat van: prefect op 17-11-2011 10:46:22
- De 2 veertjes verwijderen uit de kunststof glijlagers;
- nu kunnen de armen losgetrokken worden uit de kunststof glijlagers (gepast geweld gebruiken met schroevendraaier oid);

De borgveertjes trek je er met een tangetje eenvoudig uit. Daarna heb ik een imbussleuteltje als hefboom gebruikt om de armen van het raammechnisme beheerst uit de groene glijlagers te bewegen.

Na die 2 stappen ziet er in het echt ongeveer zo uit:

Vervolgens heb ik alle boutjes (sleutelwijdte 10) verwijderd waarmee de plaat van het raammechanisme aan de deur is vastgezet. Één van de boutjes is was lastiger te bereiken in verband met luidspreker. Die luidspreker zit met twee Torx T25 schroefjes vast, dus die heb ik er even uitgehaald zodat je geen last hebt van die luidspreker.

Citaat van: prefect op 17-11-2011 10:46:22
- Vervolgens de armen naar beneden drukken.
- Nu heb je genoeg ruimte om de complete plaat met armen en het restant van de motor uit het portier weg te nemen.

Dan heb je dus deze situatie bereikt:

Daarna ben ik ondanks het goede weer naar binnen gegaan om de oude raammotor eraf te schroeven en de nieuwe gebruikte er op te voor in de plaats te zetten:

Citaat van: prefect op 17-11-2011 10:46:22
Montage in omgekeerde volgorde.

Montage in omgekeerde volgorde zou je kunnen interpreteren als opnieuw aan de gang gaan met een open raammotor, de rotor et cetera, maar dat is onzin.

De raammotor is en blijft keurig gemonteerd op het raammechanisme. Het is wel handig om de armen van het mechanisme in een lage stand te laten staan, omdat je anders de boel niet door het gat in de deur krijgt. Zodra de motor gemonteerd zit kun je die armen uitsluitend nog laten bewegen door de raammotor te laten draaien.

Dit is trouwens wel een goed moment om de deur een beetje op te poetsen voordat alles weer gemonteerd wordt en achter de deurbekleding verdwijnt. Dat de auto het afgelopen jaar tijdens een zware zandstorm aan de Belgische kust de volle laag heeft gekregen is overal zichtbaar.  :o

Als je het hele raammechanisme weer in de deur hebt vastgezet en de armen het de glijlagers weer op gelijke hoogte hebt zitten, kun je er net bij om met een waterpomptang de armen weer beheerst in de glijlagers te drukken.

Vervolgens:
- Borgveren in de glijlagers;
- Luidspreker weer monteren;
- Kabel van het deurslot in de uitsparing in de plaat;
- Connectoren van luidspreker en raammotor aansluiten;
- Tijdelijk de raamschakelaar aansluiten;
- Testen of alles werkt, ook met de raamschakelaar in het bestuurdersportier;
- Raamschakelaar van de achterdeur weer loskoppelen.

Je bent nu klaar voor de montage van de deurbekleding:

Vanaf hier zal het wel gesneden koek zijn voor de meesten.  ::)

Het was overigens overduidelijk dat ik niet de eerste was die met deze deur en raammotor aan de slag is geweest.  :evil:
De sporen zijn niet te missen, want de schuimrubberen "sticker" die onder de deurbediening hoort te zitten was al weg, De kunststof driehoek in de hoek waar het deurknopje zit is gebroken en een post mortum analyse op de oude motor ziet er ook uit alsof er een amateur aan heeft lopen klussen. Enkele plastic onderdelen zijn afgebroken en het soldeerwerk ziet er bedenkelijk uit.  :evil:

Misschien verbeeld ik dat laatste, dus ook daaom ook maar een foto van het soldeerwerk voor de experts:

Ondertussen zit alles weer op zijn plek en werkt het zoals het hoort. De auto is direct weer in beslag genomen en nu bezig met waar hij voor gemaakt is. Kilometers maken.  ;D

Mocht er trouwens iemand zijn van onderstaand plastic onderdeel een ongeschonden exemplaar over heeft en wil doneren, dan hoor ik het graag. (Ik zal ook nog even een oproep plaatsen in het "Onderdelen 850/x70 (classic) gevraagd" topic.

Op 14 maart aanstaande ben ik op de uitdeukdag en zal ik er met alle plezier een in ontvangst nemen  :eusa_whistle: :angel: ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

drdre

Weet iemand of de ruitmotoren van alle portieren uitwisselbaar zijn? of zijn ze specifiek per portier?

JeroenV70

Citaat van: drdre op 11-10-2015 14:06:41
Weet iemand of de ruitmotoren van alle portieren uitwisselbaar zijn? of zijn ze specifiek per portier?

Volgens mij is het specifiek voor links of rechts, maar niet voor de voor- of achterkant. Met andere woorden de motor van het linker voorportier past in het achterportier en vice versa. Dat geldt uiteraard ook voor de motoren aan de rechterkant.

Wat ik al vaker gebruikt heb om te bepalen of een onderdeel uit andere auto's toe te passen zijn is de website van http://www.jimellisvolvoparts.com/ en dan met name de informatie onder "Product Fitment/Applications" bij het onderdeel dat je nodig hebt.

Bijvoorbeeld: voor mijn auto (1999) zijn ruitmotoren te gebruiken vanaf 1997 tot ergens in 2000.
Zie http://www.jimellisvolvoparts.com/p/__/Electrical-motor--left/7073998/9187276.html
en
http://www.jimellisvolvoparts.com/p/__/Electrical-motor--left/7073998/9187277.html
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

drdre