Ben ik dan.....

Gestart door Dick Loon, 27-11-2011 14:35:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dick Loon

Gisteren aangemeld en al heel veel waardevolle info gevonden. De hoogste tijd dus om mij bekend te maken. Mijn naam is Dick, ik woon in het centrum van het land en bezit tijdelijk 2 roffels. Voor het zover was bestaat mijn Volvo historie uit een 740 (gekocht rond 1995), daarna 940, 940, 440 en 850. Van alle Zweedse modellen de Estate uitvoering. De laatste heb ik nog even, heel even trouwens want mijn zoon komt hem volgende week halen. Machtige auto die ik in 2006 zelf heb geimporteerd vanuit Duitsland. In die tijd is er nog een stukje van mij verschenen in jullie clubblad (o.i.d.) waarin ik beschrijf hoe ik samen met Emmy, mijn vrouw, een 850 bij Hamburg toch maar niet koop omdat het een geimporteerde Canadees bleek te zijn. Dus de opgegeven kilometers waren miles, de brandstofmeter gaf gallons aan. Hoe dan ook de 2.5 20V 850 die ik wel kocht had 180k op de teller en staat nu op 326k. Voor mij dus tijd voor een andere die ik deze week heb gehaald. Een uiterst strakke V70 2.5T uit september 1998 maar wel model '99. De auto was niet duur, ik begin te begrijpen waarom, maar goed, daar gaat het hier niet om. En met de hulp die ik op het forum kan vinden heb ik er nog steeds vertrouwen in dat ik over een paar maanden wederom een perfecte auto rij. Overigens, de kilometerstand is 220.000, net ingereden dus. Omdat ik het forum heel goed heb kunnen gebruiken om te begrijpen waar de problemen vandaan kunnen komen, in ieder geval vast aplaus  :eusa_clap: Ik ga mijn best doen ook waardevolle info te delen, al weet ik op dit moment nog niet goed hoe ik met mijn bescheiden kennis zoveel experts van dienst kan zijn.
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

wietseschuiling


Welkom op het rorum Dik,,

Er is op het forum kennis genoeg om de auto top te
krijgen. Maar ze zijn hier helemaal gek van FOTOS.

Gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

)()()sT

Ja idd, foto's!
Succes ermee, wat "mankeerde" er dan aan, aangezien je aangaf dat je nu begrijpt dat ie niet duur was? Is het dus eentje met elektronische gasklep (etm)?

:)

Dick Loon

Foto's volgen, als het weer een beetje meewerkt zal ik ze morgen maken. De problemen tot nu toe:
- oog oliepeilstok was afgebroken waardoor de peilstok alleen met een tang te verwijderen was;
- nadat ik bijna een tweede sleuteltje voor de afneembare trekhaak had gevonden vond ik de tweede sleutel....in het slotje helaas, afgebroken wel te verstaan;
- raam RV kan alleen maar door bestuurder worden gesloten, LA alleen maar vanaf plaats LA;
- stationair toerental schommelt, niet bij de proefrit, momenteel bijna altijd;
- lampje 'achterklep niet gesloten' blijft branden sinds vandaag;
- luidspreker RV werkt niet;
- contactsleutel was de laatste 2 maal nauwelijks uit het contactslot te krijgen;
- nog uitzoeken wat, maar na bediening van centrale vergrendeling vanuit de auto, zowel vanaf RV als LV (dat moet ik dus uitzoeken, we zaten wat te spelen), gaat het portier LA niet meer van binnenuit open;
- per ritje komen er rammeltjes bij.

Ik heb best wat oplossingen gevonden:
- nieuwe peilstok gehaald bij Elferink;
- een 'vaste' trekhaak heeft ook z'n voordelen;
- eerst maar eens de bediening units demonteren en goed schoonmaken;
- kan te maken hebben met een vuil gasklephuis, maar maar ik las ook dat bij iemand de problemen opgelost waren na een software update voor de automaat;
- ik ga maar eens aan het werk om de microswitch te vervangen;
- nieuwe luidspreker monteren;
- heeft te maken volgens mij met de automaat, treed op nadat ik bij de montage van mijn radio de 'Shiftlock Override' knop heb gebruikt, er staat vast wel iets over op het forum;
- misschien wel hetzelfde probleem als de raambediening, eerst maar eens de logica ontdekken wanneer het fout gaat;
- de bekleding van de achterklep is inmiddels los (revisiesetje besteld   ;D ), het rammeltje waar ik toen naar op zoek was bleek vanuit een kapot klepje van het bagagenet in de achterbank te komen.

