motor raambediening v70 defect. Unit vervangen

Gestart door prefect, 17-11-2011 10:46:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

prefect

Deze week de V70 van m'n zusje onder handen gehad. Om een of andere reden was de raambedieningsmotor van zowel het linker als het rechter voorportier defect. Het raam wilde dus niet meer naar beneden.
Hoe dus te demonteren?
Je kunt de boutjes van de complete unit (motor + armen) wel los halen, maar die krijg je (met het raam in de bovenste positie) niet de deur uit.
Hoe wel?

- Deurbekleding verwijderen;
- plastic afdek kap thv portierslot verwijderen;
- bediening van het portierslot verwijderen (4x torx, kan verder gewoon aan de kabel blijven hangen);
- Schuimrubberen "sticker" die onder die bediening zat weghalen;
- Motorhuis van raambediening (4x torx) loshalen en wegtrekken;
- Rotor van deze motor uit de tandwieloverbrenging wegtrekken;
- Nu kun je met de hand het raam een klein beetje naar beneden drukken, zodat de raamgeleidingen zichtbaar worden achter de zojuist in de deur gemaakte openingen (afdekkap slot, "sticker" achter bediening)
- De 2 veertjes verwijderen uit de kunststof glijlagers;
- nu kunnen de armen losgetrokken worden uit de kunststof glijlagers (gepast geweld gebruiken met schroevendraaier oid);
- Vervolgens de armen naar beneden drukken.
- Nu heb je genoeg ruimte om de complete plaat met armen en het restant van de motor uit het portier weg te nemen.

Montage in omgekeerde volgorde.

Succes!

JeroenV70

Het valt me op dat op dit bericht nooit een reactie is gekomen.

Is dit een bruikbare manier om het aan pakken?
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Is alleen van toepassing als je raambediening niet meer werkt door een defecte motor. En ook dan kan het eenvoudiger, afdekkapje achterop motor verwijderen en rotor met de hand verdraaien om het raam een beetje te laten zakken.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Hi Ruud, bedankt voor je reactie.  :)

Bij mij werkt de raammotor rechtsachter niet, maar dat is volgens mij het gevolg van het feit dat die te lang niet gebruikt is.
Wellicht is die motor nog gangbaar te maken. Hoe kan ik dat het best proberen? Afdekkapje achterop motor verwijderen en rotor met de hand verdraaien dan maar?   ???

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Citaat van: JeroenV70 op 23-02-2015 09:33:56
Hi Ruud, bedankt voor je reactie.  :)

Bij mij werkt de raammotor rechtsachter niet, maar dat is volgens mij het gevolg van het feit dat die te lang niet gebruikt is.
Wellicht is die motor nog gangbaar te maken. Hoe kan ik dat het best proberen? Afdekkapje achterop motor verwijderen en rotor met de hand verdraaien dan maar?   ???



Eerst meten of die wel spanning krijgt lijkt me. En anders idd even met het handje gangbaar proberen te krijgen, baat het niet schaadt het niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

#5
Spanning komt aan op de knop. Motor doet niets. Ook niet als ik hem met een paar dikke draden aan de accu hang.   :(

Afdekkapje eraf gehaald en het raam laat zich handmatig omlaag draaien. Terug omhoog draaien was een stuk lastiger omdat die worm dan uit het huis wil en je die dus flink tegen moet houden zodat hij het wormwiel laat draaien.

Het raam zit ondertussen (gelukkig) weer dicht.  :)

De worm leek er qua slijtage best goed uit te zien, maar de motor zelf werkt dus gewoon niet.
Koolbostels of iets dergelijks?

Op de foto hieronder viel me wel op dat die rotor er nogal gehavend uitziet of kan dat geen kwaad?

Wat is wijsheid? Het elektrisch deel opknappen of gewoon een vervangend exemplaar erin?
Ik zag er een op marktplaats, maar waarschijnlijk heeft iemand hier op het forum het ook gewoon liggen.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

FrankvdAa

Ik zou de gehele motor vervangen door een werkend exemplaar. Informeer eens bij Arjen850 of Dirk342. Grote kans dat ze die wel hebben liggen!
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

JeroenV70

#7
Ga ik doen!

Hieronder (for the record) de rotor met goede worm, maar die iets teveel contact heeft gehad met de stator lijkt het.

Kan misschien nog een reserve raammotor worden.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Zie je die beschadigingen ook op de stator? Zo niet, dan zijn het waarschijnlijk slijpplekken waar in de fabriek materiaal is weggehaald om de rotor te balanceren.

Lijkt er wel op dat de op de foto zichtbare koolborstel zijn beste tijd heeft gehad, aangezien die door de veer al geheel in zijn houder is gedrukt.

Vervangen door een ander motortje lijkt me de kortste slag ja. Zelfs een heel raammechaniek uit een sloopdeur overzetten is denk ik nog sneller/makkelijker.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 23-02-2015 20:34:08
Zie je die beschadigingen ook op de stator? Zo niet, dan zijn het waarschijnlijk slijpplekken waar in de fabriek materiaal is weggehaald om de rotor te balanceren.

Lijkt er wel op dat de op de foto zichtbare koolborstel zijn beste tijd heeft gehad, aangezien die door de veer al geheel in zijn houder is gedrukt.

Vervangen door een ander motortje lijkt me de kortste slag ja. Zelfs een heel raammechaniek uit een sloopdeur overzetten is denk ik nog sneller/makkelijker.

Dat was een goede vraag. Ik heb de stator maar even naar binnen gehaald en die lijkt onbeschadigd te zijn.  :eusa_clap:

Als verdachten stijgen de koolborstels nu wel met stip!  :)

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Je kunt nog een testje doen met een stukje lucifer oid tussen de veer die de koolborstel aandrukt en de koolborstel zelf. Lijkt er op dat de veer aanleunt op het witte plastic, maar de borstel nog wel verder naar binnen gedrukt kan worden. tenzij de koperen strip aan de borstel ook al tegen het plastic gedrukt zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Citaat van: volvobug op 23-02-2015 21:25:34
Je kunt nog een testje doen met een stukje lucifer oid tussen de veer die de koolborstel aandrukt en de koolborstel zelf. Lijkt er op dat de veer aanleunt op het witte plastic, maar de borstel nog wel verder naar binnen gedrukt kan worden. tenzij de koperen strip aan de borstel ook al tegen het plastic gedrukt zit.

Ja, ik zie wat je bedoelt, en dat is zeker een poging waard. Vooral omdat het ding helemaal niet reageert op 12V zou je denken dat er ergens geen contact gemaakt kan worden.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

volvobug

Je schreef "spanning komt aan op de knop". Wat bedoel je daar mee, heb je wel gemeten of hij aankomt op de stekker die op de motor zit?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Ja, sorry voor de verwarring. Hij komt aan op de connector van de motor
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#14
Vanmorgen even gecheckt hoe de koolborstels er voor staan.
Volgens mij zijn deze écht wel op  :)

Ik heb met de multimeter nog even gemeten of ik continuiteit had tussen de pinnen in de connector en de koolborstels, maar dat lukte maar voor één van de twee. Dat zou natuurlijk kunnen liggen aan dat andere grijze blok. Is dat een condensator of zo?

Arjen850 heeft in ieder geval nog een vervangende raammotor liggen, dus dat gaat hem wel worden denk ik.

Op zich wel aardig om deze daarna te repareren als ik aan koolborstels kan komen.
Weet iemand waar ik die zou kunnen bestellen?

edit: fotolink weer hersteld
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)