Electrische turbo

Gestart door V70R, 28-11-2011 10:40:01

Vorige topic - Volgende topic

V70R

Wie gaat er experimenteren met een electrische turbo zoals op de nog te komen BMW 550mD (380pk/700nM) , want dat lijkt mij ook wel wat voor op mijn V70  :P
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Jeroentjuh

550D M krijgt toch gewoon 2 (three stage) VNT turbo's?

daytonawim

Als het mogelijk is zie ik er wel veel voordelen in, mooiere motor sound zonder die turbo en minder restrictie in het uitlaatsysteem,
veel koelere lucht voor de motor, mits goed afgesteld een kleiner turbo gat met opspinnen

maar ja een electro fan die kweet niet hoeveel RPM's moet kunnen maken en dat kweet niet hoelang vol kunnen houden, moet al zowat met een overbrenging denk ik.

V70geRwin

Citaat van: daytonawim op 28-11-2011 12:47:58
Als het mogelijk is zie ik er wel veel voordelen in, mooiere motor sound zonder die turbo en minder restrictie in het uitlaatsysteem,
veel koelere lucht voor de motor, mits goed afgesteld een kleiner turbo gat met opspinnen

maar ja een electro fan die kweet niet hoeveel RPM's moet kunnen maken en dat kweet niet hoelang vol kunnen houden, moet al zowat met een overbrenging denk ik.

Het is de derde turbo aan het dieselblok, en inderdaad bedoelt voor helemaal onderin, zo gauw als de andere 2 turbo's op toeren zijn kan de electro hulp weer uit.

MVeldhuis

En maar goed ook want wil je 1 bar continu boost hebben van een electrische turbo dan slurpt dit wel zoveel stroom dat je er een knots van een dynamo op mag zetten die die pk's net zo hard weer afpakt van de motor lijkt me.

peteRRR

Citaat van: spekkie99 op 28-11-2011 15:14:20
Citaat van: daytonawim op 28-11-2011 12:47:58

Het is de derde turbo aan het dieselblok, en inderdaad bedoelt voor helemaal onderin, zo gauw als de andere 2 turbo's op toeren zijn kan de electro hulp weer uit.

Vindt het een aanfluiting 3 turbo,s op 1 blok. :eusa_whistle:

Groet. ;D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

darius

Turbo ? Eken elektrische luchtpomp bedoel je , een fohn
No show, only go.

UserID6342

Kun je nagaan wat voor k*tblok het is, als het al 3 turbo's nodig heeft om van de plek te komen, tssss............

Turbo-Geek

In de jaren 90 was er zoiets ontwikkeld dat de turbozet heette (google maar eens).
Dit was niks anders als een pijp met daarin een PC fan die zogenaamd overdruk moest leveren maar de praktijk leerde anders.
Het paste prima in het rijtje brandstof magneten en cyclone lucht inserts en allemaal andere zooi die niets positiefs opleverde muv de bankrekening van de maker.

Sindsdien is men wat verder gaan ontwikkelen en kwamen er wat serieuzere ontwerpen op tafel maar zoals reeds opgemerkt heb je vreselijke veel stroom nodig om
overdruk te maken, en ja je winst is dan minimaal tot 0 want ook die energie moest ergens vandaan komen. Dit leide vaak tot een stille dood.

Zeker de turbotechniek heeft de afgelopen 15 jaar een enorme vlucht genomen en maakt een dergelijk ontwerp dus eigenlijk praktisch overbodig.
Wellicht dat die Duitse ingenieurs iets kunnen maken maar ik betwijfel de levens vatbaarheid hiervan. Nogmaals, de dikkere diesels  kunnen mbv turno(s) al vanaf 1500 rpm max koppel genereren dus ik moet het eerst zien om die verhalen te geloven.

Daarbij kan je middels een mechanische compressor ook al erg snel druk hebben, dit heeft VAG de afgelopen jaren al bewezen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Misha

Volgens mij is een electrische turbo een contradictie.

Een electrische compressor zal men bedoelen.?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

In principe is dat idd de juiste benaming ja.
  The things you own end up Owning you !

M a r c

Gebruiken ze die electro turbo niet om de andere conventionele turbo's aan te jagen en zo het turbogat te verkleinen? Dat makes dan nog enigszins sense....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Natuurlijk een leuke toepassing voor de remregeneratie.
Electromotoren kunnen wel wat tegenwoordig.

razorx

Ik denk dat een elektrisch systeem veel te veel nadelen heeft.
Eerst moet bewegingsenergie naar elektriciteit omgezet worden, daarna weer naar beweging.
De compressor zal heel snel op toeren moeten komen maar wordt hierin gehinderd door de massa van de draaiende delen.
De massa hiervan zal hoger zijn dan van een louter mechanisch systeem, wat weer extra energie kost.

Ik denk dat een supercharger nog de mooiste oplossing is.

-edit- maar nu moet ik voorzichtig zijn want Johann heeft heel wat kennis en praktijkervaring. ;)