Best nog even wat werk dus, maar ja.....het maakt het gevoel als alles weer in orde is alleen maar nog mooier.
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

Dick Loon

O ja, voor ) () () sT, moet ik uit jouw vraag begrijpen dat er mechanische en electronische gaskleppen zijn? De enige gasklep die ik ken zit in een Bing carburateur van de BMW /5, /6 en /7 motorfietsen uit de jaren '70 en '80, je weet wel uit de tijd dat de motor ook zonder accu gewoon bleef lopen. En natuurlijk vanuit mijn 850. Iedere beurt moest tegen een halfuur arbeidsloon het gasklephuis worden schoongemaakt. Samengevat, ik heb geen idee. Hoe kom ik er achter?
Mocht de vraag zijn ingegeven door mijn opmerking over het modeljaar, daar heb ik 3 indicaties voor:
- in de jaren '80 was Volvo Beesd een klant van mij, ik weet dat toen de modelwisseling altijd begin september was;
- mijn huidige auto is uitgerust met 'parking assistence', volgens mij standaard vanaf '99;
- het belangrijkste, de auto heeft bij aflevering (controleerbaar) een beurt en APK gehad, het service interval lampje moest ik zelf resetten en dat ging volgens de instructie daarvoor van model '99, model '98 had ik niet zelf kunnen doen.

Dan lijkt het mij dus een '99 model. Eens?
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

)()()sT

De eerste *70's hadden tot modeljaar 1999 mechanische gaskleppen met kabel, net als de 850.
Mijn motorcompartiment ziet er met mechanische gasklep dus zo uit:



Vanaf modeljaar 1999 (vanaf september 1998) werden het sowieso bij de turbo's elektrische.

Dick Loon

Dat je de foto's zo maar bij de hand hebt...super. Ik heb idd ETM, ik begrijp via het forum dat alleen dan je een controlelampje hebt voor cruise control (indicatie 4 dat het model 99 is). Maar zodra het weer licht is en mijn werkgever genoeg heeft van mijn aanwezigheid ga ik toch met de foto in de hand e.e.a. vergelijken. Op You-Tube vond ik een instructie hoe de gasklep te reinigen, onder de titel ETM Cleaning. Heb ik het goed dat het electronische gedeelte (ETM) vervuiling in het mechanische gedeelte veroorzaakt? Schoonmaken van het mechanische gedeelte lijkt mij te doen, maar wellicht niet het juiste klusje om na 30 jaar niet sleutelen op te pakken. Ik heb motorblokken gereviseerd van BMW motorfietsen, ben best handig, snap de mechanische techniek, ben goed in electronica, maar maar het schoonmaken van een gasklep (+huis) van mijn nieuwe liefde lijkt mij wat risicovol om mee te (her)beginnen. Of weet iemand misschien een 'doe-het-zelf' werkplaats. Zeg maar tegen betaling een plekje in een werkplaats huren, onderdelen daar kopen, en onder deskundige begeleiding (dwz. als je iets vraagt krijg je een juist antwoord) sleutelen? Liefst natuurlijk rond Utrecht of ten zuiden daarvan (wwon in Culemborg).
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

crazychrisje


Dick Loon

Hartverwarmend.....dank  ;D
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

Dick Loon

En dan nu de foto's:

Even netjes maken voor de foto's...

...begint er al op te lijken...

...op naar een geschikte plaats en dan...




...met vol leer...


...een mooi klokkenspel...

...en in basis voor zover ik weet qua techniek best in orde...



En jawel, het is mij al opgevallen dat de nummerplaat aan de achterzijde scheef zit, wordt aan gewerkt. En natuurlijk komt de forum-stikker op de achterplaat.
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

fredtref

Mooie auto, en nu krijg je te horen dat je nooooooooooit in een wasstraat mag gaan, komen krasjes van  ;D ;D ;D

henry classic v70

Ziet er netjes uit Dick, nu nog een ander eindpijpje... ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dick Loon

Kijk weer een to-do punt. De handelaar waar ik hem kocht beweerde dat deze standaard is, ik twijfelde direct. Hoort er niet een verchroomd ovaal eindstuk op? Of is dat na de 850 afgeschaft?
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.

henry classic v70

#13
Citaat van: Dick Loon op 28-11-2011 17:51:13
Kijk weer een to-do punt. De handelaar waar ik hem kocht beweerde dat deze standaard is, ik twijfelde direct. Hoort er niet een verchroomd ovaal eindstuk op? Of is dat na de 850 afgeschaft?

Helemaal goed, snel veranderen dus ;D

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dick Loon

Mooie auto man :eusa_whistle: . Ik ga het eindstuk zeker vervangen, hoop maar dat ie niet te vast zit.  :eusa_think:
Het is belangrijk te weten wat je weet ....... nog belangrijker is te weten wat je niet weet.