Verklikkerlampjes in dashboard, wat is dit??

Gestart door Lampje, 26-11-2011 08:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Gisteravond met Douwe de lampjes in mijn dashboard vervangen én, niet onbelangrijk, ook de km-teller weer gerepareerd. Motortje bleek stuk.

Maar gedreven door schaarste hebben we wat moeten googelen met lampjes en we kwamen twee interessante tegen, nou eigenlijk drie:

1. Een groen lampje met twee pijlen naar L en R, waar is dit voor?

2. Een tracks lampje. Ik heb een TRACS schakelaar, waar ook stroom op staat, maar ik schijn desondanks geen TRACS te hebben?

3. OIL. Hebben wij idd een laag-oliepeil sensor in onze roffels?

Hier is het bijbehorende plaatje:

Trouwens zó lekker dat alles het weer doet! Ik zit er warmpjes bij met de kerstboommeeting; het feest begint al rond het dashboard!! ;D

BBS

1. Zet je alarm lichten maar eens aan. Zul je zien dat dit lampje ook gaat knipperen. Ook knippert dit lampje mee als je een aanhangwagen achter de auto hebt en dan richting aangeeft.

2. Zul je dan toch Tracks hebben?

3. geen idee.
Volvoloos....

Lampje

ad 1, dat dacht ik ook. Lampje brandt dus niet bij aanzetten alarmlichten, maar lampje is net vervangen. Wij hebben er gewoon even een zaklamp achter gehouden om te laten zien wat we bedoelden.

Wie-o-wie?

UserID6342

Je kunt wel een tracs schakelaar in je auto hebben, maar als je geen tracs controller en/of tracs unit hebt zal er weinig gebeuren.  Sommige auto's zijn idd uitgerust met een oillevel sensor, maar niet standaard in Nederland.  Vraag maar eens aan Erwin (Haasje), die heeft het toen ook op zijn auto gebouwd. Dacht uit mijn hoofd dat die oillevelsensors alleen standaard waren in de US en Canada.

BBS

Bij de alarmlichten knippert het groene lampje hier op het dashboard echt wel. ;) Trouwens ook bij onze vorige 850.
Dat hij bij jou niet knippert hoort niet zo. Hij moet wel knipperen zeker als je de alarmlichten aan hebt staan.
Volvoloos....

UserID6342

Is geheel afhankelijk van het relais en dashboard zelf.... hier knippert die groene lamp ook niet als je de alarmlichten aanzet, en zo ken ik er wel meer waarbij dat niet gebeurt.  Het hoort wel te knipperen als de trekhaak naar behoren is aangesloten en niet met scotchlocks o.i.d. want dan heb je kans op een kapotte lampmelding ;D

macdriver

Is je controlle lampje voor een aanhangwagen/caravan en als deze knippert moet je je stekkerdoos even controleren want hij hoort alleen te knipperen met een caravan/ahw er achter

-D©©©L-

olieniveau sensor vind je in de vroege MY 1994 T5 modellen, carterpan daarvan is anders.

Douwe

Citaat van: macdriver op 26-11-2011 09:36:35
Is je controlle lampje voor een aanhangwagen/caravan en als deze knippert moet je je stekkerdoos even controleren want hij hoort alleen te knipperen met een caravan/ahw er achter

Klinkt aannemelijk, als ik de caravan er achter heb hangen brand dit lampje inderdaad.En ik maar denken dat ik een storing heb ???.Ik weet alleen niet meer of het lampje continu brand , of alleen als ik mijn richtingaanwijzers gebruik :eusa_doh:.

ps, hoe doe je dat??? Je naam aanpassen aan het onderwerp  ;D ;D

En Jitske wil graag het recept van de Turkse pizza :eusa_clap: :eusa_clap:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Lampje

Het eerste wat ik zag branden toen ik een proefrit in mijn aanstaande roffel ging maken was het brandende Servicelampje.

Vandaar mijn nickname, lampje.

Recept: http://www.mekkafood.com/nl/producten/retail/turkse-pizza.html van de C1000. Hoop dat dit in het assortiment blijft als ze Jumbo worden.

Bedankt voor de antwoorden mannen! Zo weet ik weer wat meer over mijn roffeltje!

haasje

1) Dat raw lampje is in heel veel auto's niet aangesloten, is overigens wel makkelijk aan te sluiten.
2) Als bij jou je tracslampje brandt heb je een storing (oude type controller)
3) Inbouwen is mogelijk, is alleen best wat werk. Wel moeilijk om de juiste carterpan aan te komen.

pwberg

Citaat van: Douwe op 26-11-2011 10:26:51
Klinkt aannemelijk, als ik de caravan er achter heb hangen brand dit lampje inderdaad.En ik maar denken dat ik een storing heb ???.Ik weet alleen niet meer of het lampje continu brand , of alleen als ik mijn richtingaanwijzers gebruik

LOL, ik dacht hier hetzelfde. Lampje werkt alleen (gaat aan en uit samen met de richtingaanwijzerpijltjes) als er een sleurhut of aanhangertje aan de rukpukkel hangt......

Maar weel nu dus dat dat ook zo hoort.....  :eusa_dance:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Lampje

Citaat van: haasje op 26-11-2011 11:58:24

Nee Erwin, ik bedoelde het verklikkerlampje op de TRACS-tuimelschakelaar. Die gaat aan als ik 'm aanzet. Alles op het dashboard blijft gelukkig uit, geen waarschuwingen.

Maar ik vraag me af waarom men zoveel moeite doet om dit soort schakelaars te monteren, de TRACS-waarschuwingslamp in het dashboard, maar geen TRACS monteert?

Luc

Is dat oillampje geen oliedruk-lampje?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

haasje

Citaat van: Lampje op 26-11-2011 13:04:13
Citaat van: haasje op 26-11-2011 11:58:24

Nee Erwin, ik bedoelde het verklikkerlampje op de TRACS-tuimelschakelaar. Die gaat aan als ik 'm aanzet. Alles op het dashboard blijft gelukkig uit, geen waarschuwingen.

Maar ik vraag me af waarom men zoveel moeite doet om dit soort schakelaars te monteren, de TRACS-waarschuwingslamp in het dashboard, maar geen TRACS monteert?

Weet je zeker dat je geen tracs hebt? wat staat er op je controller?
Citaat van: Luc op 26-11-2011 13:58:49
Is dat oillampje geen oliedruk-lampje?
Nee, die zit ergens anders. Dit is echt een olieniveaulampje.