Achterbrug vraagjes/tips

Gestart door T5eRwin, 26-11-2011 17:59:29

Vorige topic - Volgende topic

T5eRwin

Beste mede Roffelaars,

Ik ben begonnen met schokbrekers te vervangen, de deltalinks en de richtsteunen te vervangen. Ik had me al ingesteld dat het tegen zou zitten. Dus vrolijk begonnen, auto op bokjes lekker hoog dus dat is geen probleem. Alles al van de week vantevoren goed ingespoten met wd40. Dus losdraaien van de nodige onderdelen en bij de linker deltalink brak al een bout wat zit dat allemaal lekker vast gegroeit om het netjes te zeggen. De rechter deltalink is wel gelukkig los gegaan.

Toen de bovenste schokbreker rubber boutjes los proberen te draaien. Ook hier brak er 1 en bij de ander kwam het "moertje" die onder de auto zit los die draaide lekker mee. Met gevolg dat wordt ook pielen. Maar gelukt.

Vervolgens de veerschotels daar draait bij een de kern van mee en bij de ander de het hart van de kern. Ik heb geen lasapparaat om het even vast te bakken.

Heeft iemand van jullie tips voor mij met name de veerschotels, de deltalink ga ik uitboren dat had ik op het forum gelukkig al gevonden. Of iemand moet nog andere tips daarover hebben, dus hebben jullie tips voor mij om het toch voor elkaar te krijgen.

Alvast dankjulliewel

Met vriendelijke volvo groet,
T5eRwin

thuur

Moertjes eraf flexen, je moet toch een nieuwe bout nemen nu.

Gr 8)

T5eRwin

Hoi mede roffelaars,

Het heeft behoorlijk tegen gezeten >:(, dus heb de oude boel weer in elkaar gezet. Want ik ga het met een brug doen, bij een doe het zelf garage. Ik baalde als een stekker.

Thuur dankjewel voor je antwoord, dat flexen (klink misschien dom is dat mee een slijpschijf?) ga ik proberen, alleen die moer zit in de achterbrug schotel verzonken daar kan ik niet bij met een normale haakse slijper.

Nu wil het volgende geval, de veerschotels zitten vast met een boutje in een vastgelast "moertje" onder de auto. Natuurlijk breekt er 1 af zoals eerder beschreven en bij de ander is dat "moertje" los, ook niet erg leuk. :'(

Heeft iemand dat ook gehad en heeft diegene zomaar bout en moer gebruikt. Of is daar een soort nood setje voor, net als de uitlaatbeugel.

Wat mij op viel dat er best veel kracht op de boutjes komt als schokdemper zijn werk doet. Het lijkt mij een wat "zwakkere" bevestiging of lijkt maar zo. Ik denk maar dat is mijn mening als de schotel eronder zou zitten dat het sterker is. ???

Graag jullie mening,

Met vriendelijke roffel groet,
T5eRwin 

Sbv

Kun je er nog wel veilig mee rijden nu dan ?

V70geRwin

ben zelf ook al een keer aan het klusje begonnen en na een paar uur de handel weer vastgedraaid. het is gewoon een k klus. heb toen een andere achteras met nieuwe onderdelen opgebouwd en toen de as verwisseld. let wel op dat je dan met fusee/lager, remleidingen en handremkabels aan het klooien gaat.

een brug is niet perse makkelijker omdat jij vermoedelijk leidingen vast wil laten zitten (remleidingen en handremkabels), er zit niet zoveel speling op dat je de auto in de lucht kan hebben en de onderdelen op de grond kunnen liggen  :evil: een paar blokken redden ze nog net maar het is allemaal niet lekker voor de leidingen:

achterschokdempers kunnen met een beetje geluk door het gat naar boven eruit als je de rubberen zadels, die met 2 dikke bouten, los draait.

vaak kan je in de kop van de demper een inbus steken of zit er nog ergens een zeskant op de draad om het tegen te kunnen houden. maar eerst onder de auto uit halen is ronduit het makkelijkst  ;)

succes met poging 2  ;D

T5eRwin

Hey Spekkie99,

Het probleempje nu is dat er bij de rubbere zadels 1 bout is afgebroken en bij de ander het "moertje" wat er onder zit gelast bij mij los is gebroken.

Nu kan ik de afgebroken uitboren, maar zijn er speciale moeren voor te krijgen?

Dankjewel voor het mee denken en de tips die nog altijd welkom zijn.

Met vriendelijke volvo groet,
T5eRwin

UserID6342

Ik zou het heel anders doen... koop van iemand een andere achteras, maak deze goed klaar met nieuwe rubbers, remslangen, etc.  Jouw as er onder uit halen in zijn geheel (maakt dan ook even niet meer uit hoe) en de nieuwe, opgeknapte as er goed onder hangen zoals het hoort met ook een tweetal nieuwe handremkabels en dan heb je het weer perfect voor elkaar.  Werkt het snelst en het prettigst, is vaak het goedkoopst en scheelt je een hele boel tijd.  Veel forummers hebben het op bovenstaande manier gedaan, is natuurlijk niet voor niets.

mehn

Citaat van: T5eRwin op 28-11-2011 06:50:53
Het probleempje nu is dat er bij de rubbere zadels 1 bout is afgebroken en bij de ander het "moertje" wat er onder zit gelast bij mij los is gebroken.

