Kan hier een bass-boxje van gemaakt worden?

Gestart door Hiker, 23-11-2011 20:33:29

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

Hallo,

Qua audio ben ik een redelijke nono.......dus vandaar deze voor audiofielen waarschijnlijk erg lachwekkende vraag:

Door de verkoop van onze Franse auto heb ik 2 Pioneer boxen over.

Heeft het zin als ik deze gebruik om een bescheiden bass-box te maken? Dit in combinatie ALPINE 126BT met de getoonde versterker...en ja de kleur is ruck...

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Laserblue

Als je ze filtert en er 20 bij elkaar doet heb je heel strak laag  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

snix

Zal niet spectaculair zijn denkik. Eerder valt dit in de categorie ZEER bescheiden en eigenlijk zonde van de moeite. Ik heb nog wel een leuk redelijk bescheiden basboxje voor zeer weinig en klinkt zeer leuk. Die versterker is wel weg te werken. Gewoon aan de achterkant van mijn basboxje schroeven en niemand ziet hem meer.
Neem maar contact met mij op als je interesse hebt.

Turbo-Geek

Neen, wordt niks.
Kost je een hoop moeite, tijd en het resultaat blijft VER achter bij de meest goedkope kant en klare Actieve subkist.
Je koopt een leuke (pioneer, JBL) al 2e hands voor minder dan 100 euro. Dan heb je iets wat voor de meeste mensen meer dan genoeg is en voor het geld kan je het zelf niet maken.
Geen gekloot met losse versterker enzo, gewoon een all in actieve sub. Aansluiten en klaar.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

NinaPaul

:angel: wel leuk om te zien hoe pioneer overdrijft
120watt....
kleine letter 35w nominaal

Deze speaker op een versterker heeft geen enkele zin
-zullen te snel vervormen
-het frequentiebereik is niet laag genoeg (40-32,000 Hz)

Voor een euro of 70 heb je al een subwoofer met kist (300watts rms) steek daar je versterker in en klaar.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

daytonawim

Pak een paar stukken mdf, maak een simpel kistje en probeer het gewoon,
kost je hoogstens een uurtje klussen.

Effe spelen met je filter van je versterker en de 1 tweeter draadje los maken.

Is het te ingewikkeld, kom je maar een keer een middagje hier prutsen ;D ;D

Alles onder het motto, niet geschoten is atijd mis  :angel:

V70geRwin

wordt niets met deze speakers, deze zijn goed voor alles behalve veel bas  ;D

speakers verkopen en subwoofertje voor terugkopen of ruilen.
versterker kan je bruggen en met filter zo te zien dus dat is wel ok.

Laserblue

Citaat van: NinaPaul op 24-11-2011 10:44:10
:angel: wel leuk om te zien hoe pioneer overdrijft
120watt....
kleine letter 35w nominaal

Deze speaker op een versterker heeft geen enkele zin
-zullen te snel vervormen

??? het is een speakertje van niks, maar een versterker zorgt wel degelijk voor verbetering tov de radio  ;)

NinaPaul

Een versterker zorgt niet voor verbetering, enkel een hoger volume (voordat er versterker-vervorming optreed).
Echter is de kwaliteit altijd afhankelijk van de invoer (van de versterker). (een cassete bandje gaat nooit cd kwaliteit geven)

Hoe zwaar je een speaker kan belasten, voordat de speaker vervormt, hangt af van de speaker (constructie) zelf.

Het is natuurlijk compleet afhankelijk van de gestelde eisen, wanneer jij er tevreden mee bent, betekend het niet dat een ander dat ook is.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Laserblue

Citaat van: NinaPaul op 24-11-2011 17:26:44
Een versterker zorgt niet voor verbetering, enkel een hoger volume (voordat er versterker-vervorming optreed).
Echter is de kwaliteit altijd afhankelijk van de invoer (van de versterker). (een cassete bandje gaat nooit cd kwaliteit geven)

Hoe zwaar je een speaker kan belasten, voordat de speaker vervormt, hangt af van de speaker (constructie) zelf.

Het is natuurlijk compleet afhankelijk van de gestelde eisen, wanneer jij er tevreden mee bent, betekend het niet dat een ander dat ook is.

