nwe blokken achter amper te monteren

Gestart door runner2502, 22-11-2011 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

runner2502

Gisteren heb ik van mijn estate 2.5 20V de remblokken achter vervangen.  Reden was niet dat de blokken slecht waren, of de auto niet goed remde, maar een andere. De auto had bij de vorige eigenaar bijna 1.5 jaar gestaan. Bij aankoop waren de schijven dus aangeroest. Voor de APK heb ik deze voor een deel kunnen "blank remmen", kreeg er wel een opmerking over bij de APK.
Dus bij gelegenheid dan toch maar nagekeken. Bij de demontage blijkt dat er 4 verschillende soorten blokken in zitten.
De blokken passen dus wel goed in de gelijding, maar het oppervlak is niet even groot. Daarnaast heeft men aan een zijde van de auto nog een koperplaatje gemonteerd bij de blokken. Dus bij de binnenste blok en ook de buitenste.
De anti rattling spring, had zijn beste tijd gehad, en was bij na doorgeroest. De positioneerpennen leken meer op prehistorische pennen dan op een stuk metaal.
Enfin.
In gedachten had ik er ongeveer een half uur voor uitgetrokken. Maar dat was niet goed. De nieuwe blokken kon ik niet tussen de schijf en de zuiger krijgen. Ofschoon ik met de oude blokken en m.b.v. een tang de zuigers teruggeduwd had. (na  het openen van het dekseltje van het remvloeistof reservoir uiteraard) .
Door het verschil in grootte is nu de schijf natuurlijk niet overal gelijkmatig afgesleten. Eerst heb ik voorzichtig met een vijl de "roestrand"verwijderd. Dan nog maar eens een poging om de blokken te plaatsen.  Enfin. Na veel gepriegel en voorzichtig tikken, gingen de blokken op hun plaatsje. Voorzien van een laagje kopervet.
Maar ze lopen dus wel aan...... Nog.. tenminste.
Zijn er forummers met gelijke probleempjes ??? En hoe het best te handelen ??

Zuigers nakijken en super gangbaar maken ?? Met het risico op lekkage??
Direkt de remklauw maar vervangen ??? drastisch maar wel effectief ?? maar.... gaat die remleiding dan niet naar de mallemoer?? met alle problemen van dien.
Schijf vervangen ??? dan natuurlijk ook weer direct de remschoenen ???

Dankbaar voor alle suggesties.
Gr. Achim

Drive Volvo ! the best way to spend your money on fuel!!

darius

Ja je kunt het beste alles vervangen. De handremschoentjes schoonmaken terug monteren en goed afstellen.
Remleiding met de speciale ringsleutel (heeft dopvorm met sleuf(facom)) losmaken.
No show, only go.

thuur

Citaat van: darius op 22-11-2011 14:05:15
Ja je kunt het beste alles vervangen. De handremschoentjes schoonmaken terug monteren en goed afstellen.
Remleiding met de speciale ringsleutel (heeft dopvorm met sleuf(facom)) losmaken.

Nieuwe remschoenen zijn er vanaf 20 euro per set, als je toch goed bezig wilt vervang je die ook..

Gr ;)

francois

alles vervangen (ben je goed bezig)

grfr

runner2502

Zodra ik ze ga vervangen zal ik er een mooie foto sessie bij maken. Hetgeen ik toch nog moet doen van onze roffel.

Tot zo ver in elk geval al bedankt.
Zijn er nog kwaliteitsverschillen bussen de merken klauwen, schijven en blokken en schoenen ??

Drive Volvo ! the best way to spend your money on fuel!!

darius

Jazeker, je hebt allerlei aftermarket schijven en blokken. Goede e mindere, de klauwen gewoon bij volvo halen..
No show, only go.

snix

Ik heb ze hier http://volvoonderdelen.com/850S70V70C70/Rem/ vandaan. Werken prima!! Let op prijzen op de website zijn EX BTW. Voor ong deze prijs kan Marc van ET ze ook leveren.

Schijven vind ik redelijk goedkoop bij www.mijnautoonderdelen.nl
Toets je kenteken in en gaan..
Overigens heb ik geventileerde Zimmerman schijven (setje voorzijde 140 euro en setje achterzijde 80 euro, jaja 4 schijven voor 210 euro) en ik heb ze nog steeds niet krom kunnen krijgen. Via duitsland besteld http://www.skandix.de
Daarbij heb ik Mevius remblokken van Marc van ET. Die combi is verassend goed. Vooral verassend voor mijn achterliggers die het soms heel benauwd krijgen als ik hard moet remmen.

Om maar even algemeen in de reclame te zijn ;) ik heb geen belangen.

lange

koper vet :eusa_think: :eusa_think:
keramichvet heeft mijn voorkeur
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

jeroen74

Citeerm.b.v. een tang de zuigers teruggeduwd had. (na  het openen van het dekseltje van het remvloeistof reservoir uiteraard) .

Is het niet beter om even de ontluchtingsnippel open te draaien en dan de zuigers terug te duwen?

KIM

Citaat van: jeroen74 op 06-01-2012 09:11:23
Citeerm.b.v. een tang de zuigers teruggeduwd had. (na  het openen van het dekseltje van het remvloeistof reservoir uiteraard) .

Is het niet beter om even de ontluchtingsnippel open te draaien en dan de zuigers terug te duwen?

En het risico te lopen lucht in je systeem te krijgen?  :eusa_naughty:

jeroen74

Als je eerst spanning op de zuiger zet en dan pas de nippel open doet zou er geen lucht in moeten komen. En anders ontlucht je toch even, het zal maar heeeel weinig lucht zijn; het voordeel is dat je geen prut terug duwt in het systeem.

Ik verzin de procedure overigens niet zelf... staat in het officiele werkplaatshandboek van de Ford Sierra Cosworth ;)

NinaPaul

Citaat van: jeroen74 op 06-01-2012 10:05:16
Als je eerst spanning op de zuiger zet en dan pas de nippel open doet zou er geen lucht in moeten komen. En anders ontlucht je toch even, het zal maar heeeel weinig lucht zijn; het voordeel is dat je geen prut terug duwt in het systeem.

Ik verzin de procedure overigens niet zelf... staat in het officiele werkplaatshandboek van de Ford Sierra Cosworth ;)

Is ook een gebruikelijke methode, echter iets meer werk (ontluchten hoort er gewoon bij). Vandaar dat veel mensen hier niet voor kiezen.
Ikzelf vervang ook altijd de remvloeistof bij het wisselen van blokken/schijven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Jeroen,
Ik begreep wat je bedoelde, maar doet een ander dat ook?

De volgorde in je zin suggereert namelijk dat je eerst de nippel open kan zetten en dan de remzuiger in te drukken. Dan krijg je dus lucht in je systeem.

jeroen74

CiteerDe volgorde in je zin suggereert namelijk dat je eerst de nippel open kan zetten en dan de remzuiger in te drukken. Dan krijg je dus lucht in je systeem.

Fair point ;)

maurits57

Ben je bang voor lucht in je systeem, bevestig dan een plastic slangetje op de nippel en laat deze omhoog steken. Dan zie je meteen wat voor troep onder in je klauw zit (of zat).
www.Parts4Swedes.nl - Genuine Volvo. There's no substitute.