Daan, op zoek naar een Volvo op LPG/LPI

Gestart door Daan Smit, 03-12-2011 00:26:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Daan Smit

Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Daan Smit en ik ben 20 jaar oud. Momenteel studeer ik aan het IVA te Driebergen. Van huis uit rijden we al een tijdje Volvo. 2x een XC70 en momenteel een XC60.

Zie hier onze huidige XC60


Oude XC70



En nu wordt het hoog tijd dat ik ook aan de Volvo ga beginnen, vandaar dat ik druk op zoek ben naar een Volvo op LPG/LPI!

Groetjes Daan

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Daan Smit

Dankje Henry.
Heb hem inderdaad al voorbij zien komen!
Vind alleen de hoge kilometerstand en het missen van documentatie een minpunt.

Turbo-Geek

#3
Daan, verwacht niet voor dat geld dat je echt wat anders gaat vinden.
Tenzij je echt een dikke beurs kan trekken ga je hoogstwaarschijnlijk iets kopen waar je het komende jaar gerust 2500-4000 euro in kan/moet stoppen voordat het netjes is en alles werkt.

Het zijn de km's, wat mankementjes, geen geschiedenis, schade, of wat dan ook, er zal altijd wat zijn voor dit soort bedragen.

Wil je er 1 kopen die alles voor elkaar heeft dan begint je zoektocht toch vaak vanaf 8K, zeker in die kleur.

Niet een echt goede keuze deze auto voor een student die ook nog eens wat geld in de pocket wilt houden.
Een T-5 bied veel meer keuze en ook betere prijzen, maar qua onderhoud enzo ben je vrijwel net zo duur uit.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Daan Smit

Wanneer je op site's als Gaspedaal en Marktplaats zoekt, vind je toch veel 850 T-5R'en varierend tussen de 2850 en 5000 euro die er (in de advertentie en foto) toch behoorlijk netjes uit zien. Zijn die dan voor dat bedrag echt zo nalatig? Het hoeft voor mij ook geen showroommodel te zijn, de auto wordt toch een daily auto. Als het technisch maar in orde is. Mocht het inderdaad lastig worden in die kleur, dan neem ik uiteraard ook genoegen met een zwarte!

Turbo-Geek

Op internet ziet iedere auto er snel netjes uit, niks is zo misleidend als online advertenties, zeker niet als mensen leuke foto's kunnen maken en het slachtoffer ook nog verliefd is en door een roze bril kijkt.

Een daily is juist het probleem, dan ga je een betrouwbare wagen nodig hebben !
Kijk, met een hobby auto voor de zomermaanden en altijd in de garage en 2x per jaar naar een meeting dan zit je al snel goed. Als je airco lek is boeit dat niet zo en ook als je nog 20dkm te gaan hebt voor een riemwissel kan je dat ook een tijdje uitzingen.

Bij een daily moet je vaak alles aanspreken en dan kan het duur worden als je het goed wilt doen.
Vergeet niet dat dit auto's waren van meer als een TON in guldens destijds die nu 16+ jaar oud zijn.
Er is gewoon geen goedkope manier om een goeie en nette T-5R te rijden, echt niet.

Bij een T-5 is dat iets makkelijker.

Overigens neem ik aan dat je er over na hebt gedacht maar vergis je niet in de vaste lasten en brandstof, ik kan niet in jouw knip kijken als student maar kan je verklappen dat die fors zijn, en dan moet dus alles ook heel blijven.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Daan Smit

#6
Vaste lasten en brandstof heb ik al over nagedacht. Qua brandstof heb ik een goede regeling met mijn werk kunnen treffen (ivm woon-werk verkeer Zwolle-->Nijkerk-->Zwolle) Het scheelt sowieso al een gedeelte in de HSB. Onderhoud zal inderdaad wel een klap duurder zijn dan bij een TDI.
Als je een leuke gevonden hebt die net een grote beurt gehad heeft en waarbij de riem pas over 80.000 km hoeft, zouden dan nog steeds de alarmbellen loeien bij jou? (geen CY maar een zwarte, handgeschakeld)

Een T5 zou ook een alternatief kunnen zijn. Een C70 T5 vind ik ook schitterend, maar een 850 T-5R is en blijft net wat gaver. Zou jij eerder dan een C70 T5 aanraden dan een 850 T-5R?

Ook al is een auto gaaf, het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven (helemaal als student)
Dank voor je terugkoppeling trouwens!

Turbo-Geek

Kijk alles is te doen, maar de vraag is wat je er voor over hebt.
Die afstanden die je noemt zijn niet niks als je dat dagelijks moet doen en dat brengt serieuze brandstofkosten met zich mee (of je moet LPG gaan rijden) en ook het onderhoud.
Net een grote beurt gehad scheelt, zeker als het aantoonbaar gebeurd is, maar vaak zal dat ook terug komen in de vraagprijs.
Door jezelf te beperken tot een T-5R wordt de spoeling erg dun. De kans is groter dat je een redelijke T-5 kan vinden voor een mooi bedrag, maar nogmaals ook dan kost het net zoveel om die km's te maken en het goed te houden.
Onderschat ook niet de modificatie drift die iedereen vroeg of laat krijgt .. Het begint met een achterspoilertje en het einde is vaak nooit in zicht.