Sorry, niet mee eens.  ;)
Ik heb het niet over de invoer  ??? Overigens heb ik casettes gehoord die beter klonken dan het eerste de beste cd'tje in de grabbelbak  ;D Ook heb ik het niet over mijn eisen. Die liggen idd een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander  :eusa_shifty:

Een versterker zorgt voor meer controle op hetzelfde volume. ;)
Een radio levert nominaal ca. 11 tot 18w, een versterkertje met een nominaal vermogen van 30w klinkt 200% beter.

Ik heb wel 2000w versterkers op 200w speakers gezien. (ik praat altijd over nominaal, nooit over max belasting, dan kun je pieken tot 5x hoger aan)
Een speaker gaat kapot van onderbelasting, zelden van overbelasting

knip

zie hier;

12,8 cm woofer  150 watt max.

het is dus wel mogelijk,met een beetje heel veel studie en testen met verschillende poorten en luchtstromen.

succes. ;D

snix

Citaat van: knip op 24-11-2011 18:09:38
zie hier;

http://i44.tinypic.com/200sqqo.png

12,8 cm woofer  150 watt max.

het is dus wel mogelijk,met een beetje heel veel studie en testen met verschillende poorten en luchtstromen.

succes. ;D
Deze heb ik gehad en is echt zonde van het geld. Ik heb hem gekocht als aanvulling op het standaard audio systeem van mijn opel corsa uit 2007 die ik voor de 850 had. Het was echt een natte scheet bij de rest.
Citaat van: Laserblue op 24-11-2011 17:50:30
Citaat van: NinaPaul op 24-11-2011 17:26:44

Sorry, niet mee eens.  ;)
Ik heb het niet over de invoer  ??? Overigens heb ik casettes gehoord die beter klonken dan het eerste de beste cd'tje in de grabbelbak  ;D Ook heb ik het niet over mijn eisen. Die liggen idd een stuk hoger dan die van de gemiddelde Nederlander  :eusa_shifty:

Een versterker zorgt voor meer controle op hetzelfde volume. ;)
Een radio levert nominaal ca. 11 tot 18w, een versterkertje met een nominaal vermogen van 30w klinkt 200% beter.

Ik heb wel 2000w versterkers op 200w speakers gezien. (ik praat altijd over nominaal, nooit over max belasting, dan kun je pieken tot 5x hoger aan)
Een speaker gaat kapot van onderbelasting, zelden van overbelasting
Een zwaardere versterker heeft doorgaans inderdaad een hogere dempingsfactor (speaker controle). Ook een versterker met een gelijk vermogen met een hogere dempingsfactor klinkt beter. Dat heeft te maken met de opbouw van de versterker hoe die dempings factor tot stand komt.
Een speaker gaat kapot door blokgolven of te wel tijdelijke gelijkspanning. Spoeltjes vinden dat gewoon niet leuk, worden warm gaan smelten en klaar.
Je kunt een 500 watt speaker sneller stuk met een 50 watt versterker die aan het vervormen is dan een 50 watt speaker met een 500 watt versterker die tegen vol vermogen aan aan het draaien is maar niet aan het vervormen is. Ik heb het wel eens met mijn PA installaties gehad dat er iets te veel vermogen op stond en dat de spoel het opzich niet erg vond maar uiteindelijk wel omdat de uitslag zo groot wat dat de spoel tegen de poolplaat aankwam. Dan hoor je niet het bekende kraken maar gaat het meer tikken.

Laserblue

Een verdere onderbouwing van wat ik dus zeg  ;)

NinaPaul

Elke persoon die iets voorbij de vervorming draait is een muppet en moet er niet mee lopen prutsen.

We hebben het hier over 3-weg speakers waar hij de tweeters van door wil knippen. Een speaker setje van 20 euro.

Zuiver spelen kan een radio ook (minder dan 0,05% vervorming) is gewoon minder volume.

meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken :D
-Gottfried Leibniz

Laserblue

Citaat van: NinaPaul op 25-11-2011 12:43:50
Elke persoon die iets voorbij de vervorming draait is een muppet en moet er niet mee lopen prutsen.

We hebben het hier over 3-weg speakers waar hij de tweeters van door wil knippen. Een speaker setje van 20 euro.

Zuiver spelen kan een radio ook (minder dan 0,05% vervorming) is gewoon minder volume.

meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken :D

Lezen!  ;)

Ik geef het op  ::)