sjips, stuurhuis lek èn hogedrukslang (dus niet stuurpomp) kaduuk (update)

Gestart door zwamborn, 05-12-2011 22:34:10

Vorige topic - Volgende topic

zwamborn

:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Deze zomer geconstateerd: stuurhuis lekt een beetje bij de rechter stofhoes. Nog even niet aan vervanging toe (ik niet, stuurhuis misschien wel), dus litertje olie gekocht en regelmatig bij vullen, gaan we volgend jaar wel eens aan vervanging denken. Het niveau daalde de afgelopen maanden maar heel weinig; een half dopje in de maand bijvullen was al veel...
Dat ging dus goed tot vorige week... Wat bijgeluiden bij sturen naar links. Zelf niet geconstateerd, maar de dagelijkse berijdster kwam er mee, net de winterwielen gemonteerd dus ik dacht nog aan een schurende plaat achter de remschijven oid. Tot vandaag hooguit enkele tientallen km's gereden en vanmorgen ineens ernstige bijgeluiden, ook bij stilstaande auto en draaiende motor (dus ook zonder stuurbewegingen). Zelf vanavond maar eens geluisterd en gekeken: onder de stuurpomp een mooi plasje groene olie en reservoir leeg (was zoals gezegd vorig weekend nog netjes op peil)  :'(

Ik heb dit forum eens goed afgezocht (5 pagina's met berichten over stuurpomp...) maar eigenlijk niets gevonden over het al dan niet eenvoudig zijn van het demonteren van mijn pomp. Het is nl. een C70 cabrio van 2003 (2.0T), en het reservoirtje zit niet op de pomp maar apart (naast/voor het koelwaterreservoir).

Mijn vragen:
- is ook deze pomp relatief eenvoudig te vervangen? Ik heb wel enige sleutelervaring, maar heb zelf de multiriem er nog nooit afgehaald...
- is het aan te raden een gebruikte pomp te nemen ipv een nieuwe/gereviseerde (en wat kost een nieuwe ongeveer)?
- zou er een verband zijn met het "zwetende" stuurhuis (of is de km-stand van ca. 306.000 misschien al verband genoeg)?
- in het verlengde hiervan, is er een reden om het stuurhuis nu toch ook maar gelijk te vervangen? (lastig is wel dat de auto dagelijks vervoer is voor mijn vrouw, dus een snelle (makkelijke) oplossing heeft wel de voorkeur, stuurhuis kan dan met wat meer voorbereidingstijd misschien toch later).

Tot slot nog de vermelding dat de auto tot nu toe wel netjes dealeronderhouden is (recent bij de beurt nog de distributiesnaar vervangen, vandaar nopg even niet het stuurhuis...). Sommige dingen doe ik wel zelf (bv remschijven en blokken vervangen, automatische antenne repareren, lampjes in dashboard en middentunnel vervangen); dat weet de dealer (Hooftman Waddinxveen) en maakt hij geen punt van (dat kan ik dan wel weer waarderen). Ik zal hem morgen ook bellen met de vraag wat zij met de pomp kunnen (stuurhuis vervangen heeft hij al eens voorgerekend, moest ik even van bijkomen en wil ik dus wel anders oplossen...).

Bij voorbaat dank voor jullie gewaardeerde reacties en adviezen!

Bart

thuur

Waarom zou de pomp stuk zijn? Je hebt hopelijk toch het oliepeil eerst aangevuld en toen de pomp nog eens beoordeeld?

Stuurhuis vervangen is een redelijk ingrijpende klus ja. En ze zijn bepaald niet goedkoop. Een gebruikte is een optie, maar liefst toch wel met enige vorm van garantie van de verkoper. Andere optie is een gereviseerd stuurhuis. Wellicht dat Estate Services of een lokale automaterialenzaak je hiermee verder kunnen helpen.