Heb je de Pk's niet direct nodig kijk dan voor een 855 20V het liefst op LPG en kleed die dan leuk aan ala de sportievere modellen.
Ik vrees dat je op een T-5R, die jij dagelijks wilt gebruiken op dat stuk, gewoon leeg gaat lopen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

UserID6342

Ben het helemaal met Sergio eens.  Een T-5, R of zelfs T-5R goed rijden (!!) is gewoon duur !  Als je zelf een hoop kunt dan valt op de categorie onderhoud wel iets te besparen, maar het brandstofverbruik van deze auto's is gewoon fors te noemen.  Dat ga je met een standaard kmvergoeding vanuit je werkgever niet redden. Ook als je zo jong bent vergeet dan niet de verhoging van de verzekeringspremie, en al helemaal met zo'n auto.  Als die al überhaupt op je eigen naam te verzekeren is.

Denk dat je jezelf een groot financieel plezier doet om een 10 of 20 klepper op LPG (G3) aan te schaffen en die wat op te leuken, zoals Sergio ook zegt.  Als je later wat ruimer in je geld zit kun je altijd nog naar een T-5R over stappen.

Reëel gezien zijn het allemaal oude hokken en hebben ze allemaal, zonder uitzondering, goed onderhoud nodig wat flink in de papieren kan lopen.  Zeer zeker als je er net eentje aanschaft.

henry classic v70

#9
Sergio en Dirk hebben hier wel een punt
De afstanden die je rijdt zijn niet te doen op benzine... en zeker niet met een T-5R AT
30000 km/jr heb je er zo op zitten; 1:9 wordt dan ~ 3400 ltr benzine en 1:7,5 komt neer op ~ 4000 ltr gas
reken maar uit wat dat per jaar kost
€ 5400,00 +   808,00 = € 6248,00  brandstofkosten + wegenbelast. op benzine
€ 2500,00 + 1192,00 = € 3692,00  brandstofkosten + wegenbelast. op gas (LPG G3)
verschil van ruim € 2500,= per jaar op 30000 km................

Is natuurlijk wel een globale berekening maar zo heb je wel een idee.

edit: met een 2.5 10V ligt het gem. verbruik iets lager (ik rijd gemiddeld 1:9/9,5 en heb een rustige rijstijl +/- 35000-40000 km/jr)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Daan Smit

Ik zou alleen niet dagelijks op en neer naar Nijkerk gaan.
Mijn weekkilometers zien er zo uit;

Zondag: Zwolle-> Driebergen = 85 km
Woensdag: Driebergen -> Nijkerk -> Driebergen = 65 km
Vrijdag: Driebergen -> Zwolle = 85 km
Zaterdag: Zwolle -> Nijkerk -> Zwolle = 120 km
Rest = 50 km

Totaal +/- = 400 km

Turbo-Geek

Reken ff mee, 400Km = tenminste (en dan doe je het echt echt ECHT netjes) 40 liter benzine per week.
Dat is op zijn minst 160 liter per maand. Dat is een ruime 260 euro per maand aan brandstof en dan moet je 1 op 10 rijden en de benzine prijs blijft laag (wat niet gaat gebeuren, dat weten we allemaal) op 1.65 euro.
Zie het rekenvoorbeeld van henry en de andere vaste lasten komen er nog bij.

Maar als je 1 op 10 moet rijden, wat is dan de fun van een T-5(R) ?  Nee Daan, we weten allemaal dat er sowieso fun km's bij komen en dat je die 1 op 10 nooit constant kan halen en ga je dus rustig over de 300 euro per maand heen aan enkelt benzine en de rest komt er dan nog bij.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

rpakuypers

Mijn simpele 10V automaat heeft mij afgelopen half jaar bij 19.955 km precies 3.007 euro gekost, enkel aan brandstof. En dat bij een gemiddelde van 1 op 10.2 liter per 100 km .............. dat ga je met een T5-R niet redden.

Groet,
Roger

Rob850turbo

#13
Dankje Henry.
Heb hem inderdaad al voorbij zien komen!
Vind alleen de hoge kilometerstand en het missen van documentatie een minpunt.
[/quote]

het missen van documentatie is bij deze T5R  niet een groot probleem , als het een lage km stand auto was zou de documentatie leuk zijn om de lage km stand aan te tonen.

Dit is gewoon een goed rijdende auto , heb er zelf 1200 km mee gestuurd , rij er af en toe zelf mee rond. Technisch goed , geen versleten rubbers ed , motorisch Ok , automaat goed en alles werkt.

Deur sloten waren aan slijtage ondehevig maar deze zijn allemaal vervangen.
Alle ruit motoren zijn vervangen ( waren erg traag)

Motor / automaat lekken geen olie , handrem werkt en de T5R  is helemaal APK klaar.

M a r c

Feit is dat iedere T-5R die onder de 5000 euro zit óf een hoge km-stand heeft (hoeft geen probleem te zijn) óf gewoon in een slechte technische staat is....

Denk dat je vanaf 7500-8000 moet gaan zoeken als je er eentje wilt die een redelijk km-stand heeft en in goede staat is, zéker voor een CY.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl