Lekkage dakstrips?

Gestart door lebowski, 06-12-2011 22:46:51

Vorige topic - Volgende topic

lebowski

Na een week niet gereden zag ik vandaag dat er water lag op de (uitgetrokken) rolhoes. Na wat speurwerk leek het dat het water kwam uit een bevestigingspunt van de zuiger van het hondenrek, boven halverwege  tussen c en d stijl. Ook zag ik dat de dakstrip op die plek los lag en dag de klemmetjes verroest waren. Ik durfde niet verder de dakstrip los te halen voordat ik nieuwe klemmetjes had.

Met een hogedrukspuit over de de dakstrip en ja hoor een stroompje water naar binnen. Maar is het normaal dat er daar een gat zit?  :eusa_think: of is er een gat in gerot?

pwassink

Kan heel goed.

Ik heb in het verleden ze er ook eens afgehaald toen er roest onderuit kwam kruipen,
onder die strip zit naast de bevestigig een (punt)lasnaad van de dak en zijpanelen die is afgewerkt met kit.  
Het is niet onmogelijk dat daar ergens wat doorlekt.

Let wel op dat lekwater soms van een hele andere plek af kan komen als je vermoed, staat de auto
bv op een normale parkeerplaats langs de weg, ook die zijn zelden vlak, en een paar graden afschot
is genoeg om water op een totaal andere plek te laten verschijnen.

Vwb rijden zonder strips, dat kan prima t ziet er alleen raar uit, ik zou ze wel loshalen als je al lekkage hebt en de boel eronder eens heel goed schoonmaken en bekijken wat er loos is.

Blokjes en klemmen zijn gewoon te bestellen, als die al vaker losgeweest zijn is vervangen wel een optie
Ik had toen een poos moeten wachten op een bepaald soort, weet zo niet meer welke precies.
Heb dus een maand of wat zonder dakstrips gereden.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

darius

Is geen gat ingerot. Je zegtdat ie een beetje loszit. De boutgaatjes van de DAKRAILS laten wter door als ze niet goed zijn afgekit , dus als boutje los zit of eruit gelopen is heb je lekkage.
Als je. DAKRAILS vervangt voor DAKSTRIPS moet je ook altijd eerst de boutgaatjes afkitten, met sicaflexbijv. Doe je dat niet dan loopt het water zo naar binnen.
No show, only go.

cas

heb je rails, dan ga je schrikken hoe erg die boutjes verrot zijn. althans... dat deed ik. daar zat de meeste roest op op heel de volvo  ;D 

T kan ook via het rubber van de achterklep komen ( scharnier) , er zit nog een soort van gootje IN de auto, dus even je hemel loshalen, en de ECHTE plek van lekkage detecteren....

deels hemel is niet zo moeilijk. begint bij de achterklep kunstofpaneel, en dan de strips langs de ramen, en dan kan je het iets laten zakken, en de boel bekijken.

desnoods droog maken, tisseus erin, en met een gieter wat natmaken, en dan zie je waar het t eerst vochtig wordt.

allereerst... gewoon die strips erafhalen. veroeste klemmen maakt niet uit, die blijven op de kunstof blokjes hangen.   

ik vind de beste wijze van verwijderen van strip ( als je geen rails hebt) beetpakken bij bovenkant raam, dan raamgedeelte eerst door het "omhoog te trekken" met vlakke raam mee. en dan de achterkant rest, vandaaruit naar je toe trekken ( motorkap) en de strips te alle tijde RECHT houden. die zijn zo krom namelijk, en nogal schaars aan het worden.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

lebowski

geweldig dit forum, snelle reacties!
Gisteravond een bakje onder gezet, stond vanochtend een leuke bodem water in.

Ik heb geen dakrails, alleen dakstrips. Wat ik nu begrijp is dat de dakrails met bouten wordt vastgezet en dat de lekkage hoogstwaarschijnlijk door de boutgaten komt. Ik ga eerst kijken of die boutgaten nog dicht zijn, daarna de mogelijkheid via de scharnieren en achter de bekleding.

(thuis na 1-1/2 jaar een lekkage opgespoord en opgelost, begint het met de auto...)

lebowski

problem solved!

Gisteravond de strip losgehaald en idd een boutgat. Al die klemmen zijn wel verroest en de helft is a gebroken, ga nog wel nieuwe bestellen.

Hier een schroefje ingedraaid met wat kit erbij.

done. Vanochtend nog even gevoeld en geen water meer aan de binnenkant.

Achteraf kan ik het wel beredeneren. De auto is vorige maand aan de rechterkant gespoten, hiervoor is de strip losgehaald door de spuiter. Waarschijnlijk heeft het gaatje er altijd gezeten maar door het loshalen van de strip komt er nu wel water in, met lekkage tot gevolg.

pwassink

Redeneren is prachtig, aannames doen ook, T risico is soms alleen dat je er (flink) naastzit  ;)

Die dakstrips zelf dichten absoluut niet af, eronder is het altijd nat & groen, deels omdat t lang nat blijft
en deels omdat jij er niet onder komt  en de zon ook nooit ..

Voor wat betreft klemmetjes en blokjes , bekijk ook die blokjes goed, zitten daar een paar "halen" in
met name aan de zijkant dan zal zelfs je nieuwe klemmetje er al slecht tot weinig houvast aan hebben.

Een sel nieuwe goede strips kost je beduidend meer dan nu even via de dealer wat fris montagespul halen,
even slikken & aftikken is het dan. Je wilt niet weten wat een klap het geeft als zo'n liijst deels loskomt onder t rijden.
Of wat er kan gebeuren met een achterligger in auto of op motor ..  :eusa_shhh:

En geloof me.. Rijdend is dit al een megaklap..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

cas

Ik raakte die van mij ook ooit kwijt tijdens een snelle rit.... dat geeft inderdaaf een klap waar je van schrikt!! gelukkig zat er niets achter me  :)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....