Gr ;)

zwamborn

Olie ligt er volledig uit door een grote lekkage aan pomp of in ieder geval in de buurt ervan (plas onder de auto). Zag zo even met een zaklampje niets aan de slangen, maar zou ik bij daglicht nog eens goed moeten bekijken... De pomp zelf maakt een onheilspellend lawaai, dus ik vrees toch het ergste voor hem. Iemand bekend met lekkende pompen (en waar dat de lekkage dan vandaaan komt)?

Het stuurhuis zelf zou ik niet voor een gebruikte vervangen; dat zou een gereviseerde moeten worden vanwege de klus die het vervangen zelf is; dat wil ik geen 2 keer moeten doen. Als ik er wat tijd voor heb kan ik dat samen met een kennis in een garage kunnen doen tegen beperkte arbeidskosten.... Voor de pomp zou dat anders kunnen liggen als ik het zelf eenvoudig kan doen; dan zou een keer proberen met wat minder zekerheid een optie kunnen zijn; zeker als ik er vrijdag mee aan de slag zou kunnen!

wepster

als ik jou verhaal zo lees zou ik eerst eens even het reservoir na kijken voor alleer ik de pomp of stuurhuis ging vervangen .
heb hier almeerdere malen mensen gezien die door vervangen van het reservoir een goed werkende PS hadden .
daar er in het reservoir een pijpje zit die nogal eens wil breken of stuk gaan en dit is vizueel te cheken , zou ik dit als eerste optie proberen kijken of die goed is ( lees de overloop ).
mocht dit niet zo zijn is het alsnog mogelijk om een pomp of een stuurhuis te vervangen,

zwamborn

Zoals gezegd zit mijn reservoir niet op de pomp maar tegen het spatbord. Het is in ieder geval duidelijk dat de lekkage niet daar vandaan komt, en ik weet niet of de overloop ook op dezelfde wijze in het reservoir zit. Maar ik ga morgen het in ieder geval nog wat beter kijken.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of er ook met juist deze uitvoering van de pomp ervaringen zijn. Ik vind ze in ieder geval (nog) niet op het forum.

Stuurhuis lekt in ieder geval zeker ook (maar niet met plassen tegelijk!) en komt nog een keer aan de beurt, maar wat mij betreft liever niet  direct. Als ik daar wat meer tijd daarvoor heb is het zeker minder kostbaar, tenzij het gelijktijdig vervangen met de pomp (er van uitgaande dat die stuk is) ofwel noodzakelijk is (verwacht ik niet) ofwel praktischer is (verwacht ik ook niet; voor zover ik opmaak uit de diverse berichten op het forum zijn ze even goed apart te doen, hooguit kost het wat extra olie bij het afvullen...)

Morgen eerst maar eens een rondje bellen; nu nog even een paar uurtjes uit m'n hoofd zetten... :-\

Sbv

zwamborn

Citaat van: Sbv op 05-12-2011 23:44:01
Gescheurde slang ? Losse slangklem ?
Lijkt het inderdaad toch te zijn; de olie ligt vooral onder de slang die uit de pomp (eerst met een stalen leidinkje) voorlangs het blok naar onder verdwijnt. Gelukkig dus ook geen olie in de dynamo. Slang zit overigens niet met slangenklemmen vast, maar met een soort "vaste" klemverbinding (zoals ook wel aan de aansluitslangen van een kraan zitten, niet de knelkoppelingen maar de andere kant...). Maar eens kijken hoe we dat gaan vervangen (en hopen dat de pomp niet stuk gedraaid is zonder olie....).

zwamborn

Auto staat inmiddels bij de dealer (met dank aan Volvo Assistance; ophalen keurig geregeld en een C30 als tijdelijke vervanging  :eusa_clap:), en het is inderdaad de hogedrukslang tussen pomp en stuurhuis. Reparatiekosten
€ 400, da's dan toch wel weer veel, maar dan is het maar weer gemaakt.
Volgend jaar maar eens gaan nadenken over het stuurhuis (want dat gaan we niet bij de dealer laten doen; ca. € 1500 is me toch wat te gek...).