Ik neem aan dat je de bout bedoelt waar de schokbreker aan de bovenzijde mee vastzit?
Als je met z'n 2en bent dan kan er het beste 1tje van onder met ee griptank de moer vasthouden en de ander van boven de bout eruit draaien. Hebben thuur en ik toevallig een paar keer moeten doen de afgelopen maanden ;)

Monteren met de moer in een dop met een paar verlengstukken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

T5eRwin

Beste mederoffelaar,

Ik ben vandaag lekker bezig geweest. Maar toch zat het weer tegen >:( Auto op de brug dat werkt inderdaad wel prettiger. Ik heb zo'n speciaal tooltje om de hoe heten dingen  die de achterbrug aan het chassis vastzitten eruit te persen. Ik heb bij menige hun blogs gelezen wat ik heel erg leerzaam vindt. Alleen bij de foto' s die ik zie. Gaan die dingen met rubber en al eruit. Bij mij komt natuurlijk alleen het ijzere gedeelte eruit. En krijg het niet meer verder eruit omda de verdikking aan de achterzijde waar normaal een bout doorheen zit dat blokeerd, getverdeget.

Wie heeft hier ervaring mee. Heel langzaam krijg ik het idee dat er een vloek op zit.

Nogmaals dankjulliewel voor de nodige tips, het gaat me lukken met behulp van jullie adviezen.

Groet T5eRwin

V70geRwin

vermoedelijk blokkeert die icm het rubber wat blijft zitten.
zet de boormachine eens in het rubber, krijg je ook meer ruimte door zodat je kan zien hoe het zit aan de binnenkant.

UserID6342

Niet om lullig te doen, maar als ik dit zo allemaal lees heb je volgens mij geen flauw idee waar je mee bezig bent. Of na een paar stukjes op het forum te gelezen te hebben begin je ergens aan, zonder afdoende sleutelkennis te hebben.  Lijkt me allemaal niet echt verstandig en veilig (!).  Denk dat je de hele auto eens beter kunt na laten kijken door iemand met verstand van zaken en daar een prijsopgaaf meteen vragen.  Dit gepruts (want iets anders is het niet in mijn ogen) lijd tot helemaal niets.

T5eRwin

Hey Dirk,

Dat is jammer dat je me op die manier steunt, ik weet heus wel wat ik aan het doen bent.
Het zit alleen allemaal tegen, dat heb jij natuurlijk nooit als ik je blog lees. Alles hang al los dus met de tips die wel bruikbaar zijn gaat het wel lukken. En op afstand iemand oordelen is makkelijk.

T5eRwin

Lampje

En het is ozo leerzaam voor de grote schare andere prutsers die meelezen. Ik zeg Erwin, niet opgeven :eusa_naughty:

darius

Is het tijd voor de nootjes ????
No show, only go.

UserID6342

Onderhand Darius, onderhand ;D

@Erwin, natuurlijk zit het mij of bij de andere sleutelaars hier op het forum ook wel eens tegen.  Is ook logisch want dat is all in the game.  Echter, als ik iets niet weet (van mezelf) ga ik eerst goed informeren en/of kijken voordat ik iets doe.  Daarbij heb ik gelukkig genoeg ervaring (net zoals vele hier met mij) om als er iets onverwachts gebeurt dit zelf en goed op te lossen.

Ik heb nu het idee bij de door jou ondernomen klussen, dat je totaal niet weet waar je mee bezig bent.  Als al een achterveer of schokbreker vervangen uitloopt op een drama onderhand en je geen flauw idee hebt hoe dit op te lossen (volgens je eigen zeggen) dan vraag ik me toch heel serieus af of het wel verstandig en veilig is dat jij aan een onderstel werkt.  Als er iets simpel is, is het dat wel.  Zelfs als het tegen mocht zitten.  En ja, ook wij treffen wel eens afgebroken bouten, meedraaiende moeren aan, etc.  Net zoals iedere andere sleutelaar.  En lossen dat ook op.  Natuurlijk kun je een schokbrekerhouder gewoon met bout / moer vastzetten, zo zit het origineel toch ook.  Neem dan wel bouten van de juiste sterkte en niet van dat pisbakkenstaal van de Gamma.  Maar als me zoontje Jeffrey van 13 hier zelfstandig achterveren zonder enig probleem onder een sloper uithaalt, moet jij dat ook kunnen lijkt me.  Als je tenminste weet waar je mee bezig bent.....

Nogmaals dit was en is allemaal niet bedoeld om je af te zeiken (a. hou ik daar niet van, b. lijd tot niets en c. is te gemakkelijk van afstand) maar om je serieus zelf af te laten vragen bij jezelf of je wel verstandig bezig bent hiermee.  Dat laatste is dus hetgeen ik betwijfel.  Verder gaat het helemaal nergens om.